Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har akkurat begynt på PF. Ferdig med 1 uken i morra og synes det er så utrolig deilig å slippe å spise 5 ganger om dagen. Det var vel hovedgrunnen til at jeg begynte på PF.

Kostholdet mitt ser ca sånn ut :

Før trening ( 10.00 ) : Kreatin m/BCAA, 60 gr Whey, Eple, Grønn te/Koffein-Piller, Udos Choice, Multivitamin.

Under trening: BCAA

Etter trening:(12.00) 90 gr Gainer.

1.Måltid: ( 14.00 )

1 boks Cottage Cheese.

100 gr havregrøt m/0.5 l - ekstra lett melk

Whey 60 gr

130 gr blåbær.

1 Banan.

2. Måltid: ( 18.00 )

125 gr fullkornsris

Enten 400 gr kyllingkjøttdeig/300 gr kyllingfilét/ 300 gr laks.

60 gr Whey

Opti Green

3. Måltid: ( 21/22:00 )

90gr - Meal Pro fra Gymgrosissten

Natt: ZMA + 1 spiseskje Udos.

DIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt på PF.

Kostholdet mitt ser ca sånn ut :

Før trening ( 10.00 ) : Kreatin m/BCAA, 60 gr Whey, Eple, Grønn te/Koffein-Piller, Udos Choice, Multivitamin.

2. Måltid: ( 18.00 )

3. Måltid: ( 21/22:00 )

Men når er det du faster? 12 timer er vel akkurat tiden det tar å tømme magesekken, og i den tiden er du strengt tatt ikke fastende selv om du dropper frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når er det du faster? 12 timer er vel akkurat tiden det tar å tømme magesekken, og i den tiden er du strengt tatt ikke fastende selv om du dropper frokost.

Er fra 21/22 om kvelden til første måltidet mitt kl 14.00.

Har jeg forstått riktig ved at BCAA og Eple før trening er lov? må ha noe før trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra 21/22 om kvelden til første måltidet mitt kl 14.00.

Har jeg forstått riktig ved at BCAA og Eple før trening er lov? må ha noe før trening

Du bryter fasten. Det er jo ikke snakk om at noe er lov eller ikke lov, men du bryter fasten med eplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kanskje jeg burde legge treningen til ca halv 12 på dagen istede?

Hvis du er mann burde du ikke ha mer enn 8 timers spisevindu uansett. Om du ikke klarer å trene uten mat, så flytt treningen inn i spisevinduet ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tid til å spise før kl 10-11 hver dag utenom helger...og da gjerne ikke da heller forresten...så jeg lurer på...er kanskje PF noe for meg? Jeg har forstått det slik at man skal spise innenfor en viss tid..er det samme tid hver dag? Og er det noe regel på hvor mange timers spisevindu? Blir bae ikke klok på lese o det selv jeg,må ha det inn med teskje:PJeg skal ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker rundt i forumet er det mange fine artikler og tråder om PF, for eksemple denne av Kjetil Åmdal:

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Men i korte trekk er poenget som du sier å ha et visst spisevindu hver dag, for jenter normalt rundt 8-10 timer. Når på dagen du vil legge dette vinduet er helt opp til deg selv, jeg liker å ha det ca mellom kl 11 og 21 :) Det er ikke noe problem å flytte/variere vinduet etter timeplanen, annet enn at man kan oppleve mer sultfølelse om det blir store avvik fra rutinen som kroppen er tilvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker rundt i forumet er det mange fine artikler og tråder om PF, for eksemple denne av Kjetil Åmdal:

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Men i korte trekk er poenget som du sier å ha et visst spisevindu hver dag, for jenter normalt rundt 8-10 timer. Når på dagen du vil legge dette vinduet er helt opp til deg selv, jeg liker å ha det ca mellom kl 11 og 21 :) Det er ikke noe problem å flytte/variere vinduet etter timeplanen, annet enn at man kan oppleve mer sultfølelse om det blir store avvik fra rutinen som kroppen er tilvent.

11-21 er perfekt for meg:D Takk for svar:D Skal nok ikke bli noe problem å ha det likt hver dag her:) spiser mer ellermindre slik fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer sterkt PF nå. skal ligge på sånn ca 1800-1900kcal om dagen. er det noen her som har noe forslag på åssen jeg burde spise på de forskjellige måltidene? eks på hva? :)

litt rådvill og setter stooor pris på forslag :D

Om du ser på første siden i tråden her så er det flere linker til info og måltidstips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vurderer sterkt PF nå. skal ligge på sånn ca 1800-1900kcal om dagen. er det noen her som har noe forslag på åssen jeg burde spise på de forskjellige måltidene? eks på hva? :)

litt rådvill og setter stooor pris på forslag :D

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Er kanskje å sette det litt på spissen, men det er faktisk helt sant; hvis du har lest den artikkelen og fremdeles sitter igjen som et spørsmålstegn så er faktisk ikke periodisk faste noe for deg! Ikke for å være frekk eller noe, men det er sannheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Er kanskje å sette det litt på spissen, men det er faktisk helt sant; hvis du har lest den artikkelen og fremdeles sitter igjen som et spørsmålstegn så er faktisk ikke periodisk faste noe for deg! Ikke for å være frekk eller noe, men det er sannheten :)

Jeg skjønner jo alt, skjønner konseptet er ikke det. Men jeg suger balle i matte og har problemer med sånn ca hvor mye ris, hvor mye grønnsaker og kjøtt, slike ting. Lærern min på vgs sa til meg "hvis du bare kommer på eksamen caroline, så skal jeg sørge for at du består" SÅ forbanna dårlig er jeg på matte. eneste jeg lurte på var forslag på måltider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo alt, skjønner konseptet er ikke det. Men jeg suger balle i matte og har problemer med sånn ca hvor mye ris, hvor mye grønnsaker og kjøtt, slike ting. Lærern min på vgs sa til meg "hvis du bare kommer på eksamen caroline, så skal jeg sørge for at du består" SÅ forbanna dårlig er jeg på matte. eneste jeg lurte på var forslag på måltider?

Fortsatt så ligger det en link med måltidsforslag på side 1.

Her er linken: http://fitnessbloggen.no/maltidseksempel-periodisk-faste/

Det lønner seg å lese alt på første sida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal trene styrke fastende, MÅ man ta BCAA først hvis dagens første måltid kommer rett etter treningen? Leste i et kommentarfelt på en gammel artikkel at noen mente man absolutt på død og liv måtte ta 10g BCAA før trening, mens andre mente det ikke var nødvendig dersom man fikk i seg proteiner rett etter treningen.

Har spisevindu mellom 12-21 og innimellom lønner det seg for meg å trene mellom 10-12, og jeg syns BCAA er veldig dyrt. Kan jeg trene helt fastende og heller spise proteinrikt måltid rett etter trening?

Kanskje et spørsmål som har blitt besvart utallige ganger, men med et nettverk som henger seg opp hele tiden blir det nesten umulig å søke gjennom alle sidene.. Sorry guys! :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være på den sikre siden, ja ;) Fra leangains.com:

"What are the effects of following leangains and working out fasted without taking BCAAs?"

You'll be missing out on part of the anabolic response to the workout. So don't be a dumbass about this. Eat some protein pre-workout regardless of your goals.

2. The gist of it is this: if you don't get some aminos into your bloodstream around your workout, protein synthesis and breakdowns basically cancel each other out. Some studies show a negative protein balance. When you eat, protein balance turns positive again. By having aminos available around workout time, you'll be getting more hours in a protein positive state, which will favor muscle growth in the long term.

Another mistake I believe many IF’ers are doing, is fasted weight training. The research on pre- and post workout nutrition today is quite substantial and I don’t think anyone in their right mind should be lifting weights on an empty stomach – regardless of goals. I believe the protein synthesizing effect of the pre-workout meal overshadows any small benefit to be had from higher amounts of growth hormone that comes from fasted workouts and scientific evidence supports this. This doesn’t mean fasted workouts are a no go, but it means we should compromise a bit – which is why I suggest the ingestion of an adequate amount of essential amino acids or BCAA prior to the workout. This wouldn’t technically make it a fasted workout, but I believe the caloric impact of 10 g EAA/BCAA is so small that it would leave you with most of the benefits of a fasted workout, while at the same time getting many of the benefits of a solid pre-workout meal. My regime uses different pre and post workout meal setups depending on workout timing, and I just described the one I’ve successfully used with fasted workouts. As far as I know, pre-workout isn’t even mentioned in the context of the other IF regimes out there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være på den sikre siden, ja ;) Fra leangains.com:

"What are the effects of following leangains and working out fasted without taking BCAAs?"

You'll be missing out on part of the anabolic response to the workout. So don't be a dumbass about this. Eat some protein pre-workout regardless of your goals.

2. The gist of it is this: if you don't get some aminos into your bloodstream around your workout, protein synthesis and breakdowns basically cancel each other out. Some studies show a negative protein balance. When you eat, protein balance turns positive again. By having aminos available around workout time, you'll be getting more hours in a protein positive state, which will favor muscle growth in the long term.

Another mistake I believe many IF’ers are doing, is fasted weight training. The research on pre- and post workout nutrition today is quite substantial and I don’t think anyone in their right mind should be lifting weights on an empty stomach – regardless of goals. I believe the protein synthesizing effect of the pre-workout meal overshadows any small benefit to be had from higher amounts of growth hormone that comes from fasted workouts and scientific evidence supports this. This doesn’t mean fasted workouts are a no go, but it means we should compromise a bit – which is why I suggest the ingestion of an adequate amount of essential amino acids or BCAA prior to the workout. This wouldn’t technically make it a fasted workout, but I believe the caloric impact of 10 g EAA/BCAA is so small that it would leave you with most of the benefits of a fasted workout, while at the same time getting many of the benefits of a solid pre-workout meal. My regime uses different pre and post workout meal setups depending on workout timing, and I just described the one I’ve successfully used with fasted workouts. As far as I know, pre-workout isn’t even mentioned in the context of the other IF regimes out there.

Tusen takk for svar! =) Hadde ikke trodd at det var såååå viktig dersom jeg spiser rett etterpå, men da tør jeg ikke det :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...