Gå til innhold

Er det for lett å bli PT?


larskr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er egentlig inhabil og kan bare snakke for det jeg vet om stedet jeg jobber. Det jeg likevel kan si er at en person som uttaler alle de tingene du sier her aldri hadde kommet gjennom systemet i AFPT. AFPT stiller krav om minimum 80% riktig på både teoretisk og praktisk eksamen - hvilket er strengt sammenlignet med konkurrenter. Det skal ikke være lett å bli PT. Man må skjønne at det å få lov til å leke med kroppene til andre mennesker krever dyp forståelse for mange aspekter. Jeg håper og tror at seriøsiteten og kvaliteten generelt sett er stigende:)

Vårt utdannelsestilbud består av 220 timers undervisning og utvides kontinuerlig.

Hvis noen hadde sagt noen slik på et eksamen ville de neppe fått bestått hos noen av aktørene på markedet. Men som jeg prøvde å få frem tidligere i tråden bør de vel heller ikke strykes for noen kommentarer som har kommet på første praktiske kurshelg;) Studenter er som regel på skolen for å lære:)

PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hoppet over siste nedenstående kommentarer.....

Menne apropo at hvem som helst kan trene folk.......si at du har en kunde som ønsker PT timer: han/hun er overvektig, har upper cross syndrom dvs den typiske fremoverluting i skulderparti, tidligere prolaps i korsrygg, samt at det ene benet er kortere enn det andre. Vedkommende er aktiv syklist og ønsker kun timer med kjernemuskulatur trening.

Hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig inhabil og kan bare snakke for det jeg vet om stedet jeg jobber. Det jeg likevel kan si er at en person som uttaler alle de tingene du sier her aldri hadde kommet gjennom systemet i AFPT. AFPT stiller krav om minimum 80% riktig på både teoretisk og praktisk eksamen - hvilket er strengt sammenlignet med konkurrenter. Det skal ikke være lett å bli PT. Man må skjønne at det å få lov til å leke med kroppene til andre mennesker krever dyp forståelse for mange aspekter. Jeg håper og tror at seriøsiteten og kvaliteten generelt sett er stigende:)

Vårt utdannelsestilbud består av 220 timers undervisning og utvides kontinuerlig.

Nå har vell Espen Artzen f.eks forsvart sit-upsen i en årrekke før han plutselig ikke sa så mye om det, for ikke å snakke om rygghevdiskusjonen mellom han og herr Sandvik som tok helt av ;) Har lest enkelte andre artikler og sett deler av pensum for endel år tilbake som jeg ikke ble så imponert over, men ser ut som det har tatt seg opp bra de siste årene. Synes at du har bidratt mye positivt ift dine artikler på på AFPT den senere tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vell Espen Artzen f.eks forsvart sit-upsen i en årrekke før han plutselig ikke sa så mye om det, for ikke å snakke om rygghevdiskusjonen mellom han og herr Sandvik som tok helt av ;) Har lest enkelte andre artikler og sett deler av pensum for endel år tilbake som jeg ikke ble så imponert over, men ser ut som det har tatt seg opp bra de siste årene. Synes at du har bidratt mye positivt ift dine artikler på på AFPT den senere tiden!

Først av alt ser jeg ikke hva dette har med dette temaet å gjøre i det hele tatt?

Kjenner ikke til at han skal ha forsvart sit-ups i en årrekke for så å "plutselig ikke prate så mye om det", men siden du sier det antar jeg har du har diskutert dette med han? :) Det er uansett lov å skifte mening, det har jeg gjort mange ganger om ulike emner!

Vi oppdaterer pensumet flere ganger hvert år der vi ser behov av den enkle anledning av at vi skal være best. Eksempelvis er pensumet utvidet med 40 sider nytt stoff for det siste kullet så begynte på fredag. Hva som stod for en del år tilbake spiller strengt talt ingen rolle. Vi er så heldige at vi kan samle de ypperste foreleserne på sine respektive felt og utdanningen er noe helt annet hva gjelder både størrelsesorden og faglig innhold den dag idag enn for 6 år siden.

Tusen takk for for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sidespor: men hvilken utdanning burde man ta for få jobbe med idrettsuttøvere eller som fysisk trener for for eksempel et fotballag? Er det marked for å jobbe med idrettsuttøvere i Norge eller er det veldig trangt nåløye, eller er dette mest utbredt i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen PT'er der ute som er enig/uenig med dette? Mener dere at dere er ferdig utlært etter et endt 40-timers kurs?

Jeg er nylig utdannet PT fra Active Education, rett fra Bali! (som jeg antar er ett av de kursene det rettes flest stereotyper og fordommer mot). Kan vel likevel slenge med at Active Education, sammen med AFPT og NiH, er det PT-studiet som, så langt jeg vet, er det beste PT-studiet og som treningssenterbransjene foretrekker. La meg ta mine kommentarer punktlig for å gjøre innlegget mest mulig lettleselig:

1) Kurset er ikke på 40 timer, men på ca. 150 timer med 80% deltakelse og utgjør 30 studiepoeng

Det betyr likevel ikke at det ikke kunne ha vært et lengre kurs... Jeg tror nok at i et lengre perspektiv, si 10-20 år, så er personlig trening en beskyttet tittel og muligens også bachelorgrad. Men som PTpro og Plyo så godt har sagt før meg, så er det ikke PT'ene sin skyld at utdanningen eventuelt er for kort, det er tilbudet til utdanning som, i såfall, måtte være utilstrekkelig. Jeg tror heller ikke roten bak dårlige PT'er ligger i utdanningen, det kommer fra at treningssenterne ikke har stilt strenge nok krav til sine fagpersoner. ELIXIA gir nå bort to gratis PT-timer til hver eneste kunde som melder seg inn, og slike kampanjer har skapt et helt enormt behov for PT'er landet over. Fordi det er så få kvalifiserte PT'er å ta av, så tror jeg at en dessverre har ansatt mange med manglende kunnskaper.

2) Men nei, det er ikke for lett å være PT...

Mange neglisjerer det faktum at du som PT ikke får mange av de godene mange andre tilsatte får, selv de uten utdanning. Du får ingen fast lønn, du får bare betalt for antall solgte PT-timer, men ikke timer jobbet med planlegging, organisering osv. For noen er det problematisk å bli sykemeldt eller permittert med lønn. Er du ikke god nok, så får du faktisk ingen kunder og heller ingen inntekt. Nesten hele din suksess som PT spiller utelukkende på din evne til å formidle kunnskap, tilpasse deg kundens behov, ha sosiale antenner og å være interessant, engasjerende, autoritær, men samtidig ydmyk og menneskelig.

3) Hvilken fagperson du blir, er da ikke avhengig av om utdanningen er via nettet eller på Bali...

...det handler heller om hvem du er, hvordan du formidler deg selv og hvordan du behandler andre... Jeg tror ikke nødvendigvis serviceyrker som PT er avhengig av lengden på utdannelsen, men handler heller personlige egenskaper som er nevnt ovenfor.

4) Mange kombinerer PT med annen utdannelse

feks bachelor-grader innen idrett, lærer, fysioterapi (fysioterapi-utdanninger handler mindre om trening og mye om rehabilitering, så disse utdanningene er faktisk veldig utfyllende!) og, som i mitt tilfelle, psykologi.

5) Det er et STORT behov for PT'er!

Ola Nordmann har adgang til ubegrenset virtuell litteratur gjennom internett om trening, kosthold og helse - og blir likevel feitere og feitere.. Hvorfor skulle han behov for PT, spør du? Svaret er mange. Vi er usikre, redde, giddaløse, tiltaksløse, kunnskapsløse... Noen av oss trenger bare ekstra giv, eller noen som pusher. Andre trenger kanskje nye perspektiver eller nye metoder. Enda flere trenger noe som forplikter dem til trening. Jeg merker spesielt godt etter Bali at det er kjipere å trene alene etter å ha trent med utallige engasjerte PT-studenter som kjente deg, pushet deg riktig og hjalp deg med å sette opp perfekte, skreddersydde program. Hvis du ikke vet hvorfor folk velger å trene med PT, så har du sannsynligvis aldri trent med en skikkelig god personlig trener. Det betyr ikke at alle trenger det, men at svært mange av oss kunne hatt behov for litt nyanser, perspektiver og veiledning tror jeg virkelig.

Jeg antar, håper og tror at det i fremtiden vil bli en større prestisje over det å være PT. Å hjelpe mennesker ned i vekt, til å fungere bedre fysisk, til å mestre hverdagen, til å bli fornøyd med seg selv og så videre, er faktisk store prestasjoner. Det krever mye av deg selv, din kunnskap og dine sosiale egenskaper. For å legge til rette for mer yrkesstolthet så må PT bli en beskyttet tittel og utdanningen helst forlenges. Oppgavene til en PT, nemlig å trene friske mennesker, blir bare viktigere og viktigere i et land hvor overvekt er en helsepidemi og et voksende samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje en mega bump, men kort sagt; Om jeg først skulle betalt for en PT, skulle personen vært rimelig mye bedre trent enn meg selv, og kunne forklart meg hvilke muskler som blir brukt i Frontbøy. Dette er to ting jeg ikke kan si om de fleste PT`ene jeg har hørt/sett på Elixia. Og jeg er absolutt ikke stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bra tråd og et viktig Tema og ta opp. I elixia gjør vi følgende endringer:

Nivå 1 PT'er er å bli sett på som lælinger under utdanning med PT studie med feks grunnfag idrett fra før. Ingne blir på dette nivået lenger en utdannelsen varer. Jeg gikk feks på Nih mens jeg begynte som PT og fikk utrolig mye ut av denne praksissen. nivå 1 pt vil tjene i underkant av 400tusen i året om de jobber 8 timer dger. timelønnen stopper på 180 i timen pluss bonus

Nivå 2 er alle PT'er med utdanning fra AFPT, go study, NIH, active eller andre godkjente utdanninger fra utlandet da vi har mange søkere fra England osv. Pt'er på nivå to vil tjene rundt 550tusen i året om de jobber ått timers dager. timelønnen stopper rundt 270 timen pluss bonus som kan utgjøre 3500 pr mnd.

Nivå 3 pter må ha gjennomført 2700 PT timer og i Tilegg ha 60 studiepoeng innen PT relatert utdanning. Feks vanlig PT utdanning+ halvtårs studie PT fordypning som nå kommer gjennom GO study, ernæring, coaching eller annen relevant utdanning. en pt på¨nivå 3 vil tjene rundt 7-800tusen i året om de jobber åtte timers dager. timelønnen stopper rundt 400 i timen pluss bonus som kan utgjøre 3500 pr mnd

Nivå 4. Må ha gjennomført 5000 PT timer og ha en bachelor i idretsvitenskap, fysio eller lignende. En PT på nivå 4 vil kunne tjene ca 1 million i året om de jobber 8 timers dager. timelønnen stopper rundt 500 pluss bonus som kan utgjøre en 3500 pr mnd.

Så i Elixia har du muligheten på en gangske enkelt måte komme inn som PT. Men som Plyo skriver, dersom du ikke får det til og er udyktig får du ingen lønn da all lønn er basert på hvor mange PT timer per uke o jeg anntar ingen vil betale for en udyktig PT som ikke kan hjelpe deg. Det er alltid et marked som bestemmer pris og etterspørsel. Så og si at enkelte PT'er ikke kan ta x-antall hundre i timen blir feil dersom flere mennekser er villige til å betale for det.

Vi i Elixia tror våre rettningslinjer innen yrket vil få de PT'ene som vil noe til å ta videreutdanning. Erfaring og utdanning blir belønnet i Elixia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du jobber 8 timer dagen vil man tjene ca 550tusen i året etter det første året altså år nr 2. Da det tar litt tid og jobbe seg opp og få nok kunder. etter et par år vil man kunne tjene fra 5-800 tusen i året med 6-8 timers dager. Videre kan man tjene opp mot en mill slik noen Pt'er gjør i dag, men de har vært i Elixia opp mot 5 år.

Men alt avhenger av deg selv, har du ikke et godt produkt, eller får frem ditt gode produkt, får du ikke kunder og heller ingen lønn. All lønn er basert på hver leverte PT time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål men:

Dersom man er pt for seg selv, da prøver man å skaffe seg kunder utenom, og markedsfører seg selv f.eks på internett, for så å komme til kundens treningssenter og ha pt timer?

Hvis man skal bli pt på et treningssenter, må man også jobbe som treningsveileder og være gruppeinstruktør og sitte i skranken osv? Eller er man kun pt? Har man arbeidstider dersom man er ansatt på et senter, eller er det bare slik at man markedsfører seg, skaffer seg kunder, og avtaler når man skal trene disse? Eller bare ''er'' man på senteret utenom når man har kundene?

Hvordan er det å kombinere pt jobb med f.eks å spille fotball utenom på et lag der man har faste treninger og kamper + at man gjerne vil bruke en del timer på egentrening hver dag? Altså satse litt. Og hvordan er det å kombinere med familieliv? Å er det ikke slitsomt å være så sosial en hel arbeidsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du pt så er du pt og du trenger ikke gjøre noe annet enn det. Når du er pt på et senter trenger du ikke markedsføre deg sånn da feks de fleste elixia senter har mellom 2-4000 medlemmer. Du trenger bare 1-2 prosent av den eksisterende massen for og være fullbooket.

Man har ikke arbeidstider men avtaler ofte hvor mye man skal jobbe på forhånd. I elixia får du masse hjelp til å skaffe deg de kundene du trenger!

Det passer fint og kombinere men man må regne med minst to kvelder i uken skal man få fulle uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det om en kunde skal ha pt, tar kunden direkte kontakt med pten eller blir man tildelt kunder av ''sjef/ledelse''? Hva vil det si å være fullbooket? 8 timer pr dag, det er vel ikke lov å ha flere timer enn det? Da må man ha en god del kunder!

Tenker selv å jobbe på en litt mindre plass. Men det er slik på alle elixia sentrene at man vil tjene mer dersom man har en bachelorgrad enn om man kun har pt utdanning?

På hvilken måte får man hjelp på elixia til å skaffe de kundene man trenger? :) nå kommer jeg nok ikke til å jobbe i noen 'storby' som oslo, men hvis det skulle blitt elixia så har de jo dette også på bryne og i sandnes f.eks. Kommer egentlig fra en liten bygd med veldig få mennesker - går det i det hele tatt an å jobbe som pt på en så liten plass? Da blir det vertfall bare kveldstid omtrent. Det som er fordelen med f.eks oslo, så mange kunder og mange som kan trene på dagtid. Lurer på hvordan det går å pe ndle med pt-jobb. Og det kan vel ofte bli en del dødtid på jobben dersom man har en kunde da og en kunde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...