Gå til innhold

Er det for lett å bli PT?


larskr

Anbefalte innlegg

Og må man ta med jobben hjem, medtanke på programmering/kostoppsett? Kan se for meg at dersom man jobber som feks eirik sandvik, så har man ikke mye tid til andre ting, selv om han virker å ha drømmejobben. Men det er selvsagt forskjell på selvstendig næringsdrivende/ha eget senter og ha blogg/hjemmeside/online coaching mot å være ansatt på senter. De færreste pter driver vel med slikt, men tjener gode penger og er gode på jobben sin.

Er litt redd for å ta bare treningsrelatert utdanning i tilfelle plutselig hele livet handler om trening, selv om det jo er den store interessen min. Plutselig jobber man med trening, trener selv og leser masse om trening :) Så jeg vurderer å ta noe psykologi/samfunnsrelatert uni.utdannelse for å ha noe itillegg da jeg også er litt interessert i psykisk helse og samf. Men tror egentlig ikke jeg blir lei av 'treningslivet' med det første.

..er også usikker på om bachelorgrad eller bare ptkurs er det rette å ta mht pt. Mulig man får flere arb.muligheter med bach feks innen idretten? Fysisk trener/fysio etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De viktigste egenskapene en PT burde ha er å kunne instruere sine kunder med riktig teknikk på øvelsene, og å informere/bidra til et bedre kosthold.

Ser altfor mange som sliter med skader i rygg, skuldre, etc fordi dem ikke har trent riktig på gymmen. Ser folk som gjør feil hver gang jeg er der borte. Problemet er at jeg kan ikke gå bort å rette på dem. De tar det enten som en fornærmelse eller gidder ikke høre på deg. Men skal jo ikke si at jeg er 100% i all min teknikk heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viktigste egenskapene en PT burde ha er å kunne instruere sine kunder med riktig teknikk på øvelsene, og å informere/bidra til et bedre kosthold.

Å hjelpe med kosthold er da ikke den viktigste egenskapen til en PT. Det blir det samme som om treningstips skulle være en av de viktigste oppgavene til en ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan funker det om en kunde skal ha pt, tar kunden direkte kontakt med pten eller blir man tildelt kunder av ''sjef/ledelse''? Hva vil det si å være fullbooket? 8 timer pr dag, det er vel ikke lov å ha flere timer enn det? Da må man ha en god del kunder!

Tenker selv å jobbe på en litt mindre plass. Men det er slik på alle elixia sentrene at man vil tjene mer dersom man har en bachelorgrad enn om man kun har pt utdanning?

På hvilken måte får man hjelp på elixia til å skaffe de kundene man trenger? :) nå kommer jeg nok ikke til å jobbe i noen 'storby' som oslo, men hvis det skulle blitt elixia så har de jo dette også på bryne og i sandnes f.eks. Kommer egentlig fra en liten bygd med veldig få mennesker - går det i det hele tatt an å jobbe som pt på en så liten plass? Da blir det vertfall bare kveldstid omtrent. Det som er fordelen med f.eks oslo, så mange kunder og mange som kan trene på dagtid. Lurer på hvordan det går å pe ndle med pt-jobb. Og det kan vel ofte bli en del dødtid på jobben dersom man har en kunde da og en kunde da?

Em pt på madla ikke så langt fra andnes leverte Flest pt timer i hele kjeden i septmeber. PT er kun personavhengig. Med all ydmykhet kan jeg bli fullboket på alle elixia sentrene i hele landet. Fordi jeg kun trenger 30 kunder for å bli det, og de finner jeg i hele Norge, på alle sentre.

På elixia får alle nye medlemmer 2 pt timer. Dvs at nye pt'er får masse kunder rett i fanget. Etter de to ptene timene kjøper veldig mange flere timer, dersom du er dyktig. Og til dette hjelper feks jeg til mye i en oppstartsfase! Så har man jobb fra dag 1. Vi melder inn i snitt 100 meldemmer hver mnd. Så som pt i elixia har du en mulighet til kunder du ikke får andre steder.

220 er vanlig startlønn, men som sagt, denne kan endres på en mnd basert på resultater. Fullbooket velger du hva er selv. Jeg takket ikke ja til flere kunder når jeg hadde ca 7 om dagen. Mens andre kjører litt mer faktisk, jobber litt ekstra helg og slikt. ca 30 kunder er nok, da mange trener mer enn en gang per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening ville jeg ikke betalt tusener for en PT som ikke kan hjelpe deg med kosthold.

Hvis du forventer at en PT skal sitte på noe mer enn helt basic kunnskaper om kosthold så tror jeg nok du blir skuffet, med mindre du er heldig da.

Skjønner fremdeles ikke hvorfor du anser dette som en av PTens oppgaver. Du betaler for en personlig trener, ikke en personlig kostveileder. Om det er kostholdet du har problemer med så er det ikke en PT du oppsøker, på samme måte som du ikke går til fastlegen med hull i tennene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT'en jeg har nå er han som har satt opp min kostholdsplan. Men kan jo hende jeg har vært heldig og funnet en med spesialitet på begge områder. Men spørr du meg bør man alltid ha kunnskap på begge områder, da uten et riktig kosthold vil man få et dårlig treningsresultat. Men igjen; da ville vi hatt veldig få PT'er, så jeg ser poenget ditt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Og må man ta med jobben hjem, medtanke på programmering/kostoppsett? Kan se for meg at dersom man jobber som feks eirik sandvik, så har man ikke mye tid til andre ting, selv om han virker å ha drømmejobben. Men det er selvsagt forskjell på selvstendig næringsdrivende/ha eget senter og ha blogg/hjemmeside/online coaching mot å være ansatt på senter. De færreste pter driver vel med slikt, men tjener gode penger og er gode på jobben sin.

Er litt redd for å ta bare treningsrelatert utdanning i tilfelle plutselig hele livet handler om trening, selv om det jo er den store interessen min. Plutselig jobber man med trening, trener selv og leser masse om trening :) Så jeg vurderer å ta noe psykologi/samfunnsrelatert uni.utdannelse for å ha noe itillegg da jeg også er litt interessert i psykisk helse og samf. Men tror egentlig ikke jeg blir lei av 'treningslivet' med det første.

..er også usikker på om bachelorgrad eller bare ptkurs er det rette å ta mht pt. Mulig man får flere arb.muligheter med bach feks innen idretten? Fysisk trener/fysio etc.

Jeg er selvstendig næringsdrivende, med eget lite gym, og driver online med coaching i tilegg... Det jeg kan svare deg på det jeg tror du lurte på er at: - ja, man tar absolutt jobben med hjem, og man jobber sykt mye "gratis" med å markedsføre seg selv via blogg, artikler, reklame materiell, oppsett av programmer, kosthold, regnskap og alt mulig annet forefallende arbeid som man ikke tenker på. Så for min del jobber jeg nesten hele dagen, dog i mitt eget behagelige tempo, har kunder når det er tid for det og jobber mye i word kan man si:)

Så om man skal regne timelønn for alt strevet man legger ned hver dag så blir det lite, men gevinsten med å drive med noe man elsker gjør det så absolutt verdt det! Om du elsker trening og ikke kan tenke deg så mye annet, så go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixia. Uten tvil. Ingen annen kjede skaffer deg kunder på samme måte. Tallenes tale er ganske køare her sammenlignet med alle andre kjeder i norge. Alle medlemmer får 2 pt timer. Hvert senter melder inn ca 100 i mnd. Dvs 200 sessions som skal gjennomføres hver mnd. Alt fra 1-8 av 10 avhengig av hvor god pten er som tar disse timene kjøper mer pt, og vips du får en stor kundebase med egne kunder på kort tid samtidig som du har masse kunder fra dag 1 gjennom disse gratis pt timene medlemmene får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

Syns det er helt tåpelig! Har prøvd litt pt´r rundt omkring i prøveprosjekt for jobben. Og ufattelig mye dårlig!

Som at situps former hele magen og om man tar 200 hver dag så har man sixpack innen 1 mnd! (Fra et stort treningssenter i oslo)

Synd for du/mange som har fantastisk god erfaring og kunnskap, for når folk bestiller pt time former det hele treningsbildet til en person, spesielt om de er ny i treningslivet! Trist og håper inderlig kursene blir kraftig BEDRET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Kvalitetssikring av PT-yrket må til - at en har bestått et par eksamener er ikke nok med de utfordringene som kommer fremover.

PTer lærer mye av hverandre og uformelt, både gjennom evidens og erfaring. å kvalitetssikre både vitenskapelig kunnskap , faglig kunnskap og personlig erfaring er enormt viktig når andre menneskers kropp og livskvalitet avhenger av den.

At noen kan forsvare for seg selv å ikke henge med er forkastelig.

Kunne ikke vært mer enig! Man får tross alt ansvar for personer og deres helse. Jeg fikk flere steder vist øvelsene på feil måter,slik at jeg kunne fått skader og strekk.. skuffende! Man bør velge PT ut ifra litt mer enn hvem som har størst biceps!

Helt enig! blir helt satt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...