Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Så akkurat dette på Facebook:

Tommi Thorvildsen:

Da er atletene igang med forbredelser før vårens konkurranser i kroppsbygging og fitness! De atletene som stiller for Team 24fitness går ikke på periodisk faste diett fordi det er muskelnedbrytende over tid! Og jeg kaster ikke bort min tid på å hjelpe atleter med den type diett! Det er en grunn til at vi fikk 8 gull, 3 sølv og 2 bronse på NM 2011 i kroppsbygging og fitness. Ingen av atletene fra Team 24fitness som deltok på NM 2011 gikk på faste dietten. Go ahead and waste your time and muscles på faste dietten om du vil konkurrere i fitness og kroppsbygging:) Ha en riktig god trening og helg!

"Over tid"? Kunne han vært mer ullen enn det? Frem til jeg ser noe mer håndfast enn Martin sin fysikk og klientene hans synes jeg det høres like bastant ut som dem som sier man må spise masse karbo. Det eneste jeg kan se med utsagnet hans er at enkelte sikkert har problemer med å spise nok på et såpass kort tidsrom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så akkurat dette på Facebook:

Tommi Thorvildsen:

Da er atletene igang med forbredelser før vårens konkurranser i kroppsbygging og fitness! De atletene som stiller for Team 24fitness går ikke på periodisk faste diett fordi det er muskelnedbrytende over tid! Og jeg kaster ikke bort min tid på å hjelpe atleter med den type diett! Det er en grunn til at vi fikk 8 gull, 3 sølv og 2 bronse på NM 2011 i kroppsbygging og fitness. Ingen av atletene fra Team 24fitness som deltok på NM 2011 gikk på faste dietten. Go ahead and waste your time and muscles på faste dietten om du vil konkurrere i fitness og kroppsbygging:) Ha en riktig god trening og helg!

Skulle akkurat til å poste den selv.

Nuvel, ikke vits å lage no bråk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånne uttalelser får meg til å steile litt. Veldig bastant. Det er vel omtrent der jeg slutter å ha veldig mye tillit til vedkommende uansett hvor ekspert vedkommende måtte være. Det gjelder å ha ett åpent sinn og kunne prøve å sette seg inn i noe og, dernest se resultatene som andre har med samme prosedyre. Han kunne sagt "jeg anbefaler ikke periodiske faste fordi jeg anser det som sånn og sånn og sånn...." istede, og det hadde vært ti tusen ganger bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånne uttalelser får meg til å steile litt. Veldig bastant. Det er vel omtrent der jeg slutter å ha veldig mye tillit til vedkommende uansett hvor ekspert vedkommende måtte være. Det gjelder å ha ett åpent sinn og kunne prøve å sette seg inn i noe og, dernest se resultatene som andre har med samme prosedyre. Han kunne sagt "jeg anbefaler ikke periodiske faste fordi jeg anser det som sånn og sånn og sånn...." istede, og det hadde vært ti tusen ganger bedre.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg syns, fordi de han trener ser jo latterlig bra ut OG har bra merittliste, men om den tankegangen er a la -- >Batman+and+Joker+Diet+Discussion.jpg

Såe.... Jeg tar meg en bolle, det blir vel til fett nå siden kl er halv tolv på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om han har aldri så gode resultater. Det er holdninga jeg ikke liker. Typisk my way or the high way og alle som ikke hører på MEG ER IDIOTER. Nei takk. Jeg liker lavkarbo. Jeg trøkker det ikke ned i huet på alle og poster beskjed på face om at hvis du spiser pasta så kan du bare drite og dra deg vekk fra meg fordi du kaster vekk tiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei..

Skrev en kjempe post så gikk strømmen så nå "ill cut to the point"..

Lurer på hva det er å vinne på å faste 4 timer etter trening for personer som meg som trener 0800ish..

Jeg er vant med å spise relativt rett etter treningen. aka prot shake rett etterpå, kjøre hjem og lage mat ,spise...

Jeg spiser på hviledag 1200-2100..

treningsdager haller det mer og mer mot Rett etter trening-2100

Derav større mat vindu på treningsdager, men jeg spiser ikkje mer en kanskje 300kcal mer på treningsdager.

3100ish er vell vedlikehold for meg..

så ca 3000 på treningsfri

så ca 3400 på treningsdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva det er å vinne på å faste 4 timer etter trening for personer som meg som trener 0800ish..

Hvorfor skal du faste etter trening? Alle anbefalinger jeg har sett går på at man skal ta til seg minst litt BCAA før og etter treningen om man skal trene utenfor spisevinduet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje på BCAA som et mat supplement akkurat da.. men det jeg har sett ang. bcaa, så skal man da .feks trene 0800, slurpe i seg bcaa fra 0900 (time trening) til 1200, for å så spise ..

Snakk om 30gram eller no på den tids perioden.. Men ser ikke helt hva det skal gjøre vs et skikklig måltid etter trening..

Eneste denne delen her jeg ikke helt skjønner..

har fint lite erfaring med bcaa også.

så jobber jeg offshore, så litt problematisk å ha med seg diverse ut der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta BCAA en time før trening, og så hver andre time frem til spisevinduet ditt - om du følger de rådene som visstnok er de beste. Det er for å forhindre katabolisme. Som du sikkert vet inneholder BCAA essensielle aminosyrer, som er de aminosyrene kroppen selv ikke kan produsere. Når du da bryter ned muskelvev, og per definisjon blir katabol, under trening vil kroppen kunne bygge opp noe av dette igjen uten at ting blir for ille. Aminosyrene er, som du sikkert vet, bestanddelene i protein. Så du tar ikke BCAA i stedet for et måltid, men du tar det for å kunne utsette første måltidet.

Når det er sagt kommer du neppe til å dø om du ikke følger den biten av rådene, men fremgangen blir kanskje mindre optimal. Kan du ikke trene etter skiftet ditt, da? Da har du jo fremdeles næringsstoffer i systemet som vil forhindre katabolisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright...

Skjønner sånn ca.. Men poengent med å utsette første måltid er bare for å slippe å slutte av spise vinduet i 1800 tiden, eller har det en "greater cause" ?

Jeg trener som oftest før skiftet , eller kommer ann på om det er dagskift eller nattskift.

Men det jeg mente kunne være problematisk var å ha med f.eks Bcaa på en rigg/båt... Blitt litt regel forandringer så mest sannsynlig må jeg ha skriftlig medbringer tillatelse per tur fra min fast lege , per legement.. o0..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright...

Skjønner sånn ca.. Men poengent med å utsette første måltid er bare for å slippe å slutte av spise vinduet i 1800 tiden, eller har det en "greater cause" ?

Poenget med å utsette første måltidet til ca 16 timer etter siste er at gastrisk tømming tar omtrent 12 timer. I de 12 timene er du per definisjon ikke i fastemodus, siden magen slipper ut næringsstoffer hele tiden. Med 16 timer faste vil man da ha 4 timer der kroppen faktisk kan tære på fettlagrene sine uavbrutt.

Jeg trener som oftest før skiftet , eller kommer ann på om det er dagskift eller nattskift.

Men det jeg mente kunne være problematisk var å ha med f.eks Bcaa på en rigg/båt... Blitt litt regel forandringer så mest sannsynlig må jeg ha skriftlig medbringer tillatelse per tur fra min fast lege , per legement.. o0..

Nå vet jo ikke jeg hvordan skiftene deres er lagt opp, men om treningsstudioet er åpent 24 timer i døgnet vil det alltids være mulig å trene i spisevinduet - dersom dere har 8 timers skift, da. Ellers går det an å forskyve spisevinduet sitt litt. Det må du nesten se på selv, men fasten bør være 14-18 timer.

Når det gjelder BCAA, så bør ikke det rammes av noen andre regler enn vitamintabletter, og det regner jeg med at dere får ta med. Ellers synes jeg det er viktigere å ta med proteinpulver slik at du i det minste får nok protein i løpet av spisevinduet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvor mye dere som går på periodisk faste bruker på mat i måneden?

Er det mulig for en stakkars student uten jobb, med 3500kr til mat å spise slik?

Ønsker å bygge, vedlikehold ligger rundt 3000 kcal.

Proteiner må du jo ha uansett. I tillegg kan du jo spise poteter og saus. Proteinshaker funker som tilskudd her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for infon ! :)

Ja nei det er litt nazi på hva man får ha med...

Men mat har de nok av.. :)

Jeg trener på senter med adgangskort, så i teorien kan jeg trene når som helst, men liker å trene rett etter jeg leverer ungen på barnehagen.. Derav blir det tidlig trening.. Men jeg kan ta Bcaa hjemme og ingenting offshore, jeg reiser forskjellige plasser og de du skal ha med ut av slikt på være i tett embelasje ... Kunne kjøpt en drøss med 1 lr 3 kg pakker med prot etc. og hatt med ut. Må sjekke opp dette nærmere..

Offshore er seff trenings rommene åpne whenever, men de varierer veldig i kvalitet.. Og så er det litt ball å trene vekter når Berit og Dagmar herjer.. Så da kan det hende rommet blir stengt så ingen dreper seg på benkpressi 30meter bølger..

Men da blir det KV trening på rommet etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta BCAA en time før trening, og så hver andre time frem til spisevinduet ditt - om du følger de rådene som visstnok er de beste. Det er for å forhindre katabolisme. Som du sikkert vet inneholder BCAA essensielle aminosyrer, som er de aminosyrene kroppen selv ikke kan produsere. Når du da bryter ned muskelvev, og per definisjon blir katabol, under trening vil kroppen kunne bygge opp noe av dette igjen uten at ting blir for ille. Aminosyrene er, som du sikkert vet, bestanddelene i protein. Så du tar ikke BCAA i stedet for et måltid, men du tar det for å kunne utsette første måltidet.

Når det er sagt kommer du neppe til å dø om du ikke følger den biten av rådene, men fremgangen blir kanskje mindre optimal. Kan du ikke trene etter skiftet ditt, da? Da har du jo fremdeles næringsstoffer i systemet som vil forhindre katabolisme.

Sorry sikkert dumt men, man skal vell ta bcaa før måltid på freningsfrie dager og...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...