Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Husk nå at vi ikke liker at folk dømmer våre egne ideer om utseende og kropp heller.

Nå må du ikke blande kortene her. Greit nok at vi ikke liker når folk kritiserer mine meninger, men om dine ikke stemmer overens med mine så har du jo *feil* og bør bli gjort oppmerksom på det! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har begynt å spise etter PF prinsippet. Litt sulten på formiddagen de 3 første dagene men nå går det bra.

Jeg trener nå 3 ganger pr uke men vurderer å øke til 4 ganger pr uke. Jeg trener hovedsakelig på kveldene etter klokken 20-21, ettersom det er da den yngst ungen er i seng og sover.

Spiser første måltid ca 1200, andre måltid er middag rundt kl 1700 og tredje måltid rundt klokken 21-22. Siden jeg trener på kveldene når bør jeg spise det siste måltidet før eller etter jeg har trent? Spiser jeg det før kommer det kloss opptil det andre og spiser jeg det etter trening forlenger jeg spisevinduet på treningsdagene.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør alltid få i deg noe mat på et eller annet tidspunkt etter en treningsøkt, så spis etter trening, du.

Huh? Hvorfor det? Hvis han spiser et stort måltid før trening så vil det jo uansett ta mange timer før maten er ferdig fordøyd og alle næringsstoffene er tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Hvorfor det? Hvis han spiser et stort måltid før trening så vil det jo uansett ta mange timer før maten er ferdig fordøyd og alle næringsstoffene er tatt opp.

Sant, men å spise et veldig stort måltid rett før trening vil for mange ha en negativ effekt på treningsøkta. Du har samtidig rett i at kroppen vil fortsette å ta opp næringsstoffer fra et stort måltid i lengre tid etter man har spist, men jeg synes ikke det er noen god løsning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det optimale vil nok være å innta dagens største måltid etter treningen, dette måltidet bør også bestå av mye karbs og proteiner, men lite fett. Om jeg skulle ha fordelt det, ville jeg kanskje sagt 25/25/50%, hvor 50% av dagens kcal kommer etter treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom en uke nå og se at jeg behøver mer karb.

Eksempel på en dag:

M1:

400 gram torsk/2 kylling fileér/250gram laks/200gram ytrefilet sv storfe

Grønnsaker: 200 gram broccoli og 100 rosenkål eller blomkål.

M2:

200gram karbodeig/200gram laks/200gram ytrefilet av svin

Grønnsaker: 200 gram broccoli, rødløk og litt gulrot

M3:

2 kylling fileér/250gram laks/200gram

Grønnsaker: 200 gram broccoli, rødløk og litt gulrot

200gram potet

100gram Cottage cheese

Jeg vet at jeg ligger altfor lavt på inntak av karb. Vurderer å ta litt fullkornspasta til m1 og m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som jobber skift med PF? hvordan gjøre dere det på dagen om dere sove om dere har jobbet natt? Jeg har spisevinda fra ca 11.00- 19.00 når jeg jobber formiddag og efta, men når jeg jobber natt har jeg spisevindu fra ca 16.00-01(02)00. Er det feil å legge om klokke sletta slik?

Om det er feil? Kanskje. Gjør jeg det selv? Ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det har fungert på meg frem til nå iallefall. Men lurer litt på hva andre gjøre også :)

Meningen med IF/PF er jo at man skal få mere frihet. Det ideelle er jo at man holder spisevinduet fast, men det er nok mer på grunn av grehlin. I min jobb har jeg det i kontrakten at jeg skal være sosial, så jeg *må* være med på lunch på spisedagene mine om jeg ikke er ute i møte. Da stopper jeg spisevinduet mitt tidlig, og tar første måltid tidligere. Totalt blir det fastevinduet mitt like langt, spisevinduet blir en time lenger etter trening, og fastevinduet mitt neste dag blir også en time lenger. Så er det på'n igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oki, jeg har ikke holdt på med dette så veldig lenge , så er litt fersk ennå :p sliter litt med å finne ut hvor mye jeg skal spise for å være mett lenge til tider også! Men dette er noe jeg vil og klarer ! Å dette er noe som faktisk fungerer på vekta mi! Så håper jeg får en del inspirasjon her inne :p og lærer mer :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, jeg har ikke holdt på med dette så veldig lenge , så er litt fersk ennå :p sliter litt med å finne ut hvor mye jeg skal spise for å være mett lenge til tider også! Men dette er noe jeg vil og klarer ! Å dette er noe som faktisk fungerer på vekta mi! Så håper jeg får en del inspirasjon her inne :p og lærer mer :whistling:

Mitt beste tips er å avslutte dagen med en proteinshake med kasein-pulver. Da er jeg god og mett til langt utpå neste dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel å avslutte med proteinshake :p men jeg er sikkert dum nå men hva er kasein-pulver ? :unsure:

Kaseinpulver er et melkeproteinpulver, slik som myse (whey), men det tar lengre tid å absorbere det. Derfor føler du deg mett lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...