Gå til innhold

Hva irriterer du deg over?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som jukser. Nei, jeg tenker ikke på steroidebrukere.

Vi har en pågående konkurranse på jobb, hvor det er om å gjøre å være i mest aktivitet. Vi har alle sammen fått utdelt en fitbit HR charge som tracker skritt, og blir synka opp i mot dytt.no - Der kan man forøvrig også legge til skritt manuelt, om man for eks trener styrke, svømmer eller klatrer o.l. - Du kan da velge intensitetsnivå og antall minutter du trener, som da blir konvert til skritt.

Jeg vet jeg er bedre trent enn 99% av resten som deltar, men pga de jukser, så ligger jeg som nr 5 på konkurransen. Jeg er sinnsykt konkurransemenneske, og blir j***** irritert over dette. Da jeg sliter rævva av meg med 1-1,5 time styrke om dagen + jogger 1 mil, og da er jeg bare halvveis på skrittene som de over meg. De som ligger over meg har liksom 60 000 skritt ila en dag, noe jeg NEKTER å tro. Jeg har vanskelig for å tro at ei på 45 år, med høyere fett% enn LMM går ett maraton DAGLIG, 7 dager i uken, dette har jeg irritert meg over siden konkurransen startet, og kommer nok til å fortsette å irritere meg til den slutter (16.juni)

jeg har fått bekreftet at vedkommende jeg prater om ovenfor her, manipulerer fitbitn til å tro at hun går, mens hun egentlig sitter på kontorstolen og tripper så vidt med fotene. The struggle is real! De andre som ligger over meg i konkurrasen driver aktivt med halv og hel -maraton, så de er legit, og de irriterer meg ikke.

Nå er jeg også såpass oppegående at jeg skjønner formålet med konkurransen (få flere arbeidstakere i aktivitet) men for meg som tar denne konkurrasen noe seriøst, så irriterer det meg...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Ikke så mye, men kommer på følgende:

- Nordmenn på kollektivtransport. FY FAEN. Jeg kunne skrivet en lang avhandling om dette. Det er mulig det ikke er de mest ressurssterke menneskene som må ta bussen og jeg er unntaket, men fy faen. Er det mulig?

- Folk som snakker, hvisker og generelt gjøre mye ut av seg på lesesalen. Kom deg til helvete ut om du ikke er der for å lese og gi faen å forstyrr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, SamGold skrev:

Haha. Mr. Positive. Tror ikke du skal ta en konkurranse hvor du konkurrerer og til og med blir "slått" av en overvektig, middelaldrende kvinne særlig seriøst. :D 

To late :( men jeg slår hun ikke uansett... Hun har 60 000 skritt i SNITT hver dag. At hun ikke ser det selv... Alle i hele bedriften skjønner at hun jukser, utenom hun selv. Jaja - må bare svelge det og konkurrere med meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cesandberg skrev:

Hvordan manipulerer ho fitbit ? Min kan justeres med skrittlengde, sensitivitet og dominant-ikke dominant arm, har justert disse i alle retninger uten at det gir store endringer i avlesing.

Bare lurer altså :-)

Om du får telleren til å gå, for deretter å sette deg på stolen og bare tripper med arma/fotene. I tillegg til at hun står i ro rett opp og ned og går. Jeg ser på det som semi-juks. Utenom det så kan man legge til skritt manuelt via dytt.no(leverandøren av konkurransen) der kan du konvertere 1 time styrke(eller fotball/håndball etc) til skritt. 

jeg logger realistisk. Det gjør ikke personen jeg prater om. Hun logger 90min høy intensitet på håndball og får 30 000 skritt kun av det. Jeg har på meg fitbitten på fotball-trening og lar faktisk tellern gå. Framfor å logge det manuelt(hadde fått mer skritt av å logge manuelt) 

 

hvordan vet jeg hun jukser? Har sett det selv + jwg har hun på friendslista på fitbit appen. Der har hun ett snitt på 15k - på dytt.no har hun 60k....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fat Accepetance på svensk: http://www.dagbladet.no/2016/06/06/nyheter/sverige/sosiale_medier/kroppspress/44465726/

I dag kan vi lese om ei svensk jente som legger ut bilde av sin korpulente kropp til offentlig beskuelse som et motsvar til tynne strandkropper i sosiale medier. På sett og vis forståelig, for alle burde kunne nyte en fin dag på stranda. Her er det hun skriver:

 

«Jeg sa tidligere i dag at jeg skulle fortelle hva jeg bekymrer meg for når jeg er på stranda. Så her kommer det. Det er ikke kroppen min, det er ikke de fine valkene mine, de søte cellulittene mine eller mine mektige bryster som truer med å hoppe ut av bikinien min om jeg gjør noe drastisk. Det er ikke min stilige rompe som kanskje er litt for stor for de små solsengene, og det er ikke mine unike feil som ingen andre har. Det jeg bekymrer meg for er alle andre. Jeg bekymrer meg for alle som ser ut som meg, men som skammer seg over det. Som gjemmer seg i håndkleet, eller aldri tar av seg t-skjorta. Som engstelig ser på alle andre for å se om de ser tilbake».


For min del bikker det over når det blir en hyllest til usunnhet. Fordi Linda-Marie er uten tvil overvektig. Overvekt dreper i dag flere mennesker enn sult. Vi trenger ikke hylle overvekt. Det er ingenting å skryte av, det er tvert imot et voksende helseproblem som går an å forebygge med nogenlunde fornuftig kosthold og livsførsel. Å skryte av store pupper fordi du er feit er som å skryte av six-pack fordi du er tynn.

Det er mellomting mellom tynn og feit. De "unike feilene" hennes er ikke så veldig unike. Høyt blodtrykk, høyt kolesterol, slitasjegikt, hjerte- og karsykdommer, søvnapné er alt annet enn "unikt". Åh så unik! Amputasjon er også en måte å bli kvitt "söta cellulitter" på. Lykke til med diabetesen, sier jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tronaldo skrev:

Vi trenger ikke hylle overvekt. Det er ingenting å skryte av.

Kunne ikke sagt det bedre. Desverre er det nå blitt et fenomen. Hver eneste dag ser vi et bilde av en overvektig jente eller kvinne i avisen, med en overskrift á la "Hylles i sosiale medier" eller "Her er hennes svar på kroppshysteriet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tronaldo skrev:

Fat Accepetance på svensk: http://www.dagbladet.no/2016/06/06/nyheter/sverige/sosiale_medier/kroppspress/44465726/

I dag kan vi lese om ei svensk jente som legger ut bilde av sin korpulente kropp til offentlig beskuelse som et motsvar til tynne strandkropper i sosiale medier. På sett og vis forståelig, for alle burde kunne nyte en fin dag på stranda. Her er det hun skriver:

 

«Jeg sa tidligere i dag at jeg skulle fortelle hva jeg bekymrer meg for når jeg er på stranda. Så her kommer det. Det er ikke kroppen min, det er ikke de fine valkene mine, de søte cellulittene mine eller mine mektige bryster som truer med å hoppe ut av bikinien min om jeg gjør noe drastisk. Det er ikke min stilige rompe som kanskje er litt for stor for de små solsengene, og det er ikke mine unike feil som ingen andre har. Det jeg bekymrer meg for er alle andre. Jeg bekymrer meg for alle som ser ut som meg, men som skammer seg over det. Som gjemmer seg i håndkleet, eller aldri tar av seg t-skjorta. Som engstelig ser på alle andre for å se om de ser tilbake».


For min del bikker det over når det blir en hyllest til usunnhet. Fordi Linda-Marie er uten tvil overvektig. Overvekt dreper i dag flere mennesker enn sult. Vi trenger ikke hylle overvekt. Det er ingenting å skryte av, det er tvert imot et voksende helseproblem som går an å forebygge med nogenlunde fornuftig kosthold og livsførsel. Å skryte av store pupper fordi du er feit er som å skryte av six-pack fordi du er tynn.

Det er mellomting mellom tynn og feit. De "unike feilene" hennes er ikke så veldig unike. Høyt blodtrykk, høyt kolesterol, slitasjegikt, hjerte- og karsykdommer, søvnapné er alt annet enn "unikt". Åh så unik! Amputasjon er også en måte å bli kvitt "söta cellulitter" på. Lykke til med diabetesen, sier jeg.

 

Kunne ikke vært mer enig, og denne retorikken har man jo vært vitne til i lang tid både gjennom media og sosiale medier. Oppgjøret med kroppspress og kroppsfokus ender opp med å fremheve mennesker som åpenbart har forfalt kraftig og langt over grensa for hva som er farlig for helsa - mens sunne / godt trente og av og til også helt normalt trente mennesker tidvis blir offer for det jeg nærmest vil kalle en hets: Dersom man har en normalt slank/sunn kropp så er man automatisk en som har gitt etter for kroppspresset.

En annen ting som irriterer meg, som også er relatert til dette, er media/sosiale media sin fremstilling av proteinpulver som nærmest doping. Det prates mye om hvor usunt dette er, hvor usunne idealer det fremmer, at dette fører til bruk av dopingmidler etc. - Mens lite prates det om og fokuseres på all den junkfooden, godteriet og brusen som unger/ungdom idag flaskes opp på, i det som nærmest ser ut som "Førstemann til diabetes" - Ei heller om ola nordmann som går på skamfylla 1+ ganger hver eneste uke.

Nei, det er viktig å fokusere på det usunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De velger ut slike folk bare for å skape oppstyr. Alle som er sånn hyller det og de som ikke er sånn kommer med kritikk og det skapes debatt. Det hadde jo ikke vært noe spennende om en jente som hu under her eller fyren til venstre på bildet under der igjen la ut bilde av seg. "*gjeeesp* det er jo sånn majoriteten av de på stranda ser ut uansett...". De går heller til det ekstreme. 

 

b384bed2f0680915ead0bcee9135ab40.jpg

Real-Men-Underwear-Ad-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Tronaldo skrev:

 

Takk, jeg irriterer meg over dette jeg og. Vær for all del overvektig og stolt av det, det bryr meg ikke. Men det har jo blitt en trend å ta bilde av seg selv som overvektig og bli hyllet for de "kloke ordene" av andre overvektige som tenker "halleluja, nå slapp jeg å gå ned i vekt i dag og". Når dette kommer opp på forsiden mange steder, så er det vanskelig å ikke la seg irritere. Det som irriterer meg er at jeg trur de faktisk ikke er så trygge på seg selv allikevel. Hadde man egentlig trengt en laaang tekst på instabildet sitt hvis man hadde vært trygg? 

I tillegg så irriterer jeg meg over de som sier det er en naturlig kropp. Nei, en naturlig kropp er ikke å være overvektig. Det er derfor det heter overvektig. 

Jeg liker å kalle det motsatt kroppspress, fordi de legitimerer at å være overvektig er greit. Man kan kanskje føle seg bra, men hvorfor vil man hjelpe andre til å være fornøyd med å ligge på feil side av sikkerhetsnettet? Jeg ville ikke gamblet med helsa mi som overvektig bare fordi jeg føler meg bra her og nå. Det er mot de fleste bevis at det å være overvektig er en bra ting. 

Kort sagt: Jeg aksepterer overvektige mennesker, men ikke de som holder på som dette. Vær overvektig, stolt av det og hold kjeft. Eller bli normalvektig og hold kjeft. Hold ihvertfall kjeft uansett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Thomas K Andersen skrev:

 Hold ihvertfall kjeft uansett :p

Mange verdensproblemer hadde vært løst hvis alle hadde fulgt dette rådet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thomas K Andersen skrev:

Takk, jeg irriterer meg over dette jeg og. Vær for all del overvektig og stolt av det, det bryr meg ikke. Men det har jo blitt en trend å ta bilde av seg selv som overvektig og bli hyllet for de "kloke ordene" av andre overvektige som tenker "halleluja, nå slapp jeg å gå ned i vekt i dag og". Når dette kommer opp på forsiden mange steder, så er det vanskelig å ikke la seg irritere. Det som irriterer meg er at jeg trur de faktisk ikke er så trygge på seg selv allikevel. Hadde man egentlig trengt en laaang tekst på instabildet sitt hvis man hadde vært trygg? 

I tillegg så irriterer jeg meg over de som sier det er en naturlig kropp. Nei, en naturlig kropp er ikke å være overvektig. Det er derfor det heter overvektig. 

Jeg liker å kalle det motsatt kroppspress, fordi de legitimerer at å være overvektig er greit. Man kan kanskje føle seg bra, men hvorfor vil man hjelpe andre til å være fornøyd med å ligge på feil side av sikkerhetsnettet? Jeg ville ikke gamblet med helsa mi som overvektig bare fordi jeg føler meg bra her og nå. Det er mot de fleste bevis at det å være overvektig er en bra ting. 

Kort sagt: Jeg aksepterer overvektige mennesker, men ikke de som holder på som dette. Vær overvektig, stolt av det og hold kjeft. Eller bli normalvektig og hold kjeft. Hold ihvertfall kjeft uansett :p

Spør du meg så finnes det absolutt ingen grunn til å være stolt av å være overvektig. Da snakker jeg om den typen overvekt som er gått så langt at den er direkte helsefarlig, og et resultat av at man frivillig og bevisst har latt kroppen forfalle dit hen, gjennom allerede flere stadier av overvekt og usunnhet hvor alarmklokkene skulle ha ringt for veldig lenge siden. At det finnes mennesker med forskjellige alvorlige diagnoser psykisk og/eller medisinsk som overvekten er relatert til finnes det ingen tvil om, men det er ikke dem dette handler om, og de utgjør uansett en marginal del av det totale antall overvektige i Norge, og da snakker jeg om de med en faktisk diagnose, en reell sykdom, ikke de som leter etter diagnoser på seg selv fordi de har vondt i viljen sin.

Et flertall av overvektige i samfunnet tilhører uansett den kategorien som blir overvektige på bakgrunn av sin livsstil. Dette er selvsagt et frivillig valg, men jeg synes overhodet ikke noe om at denne gruppen har fått en slags definisjonsrett i debatten om kroppspress til å stemple så og si alle som ikke ser slik ut som "Usunne idealer" - Og deres egen fysikk som noe man skal være stolt over, og nærmest trakte etter å bli som / forbli som.

Videre er dette neppe særlig motiverende for unger/ungdom som allerede er i faresonen for farlig overvekt og ymse livsstilssykdommer som konsekvens av en ungdomstid dominert av brus, godteri og dataspill - Det disse såkalte opprørske og revolusjonerende kampanjene mot "Kroppspresset" oppnår i forhold til slik ungdom (Som det er mer av enn noensinne før) er egentlig bare å si at de skal fortsette slik de gjør, og være stolte av det - Hvis ikke blir dere en av "dem" (De som trener, de som ser bra ut, de som mobber oss, de som er årsaken til kroppspresset)

Jeg synes det hele er skikkelig storm i vannglass. Hvor i huleste har noen sagt/skrevet at man må se ut som en fitnessutøver ? Media bør oppmuntre til trening, aktivitet og en generelt sunn livsstil, ikke det motsatte som de har gjort med denne kampanjen. Om du trener styrke, spiller fotball, går på ski eller på fjellet eller bare går deg turer er faktisk ikke det som er viktig.

Imo. : Den eneste årsaken til at media burde bruke bilder av nakne og halvnakne overvektige og ekstremt overvektige mennesker er med hensikt å formidle et budskap om hvordan man IKKE bør bli.

Med det sagt har jeg stor respekt for overvektige som tar tak i seg selv og endrer livsstil, dette har vi sett x antall eksempler på, og det er disse som burde dominert mediebildet når det kommer til sånne kampanjer. Jeg tipper hver og en av de som har endret livsstil og klart å beholde endringen ikke akkurat vil si at det var "Samfunnets kroppspress" som ødela det lykkelige livet de hadde som overvektig.

Det er ingen som presser overvektige til å bli slanke/muskuløse. De må selvsagt få lov til å ha den fysikken de vil, men jeg har absolutt nada respekt for at disse skal snu om på idealene og fremstille seg selv som sunne idealer, noe de overhodet ikke er. Det er ikke dermed sagt at alle skal trakte etter å bli en "Fitnessutøver" - Men med det sagt anser jeg en gjennomsnittlig norsk "fitnessutøver" (Ikke nødvendigvis en som er aktiv innen fitness, men gjerne også en "Casual weightlifter" ) som et langt sunnere ideal enn mange av disse overvektige som har dominert mediebildet i sammenheng med disse "Kroppspress-kampanjene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.4.2016 at 11:19 AM, Mr.Positive said:

Jeg vet jeg er bedre trent enn 99% av resten som deltar, men pga de jukser, så ligger jeg som nr 5 på konkurransen. Jeg er sinnsykt konkurransemenneske, og blir j***** irritert over dette. Da jeg sliter rævva av meg med 1-1,5 time styrke om dagen + jogger 1 mil, og da er jeg bare halvveis på skrittene som de over meg. De som ligger over meg har liksom 60 000 skritt ila en dag, noe jeg NEKTER å tro. Jeg har vanskelig for å tro at ei på 45 år, med høyere fett% enn LMM går ett maraton DAGLIG, 7 dager i uken, dette har jeg irritert meg over siden konkurransen startet, og kommer nok til å fortsette å irritere meg til den slutter (16.juni)
 

The struggle is real brother! Var med i en fitbit-konkurranse og jeg gikk nesten 2 mil daglig bare for å vinne den konkurransen, men HVER DAG måtte jeg se meg slått. HVER ENESTE DAG! ... Jeg legger meg tidlig, var jo utslitt i den konkurransen, og så finner jeg ut at hver gang jeg var ferdig med å gå for dagen satte hu ene i gang med å riste på fitbiten, step-maskin eller å bevege seg ekstra mye fort i stua. Våkna opp av at hu var 200 skritt foran meg hver kveld. 

Jeg gikk så mye at jeg gikk i stykker et par HOKA-sko på noen få måneder... and still I didn't win. 

Edit: Ja hun som slo meg fikk jo en massiv mestringsfølelse...og det er jo bra for henne. Jeg gråter meg fortsatt i søvn. Sølvtårer i skjegget. 

Endret av phatlegs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, NoBro skrev:

 

Helt enig. 

Jeg modererte meg litt fordi jeg orket ikke å ha den diskusjonen jeg pleier å ha når jeg prater om dette. Tenkte ikke at vi er på fitnessbloggen med folk som faktisk mener det samme:facepalm:De som blir hyllet i media om dagen skriver at de er stolte av kroppen sin. Det får de bare være for min del, men det er som du sier INGEN grunn til å være stolt av en sånn kropp. Det er INGEN grunn til å hylle de. Når jeg ser et magasin skulle "kuppe" #sommerkroppen2016 med overvektige mennesker, så måtte jeg le. Slutt å normaliser overvekt som om det er motvekten til fitnesskropp. Håper noen folk med common sense ser midtpunktet her.

Jeg har slanket to av vennene mine jeg. Tipsene jeg ga dem? Last ned myfitnesspal og bytt ut colaen med vann. Begge er slanke i dag. Så det er ingen unnskyldning til å være overvektig. Noen overvektige ville jo sagt "ja det er jo bare 2 stykker da. Det var jo enkelt for dem. Det er ikke enkelt for meg" 

 

Folk som skal bli støtt av alt irriterer meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...