Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå fremstår jeg nok som dum.. men jeg må jo spørre!

Jeg står opp ved 07:00 tiden og begynner på skolen 08:45.. Frem til 15:30/16:00 har jeg skole. Etter skole pleier jeg å dra å trene og er vel på treningsstudio rundt 16:30/17:00. Hvordan blir det med periodisk faste da? Skal jeg ikke spise før jeg drar på skolen, eller hvordan blir det? Når skal jeg spise, når skal jeg ikke spise? Leser og leser om det, men det vil liksom ikke feste seg!
:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fremstår jeg nok som dum.. men jeg må jo spørre!

Jeg står opp ved 07:00 tiden og begynner på skolen 08:45.. Frem til 15:30/16:00 har jeg skole. Etter skole pleier jeg å dra å trene og er vel på treningsstudio rundt 16:30/17:00. Hvordan blir det med periodisk faste da? Skal jeg ikke spise før jeg drar på skolen, eller hvordan blir det? Når skal jeg spise, når skal jeg ikke spise? Leser og leser om det, men det vil liksom ikke feste seg!
:oops:

Ta et måltid en times tid før treningen. En shaker med proteinpulver i, hell på melk og rist. Hvis du vil spise til ca 22, så bryter du fasten ca 12. Easy peasy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et spørsmål ang. BCAA og utholdenhet.

Pleier å bryte fasten ved 14-15 tiden og spise frem til 22-23.

Idag skulle jeg ut på ski i 13-14 tiden og valgte da å teste ut dette fastende med BCAA. Jeg vet ikke om det var det beste alternativet, men men. Da tok jeg 10g BCAA ca. kl. 14, altså rett før starten på skiøkta, 10g en time senere og 10g ca. kl. 16. da økta var over. Hvis dette hadde vært tidlig på morgenen så hadde jeg vel ikke vært i tvil om bruk av bcaa i dette tilfellet, men siden dette kommer så langt ut i fasten og egentlig ut over den vanlige spiseplanen så var jeg litt usikker. Men jeg har jo hørt at fastende cardio kan være effektivt for fettforbrenningen. Samtidig er det visst mange meninger om Bcaa og fastende cardio er så lurt i det hele tatt.

Burde jeg heller spist et måltid rundt kl. 13 før turen eller var det lurere med bcaa iforhold til fettforbrenning. Hva ville dere gjort? Og hvordan er det med bruk av BCAA i lengre fastende utholdenhetsøkter, altså i dette tilfellet 2 timer, med ganske høy intensitet i forhold til det å beholde muskelmasse? Nå var jeg helt utslitt og følte meg så tom som jeg ikke har gjort på lenge, så det ble nok kanskje ikke helt opptimalt.

For meg er målet å få ned fettprosenten, men beholde/bygge muskler, ikke å bli noen rakker i skisporet eller i andre utholdenhetsgrener...

Kjører forresten fullkroppsprogram 3 ganger i uken ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo hørt at fastende cardio kan være effektivt for fettforbrenningen. Samtidig er det visst mange meninger om Bcaa og fastende cardio er så lurt i det hele tatt.

Jeg tror det hadde holdt med 10g før økten og bryte fasten rett etterpå. Fastende cardio har forresten blitt bevist å være mer katabol enn annen cardio, og du brenner ikke noe mer fett. Ergo - sløsing med muskler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte da bcaa som anbefalt på leangains og forumet her.. sattan hvor det smaker.. .! (X-life)

BCAA er enkelt å få i seg, bare ta en scoop og kjør den inn i munnen, la det ligge i 2-3 sekunder, drikk en bitteliten slurk vann, bland og svelg. Hele greia unnagjort på 10 sekunder, og det smaker ikke noe spesielt heller når du skyller ned alt på en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere kan tilgi meg for å ikke ha lest igjennom alle svar i denne tråden, siden det er 20 sider..

Har tre relativt enkle spørsmål;

1 Kan man drikke ubegrensa mengder vann(innen rimelighetens grenser) under fasten?

2 Så en plass at det sto noe om hva man kunne drikke under fasten, kan jeg drikke vanlig saft(ikke lettsaft med kunstig søtning) hvis kaloriinnhildet er lavt, eller er det karbohydratene det står på? Er desverre svak for saft til tider, men det har en tendens til å holde meg gående lenge, spesiellt med tanke på ulike "sug".

3 Jeg tener veldig sent, av ulike årsaker, kan jeg da forskyve hele opplegget noen timer, så det passer i forhold til min døgnrytme? Må det være et bestemmt antall timer mellom siste måltid og leggetid? Siden jeg er ferdig på trening kl23..:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere kan tilgi meg for å ikke ha lest igjennom alle svar i denne tråden, siden det er 20 sider..

Har tre relativt enkle spørsmål;

1 Kan man drikke ubegrensa mengder vann(innen rimelighetens grenser) under fasten?

2 Så en plass at det sto noe om hva man kunne drikke under fasten, kan jeg drikke vanlig saft(ikke lettsaft med kunstig søtning) hvis kaloriinnhildet er lavt, eller er det karbohydratene det står på? Er desverre svak for saft til tider, men det har en tendens til å holde meg gående lenge, spesiellt med tanke på ulike "sug".

3 Jeg tener veldig sent, av ulike årsaker, kan jeg da forskyve hele opplegget noen timer, så det passer i forhold til min døgnrytme? Må det være et bestemmt antall timer mellom siste måltid og leggetid? Siden jeg er ferdig på trening kl23..:rolleyes:

1. Ja, og lettbrus

2. Helst ikke, men vise menn påstår at det er en magisk grense ved 40 kalorier. Det de ikke sier noe om er over hvilket tidsrom. Om du får sug etter noe, prøv med salt

3. Ja. Med 10 timer spisevindu kan du fint spise fra 14-24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, og lettbrus

2. Helst ikke, men vise menn påstår at det er en magisk grense ved 40 kalorier. Det de ikke sier noe om er over hvilket tidsrom. Om du får sug etter noe, prøv med salt

3. Ja. Med 10 timer spisevindu kan du fint spise fra 14-24.

*Lettbrus står jeg over, kroppen er virkelig ikke glad i kunstig søtningsstoff.

*Den safta jeg pleier å kjøpe, var det overraskende lite kalorier i, men om jeg skal fata fra leggetid og til "gammelmanns" middagstider, så holder det med et stort glass totalt, som blir max 40kcal. Jeg har en stygg uvane/avhengighet; havsalt i flak..

*Tøft! Da skal jo jeg også klare det!:oD Jeg kommer til å gå for den nr4 som sto nevnt i en tråd, siden den ikke inkluderer trening på tom mage og det BCCA eller hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Lettbrus står jeg over, kroppen er virkelig ikke glad i kunstig søtningsstoff.

*Den safta jeg pleier å kjøpe, var det overraskende lite kalorier i, men om jeg skal fata fra leggetid og til "gammelmanns" middagstider, så holder det med et stort glass totalt, som blir max 40kcal. Jeg har en stygg uvane/avhengighet; havsalt i flak..

*Tøft! Da skal jo jeg også klare det!:eek:D Jeg kommer til å gå for den nr4 som sto nevnt i en tråd, siden den ikke inkluderer trening på tom mage og det BCCA eller hva det var.

Klarer du å holde deg unne saft frem til 14, da? I såfall er jo problemet løst ;)

Når det gjelder BCAA tror jeg ikke det har noen stor effekt på noen som får nok essensielle aminosyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja

2. Du kan ikke drikke noe kaloriholdig uten å bryte fasten. Men hvis du holder deg under 40 kalorier så går det kanskje greit... Men prøv å holde deg til vann, light brus, kaffe og te.

3. Du kan fint spise all maten rett før du legger deg hvis du vil det. For damer anbefales 14 timer faste og 10 timer spising. De 10 timene plasserer du egentlig hvor du vil.

2 det er jo kalorier i de drikkene du nevner? Jeg tenkte ikke overstige 40kcal nei, tenker bare i tilfellet suget blir for stort, for det "lindrer" godt. Drikker ikke kaffe el lettbrus, og te takler jeg ikke uten noe søtt og melk:p Drikker lett masse vann, gjerne med en liten skive lime.

Ser ut som det kan bli enklere enn jeg trodde! Men jeg er generellt litt usikker på "når" man gjør dette.. Altså, hver dag, en gang i uka..? Leser så godt jeg kan, men kan selvsagt være litt treig i oppfattelsen til tider:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å holde deg unne saft frem til 14, da? I såfall er jo problemet løst ;)

Når det gjelder BCAA tror jeg ikke det har noen stor effekt på noen som får nok essensielle aminosyrer.

Kunne jeg ikke drikke saft, så lenge jeg holdt meg innenfor 40kcal på de 14t..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det kan bli enklere enn jeg trodde! Men jeg er generellt litt usikker på "når" man gjør dette.. Altså, hver dag, en gang i uka..? Leser så godt jeg kan, men kan selvsagt være litt treig i oppfattelsen til tider:rolleyes:

IF/PF er en livsstil. Bare dropp frokost og lunch. Easy peasy :)

Kunne jeg ikke drikke saft, så lenge jeg holdt meg innenfor 40kcal på de 14t..?

Jeg vil svare "hvis du må". Det er litt morsomt, for om folk hadde spurt om de kunne ta en teskje med sukker tre ganger om dagen hadde alle hylt. Når det er snakk om noe søtt i teen eller melk i kaffen er det visst greit. Forstå det den som kan.

Uansett...om du tar et glass saft hver annen time fra du står opp kl 6 til du spiser kl 14, så får du i deg 160 ekstra kalorier. Det er nesten 20g fett som "ikke blir forbrent" om dagen...om man antar alle kalorier kommer fra lagret fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...