Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo alt, skjønner konseptet er ikke det. Men jeg suger balle i matte og har problemer med sånn ca hvor mye ris, hvor mye grønnsaker og kjøtt, slike ting. Lærern min på vgs sa til meg "hvis du bare kommer på eksamen caroline, så skal jeg sørge for at du består" SÅ forbanna dårlig er jeg på matte. eneste jeg lurte på var forslag på måltider?

Jeg skjønner hva du mener, men likevel misforstår du opplegget.. periodisk faste er en måte å legge opp måltidsfrekvensen sin på, ikke en måte å velge matvarer på. Skjønner?

Du skal ikke plutselig begynne å spise annen mat, du spiser bare i en annen frekvens enn du har gjort før.

Periodisk faste skal ikke være noen revolusjon i kjøleskapet ditt, det skal bare gjøre det enklere for deg å legge opp dagen din uten å tenke på hva du skal spise om et kvarter hele tiden.

Men alt dette står både i linjene og mellom linjene i artikkelen som jeg febrilsk prøver å få deg til å lese skikkelig! :p

Folk overanalyserer så sinnsykt! Og nei, dette er fremdeles ikke ment frekt eller noe!

.Hansi out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner hva du mener, men likevel misforstår du opplegget.. periodisk faste er en måte å legge opp måltidsfrekvensen sin på, ikke en måte å velge matvarer på. Skjønner?

Du skal ikke plutselig begynne å spise annen mat, du spiser bare i en annen frekvens enn du har gjort før.

Periodisk faste skal ikke være noen revolusjon i kjøleskapet ditt, det skal bare gjøre det enklere for deg å legge opp dagen din uten å tenke på hva du skal spise om et kvarter hele tiden.

Men alt dette står både i linjene og mellom linjene i artikkelen som jeg febrilsk prøver å få deg til å lese skikkelig! :p

Folk overanalyserer så sinnsykt! Og nei, dette er fremdeles ikke ment frekt eller noe!

.Hansi out

nei jeg vet jeg ikke skal spise annen mat :) er bare snakk om at mengdene blir mye større :) er jo fortsatt samme maten, mengden som er anderledes. men derfor jeg lurte på hva slags måltider folk har? Pizza? wok? tunfisk? ja alt. er fordelingen mellom karbs,fett og protein jeg ikke klarer å regne. Hvor mye ris jeg skal ha til biffen f.eks.

men da er det kanskje ikke noe for meg om ikke jeg får det inn med t-skje med en gang :p

Og jeg vet fortsatt det ikke er frekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg vet jeg ikke skal spise annen mat :) er bare snakk om at mengdene blir mye større :) er jo fortsatt samme maten, mengden som er anderledes. men derfor jeg lurte på hva slags måltider folk har? Pizza? wok? tunfisk? ja alt. er fordelingen mellom karbs,fett og protein jeg ikke klarer å regne. Hvor mye ris jeg skal ha til biffen f.eks.

men da er det kanskje ikke noe for meg om ikke jeg får det inn med t-skje med en gang :p

Og jeg vet fortsatt det ikke er frekt :)

Du kan alltids ta en kikk på mine egne måltidseksempler på PF:

http://fitnessbloggen.no/en-uke-med-periodisk-faste/

http://fitnessbloggen.no/enda-en-uke-med-periodisk-faste/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to veldig gode artikler, Kjetil! (Vel, nå syntes jeg alt du skriver holder høy kvalitet, men disse to er meget fine for å forstå PF, og behjelpelig til hvordan man kan spise på PF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to veldig gode artikler, Kjetil! (Vel, nå syntes jeg alt du skriver holder høy kvalitet, men disse to er meget fine for å forstå PF, og behjelpelig til hvordan man kan spise på PF)

Takk for det, Tage. De ble skrevet før jeg mistet tålmodigheten en smule... :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yo. Har drevet med PF litt over en uke nå. Går ganske greit. Har dog noen spørsmål.

Jeg pleier å ha spisevindu fra 12-20/22 litt avhengig av dagsplanen, men hvordan er det å gjøre fysisk aktivetet i fasten før styrketrening? Jeg sykler 4,5 km for å komme til skolen og treningsstudioet. Dette skjer som oftest 2,5 timer før jeg bryter fasten. Burde jeg innta BCAA allerede før sykkelturen, siden jeg trener styrke med en gang jeg er kommet til skolen, og hva med dager jeg ikke trener, burde jeg innta BCAA før sykkelturen da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to veldig gode artikler, Kjetil! (Vel, nå syntes jeg alt du skriver holder høy kvalitet, men disse to er meget fine for å forstå PF, og behjelpelig til hvordan man kan spise på PF)

Henger meg på her, dette var meget godt skrevet! Vurderer sterkt å få kostholdet inn i system og Pf er vel det som tiltaler meg mest da jeg har stor aversjon mot å nekte meg noe som helst.. Noen få store måltider virker helt perfekt.. Har forøvrig ett lite spørsmål.. Jeg jobber en del natt, dvs jeg jobber en uke natt, en uke fri, en uke kveld og en uke fri.. Friukene blir sjelden helt fri, men det er en helt annen sak..

Om jeg legger måltidene mellom 13-21 er det perfekt, bortsett fra nattuken hvor jeg ofte ikke står opp før rundt sekstiden. Er alt helt meningsløst om jeg da flytter spisevinduet frem til ca kl.01?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo. Har drevet med PF litt over en uke nå. Går ganske greit. Har dog noen spørsmål.

Jeg pleier å ha spisevindu fra 12-20/22 litt avhengig av dagsplanen, men hvordan er det å gjøre fysisk aktivetet i fasten før styrketrening? Jeg sykler 4,5 km for å komme til skolen og treningsstudioet. Dette skjer som oftest 2,5 timer før jeg bryter fasten. Burde jeg innta BCAA allerede før sykkelturen, siden jeg trener styrke med en gang jeg er kommet til skolen, og hva med dager jeg ikke trener, burde jeg innta BCAA før sykkelturen da også?

Om du ikke sykler som om du har djevelen sjøl springende etter deg, så er det ingen krise med sykkelturen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her, dette var meget godt skrevet! Vurderer sterkt å få kostholdet inn i system og Pf er vel det som tiltaler meg mest da jeg har stor aversjon mot å nekte meg noe som helst.. Noen få store måltider virker helt perfekt.. Har forøvrig ett lite spørsmål.. Jeg jobber en del natt, dvs jeg jobber en uke natt, en uke fri, en uke kveld og en uke fri.. Friukene blir sjelden helt fri, men det er en helt annen sak..

Om jeg legger måltidene mellom 13-21 er det perfekt, bortsett fra nattuken hvor jeg ofte ikke står opp før rundt sekstiden. Er alt helt meningsløst om jeg da flytter spisevinduet frem til ca kl.01?

Ingen problem å bytte litt på spisevinduet...har gjort dette selv da jeg jobber på natten. Og ofte er det ikke at du bryter fasten etter akkurat 16 timer, men kan gå lengre tid før du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å bytte litt på spisevinduet...har gjort dette selv da jeg jobber på natten. Og ofte er det ikke at du bryter fasten etter akkurat 16 timer, men kan gå lengre tid før du spiser.

På grunn av jobb pleier jeg å ha 14 timers vindu mandag, onsdag og fredag og opptil 18 de andre dagene. Har ikke krepert enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser etter PF og sliter med å få i meg nok protein. Hva slags proteintilskudd burde jeg ta da? Er jo så mange forskjellige (men sjokoladesmak er et MUST :p )... Og trenger BCAA siden jeg innimellom trener fastende. Hvor får jeg kjøpt dette billigst og best mulig? Kanskje feil tråd å spørre i, men regner med at mange som følger PF hvertfall er kjent med BCAA tilskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Orket ikke lese lenger enn til side 13, så beklager om det er spurt om det samme før! Følger PF nå, med 40% karb og protein og 20% fett. Ligger på 17-1800 kcal på treningsdager og 1500 på hviledager, som er hver 4 dag. 20% fett er 38 g og jeg har til nå droppet lakseoljen fordi det ikke er så mye fett å gå på. Burde jeg heller ta to ss med lakseolje om dagen og ikke være så nøye på det fettet, så lenge kcal er riktig og jeg får i meg 2g protein pr kg? Lakseoljen er av merket activate btw.

Trener kl 6 om morgenen en del dag og tar da BCAA. Kjøpte i pilleform før jeg fikk tenkt meg ordentlig om for der er jo en dose på 3 tabletter og det er bare 3,3 g BCAA. Klarer ikke svelge 9 stk gigantiske piller før trening og 3 ganger til samme dag! Går det greit å ta bare de tre, eller kan jeg åpne kapslene og tømme pulveret i vann og drikke for å få i meg alle 9 pillene? Har forresten de Mega capsules fra olimp. Det enkleste er selvfølgelig å kjøpe pulver, men er litt fattig så vil bruke opp det jeg har kjøpt :p Ser at ved å ta 10 g av pulveret fra samme merket er det bare 6 g som er bcaa, så da kan jeg kanskje ta 6 piller?

Rotete innlegg, men håper noen har noen smarte svar til meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg heller ta to ss med lakseolje om dagen og ikke være så nøye på det fettet, så lenge kcal er riktig og jeg får i meg 2g protein pr kg? Lakseoljen er av merket activate btw.

Trener kl 6 om morgenen en del dag og tar da BCAA. Kjøpte i pilleform før jeg fikk tenkt meg ordentlig om for der er jo en dose på 3 tabletter og det er bare 3,3 g BCAA. Klarer ikke svelge 9 stk gigantiske piller før trening og 3 ganger til samme dag! Går det greit å ta bare de tre, eller kan jeg åpne kapslene og tømme pulveret i vann og drikke for å få i meg alle 9 pillene? Har forresten de Mega capsules fra olimp. Det enkleste er selvfølgelig å kjøpe pulver, men er litt fattig så vil bruke opp det jeg har kjøpt :p Ser at ved å ta 10 g av pulveret fra samme merket er det bare 6 g som er bcaa, så da kan jeg kanskje ta 6 piller?

Rotete innlegg, men håper noen har noen smarte svar til meg;)

1. Ta oljen din uansett. Når alt kommer til alt vil ikke 10g fett gjøre dietten din ueffektiv ;)

2. Det jeg hadde gjort var å kjøpe pulveret uansett. Så tar du to piller og resten som pulver til hver dose - snart er du ferdig ;)

Kan du ikke flytte på spisevinduet ditt så du spiser en skikkelig, sen middag, spiser litt frokost før trening, spiser et skikkelig måltid etter trening og så faster til kvelden? Om du spiser kl 7, så kan du ha kveldsmaten din i 21-22-tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Så lenge jeg tar bcaa kan jeg vel ha spisevindu fra 12-1 til 9 tiden? Trener kl 6 to dager i uken, resten enten etter første måltid eller ganske rett før første måltid..

Tenkte mer på det økonomiske ved å spise BCAA annenhver time i 6 timer. Det blir 30g, og ikke helt billig ;) Men om det bare er to ganger i uken er det vel ikke verdens undergang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...