Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

1) Et spisevindu på ni timer er vel helt ok?

2) Jeg kommer kun til å drikke kaffe, vann, lettbrus og te i løpet av fasteperioden, og alt det går greit. Men jeg tar også c-vitamin, tre omega-3 kapsler og en spiseskje sana sol med en gang jeg står opp, i ren rutine. Er de tre sistenevnte noe jeg burde vente med til spisevinduet åpner?

3) Jeg kommer alltid til å trene etter første måltid. Noen spesielle tanker om hvordan måltidene før og etter trening da bør være basert på næringsstoffer?

Ellers spiser jeg moderat karbo, og fordeler karbohydratene omtrentlig likt utover hverdagen :) Spiser godt og vel 2x kroppsvekt i protein, og trolig ganske mye mer enn det.

1. Ja, men som jente kan du gjerne ta 10 timer. Martin skriver at jenter ofte har bedre resultater med 14/10 enn 16/8 som han anbefaler menn.

2. Omega-3 kommer til å kaste deg rett ut av fasten, ja, så den kan du ikke ta. Sanasol har vel også kalorier. C-vitamin er greit så lenge det ikke er kalorier i det du tar.

3. Jeg liker å holde karbo lavt og ta en proteinshake i vann. Etter såpass lang faste pleier jeg å blande 25g kasein+25g myse i 3dl melk eller vann.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det forskjell på jenter og gutter ifht PF? ( ref svaret ditt på spm 1:p )

Aner ikke. Martin sier bare at han har mer hell med å holde jenter/damer på 14/10 og gutter/menn på 16/8. Det kan godt hende han har forankret det i forskning noe sted, men ikke som jeg husker i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, men som jente kan du gjerne ta 10 timer. Martin skriver at jenter ofte har bedre resultater med 14/10 enn 16/8 som han anbefaler menn.

2. Omega-3 kommer til å kaste deg rett ut av fasten, ja, så den kan du ikke ta. Sanasol har vel også kalorier. C-vitamin er greit så lenge det ikke er kalorier i det du tar.

3. Jeg liker å holde karbo lavt og ta en proteinshake i vann. Etter såpass lang faste pleier jeg å blande 25g kasein+25g myse i 3dl melk eller vann.

Lykke til!

Tusen takk :) Da venter jeg med vitaminene og greier til første måltid ;) Også tenker jeg at jeg får se om ti eller ni timer passer best. Kanskje jeg skal vurdere å ta ti. Det beste er vel strengt tatt å holde antall timer likt hver dag, ikke variere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Da venter jeg med vitaminene og greier til første måltid ;) Også tenker jeg at jeg får se om ti eller ni timer passer best. Kanskje jeg skal vurdere å ta ti. Det beste er vel strengt tatt å holde antall timer likt hver dag, ikke variere?

Det å ikke varierer er vel mest på grunn av grehlin. Jeg varierer hver dag. Og om det er 9 eller 10 timer er ikke det som kommer til å være forskjellen mellom død, feit eller toppform ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ja, men som jente kan du gjerne ta 10 timer. Martin skriver at jenter ofte har bedre resultater med 14/10 enn 16/8 som han anbefaler menn.

2. Omega-3 kommer til å kaste deg rett ut av fasten, ja, så den kan du ikke ta. Sanasol har vel også kalorier. C-vitamin er greit så lenge det ikke er kalorier i det du tar.

3. Jeg liker å holde karbo lavt og ta en proteinshake i vann. Etter såpass lang faste pleier jeg å blande 25g kasein+25g myse i 3dl melk eller vann.

Lykke til!

Bra svar!

Men ang. omega 3 tror jeg faktisk du tar feil, googla en del ang dette for noen uker siden og fant ut at en tablett med omega er ca 9kcal.. +/-

Så det burde ikke være noe stress :) Jeg tar det hvertfall når jeg kommer på jobb om morningen, kan hende det er dumt, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Da venter jeg med vitaminene og greier til første måltid ;) Også tenker jeg at jeg får se om ti eller ni timer passer best. Kanskje jeg skal vurdere å ta ti. Det beste er vel strengt tatt å holde antall timer likt hver dag, ikke variere?

Du kan nok helt trygt variere mellom 9 og 10 timer ja.. jeg drøyer det helt opp til 10 timer av og til hvis jeg har hatt dårlig tid en dag, eller rett og slett dårlig matlyst..

noen fredager kan det hende jeg spiser allerede klokka 10, hvis jeg har lyst til det :)

føler meg ikke så feit av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar!

Men ang. omega 3 tror jeg faktisk du tar feil, googla en del ang dette for noen uker siden og fant ut at en tablett med omega er ca 9kcal.. +/-

Så det burde ikke være noe stress :) Jeg tar det hvertfall når jeg kommer på jobb om morningen, kan hende det er dumt, men..

Tenkte det samme om Omega 3. Men jeg dør ikke av å vente med den til 11.30 uansett, bare en rutine jeg må avvenne meg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ang. omega 3 tror jeg faktisk du tar feil, googla en del ang dette for noen uker siden og fant ut at en tablett med omega er ca 9kcal.. +/-

Ja, om man bare tar en. Jeg tok utgangspunkt i at man fulgte anbefalingene om 10g EFA. Selv gjør jeg det så lett som at jeg ikke tar noen som helst kalorier i løpet av dagen - det er enklest for meg. Men om det er snakk om en eller to omega-3-piller og det ikke er kalorier i sanasol, så...man dør jo ikke uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man bare tar en. Jeg tok utgangspunkt i at man fulgte anbefalingene om 10g EFA. Selv gjør jeg det så lett som at jeg ikke tar noen som helst kalorier i løpet av dagen - det er enklest for meg. Men om det er snakk om en eller to omega-3-piller og det ikke er kalorier i sanasol, så...man dør jo ikke uansett :)

Ja, beste er nok å la være hvis man kan og vil, jeg har bare tatt de enkelt og greit fordi jeg husker å ta de når jeg kommer på jobb og de står på bordet :p sammen med vitaminbjørnene... haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beste er nok å la være hvis man kan og vil, jeg har bare tatt de enkelt og greit fordi jeg husker å ta de når jeg kommer på jobb og de står på bordet :p sammen med vitaminbjørnene... haha

Det er noe med rutinene, ja :) Ååh, jeg savner vitaminbjørnene! Jeg måtte slutte å ta dem fordi B12 nivåene mine var relativt høye fra før :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales vel uansett å ta kosttilskudd (vitaminer, tran-kapsler etc) sammen med måltider, da opptaket av næringsstoffer visstnok er bedre da (correct me if I'm wrong, dette er bare noe jeg har hørt). Argumentet er vel at kroppen allerede jobber i høygir for å prosessere maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefales vel uansett å ta kosttilskudd (vitaminer, tran-kapsler etc) sammen med måltider, da opptaket av næringsstoffer visstnok er bedre da (correct me if I'm wrong, dette er bare noe jeg har hørt). Argumentet er vel at kroppen allerede jobber i høygir for å prosessere maten.

Det gjelder for fettløselige vitaminer, og om hun tar det sammen med omega-3 skal ikke det være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra en person som ble farlig irritert etter 3 timer uten mat, til å kunne gå opp mot 30 timer uten mat uten å føle seg elendig er en helt fantastisk følelse.

Dessuten går det mindre penger i snickers 2 ganger til dagen for å unngå å bli "katabol".

x2

Tror jeg bruker mindre penger totalt, selv om jeg spiser mye mer skikkelig mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige og bra karbokilder som er enkle å lage og fremdeles smaker godt? Noen som slår "Penne" på REMA100 til 3,40 per 500g? :D

EDIT:

Protip

1 pk Penne

1 stk First Price Pastasause

500g First price kyllingfilet

Middag til en stk PFer:

2051kcal

37g fett

269g carb

169g Protein

Kostnad? 3,4 + 9,20 + 140/4 = 47 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rett og slett poste et spørsmål atter en gang i denne tråden. Har nå kjørt PF, med leangains tilnærming i snart to uker og synes det er king kong. Som andre nevner - kult å kunne spise seg stappmett samitdig som at fettprosenten går nedover og muskelmassen er intakt. Spiser mye karbs og lite fett på treningsdager og lite karbs, mye fett på hviledager. Protein er rundt 200-250 gram. Jeg veier 85 kg.

Problemet er at spesielt etter hviledagens siste måltid er jeg veldig sulten i løpet av den påfølgende fasten, og mens jeg skriver nå rumler det fælt. Skal ikke spise før 1 og lurer litt på hva jeg gjør galt.. fikk i meg rundt 70 gram protein i dagens siste måltid igår så tror det burde holde. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...