Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

om jeg trener så er mat programmet mitt slik at jeg har et måltid basert på mer proteiner enn karbo. (eks en salet med masse skinke eller noe til første måltid)

karbo+proteiner etter trening (om jeg ikke trener er det litt mindre karbs...)

et måltid basert på sunt fett.

Du svarte ikke på spørsmålet ;) Proteinpannekakene er mat det også. Om næringsstoffene passer inn i kostholdet ditt, så kan du spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var så mange sider så gidda rett og slett ikke lese gjennom alt, men spør da bare her og nå jeg.

Er periodisk faste noe folk vender seg til? ELLER er det bare slik at enkelte av oss foretrekker og føler de ikke trenger mat før feks middagstid elrno og spiser da heller slik?

Tok meg over en måned og bli skikkelig vant til PF! Nå er det en livsstil og jeg vil aldri gå tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen Innspill?

Måltid 1 (16:00): Tuna, grønnsaker, eple.

Kcal:569

Prot:64g

Carb:63g

Fett:5g

Trene(18:15)

Måltid 2(20:30): Proteinshake, Carbshake, kylling, søtpotet, grønnsaker, mandler

Kcal:1451

Prot:132g

Carb:199g

Fett:12g

måltid 3(23:30): egg, torsk, grønnsaker

Kcal:785

Prot:74

Carb:44

Fett:34

Samlet:

Kcal:2800

Prot:271

Carb:307

Fat:52

Er 180cm og 82kg.

Dette er for treningsdager, skal lage en for hviledager også. Den er 2500kcals, 173g carbs, 77g fat and 280g proteins.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill?

Hva er målet ditt? Hva trener du og hvor ofte? Hvor mye fett har du på kroppen?

Ellers tror jeg kanskje 3,5g protein per kg kroppsvekt er litt mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er fettreduksjon, enkelt og greit. Har litt fett på kroppen, vil kanskje tro det er rundt 13%. Magemuskler er synlige ved stramming. Trener styrke 5ganger i uka. Hmm, ja burde kanskje gå litt lavere på proteinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er fettreduksjon, enkelt og greit. Har litt fett på kroppen, vil kanskje tro det er rundt 13%. Magemuskler er synlige ved stramming. Trener styrke 5ganger i uka. Hmm, ja burde kanskje gå litt lavere på proteinene.

Det er forsåvidt ikke noe magisk ved IF, men om du får inn litt kardio i fastevinduet ditt, holder kaloriene lavere enn vedlikehold og får i deg nok protein så vil du jo gå ned. Fordelen med fasten er at den visstnok hjelper til med å komme til gjenstridige fettreserver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Noen Innspill?

Måltid 1 (16:00): Tuna, grønnsaker, eple.

Kcal:569

Prot:64g

Carb:63g

Fett:5g

Trene(18:15)

Måltid 2(20:30): Proteinshake, Carbshake, kylling, søtpotet, grønnsaker, mandler

Kcal:1451

Prot:132g

Carb:199g

Fett:12g

måltid 3(23:30): egg, torsk, grønnsaker

Kcal:785

Prot:74

Carb:44

Fett:34

Samlet:

Kcal:2800

Prot:271

Carb:307

Fat:52

Er 180cm og 82kg.

Dette er for treningsdager, skal lage en for hviledager også. Den er 2500kcals, 173g carbs, 77g fat and 280g proteins.

Innspill?

For lite fett og for mye proteiner. Jeg har laget en post om hvordan du regner ut dine behov for makronæringstoffer:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg igang med pf! Jeg som alltid har "dødd" uten frokost (kvalm, svimmel), klarer meg nå veldig fint med å vente til mat etter 12.00! Litt sulten, men går veldig greit foreløpig :D

Andre som det går bra med i fasten?

Jeg har som regel null problemer frem til 17. timen. I morges gikk jeg til og med morgentur forbi et bakeri uten å bli fristet. Det luktet godt, men det var liksom det. Nå er jo jeg uansett en av dem som alltid har syntes det var pes å spise frokost og lunch uansett, da ;)

Hei. Jeg følger programmet starting strength i uke 8 nå og har hatt god fremgang og har spist rundt 4000 kcal daglig. Nå lurer jeg på å gå over til periodisk faste, men lurer på om økningene mine i styrke vil gå like bra fremover da, i og med at jeg ligger på et lavere kalorinivå på hviledager osv, for å få ned fettprosenten. Jeg er 180 cm og 87 kg. Kroppsfett rundt 16-17%.

Hvorfor skal du ha lavere energi på IF? Om du ikke hadde gått på IF hadde du vel uansett kuttet kaloriene? Du sammenligner bulking med IF+diett. Det blir som å sammenligne traktor og klinkekule ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer sikkert den velkjente setningen "PF er ikke noen magisk diett, det er bare en endring av måltidsfrekvensen din" :p

Men etter å ha lest litt på leangains.com virker det på meg som at Berkhan oppnår svært gode resultater med sine klienter, der de går ned i fettprosent samtidig som de kan ha ganske solide økninger i styrke. Er ikke dette litt av poenget med PF, at det gjør denne balansen enklere å få til, og at kroppen bruker fasteperioden til å tære på fettreservene i større grad enn den ville gjort uten en fasteperiode på 16 timer?

Vektreduksjon med IF/PF er en av de mange mulighetene. I tillegg har du recomposition, der du totalt spiser ca vedlikeholdsnivå. Det er nok den du snakker om siden du nevner syklisk kaloriinntak. Det som er magisk med faste er konsentrasjonen og tilstedeværelsen enkelte får, og fastens effekt på oksidering av fettvev som ellers er vanskelig å komme til. I tillegg er det vanskeligere å overspise når man bare spiser noen få timer i døgnet. Bortsett fra det, så er det vel ikke noe som er så veldig magisk med den.

Tæring på fettreservene dine er hovedsakelig en reaksjon på at du spier mindre enn du forbrenner. Faste gjør visstnok at man får bedre blodgjennomstrømning til enkelte fettdepoter, noe som gjør at katekolaminaktiviteten går opp. Siden jeg ikke er "teknisk" får du ta forklaringen med en klype salt. Jeg vet hvordan det fungerer, men det er ikke sikkert jeg formulerer det helt riktig.

Poenget mitt i forrige innlegg var uansett at du sammenlignet det å ha energi når du spiser over vedlikehold med å mangle energi ved å være på diett - og så satte du likhetstegn mellom IF og lavere energi. Det blir feil måte å se på det. Mange får mer energi ved faste enn om de skulle spredd de samme kaloriene utover døgnet. I tillegg er det deilig å kunne spise større måltider.

Bare husk at Martin i de senere årene har advart mot å trene fastende. Det viktigste er dog at du trener når du har energi, og noen har mer energi når de faster enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsåvidt litt enig med Kirill, men etter hvert som du kommer ned i fettprosent kan du eksperimentere litt for å se hva som holder igjen vann og hva som ikke gjør det. Jeg kan ofte droppe noe av karboen i maten for å ta en cola til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt litt enig med Kirill, men etter hvert som du kommer ned i fettprosent kan du eksperimentere litt for å se hva som holder igjen vann og hva som ikke gjør det. Jeg kan ofte droppe noe av karboen i maten for å ta en cola til...

Jepp, Personlige toleranser og preferanser kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FannyLor

Jeg bare lurte på hva dere mener om hvor "grensen" går for hvor mye melk man kan ha i kaffen før man har spisevinduet? :p

Tenker ikke kaffelatte liksom, men hvor mye er "lovlig" for at det ikke skal bli brudd på fasten?

Har fått dilla på iskaffe om dagen, og har brukt 1/3 scoop proteinpulver + ca 0.5 dl melk i en hel kanne kaffe ... tenker vell at dette er i overkant av anbefalingene, men har ikke brydd meg så mye nå hoho! :p Blir vell ca 50 kcal ish ...

ka dok tru? :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på hva dere mener om hvor "grensen" går for hvor mye melk man kan ha i kaffen før man har spisevinduet? :p

Tenker ikke kaffelatte liksom, men hvor mye er "lovlig" for at det ikke skal bli brudd på fasten?

Har fått dilla på iskaffe om dagen, og har brukt 1/3 scoop proteinpulver + ca 0.5 dl melk i en hel kanne kaffe ... tenker vell at dette er i overkant av anbefalingene, men har ikke brydd meg så mye nå hoho! :p Blir vell ca 50 kcal ish ...

ka dok tru? :sleep:

40 kcal :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...