Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det viktigere å ha fast føde enn flytende veske med PF. Leste at Martin hadde skrevet det et sted, han tenkte mer på at kjøtt og grønnsaker er viktigere en disse smothiene.

Men jeg tenkte er det like sunt å spise cottage cheese med blåbær som å blande den i miskeren med blåbær slik at det blir lettere å spise den? kan ikke tenke at noen av næringsstoffene blir borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det viktigere å ha fast føde enn flytende veske med PF. Leste at Martin hadde skrevet det et sted, han tenkte mer på at kjøtt og grønnsaker er viktigere en disse smothiene.

Men jeg tenkte er det like sunt å spise cottage cheese med blåbær som å blande den i miskeren med blåbær slik at det blir lettere å spise den? kan ikke tenke at noen av næringsstoffene blir borte

Hovedsakelig på grunn av vanen og vitaminer/mineraler/osv, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Thomaas sa: Metthetsfølelsen. Det skal også sies at ferske grønnsaker og uprosessert mat er bedre vitamin og mineralmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det jeg lurte på var om en matvare blir på en måte "usunnere" hvis du misker den mikseren for å spise mer (untatt metthetsfølelsen).

Hvis jeg er stappmett og ikke klarer å spise mer av cottage cheesen og blåbærene så slenger jeg de opp i mikseren og blander det sammen til en smoothie. Den kan vel ummulig miste noen vitaminer, mineraler eller annen slaks energi av det? bare at metthetsfølelsen blir mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurte på var om en matvare blir på en måte "usunnere" hvis du misker den mikseren for å spise mer (untatt metthetsfølelsen).

Hvis jeg er stappmett og ikke klarer å spise mer av cottage cheesen og blåbærene så slenger jeg de opp i mikseren og blander det sammen til en smoothie. Den kan vel ummulig miste noen vitaminer, mineraler eller annen slaks energi av det? bare at metthetsfølelsen blir mindre

GI kan vel bli forandret i forhold til konsistens, f,eks potetstappe kontra poteter, men ellers skal ikke vitaminer bli ødelagt så lenge det ikke blir utsatt for varme, fuktavledning osv. Så vidt jeg vet ialllefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde poteter blir til "fiberstivelse" i henhold til Fedon.

Men lag smoothie du, det har ingenting å si, men husk det kan være slitsomt når man bynner å rulle utover 16 timer fastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd og jeg har lært utrolig mye om periodisk faste nå.

Tror jeg nesten må prøve ut dette selv for å finne ut om det fungerer for meg.

Men det er noen ting jeg lurer på i forhold til kosten:

- Jeg trener alltid i 8 tiden om morningen, hvordan er det å trene på "tom" mage? Og må jeg innta BCAA?

- Siden mitt mål er å ta av kg, hvor mye bør jeg innta av kalorier da? Veier 70 kg og er 164 høy.

- Er myseprotein helt nødvendig?

Alt dette jeg spurte om er sikkert besvart før, så tar gjerne imot henvisninger til hvor det står! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noen ting jeg lurer på i forhold til kosten:

- Jeg trener alltid i 8 tiden om morningen, hvordan er det å trene på "tom" mage? Og må jeg innta BCAA?

- Siden mitt mål er å ta av kg, hvor mye bør jeg innta av kalorier da? Veier 70 kg og er 164 høy.

- Er myseprotein helt nødvendig?

Alt dette jeg spurte om er sikkert besvart før, så tar gjerne imot henvisninger til hvor det står! :)

- Da bør du ta 10g BCAA hver annen time frem til du begynner å spise.

- IF Calculator

- Nei, men myse eller kasein hjelper veldig. Om ikke annet så for å sikre deg at du får nok essensielle aminosyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er BCAA helt nødvendig for å kunne klare det? Gir det deg noe metthetsfølelse? Jeg blir fort lite motivert hvis jeg merker jeg er en anelse sulten når jeg skal trene styrketrening. Men det er vel bare å prøve dette ut for å finne ut om det er noe for meg! Høres veldig spennende ut! Går det ann å ha større spisetid enn til 8? Hva er normalt? Tenker i forhold til hvis man har trening noen dager i den rammen i 8 tida på kvelden. Ville du da tatt BCAA etter trening også for å få i deg noe ellr er det lov å spise feks frukt ellr no? Ser noen steder der folk bruker myseprotein...er det bare for å få i seg nok mengde protein i løpet av dagen? Kan man ikke bruke vanlig proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BCAA helt nødvendig for å kunne klare det? Gir det deg noe metthetsfølelse? Jeg blir fort lite motivert hvis jeg merker jeg er en anelse sulten når jeg skal trene styrketrening. Men det er vel bare å prøve dette ut for å finne ut om det er noe for meg! Høres veldig spennende ut! Går det ann å ha større spisetid enn til 8? Hva er normalt? Tenker i forhold til hvis man har trening noen dager i den rammen i 8 tida på kvelden. Ville du da tatt BCAA etter trening også for å få i deg noe ellr er det lov å spise feks frukt ellr no? Ser noen steder der folk bruker myseprotein...er det bare for å få i seg nok mengde protein i løpet av dagen? Kan man ikke bruke vanlig proteinpulver?

10g av hva som helst gir deg ingen metthetsfølelse. Poenget er ikke å bryte fasten - poenget er å kunne trene uten å bli katabol og fortsette fasten. 10g BCAA vil gjøre deg mindre katabol, altså at kroppen din ikke bryter ned så mye muskelmasse som den ville gjort om du trente uten å tilføre næring.

For absolutt de fleste anbefaler jeg å trene i spisevinduet og heller eksperimentere med fastende trening og BCAA når de kjenner kroppen sin bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10g av hva som helst gir deg ingen metthetsfølelse. Poenget er ikke å bryte fasten - poenget er å kunne trene uten å bli katabol og fortsette fasten. 10g BCAA vil gjøre deg mindre katabol, altså at kroppen din ikke bryter ned så mye muskelmasse som den ville gjort om du trente uten å tilføre næring.

For absolutt de fleste anbefaler jeg å trene i spisevinduet og heller eksperimentere med fastende trening og BCAA når de kjenner kroppen sin bedre. :)

Ja, jeg skjønner hvorfor nå! Men er så vanskelig å i forhold til studiene, når jeg hvertfall må trene tidlig 2 ganger i uka...altså mellom 08-11. Er ikke lett altså, frister sånn å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner hvorfor nå! Men er så vanskelig å i forhold til studiene, når jeg hvertfall må trene tidlig 2 ganger i uka...altså mellom 08-11. Er ikke lett altså, frister sånn å prøve.

Martin anbefaler 14 timer faste, 10 timer spisevindu for damer. Om du spiser siste måltidet ditt klokken 20, så kan du spise første kl 10. Da tar du BCAA før trening, og så spiser du deg god og mett klokken 10. Alternativt kan du ta BCAA+trening kl 10, første måltid 12 og spise til 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke klok på den kalkissen jeg!

Legg inn vekt, høyde og alder, trykk neste. Der velger du hvilken plan du skal følge (opp i vekt, ned i vekt osv osv) og får ut makroene. Det kan hende du vil ha godt av å lese Martin sin blogg for detaljer, for man kan aldri ha for mye informasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...