Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Nei - kaffe, te, light brus og vann inneholder faktisk ikke kalorier. Synd du ikke liker det da :/

Det letteste er vel å gjøre det til en vane da sulthormonet ghrelin vender seg til spiserytmen din.

Men det finnes andre periodisk faste regimer som f. eks. EatStopEat hvor du faster en eller to hele valgfrie dager i løpet av en uke.

Teit som jeg er, tenkte jeg jo selvsagt følgende;

ghrelin= gremlin:p Hjernen funker ikke helt optimalt i dag..:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IF/PF er en livsstil. Bare dropp frokost og lunch. Easy peasy :)

Jeg vil svare "hvis du må". Det er litt morsomt, for om folk hadde spurt om de kunne ta en teskje med sukker tre ganger om dagen hadde alle hylt. Når det er snakk om noe søtt i teen eller melk i kaffen er det visst greit. Forstå det den som kan.

Uansett...om du tar et glass saft hver annen time fra du står opp kl 6 til du spiser kl 14, så får du i deg 160 ekstra kalorier. Det er nesten 20g fett som "ikke blir forbrent" om dagen...om man antar alle kalorier kommer fra lagret fett.

Easy Peasy, fordi jeg glatt klarer meg til kl14 ellers og, gjerne lengre, og ja, uten aktivitet kan jeg godt gå hele dagen uten fast føde.. Skjer ofte når jeg er syk eller dårlig form.

Neineinei! Jeg tenker på et glass som ikke overskrider 40kcal på en dag/fasteperiode, ikke 4x 40kcal:p Som sagt, safta jeg liker så godt, inneholder lite kalorier, og er bare en nødløsning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush:

Kan jeg få hjelp av noen til å sette opp en måltidsplan for meg periodisk faste? Kanskje jeg da har viljestyrke til å følge det..

Jeg vil nemlig bli kvitt søtsug og småspising på kvelden!

Om noen vil gjøre dette for meg så skal jeg selvfølgelig holde alle oppdatert i loggboka mi og skryte uhemmet av denne personen når det går kjempebra.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protokollen for jenter er: 14 timar faste, 10 timar spisevindauga.

Til dømes:

Måltid 1: 12:00

Måltid 2: 15:00

Måltid 3: 18:00

Måltid 4: 22:00

Korleis du fordeler måltida i løpet av ein dag betyr ikkje så alt for mykje, men det er enkelte retningslinjer ein bør følgje.

  • Ved trening på tom mage, ta 10g BCAA 5-15 minutt før trening.
  • Største måltidet et du etter trening.
  • Det er ikkje anbefalt færre enn 3 måltid om dagen, men kor mange over betyr ikkje stort.

Meir detaljert forklaring på måltida kan du finne her: The Leangains Guide

Ellers finn du og mykje nyttig i Den store periodisk faste-tråden

Når det gjeld mengd kaloriar og den slags så er det same retningslinjer som alle andre diettar, avhengig av om ein skal opp, ned eller halde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, takk.

jeg har lest meg til såpass forsåvidt...

Tror bare jeg må ha en plan, som jeg ikke kan "avvike" noe særlig fra for å komme igang... :blush:

Jeg vil ikke opp i vekt, jeg vil holde den. evt så vil jeg ligge litt under kcal for å ha litt å gå på.

Hvis du vet hvor mye du trenger for å holde vekten i sjakk kan du starte der. Så kan du, om du vil gjøre som meg, trekke fra pre-WO-måltiden ditt, om det er vanlig mat eller en shake+banan eller hva det måtte være. Det er måltid #1. For meg er siste måltid alltid en proteinshake med kasein. Det holder seg lenge i systemet og gjør at jeg ikke blir sulten. Si at det for deg er 100g protein og 100g karbohydrat (800kcal). Resten av kaloriene dine deler du på antall måltider du ønsker. Normalt vil det være to på et såpass langt spisevindu. Da har du 800kcal til hvert av dem og kan kose deg ganske godt. Du trenger kanskje 50g protein og resten fordeler du selv. På treningsdager spiser du så lite fett som mulig, og på hviledagene prøver du å moderere karbohydratene.

Sett opp fire eller fem for både treningsdager og hviledager på ca 800kcal som du kan variere mellom, så har du et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vet hvor mye du trenger for å holde vekten i sjakk kan du starte der. Så kan du, om du vil gjøre som meg, trekke fra pre-WO-måltiden ditt, om det er vanlig mat eller en shake+banan eller hva det måtte være. Det er måltid #1. For meg er siste måltid alltid en proteinshake med kasein. Det holder seg lenge i systemet og gjør at jeg ikke blir sulten. Si at det for deg er 100g protein og 100g karbohydrat (800kcal). Resten av kaloriene dine deler du på antall måltider du ønsker. Normalt vil det være to på et såpass langt spisevindu. Da har du 800kcal til hvert av dem og kan kose deg ganske godt. Du trenger kanskje 50g protein og resten fordeler du selv. På treningsdager spiser du så lite fett som mulig, og på hviledagene prøver du å moderere karbohydratene.

Sett opp fire eller fem for både treningsdager og hviledager på ca 800kcal som du kan variere mellom, så har du et godt utgangspunkt.

Takk Lars! :thumbsup:

Så det er her tenkinga kommer inn altså...

Forslå til måltider taes i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at man kun skal spise de 3 (2-4) store måltidene om dagen, eller er det ok å spise små mellommåltider imellom,

altså 1 frukt,shake,nøtter, CC ell lig. sånn for eks. i forbindelese med trening. (jeg spiser hovedsakelig 2 hovedmåltider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at man kun skal spise de 3 (2-4) store måltidene om dagen, eller er det ok å spise små mellommåltider imellom,

altså 1 frukt,shake,nøtter, CC ell lig. sånn for eks. i forbindelese med trening. (jeg spiser hovedsakelig 2 hovedmåltider)

Som Zeph sier, men om du skal prøve deg på mer enn 2-3 måltider på 10 timers spisevindu tror jeg du får det travelt. ;)

Hvorfor vil du spise *noe* når du skal faste, egentlig? Går ikke det litt mot ordets betydning? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Zeph sier, men om du skal prøve deg på mer enn 2-3 måltider på 10 timers spisevindu tror jeg du får det travelt. ;)

Hvorfor vil du spise *noe* når du skal faste, egentlig? Går ikke det litt mot ordets betydning? ;)

Enig her ja. Da jeg spiste 3300 kcal så var jeg oppe på 3 store og ett litt mindre. Så gikk jeg ned til 3000 kcal og 3 måltider. Nå er jeg på 2500 kcal og 3 måltider.

Er det meningen at man kun skal spise de 3 (2-4) store måltidene om dagen, eller er det ok å spise små mellommåltider imellom,

altså 1 frukt,shake,nøtter, CC ell lig. sånn for eks. i forbindelese med trening. (jeg spiser hovedsakelig 2 hovedmåltider)

Da jeg spiste 3300 kcal så var jeg oppe på 3 store og ett litt mindre. Så gikk jeg ned til 3000 kcal og 3 måltider. Nå er jeg på 2500 kcal og 3 måltider.

Jeg spiser mitt første kl. 12 mitt andre kl. 16.30 - 17 og mitt siste ca.kl. 21.30. Jeg er som regel ikke sulten i mellomtida, kun noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke spise noe under faste perioden.

Har spise vinde fra mellom kl. 10-12 til kl 20 kommer ann på aktivitetsnivået. Og poenget er at vi spiser (går på høyskole) lunsj kl 12 og middag kl 18. men siden vi er veldig aktive nesten hele dagen de fleste av dagene. blir det fort sånn at vi spiser frukt, 1 stk. brød, cc , riskjeks ell lig. i mellom måltidene. det var derfor jeg lurte på om det var viktig å spise 2 - 3 store måltider og kun det. eller om det er ok å spise noen mellommåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke spise noe under faste perioden.

Har spise vinde fra mellom kl. 10-12 til kl 20 kommer ann på aktivitetsnivået. Og poenget er at vi spiser (går på høyskole) lunsj kl 12 og middag kl 18. men siden vi er veldig aktive nesten hele dagen de fleste av dagene. blir det fort sånn at vi spiser frukt, 1 stk. brød, cc , riskjeks ell lig. i mellom måltidene. det var derfor jeg lurte på om det var viktig å spise 2 - 3 store måltider og kun det. eller om det er ok å spise noen mellommåltider.

Ok...så lenge det er i spisevinduet ditt så kan du spise som du føler for - men om du spiser mer enn du bruker, så legger du på deg som av andre ting. Det jeg merker er at jeg blir fortere mett på IF enn uten og jeg trenger mindre annen energi siden jeg forbrenner fett mye mer effektivt. Men om du føler du trenger det, så "go for it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok...så lenge det er i spisevinduet ditt så kan du spise som du føler for - men om du spiser mer enn du bruker, så legger du på deg som av andre ting. Det jeg merker er at jeg blir fortere mett på IF enn uten og jeg trenger mindre annen energi siden jeg forbrenner fett mye mer effektivt. Men om du føler du trenger det, så "go for it"

Jeg blir fortere mett og holder meg lenger mett på IF enn "spiseheledagenrutinen". Når jeg spiste hele dagen så gikk jeg også sulten HELE tiden. Det problemet løste seg etter at jeg begynte å spise etter IF ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...så lenge det er i spisevinduet ditt så kan du spise som du føler for - men om du spiser mer enn du bruker, så legger du på deg som av andre ting. Det jeg merker er at jeg blir fortere mett på IF enn uten og jeg trenger mindre annen energi siden jeg forbrenner fett mye mer effektivt. Men om du føler du trenger det, så "go for it"

Ja det er klart , så lange man spiser mer enn man forbruker så går man opp i vekt. Men når man har altfra 2 - 4 treningsøkter på en dag, trenger man ofte litt ekstra påfyll i form av en frukt ell lig. :) takk for alle svar forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostjunkie deluxe, skal prøve pf :D

Innspill?

Måltid 1: 11.00 500 kcal

Måltid 2: 16.00 500 kcal

Trening: 17.00

Måltid 3: 20.00 800 kcal

Kcal totalt ca 1800. Grei fordeling?

Spent, har en ganske aktiv arbeidsdag. Opp klokken seks, jobber ute hele tiden. Har til nå innbilt meg at jeg MÅ ha frokost, men tenker å prøve dette for ei stund. Har så ulvehunger når jeg kommer hjem fra jobb, MÅ ha mat! Er på diett med 6-7 måltider per dag, men merker jeg jukser på ettermiddagene med å slå sammen flere måltider. Om jeg kan unngå det, og få flytta litt på matfokuset tror jeg det ville blitt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker jeg jukser på ettermiddagene med å slå sammen flere måltider. Om jeg kan unngå det, og få flytta litt på matfokuset tror jeg det ville blitt bra :)

Om du *må* ha mat når du kommer hjem hadde jeg prøvd å gjøre det til et belønningsmåltid. Om du tar et 500-600kcal måltid til lunch, en proteinshake kl 16 (deilig, iskaldt kasein i helmelk! Mmmmm :D ) og heller et litt større måltid til middag der du har både kjøtt, grønnsaker, poteter og litt saus...det fungerer i hvert fall knall for meg. Viktigere å ha *ett* enormt måltid enn å spise pinglemåltider ;) Men det er veldig individuelt. Personlig blir jeg nesten mer sulten av å spise et lite måltid enn om jeg bare hopper over det.

Men om du jobber "ute hele tiden" regner jeg med at du har en ganske aktiv jobb. Er det nok med 2100kcal? Hvis du er i aktivitet, hvorfor ikke prøve å benytte seg av den økte blodtilførselen til "gjenstridige fettlagre" som du får når du faster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du *må* ha mat når du kommer hjem hadde jeg prøvd å gjøre det til et belønningsmåltid. Om du tar et 500-600kcal måltid til lunch, en proteinshake kl 16 (deilig, iskaldt kasein i helmelk! Mmmmm :D ) og heller et litt større måltid til middag der du har både kjøtt, grønnsaker, poteter og litt saus...det fungerer i hvert fall knall for meg. Viktigere å ha *ett* enormt måltid enn å spise pinglemåltider ;) Men det er veldig individuelt. Personlig blir jeg nesten mer sulten av å spise et lite måltid enn om jeg bare hopper over det.

Men om du jobber "ute hele tiden" regner jeg med at du har en ganske aktiv jobb. Er det nok med 2100kcal? Hvis du er i aktivitet, hvorfor ikke prøve å benytte seg av den økte blodtilførselen til "gjenstridige fettlagre" som du får når du faster?

Sitter på diett.no nå, første måltid ser sålangt slik ut:

1 boks cc

3 dl ekstra lett melk

30 gr protein

1 eple/appelsin

(581 kcal)

Lengre har jeg ikke kommet, men er det i riktig "stil"? :)

Så du mener at jeg skal ikke spise fra kl 11.00 til 19.00, men en shake imellom? Det høres fryktelig lenge ut for det matvraket her altså, tenkte å legge meg på tre måltider helst. Jobber som feier, så er ute i en ganske fysisk jobb. Tenkte 1800 kcal på treningsfrie dager, 2000 på dager med styrke.

Er 173 cm og 70 kg tror jeg, veier ikke. Er muskelvekst som er målet før konkurransediett starter i mai, så ang. det siste spørsmålet ditt.. Fettet slipper lettere på fastende mage? Er redd du må forklare litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg skal ikke spise fra kl 11.00 til 19.00, men en shake imellom? Det høres fryktelig lenge ut for det matvraket her altså, tenkte å legge meg på tre måltider helst. Jobber som feier, så er ute i en ganske fysisk jobb. Tenkte 1800 kcal på treningsfrie dager, 2000 på dager med styrke.

Er 173 cm og 70 kg tror jeg, veier ikke. Er muskelvekst som er målet før konkurransediett starter i mai, så ang. det siste spørsmålet ditt.. Fettet slipper lettere på fastende mage? Er redd du må forklare litt :)

Jeg er redd du ikke klarer å bygge mye muskler på 2100kcal om dagen, altså...Men det må du jo bare se an, og jeg regner med at du kjenner kroppen din best :)

Når det gjelder blodtilførselen til fettdepotene er jeg redd jeg ikke kan gi deg en forklaring som både er enkel og nøyaktig - men det er det sikkert andre her inne som kan ;) Det står et eller annet sted på leangains.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...