Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enda en ting: lørdag skal jeg på zumbamarathon (4 timer) og tenkte å ha moderate spisedager både fredag OG lørdag, men det er vel nok? En treningskompis mente det kunne bli for lite. Jeg har bare kjørt PSMF i 5 dager da, så det skulle vel holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i fastende (katabolt)? Hvis jeg (ikke på diett men vanlig) spiser en solid middag i 19-20 tida, står opp 0730 nest morgen, inntar 2 kopper kaffe med helmelk og et par ss med CC, for så å trene rett etter dette, regnes det vel ikke som fastende? Jeg føler meg da helt pigg når jeg trener, og spiser noe kjapt etter treninga.

Altså...alt som bryter ned noe i kroppen er katabolt. Slaning er per definisjon katabolt. Det man ønsker å unngå er at man mister muskelmasse.

Ved faste (som ikke nødvendig vis gjør deg katabol) har du lite næringsstoffer til gjenoppbygging etter trening, og det vil gjøre at kroppen bryter ned muskelvev. Dette er ikke ønskelig, siden de fleste i det minste vil beholde muskelmassen, og mange vil til og med prøve å øke i muskelmasse. Det har mange viktige funksjoner i kroppen din.

Grunnen til at man blir katabol av å trene fastende er at kroppen bryter ned eget vev i tillegg til at muskelvev blir skadet. For å reparere dette trenger den næringsstoffer, og om man ikke har det i systemet vil man ende opp med å bryte ned mer enn man bygger opp.

En lengre forklaring bør du nesten lese deg frem til, for det er et langt og komplekst svar man ikke orker å skrive hver gang spørsmålet kommer opp. Om du ikke kan/vil/har tid til å forstå funksjonen, så er det like greit å bare vite at man blir katabol av å trene, og når man ikke har næringsstoffer i sirkulasjon så vil man ikke kunne bygge seg opp igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser og bønner skulle vel være OK på PSMF? Bare tørre salaten er jo ikke særlig stas.

På PF kan du vel i prinsippet spise hva du ønsker og forsatt holde vekten så lenge du ligger innforbi rett mengde kcl ;)

PSMF anbefaller ikke grønnsaker med mer enn 5 kcl pr 100 g, dette er hva jeg fant ut etter et kjapt søk på diett.no;

Bønner, brune, kokt

Matvaretabellen 2006

Porsjon: 100g

Energi: 123 kcal

Fett: 0.6 g

Protein: 8.8 g

Karbohydrat:

17.4 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser og bønner skulle vel være OK på PSMF? Bare tørre salaten er jo ikke særlig stas.

Linser og bønner? Hvor mye karbohydrater er det i dem du skal spise? Selv holder jeg meg så lavt som mulig på PSMF.

Enda en ting: lørdag skal jeg på zumbamarathon (4 timer) og tenkte å ha moderate spisedager både fredag OG lørdag, men det er vel nok? En treningskompis mente det kunne bli for lite. Jeg har bare kjørt PSMF i 5 dager da, så det skulle vel holde?

Du skal begrense kardio på PSMF. Du har rett og slett ikke nok energi til det, og det vil ødelegge mer enn det vil hjelpe. Skal du drive på med masse kardio kan du ikke gå på PSMF. I hvert fall ikke den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. BCAA er ikke en type vitamin, hvis det er det du mener?

Men den inneholder blant annet en rekke vitaminer samt mye annet jeg ikke orker å liste opp her i farten ;)

Poenget er at dersom du ønsker å trene fastende, er nok BCAA det beste du kan tilføre kroppen UTEN å måtte drive og mikse masse forskjellige ting sammen for å forhindre proteinnedbryting :)

Stoler på at Martin Berkhan har gjort seg nok erfaringer og lest seg opp, siden han kan gi så spesifike rettningslinjer for inntak av BCAA ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaokei! Var en som fortalte meg at det var det samme se..men da vet jeg det. Så ikke noe anna type vitamin man kan innta som tilsvarer bcaa?

BCAA er en aminosyre. Aminosyrene er byggestener i protein - ikke vitamin. Det eneste du kan ta i stedet for BCAA er proteinpulver eller mat med tilgang av mye essensielle aminosyrer - og det vil bryte fasten din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer med enda flere sprm jeg, syns det er så vanskelig å sette seg helt inn i det så trenger litt hjelp på en del.

Han har en skolehverdag fra 8-15.30. Han pleier som regel å trene styrke mellom 2-5. Han trener styrke 4 dager og har 3 dager med cardio eller utholdenhetstrening.

Kan han ha et spisevindu på 10 timer, eller bør det være 8 timer for gutter?

Sånn jeg tenkte kunne han da spist 1. måltid i 09.30, så deretter neste i 12 tida..middag i 4-5 tida og siste måltid 7-halv 8? og 14 timer faste. I helgene sover vi alltid litt lenger og det blir ofte ikke mat før i 12 tiden..hvordan er det å variere dette?

Som med meg selv har jeg en veldig variert studiehverdag, begynner en del dager 12.30. Mine tanker da er å trene styrke i timene før skolen. Hvordan gjør jeg det da i forhold te 1.måltid? Enkleste for meg for å rekke alt gjennom en dag er å kjøre hvertfall 2 av styrkeøktene på morgenkvisten. Hva blir beste spisetidene? Ønsker å trene mellom 8-11.30. De dagene jeg da begynner 9..bør jeg da vente til 11-12 tiden å spise? Har kjempelyst til å prøve dette men er usikker på ting siden dagene mine er så forskjellige.

I tillegg synes jeg det er vanskelig å finne ut hvor mange cal jeg og han bør ligge på. Jeg er 165 c,, høy, 70 kg og 88 midjemål, vil ned ca 10 kg i vekt. Han er 181 cm høy, 79 kg og ønsker å gå ned 2-3 men skal hovedsakelig få større muskelvekst.

Hvor mye næringsstoffer skal være med de til 4 måltider da? Hvilke matvarer er viktig å ha i kjøleskapet? Finnes det noen side der vi kan beregne hvor mye cal vi må få i oss, i forhold til de forskjellige målsetningene?
001_smile.gif

Er bare veldig nysgjerrig!!
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du inntar noe særlig kalorier, så bryter du fasten. Noen sier rundt 40kcal, men i mitt hode høres det rart ut at det skal være en fast grense for når du er/ikke er i faste lenger så jeg holder meg på 0. Om du synes 40kcal høres ut som et fint tall kan du sikkert ta 4g fett, men forstår ikke helt hva du skal utrette med det.

Hvorfor vil du ta selolje mens du faster, egentlig?

Nei, det er ingen spesiell grunn.. Bare det at jeg fort glemmer å ta det hvis jeg utsetter det:P hadde derfor vært greit å ta det på morningen så er jeg ferdig med det liksom;) men men..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hva var den jeg testa i går det..jeg skjønner den bare ikke helt. Lagt inn alt og det og kommer til de kakene. Trykker på weight loss..40-20. Men hva det er godt før skjønner jeg ikke..ikke den protein ruta heller. Utifra 40-20 skal jeg gå ned -0,30 kg i uka..det er jo ingenting. På hviledag står det 1394 kalorier mens på treningsdag 2791 kalorier..veldig forskjellig på de to dagene da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - jeg ler av hvor komplisert JENTER klarer å gjøre ting :D :D :D :D

Hør her nå. Når det står -40% er det -40% AV din basale forbrenning. +20% betyr 20% OVER din basale forbrenning. Ergo - la oss 1700 kcal er det du må ha for å vedlikeholde, da regner den ut hva 1700kcal minus 40% er.

Den proteinruta er for hvor mye protein DU selv velger å innta per dag. 0.3kg i uka er vel strengt tatt perfekt? Du kan også kjøre ditt eget løp hvis du trykker "custom" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med enda flere sprm jeg, syns det er så vanskelig å sette seg helt inn i det så trenger litt hjelp på en del.

Han har en skolehverdag fra 8-15.30. Han pleier som regel å trene styrke mellom 2-5. Han trener styrke 4 dager og har 3 dager med cardio eller utholdenhetstrening.

Kan han ha et spisevindu på 10 timer, eller bør det være 8 timer for gutter?

Sånn jeg tenkte kunne han da spist 1. måltid i 09.30, så deretter neste i 12 tida..middag i 4-5 tida og siste måltid 7-halv 8? og 14 timer faste. I helgene sover vi alltid litt lenger og det blir ofte ikke mat før i 12 tiden..hvordan er det å variere dette?

Som med meg selv har jeg en veldig variert studiehverdag, begynner en del dager 12.30. Mine tanker da er å trene styrke i timene før skolen. Hvordan gjør jeg det da i forhold te 1.måltid? Enkleste for meg for å rekke alt gjennom en dag er å kjøre hvertfall 2 av styrkeøktene på morgenkvisten. Hva blir beste spisetidene? Ønsker å trene mellom 8-11.30. De dagene jeg da begynner 9..bør jeg da vente til 11-12 tiden å spise? Har kjempelyst til å prøve dette men er usikker på ting siden dagene mine er så forskjellige.

I tillegg synes jeg det er vanskelig å finne ut hvor mange cal jeg og han bør ligge på. Jeg er 165 c,, høy, 70 kg og 88 midjemål, vil ned ca 10 kg i vekt. Han er 181 cm høy, 79 kg og ønsker å gå ned 2-3 men skal hovedsakelig få større muskelvekst.

Hvor mye næringsstoffer skal være med de til 4 måltider da? Hvilke matvarer er viktig å ha i kjøleskapet? Finnes det noen side der vi kan beregne hvor mye cal vi må få i oss, i forhold til de forskjellige målsetningene?
001_smile.gif

Er bare veldig nysgjerrig!!
:)

Menn bør ha faste i 16 timer. Holder det ikke for ham å spise fra 15-23?

Når det gjelder å bryte fasten tidlig, så viser det seg at det er lurt å spise mesteparten på slutten av døgnet.

Jeg har akkurat kommet hjem fra trening, så jeg orker ikke lese mange spørsmål på en linje. Gidder du å dele dem opp?

Den hva var den jeg testa i går det..jeg skjønner den bare ikke helt. Lagt inn alt og det og kommer til de kakene. Trykker på weight loss..40-20. Men hva det er godt før skjønner jeg ikke..ikke den protein ruta heller. Utifra 40-20 skal jeg gå ned -0,30 kg i uka..det er jo ingenting. På hviledag står det 1394 kalorier mens på treningsdag 2791 kalorier..veldig forskjellig på de to dagene da ??

0,3 i uken er jo ikke så ille, da - du må tenke på at du er ganske liten i forhold til menn, og dermed lavere forbrenning. Alternativet er å kjøre enda lavere på kaloriene, men da vil du bli mer sulten. Valget er jo egentlig ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...