Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

BCAA før trening

Hvorfor skal man ta BCAA når man har flusst med aminosyrer i blodet fra maten? Dyrt som rakkern, så bedre å ta en proteinshake om man ikke er bekymret for å bryte fasten. Det er nå min mening i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser dere som siste måltid før PF? Merker jeg blir veldig sulten i time 13-15. Det jeg har prøvd nå er; 50g proteinpulver + melk og en haug med bær, eller en gigantisk porsjon med havregryn+melk.

2 bokser mager kesam med kanel, halvt kilo med frukt, 250g med grønnsaker og 10ml lakseolje, så godt som hver eneste dag. Blitt en vane å kun lage varmmat til middagen, og da er dette et greit måltid til kvelds som går ekstremt fort å lage. Mye proteiner (kasein) og mye fiber som metter og senker opptakshastigheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det sånn i morgen, takk for svar! I dag blir det da 80g karb og 80g protein som siste måltid. Men jeg trodde det var viktig å få i seg nok fett mtp at det hjelper kroppen å bryte ned fett? Eller er det helt feil? spiser ca. 200g protein, 110g karb og 50g fett i løpet av dagen.

Kommer an på treningsmengden men 110g karb vil jeg si er et minimum. Så lenge du får i deg de essensielle fettsyrene så er det ikke noe effekt i å spise mer fett. Skal du droppe mer i kalorier vill jeg nok kuttet litt på fettet i første måltidene. Du trenger ihvertfall ikke spise mer proteiner enn du gjør nå. Du ligger vel på ca. 3g/kg kroppsvekt?

Jeg ville sagt at 200g protein, 110g karb og 50g fett er ok på hviledag/kardio.

200g protein, 160g karb og 25g fett på treningsdager.

Her blir det like mye kalorier hver dag. Du kan gjerne spise mer kalorier totalt på treningsdager og mindre på hviledager (totalt i løpet av uka blir det samme).

BCAA (flergrenede aminosyrer) er viktige i dietten til aktive sportsutøvere da det er de aminosyrene som først blir brukt opp av kroppen under hard fysisk prestasjon. Det kan være hensiktsmessig (men ikke et must) å innta 6-10g BCAA like før trening, da aminosyrene er tilgjengelige like etter økta. Spesielt om det er noen timer siden du spiste sist. Spiser du ca. 1 time før trening så ville jeg ikke tenkt så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være i et kcal-overskudd kan det være en fordel for noen å øke mer på fett enn karb. Det kommer mye an på hva man fungerer best på. Når du ligger i underskudd så kan man fort gå på en smell dersom karbmengden blir for lav i forhold til treningsmengde. Det beste er å gjøre justeringer basert på framgang. Dietten som fungerer for deg fungerer ikke på alle andre, og det finnes ingen optimal diett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver meg litt ut på intermitted fasting nå, med 10 timers spiserom. Har 3 store måltider om dagen + et lite. Største måltidet, med mest karb, etter trening. 3 økter med styrke, 3-4 økter løping. Har som mål og gå ned i fettprosent, men har også et ønske om å få bygd meg noen solide muskler, spes. rumpe fram mot sommeren. Hittil har jeg lagt meg på rundt 1600 kcal, med en proteinmengde på 10-20 gram over egen kroppsvekt.

Har tidligere skrevet inn her om "hjelp" til hvor mye jeg burde få i meg og ble da henvist til "IF calculator". Denne oppgav at ut i fra høyde, kjønn, alder, vekt og akt. nivå at mitt enegeribruk lå på 2230 kcal.

Hva kan jeg gjøre og hva burde jeg ligge på for å kunne nå målene mine?

Selve spiseopplegget er fantastisk :) jeg trenger bare litt kunnskaps hjelp:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge på deg muskler bør ligge på et gjennomsnitt på 500kcal over vedlikehold per dag. Du kan ikke forvente å både gå ned i fettprosent og øke i muskelmasse på en gang, selv om en del (av oss) opplever det med IF.

Så...hva er målet ditt?

* Skal du bli mer effektiv til å løpe?

* Skal du bli sterkere?

* Skal du legge på deg muskler?

* Skal du ned i fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om å bruke "IF" som en del av dietten frem mot konkurranse?

Noe jeg burde passe på?

Ingenting i veien for det. Det er jo ingen magisk diett egentlig. Noen prøver IF i flere måneder men klarer ikke å fungere uten frokost. Jeg blir bare trøtt av frokost og trives med å spise litt senere på dagen. Du følger den dietten du trives best med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt IF over en lang periode og trives veldig godt med det. Men om jeg skal på en strammere diett så blir jeg litt mer usikker på hvordan det vil bli.

Jeg har selv ikke intatt noen ting av tilskudd eller kcal før det første måltidet. Burde jeg teste med BCAA, som jeg ser dere skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt IF over en lang periode og trives veldig godt med det. Men om jeg skal på en strammere diett så blir jeg litt mer usikker på hvordan det vil bli.

Jeg har selv ikke intatt noen ting av tilskudd eller kcal før det første måltidet. Burde jeg teste med BCAA, som jeg ser dere skriver?

Nå er ikke jeg i nærheten av der du er, men jeg går på en syklisk diett med IF på trenigsdager og lørdag (uten å telle kalorier) og strict PSMF på hviledagene. Til nå har jeg verken mistet styrke eller [synlig] muskelmasse, men går gradvis ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg løper 30-45 min på fastende mage om morningen, kl 6.00 og trener styrke i 15-16 tiden (noen ganger senere), tenkte på å ha spisevindu mellom 12-20.00 men er det dumt å ikke spise noe etter at jeg har løpt? Kan bcaa være et alternativ her også? Har skole fra 8-15 (noen dager veldig aktive før 12) holder det med bcaa eller bør jeg velge å kjøre spise vindu 7-17 for eks.? trener forresten ca 6 ganger i uken , og har som formål å gå ned i fett %. Kjører 24 t faste den treningsfrie dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg løper 30-45 min på fastende mage om morningen, kl 6.00 og trener styrke i 15-16 tiden (noen ganger senere), tenkte på å ha spisevindu mellom 12-20.00 men er det dumt å ikke spise noe etter at jeg har løpt? Kan bcaa være et alternativ her også? Har skole fra 8-15 (noen dager veldig aktive før 12) holder det med bcaa eller bør jeg velge å kjøre spise vindu 7-17 for eks.? trener forresten ca 6 ganger i uken , og har som formål å gå ned i fett %. Kjører 24 t faste den treningsfrie dagen..

For det første har det visstnok vist seg at de fleste jenter får bedre resultater med 10 timers spisevindu. Av visse grunner kan jeg kun si "visstnok".

For det andre er det bevist at fastende kardio er ganske katabolt, og gir visstnok heller ikke noe bedre fett-tap enn kardio etter karbohydrater.

24t faste er ganske lenge. Vurdere å ta noe protein på kvelden den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har det visstnok vist seg at de fleste jenter får bedre resultater med 10 timers spisevindu. Av visse grunner kan jeg kun si "visstnok".

For det andre er det bevist at fastende kardio er ganske katabolt, og gir visstnok heller ikke noe bedre fett-tap enn kardio etter karbohydrater.

24t faste er ganske lenge. Vurdere å ta noe protein på kvelden den dagen?

nei, i det jeg har lest om 24 t faste hittil så kommer det ikke frem at man bør ta noen proteine eller noe..

Kardio treningen om morningen er mest fordi jeg liker best å løpe om morningen og det er da jeg har tid til det.. hva med bcaa og en frukt? ødlegger jeg faste perioden helt da ? altså hvis jeg har spise vindu fra 12-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, i det jeg har lest om 24 t faste hittil så kommer det ikke frem at man bør ta noen proteine eller noe..

Kardio treningen om morningen er mest fordi jeg liker best å løpe om morningen og det er da jeg har tid til det.. hva med bcaa og en frukt? ødlegger jeg faste perioden helt da ? altså hvis jeg har spise vindu fra 12-22.

De sier man kan ta BCAA fordi 40kcal ikke bryter fasten. Om man skal plutselig ta 150kcal fra BCAA før spisevinduet er jeg skeptisk, men - proffene sier det er greit. Eple sammen med BCAA avbryter fasten, ja.

Martin har vel advart direkte mot 24 timers faste, men...if it works for you, don't change it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På løpsfronten skal jeg bli mer effektiv; ønsker å kunne løpe kjapt på 3000 meter bla.

Utover det er målet å bli "fittest" mulig fram mot sommeren, men det er der det splitter seg litt med konkret målsetning, da jeg føler hovedpoenget må nesten da gå på å gå ned i fettprosent? Men jeg har ønske om å å kunne bygge muskler; ikke nødvendigvis for å bli så veldig sterk, mest for den utseendemessige faktoren. Jeg er greit muskulert nå, men jeg ønsker å kunne bygge en mer muskulert rumpe og generelt bli mer definert.. Er det noe måte dette egentlig er mulig å få til? Må man da først gå ned i fettprosent (ligge i kcal-underskudd), for så å bygge muskler (kcal overskudd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...