Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Nei, det er ingen spesiell grunn.. Bare det at jeg fort glemmer å ta det hvis jeg utsetter det:p hadde derfor vært greit å ta det på morningen så er jeg ferdig med det liksom;) men men..!

Da gjør du som meg - ta den sammen med kveldsproteiner. Det blir en rutine det også - ingen kveldsproteinshake uten fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn bør ha faste i 16 timer. Holder det ikke for ham å spise fra 15-23?

Når det gjelder å bryte fasten tidlig, så viser det seg at det er lurt å spise mesteparten på slutten av døgnet.

Jeg har akkurat kommet hjem fra trening, så jeg orker ikke lese mange spørsmål på en linje. Gidder du å dele dem opp?

0,3 i uken er jo ikke så ille, da - du må tenke på at du er ganske liten i forhold til menn, og dermed lavere forbrenning. Alternativet er å kjøre enda lavere på kaloriene, men da vil du bli mer sulten. Valget er jo egentlig ditt.

- Sånn jeg tenkte kunne han da spist 1. måltid i 09.30, så deretter neste i 12 tida..middag i 4-5 tida og siste måltid 7-halv 8? og 14 timer faste. I helgene sover vi alltid litt lenger og det blir ofte ikke mat før i 12 tiden..hvordan er det å variere dette?

- Som med meg selv har jeg en veldig variert studiehverdag, begynner en del dager 12.30. Mine tanker da er å trene styrke i timene før skolen. Hvordan gjør jeg det da i forhold te 1.måltid? Og hva blir de beste spisetid da?

- De dagene man begynner tidlig..vil da magen være vant til å spise senere da? Hvis ting er veldig variert.

- Hva bør vi ligge på kalorimessig i forhold til Jeg er 165 c,, høy, 70 kg og 88 midjemål, vil ned ca 10 kg i vekt. Han er 181 cm høy, 79 kg?

vet vi kan slå alt inn på den kalkulator...for meg trenger jeg en guide til det. Kall meg gjerne dum..men sånn er det no bare for enkelte:)

- Hvor mye næringsstoffer skal være med de til 4 måltider da?

- Hvilke matvarer er mer viktig å ha i kjøleskapet enn andre?

Detta var mye greier! takk for all hjelp hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sånn jeg tenkte kunne han da spist 1. måltid i 09.30, så deretter neste i 12 tida..middag i 4-5 tida og siste måltid 7-halv 8? og 14 timer faste. I helgene sover vi alltid litt lenger og det blir ofte ikke mat før i 12 tiden..hvordan er det å variere dette?

- Som med meg selv har jeg en veldig variert studiehverdag, begynner en del dager 12.30. Mine tanker da er å trene styrke i timene før skolen. Hvordan gjør jeg det da i forhold te 1.måltid? Og hva blir de beste spisetid da?

- De dagene man begynner tidlig..vil da magen være vant til å spise senere da? Hvis ting er veldig variert.

- Hva bør vi ligge på kalorimessig i forhold til Jeg er 165 c,, høy, 70 kg og 88 midjemål, vil ned ca 10 kg i vekt. Han er 181 cm høy, 79 kg?

vet vi kan slå alt inn på den kalkulator...for meg trenger jeg en guide til det. Kall meg gjerne dum..men sånn er det no bare for enkelte:)

- Hvor mye næringsstoffer skal være med de til 4 måltider da?

- Hvilke matvarer er mer viktig å ha i kjøleskapet enn andre?

Detta var mye greier! takk for all hjelp hittil!

1. Det svarte jeg på. Han bør faste i 16 timer. Best å spise på kvelden, men ikke noe must. Sikkert et helvete å sove mens man begynner å bli sulten, bare.

2. Det beste er, som sagt, å spise på kvelden. Med 14 timer faste kan du sikkert spise fra 11-21 eller noe.

3. Ja, du er vant til å spise til andre tider og du vil kunne stifte godt bekjenteskap med Herr Grehlin

4. Kommer an på målene dine. Ned i vekt, opp i vekt, rekomposisjon?

5. Det har blitt svart på flere ganger før. Det viktigste er at du har aminosyrer i blodet under trening og at du får deg et skikkelig måltid etter trening.

6. Ting som er sunt. Det er veldig mye som er sunt, men her bør du sjekke oppskriftsseksjonen eller spørre noen av jentene som kan lage mat. Jeg er mester i å ignorere kjedelig mat, for jeg har vært nødt til å overleve med mine kokkekunster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den IF kalkulatoren er skikkelig på jordet når det gjelder meg. Eller det er rettere sagt min forbrenning som er helt vill kanskje.

Den ligger på 2500 kcal på dagenr jeg trener og 1900 kcal på dager uten trening :p

Nå spiser jeg 3300 kcal hver dag.

HAdde vært moro om fettprosentutregninga hadde stemt men jeg tviler sterkt :p Den viser 19 % der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Amsterdam i 5 dager og tenkte å ta med meg proteinpulver for å få i meg en trippel proteinshake på kveldene så jeg får i meg nok proteiner når jeg ikke har helt kontroll på hva jeg spiser. Vil kroppen kunne absorbere alt det på en gang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal til Amsterdam i 5 dager og tenkte å ta med meg proteinpulver for å få i meg en trippel proteinshake på kveldene så jeg får i meg nok proteiner når jeg ikke har helt kontroll på hva jeg spiser. Vil kroppen kunne absorbere alt det på en gang? :)

Mine er på 75g protein...Bruker du kasein vil det også ligge og holde deg mett lengre :) Sikkert lurt med litt ekstra protein før rave parties uansett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har spist etter Periodisk Faste prinsippet når du skal ned i vekt? Hva slags erfaringer har dere?

Ja. Gode. Jeg bruker leangains, men vesentlig lavere på "hviledagene" enn han anbefaler for diett. For tiden kjører jeg ad libitum på treningsdager og PSMF på hviledagene - vekten står stille, men dette forsvinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sånn jeg tenkte kunne han da spist 1. måltid i 09.30, så deretter neste i 12 tida..middag i 4-5 tida og siste måltid 7-halv 8? og 14 timer faste. I helgene sover vi alltid litt lenger og det blir ofte ikke mat før i 12 tiden..hvordan er det å variere dette?

- Som med meg selv har jeg en veldig variert studiehverdag, begynner en del dager 12.30. Mine tanker da er å trene styrke i timene før skolen. Hvordan gjør jeg det da i forhold te 1.måltid? Og hva blir de beste spisetid da?

- De dagene man begynner tidlig..vil da magen være vant til å spise senere da? Hvis ting er veldig variert.

- Hva bør vi ligge på kalorimessig i forhold til Jeg er 165 c,, høy, 70 kg og 88 midjemål, vil ned ca 10 kg i vekt. Han er 181 cm høy, 79 kg?

vet vi kan slå alt inn på den kalkulator...for meg trenger jeg en guide til det. Kall meg gjerne dum..men sånn er det no bare for enkelte:)

- Hvor mye næringsstoffer skal være med de til 4 måltider da?

- Hvilke matvarer er mer viktig å ha i kjøleskapet enn andre?

Detta var mye greier! takk for all hjelp hittil!

Alt dette ble svart på myrevolution forumet ..

Hvis du ikke klarer å få kabelen til å gå opp mtp skole etc så bør du ikke bruke PF. Finnes mange andre alternativer..

Uansett: feks spis mellom 12-20 for han. Største måltidet etter trening.

For deg tren på tom mage med bcaa inntatt. Spis det største måltidet etter trening / før skolen.

Det passer perfekt med helgene deres som dere sover til 12 på, men jeg ville sovet til kl10, hatt en økt sammen kl11 og spist kl12-1230.

Er ikke såååå vanskelig, men du gjør det vanskelig når du prøver å tilpasse det utenfor retningslinjene.

Hold deg til retningslinjene og bruk ifcalculatoren. Husk å huke av for metric helt nederst.

... Kort svar men sitter på ipaden :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spist siden sånn ca. 18tiden i går, og driver å lager meg mat nå. Er dette ille drøyt fastetid? :huh:

Det kommer litt an på deg, men normalt anbefales Martin at jenter faster i 14 timer. Du nærmer det 16,5. Men...jeg pleier ofte å fast i 18 timer fordi jeg rett og slett ikke er sulten - men jeg vet ikke om det hadde vært mer optimalt å gjøre det på noe annet vis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på deg, men normalt anbefales Martin at jenter faster i 14 timer. Du nærmer det 16,5. Men...jeg pleier ofte å fast i 18 timer fordi jeg rett og slett ikke er sulten - men jeg vet ikke om det hadde vært mer optimalt å gjøre det på noe annet vis ;)

Hvorfor 14 for jenter og 16 (?) for gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 14 for jenter og 16 (?) for gutter?

Så vidt jeg forstår det mener Martin at fasten bør være 14-16 timer ideelt sett, men ut fra erfaring skal det visstnok ha vist seg å være positivt for jenter med kortere faste og for gutter med lenger. Jeg har ikke sett noen forskning på det, så det er vel rent erfaringsmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 14 for jenter og 16 (?) for gutter?

Mange jenter opplever problemer med hormonnivåene om fasten er så lang som 16 timer.

Når du er på periodisk faste er det også lurt å spise et godt måltid med masse protein (gjerne også karbohydrater) før en legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer?

Og hva skjer da hvis man har fastedager?

Har ikke så mye egenerfaring på det området ;) Kun hva jeg har lest og hørt om andres erfaringer med PF. Men har du et kortere spisevindu enn anbefalt og starter å få problemer med f.eks hodepine eller uregelmessig uke så kan lang fasteperiode være årsaken. Er dermed ikke sagt at det trenger bli et problem for deg.

Selv trives jeg best med spisevindu på 10-12 timer. Da kan jeg la det gå 5 timer mellom hvert måltid slik at jeg er sulten når jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat dette på Facebook:

Tommi Thorvildsen:

Da er atletene igang med forbredelser før vårens konkurranser i kroppsbygging og fitness! De atletene som stiller for Team 24fitness går ikke på periodisk faste diett fordi det er muskelnedbrytende over tid! Og jeg kaster ikke bort min tid på å hjelpe atleter med den type diett! Det er en grunn til at vi fikk 8 gull, 3 sølv og 2 bronse på NM 2011 i kroppsbygging og fitness. Ingen av atletene fra Team 24fitness som deltok på NM 2011 gikk på faste dietten. Go ahead and waste your time and muscles på faste dietten om du vil konkurrere i fitness og kroppsbygging:) Ha en riktig god trening og helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...