Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Martin anbefaler 14 timer faste, 10 timer spisevindu for damer. Om du spiser siste måltidet ditt klokken 20, så kan du spise første kl 10. Da tar du BCAA før trening, og så spiser du deg god og mett klokken 10. Alternativt kan du ta BCAA+trening kl 10, første måltid 12 og spise til 22.

Ikke dumt, det hørtes lettere ut. Men gjør det noe å variere da fra å starte første måltid 10 den ene dagen og 12 den andre dagen da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke dumt, det hørtes lettere ut. Men gjør det noe å variere da fra å starte første måltid 10 den ene dagen og 12 den andre dagen da? :)

Ikke bekymre deg så fælt for detaljer ;)

Folk som sier man skal lure kroppen er som regel ganske dumme. Kroppen din forstår ikke så mye av det, men det er visstnok bevist at det er lurt å spise mest på kvelden - spesielt av karbohydratene. Du kommer heller ikke til å dø om du bare har 9 timers spisevindu en dag heller, og du får ikke ørekreft av å gå inn i 11. timen med spising om du er på middag et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn vekt, høyde og alder, trykk neste. Der velger du hvilken plan du skal følge (opp i vekt, ned i vekt osv osv) og får ut makroene. Det kan hende du vil ha godt av å lese Martin sin blogg for detaljer, for man kan aldri ha for mye informasjon ;)

Det er godt dere er så hyggelig på å svare her! :) Lærer mye!

Har du link til Martin`s blogg? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt dere er så hyggelig på å svare her! :) Lærer mye!

Har du link til Martin`s blogg? :p

leangains.com :)

Og ikke kall meg hyggelig før du ser meg rasere tråder med usakligheter og dårlig humor :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta en tråd inn i denne tråden.

Etter en heftig bulk veier jeg nå 95kg. Hadde planer om å fortsette oppover til 100kg mot enden av mars, for så å ta meg en deff, men velger heller å leangaine for så å kutte mer og mer. I begynnelsen kan jeg tenke meg å legge meg 100-200 kalorier i overskudd, så kutte litt og litt og etterhvert ligge i 200-300 kcal i underskudd. Skal man ta utgangspunkt i en vanlig diett, eller skal man innta mer mtp fasten i periodisk faste?

Setter opp sånn ca hvordan en dag vil se ut, for å se om jeg har forstått rett.

14.00: måltid 1

15.00 trening

16.00: måltid 2

19.00: måltid 3

21-22: måltid 4

Så faste frem til klokken 14 neste dag, er dette periodisk faste?

Du har forstått riktig mtp oppsettet ;) 8t spisevindu og 16t faste hvis du er gutt.

Du inntar like mye kcal totalt som du ville gjort på en annen diett, men du fordeler måltidene litt annerledes på PF. I bunn og grunn er de kcal inn vs kcal ut som gjelder her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ha spisedag på PF? Så lenge det er innenfor spisetida?

Hvis du spiser etter leangains, er det ikke nødvendig med spisedager. Poenget er at du ofte har mindre, og mer strukturerte "refeeds" når du først spiser (Jeg spiser som oftest to måltider i døgnet, og da blir det fort litt størrelse på disse). Det med spisedager er ofte overvurdert, og forskning viser at forbrenningen kan øke med 3-10% i opptil 24 timer etter at man har overspist. Uansett vil det være dårlig butikk å spise tusenvis av ekstra kalorier, for å forbrenne noen hundre ekstra.

Marthin Berkhans syn på spisedager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...på Intermittent Fasting har man spisedag annenhver dag, og siden man kan spise egentlig hva pokker man føler for (så lenge protein holdes høyt nok) er ikke den psykologiske faktoren noe å bekymre seg for. Da sitter vi igjen med leptin, og den reguleres automatisk når man spiser høy-karbo (som man gjør hver treningsdag).

Så...hvorfor blir det egentlig spurt om spisedager når "hver dag er en fest"? Om det er noen konkrete spørsmål kan man kanskje komme med noen konkrete svar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man innta selolje i fastetiden? :S f.eks på morningen, rett etter at jeg har stått opp?

Hvis du inntar noe særlig kalorier, så bryter du fasten. Noen sier rundt 40kcal, men i mitt hode høres det rart ut at det skal være en fast grense for når du er/ikke er i faste lenger så jeg holder meg på 0. Om du synes 40kcal høres ut som et fint tall kan du sikkert ta 4g fett, men forstår ikke helt hva du skal utrette med det.

Hvorfor vil du ta selolje mens du faster, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...på Intermittent Fasting har man spisedag annenhver dag, og siden man kan spise egentlig hva pokker man føler for (så lenge protein holdes høyt nok) er ikke den psykologiske faktoren noe å bekymre seg for. Da sitter vi igjen med leptin, og den reguleres automatisk når man spiser høy-karbo (som man gjør hver treningsdag).

Så...hvorfor blir det egentlig spurt om spisedager når "hver dag er en fest"? Om det er noen konkrete spørsmål kan man kanskje komme med noen konkrete svar :p

Lars, Intermittent Fasting er jo samlebetegnelse (altså periodisk faste). Periodisk faste finnes jo i mange former, leangains, alternate day fasting (som du refererer til), warrior diet, eat stop eat, etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, Intermittent Fasting er jo samlebetegnelse (altså periodisk faste). Periodisk faste finnes jo i mange former, leangains, alternate day fasting (som du refererer til), warrior diet, eat stop eat, etc. :)

Referer jeg til EODF? Eat. Stop. Eat. er jo forresten "den store definisjonsboken" om EODF, da ;) Leangains, og de fleste andre fornuftige IF-er, går på at man skal spise nok på treningsdagene sine, og da blir det en spisedag. Det blir ingen enorm carb-up, men man kan spise veldig godt om man skal spise 2500kcal fra sunn mat og bare på ettermiddagen/kvelden.

Selv har jeg ikke prøvd noen EODF-er, men med PSMF på hviledagene mine er jeg kanskje ikke så langt unna en PSMF, men det er leangains-prinsippene jeg både holder meg til og anbefaler. Bare at jeg skriver "hver dag er en fest" burde fortelle at jeg ikke snakker om EODF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referer jeg til EODF? Eat. Stop. Eat. er jo forresten "den store definisjonsboken" om EODF, da ;) Leangains, og de fleste andre fornuftige IF-er, går på at man skal spise nok på treningsdagene sine, og da blir det en spisedag. Det blir ingen enorm carb-up, men man kan spise veldig godt om man skal spise 2500kcal fra sunn mat og bare på ettermiddagen/kvelden.

Selv har jeg ikke prøvd noen EODF-er, men med PSMF på hviledagene mine er jeg kanskje ikke så langt unna en PSMF, men det er leangains-prinsippene jeg både holder meg til og anbefaler. Bare at jeg skriver "hver dag er en fest" burde fortelle at jeg ikke snakker om EODF ;)

Ah, misforsto setningen "Altså...på Intermittent Fasting har man spisedag annenhver dag", trodde du mente at man bare spiste annenhver dag, som alternate day fasting går ut på. Ser etterpå at det ikke var det du mente. Men det er jo fortsatt ingenting som tilsier at man skal ha spisedag annenhver dag, på leangains fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener fastende bør du innta BCAA for å motvirke katabolisme. Om du ikke trener fastende har du nok aminosyrer i blodet ditt allerede :)

Hva legger man i fastende (katabolt)? Hvis jeg (ikke på diett men vanlig) spiser en solid middag i 19-20 tida, står opp 0730 nest morgen, inntar 2 kopper kaffe med helmelk og et par ss med CC, for så å trene rett etter dette, regnes det vel ikke som fastende? Jeg føler meg da helt pigg når jeg trener, og spiser noe kjapt etter treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...