Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye dere som går på periodisk faste bruker på mat i måneden?

Er det mulig for en stakkars student uten jobb, med 3500kr til mat å spise slik?

Ønsker å bygge, vedlikehold ligger rundt 3000 kcal.

Inkludert tilskot ligg eg kanskje i overkant av 100 kroner dagen på treningsdagar og under på kviledagar. Totalt sett ligg det kanskje rundt 3000.

Då gjer eg ikkje ein veldig stor jobb for å finna det rimeligaste på markedet, så du bør absolutt kunne klar det ja.

I praksis spelar det jo ingen rolle kva kosthaldsplan du har, det er den totale energimengd og næringsmengd som betyr noko for prisen, ikkje når på dagen ein et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvor mye dere som går på periodisk faste bruker på mat i måneden?

Er det mulig for en stakkars student uten jobb, med 3500kr til mat å spise slik?

Ønsker å bygge, vedlikehold ligger rundt 3000 kcal.

ha med 3500 kr kommer du langt ! om ikke "mat kontoen" går til øl,snus og røyk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Q: Sometimes when I fast my finger tips get cold, why is that?

Fasting increases the blood flow to you body fat (the process is called adipose tissue blood flow). So when you are fasting more blood is travelling to your body fat, presumably to help move it to your muscles where it can be burned as a fuel. Do to this increased travel to your body fat, micro-vasodilation occurs in your fingertips and sometimes toes to compensate. So in some cases it’s a ‘necessary evil’ in the fat loss process."

I've heard people mention cold fingers, hands and feet after longer fasting periods so the above is a good addition to the FAQ at the end of the book.

OK, now on with the formal review.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist 2300-2500 i en lang periode, vært stuck på 90 kilo. Startet med peroidisk faste for 1 uke sida. Og har lagt meg på ca 3000 kcal.. Det som er litt spessielt er at jeg har gått ned 2 kilo (veide meg etter 1 måltid som er et 1000kcal måltid) Hva kan det komme fra, har fått mere tydlige blodårer osv på armer så fett% må ha gått ned? Syns Periodisk faste er helt konge! Anbefales på det sterkeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser dere som siste måltid før PF? Merker jeg blir veldig sulten i time 13-15. Det jeg har prøvd nå er; 50g proteinpulver + melk og en haug med bær, eller en gigantisk porsjon med havregryn+melk.

Jeg prøver å holde meg unna karbohydrater som dagens siste måltid. Det jeg gjør i stedet er å ta til meg 50-75g kasein blandet i vann. Kasein ligger lenger i systemet enn myse, og jeg tror ikke laktosen vil gjøre ting bedre.

Når det er sagt kan det hende det bare er Grehlin. Hvor lenge har du gått på PF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På kalorioverskudd så er siste måltidet på 1000 kalorier. Et par av favorittene der er:

- 400g biff, 400g potetbåter

- 400g karbonadedeig, 4 grove hamburgerbrød

- 3 Hafler (grove rundtstykker), 1 boks makrellfilet, 150g hamburger rygg

Når jeg er på kaloriunderskudd så er siste måltidet på 500 kalorier og da holder jeg meg som regel til havregrøt bestående av:

- 60g havregryn

- 15g kruskakli

- 15g hvetekim

- 20g linfrø

- 2 eggehvitter

- 30 gram proteinpulver

- kanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde meg unna karbohydrater som dagens siste måltid. Det jeg gjør i stedet er å ta til meg 50-75g kasein blandet i vann. Kasein ligger lenger i systemet enn myse, og jeg tror ikke laktosen vil gjøre ting bedre.

Når det er sagt kan det hende det bare er Grehlin. Hvor lenge har du gått på PF?

Er på starten av min andre uke, så skal ikke se bort i fra at det er Grehlin som fortsatt gjør det det skal :p Berkhan, og et par artikler her på bloggen anbefaler karbs på kvelden, og da fett som første måltid, så det virker vel lurt å følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på starten av min andre uke, så skal ikke se bort i fra at det er Grehlin som fortsatt gjør det det skal :p Berkhan, og et par artikler her på bloggen anbefaler karbs på kvelden, og da fett som første måltid, så det virker vel lurt å følge?

Jo, jeg pleier å spise karbo på kvelden selv, men rett før jeg legger meg slenger jeg nedpå en slik shake. Sikkert bare preferanser :)

Når det gjelder Grehlin skal det gå over etter ca 3 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste måltid er middag for min del, kombinert med shake eller smoothie, avhengig av kva eg har gjort den dagen.

I kalorimengd ligg det vel på 1000-1500 på siste måltidet.

Mike Berkhan, typen bak Leangains. Feittprosent på 5-6% trur eg.

Martin Berkhan, men ja. Fy faen så fæl fysikk han har.. fem prosent ekstra fett på kroppen hadde gjort underverker der. Og hva skjer med dama i bakgrunnen. Hun så veldig ung ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som fungerer best for deg vet du vel egentlig best selv. Det anbefales vel ikke for jenter å faste i mer enn 14 timer. Har du bra med energi i løpet av dagen, har trykk på trening og føler dette gir deg framgang så er det jo bare å fortsette :)

Spiser du to måltider? Hvor mye mye fett og proteiner spiser du i første måltid?

Ville nok heller spist et måltid klokka 12, neste klokka 16, BCAA før trening og siste måltid etter trening. Martin har vel vist til en studie som viser at 3 måltider er bedre enn 2 om jeg ikke husker helt feil. Men som sagt, har du framgang nå så er jo det den beste indikator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link? :)

Fra denne artikkelen: http://fitnessbloggen.no/de-10-storste-mytene-om-faste/

“In this study, boxers were given either 2 or 6 meals per day with identical protein and calories and examined for lean body mass lost; the 2 meal per day group lost more lean body mass (note: both groups lost lean body mass, the 2 meal per day group simply lost more). Aha, higher meal frequency spares lean body mass. Well, not exactly.

In that study, boxers were put on low calories and then an inadequate amount of liquid protein was given to both groups and the meals were divided up into 2 or 6 meals. But the study design was pretty crappy and I want to look at a few reasons why I think that.

First and foremost, a 2 vs. 6 meal per day comparison isn’t realistic. As discussed in The Protein Book, a typical whole food meal will only maintain an anabolic state for 5-6 hours, with only 2 meals per day, that’s simply too long between meals and three vs. six meals would have been far more realistic (I would note that the IF’ing folks are doing just fine not eating for 16 hours per day).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være hensiktsmessig å spise hoveddelen av karb i siste måltid og fokusere mer på fett tidligere på dagen. Jeg ville nok heller har lagt inn inn et måltid kl. 12 og kl. 16 og spist 50g protein i hvert av disse måltidene og så 90g protein på kvelden. Det er etter trening du trenger proteinene mest for restitusjon og oppbygging.

Husk også at du har en natt og en lang fasteperiode foran deg og da holder ikke 40g protein særlig lenge. Du må ha noe å tære på gjennom fasteperioden. Ville også kuttet 10-20g fett i og lagt til 30-40g karb i siste måltid siden du er på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...