Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er for barn på lavkarbo. Jeg har to jenter på 5 og 7 og det er påfallende hvor forskjellig humør og energi er på ungene når de får en frokost basert på egg, grønnsaker og litt frukt kontra om de skulle fått en brødskive med jordbærsyltetøy og et glass melk.

For å ikke å snakke om at jeg da er trygg på at de får det de skal ha i en voksende kropp. Det synes da også på dem, de har ingen fyrstikkarmer og bein, og er et helt hode høyere enn sine jevnaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for barn på lavkarbo. Jeg har to jenter på 5 og 7 og det er påfallende hvor forskjellig humør og energi er på ungene når de får en frokost basert på egg, grønnsaker og litt frukt kontra om de skulle fått en brødskive med jordbærsyltetøy og et glass melk.

For å ikke å snakke om at jeg da er trygg på at de får det de skal ha i en voksende kropp. Det synes da også på dem, de har ingen fyrstikkarmer og bein, og er et helt hode høyere enn sine jevnaldrende.

Jeg er helt enig at barn har så mye bedre av et sunt kosthold, både psykisk og fysisk. Men jeg har to tanteunger selv, og de spiser naturlig nok mer eller mindre den samme maten. Begge lever på en usunt høykarbokosthold (mye hvitt mel og sukker), men eldstemann er likevel stor, sterk og et hode høyere enn alle andre i klassen. Kosthold har mye å si, men det er ikke alltid at det ytre sier noe om hvordan kostholdet deres er.

Minstemann er forøvrig en tynn liten strek, men han er likevel sterk og har ok muskelmasse. Så ja, de er svært ulike på samme kosthold (størstemann spiser selvfølgelig mer enn minstemann)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt drastisk å sette barn på desidert lavkarbo. Det er uansett veldig vanskelig med tanke på at det i barnehagen omtrent utelukkende serveres brød og frukt. Men min lille sønn på 15 mnd. nekter fortiden forsåvidt å spise både ris, pasta og poteter. Når jeg serverer det for han bare rister han på hodet. I dag ville han ikke ha kake når vi var på besøk, bare kastet kakestykket på gulvet, men spiste en gigantisk posjon torskerogn (og intet annet) til middag. Så det ser ut som jeg har en liten lavkarbo-entusiast:p . Miljøskadet av mammaen sin som ikke rører potet, ris og pasta kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er trist at folk i det hele tatt tenker på å formulere det som å "sette barn på lavkarbo". Lavkarbo er ikke noe annet enn vanlig mat, der man velger noen matvarer i stedet for andre. Er det så drastisk at dersom man spiser slik så er man "på" lavkarbo?

Hva med de barna som vokser opp med brødmat 4 ganger om dagen og makaroni med ketshup til middag. Er disse barna "på" høykarbo? "På" brøddietten kanskje? Dette hører vi aldri snakk om!

Et av de største problemene i lavkarbodebatten er behovet for å sette hverandre i en bås. Om et barn hovedsakelig vokser opp på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, nøtter og meieriprodukter, hvorfor skal dette sees på som ekstremt? Hvorfor er dette barnet "på" lavkarbo, mens alle andre barn blir fremhevet som normale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er trist at folk i det hele tatt tenker på å formulere det som å "sette barn på lavkarbo". Lavkarbo er ikke noe annet enn vanlig mat, der man velger noen matvarer i stedet for andre. Er det så drastisk at dersom man spiser slik så er man "på" lavkarbo?

Hva med de barna som vokser opp med brødmat 4 ganger om dagen og makaroni med ketshup til middag. Er disse barna "på" høykarbo? "På" brøddietten kanskje? Dette hører vi aldri snakk om!

Et av de største problemene i lavkarbodebatten er behovet for å sette hverandre i en bås. Om et barn hovedsakelig vokser opp på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, nøtter og meieriprodukter, hvorfor skal dette sees på som ekstremt? Hvorfor er dette barnet "på" lavkarbo, mens alle andre barn blir fremhevet som normale?

Det er fordi at vi lever i ett samfunn hvor det helt normalt å spise brødskiver! Jeg spiser selv "lavkarbo" i hverdagen, men når jeg sier at det er uaktuellt for meg å velge dette for barnet mitt er det fordi at det faktisk er unormalt i forhold til hva de andre barna i hans nærhet spiser. Jeg ønsker ikke å skape stress rundt mat for min lille sønn. Det mener jeg er helt unødvendig. Hvis jeg skulle gitt barnehagen restriksjoner for hva de skulle gi barnet mitt, ville han ha følt seg annerledes enn de andre og det har jeg ingen planer om å utsette han for. Ideelt sett kunne jeg godt tenke meg at barnet mitt ikke spiste produkter med hvetemel og sukker, men det er en del psykiske og sosiale aspekter med i bildet her som man ikke skal overse! Jeg mener faktisk at det ER ekstremt å sette slike retningslinjer for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med deg, men jeg mener det ikke handler om å sette strenge retningslinjer. Man skal ikke nekte barna en type mat, men jeg ser ingen problemer med å være litt selektiv i hvilken type mat man setter fram.

Man trenger ikke å la halve tallerkenen være fylt med poteter, eller ris når man spiser middag hjemme. Det går an å flytte fokuset over på andre matvarer uten at det oppfattes som restriksjoner fra barnas side. Om man skaper stress rundt mat for barnet, så har man i mine øyne bommet grovt, da et av målene må være å skape et avslappet forhold til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her, absolutt! Jeg og de aller fleste andre synes vel det er viktig å ha fokus på sunn og riktig mat? Problemet er derimot flere eksempler fra barnehager hvor barn med "kostholdsbevisste" foreldre har begynt å snakke om lav og høy GI osv. DA har man bommet grovt! Barn i den alderen burde klatre i trær og hoppe paradis, og ord som "karbohydrater", "GI" og "sunt kosthold" burde ikke engang være i deres vokabular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen på at lavkarbo sikkert er vel og bra! Det er "høy fett"-delen jeg er skeptisk til (noe jeg en del praktiserer i allefall). Hvis karbo skal byttes ut med store mengder fett tror jeg det vil være langsiktige virkninger som ikke nødvendigvis er av bare positiv art. Så hvis lavkarbo skal fungere optimalt og dekke dagsbehoved på alle måter innebærer det mye erfaring og i mange tilfeller bør nok dette skje i samråd med ernæringsveileder. Skal brød bytte ut med bacon sier jeg no way, hvis fokus heller legges på belgfrukter som erter, bønner, linser samt nøtter er saken en helt annen. Men jeg tror ikke kompetansen er godt nok tilstede til at lavkarbo skal kunne innfører i alle kantiner og barnehager i landet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk flere barnehager her omkring som har slutta med brød og melk hver dag. Men i bunn og grunn handler det veldig mye om økonomi og det er visstnok billigere å fore ungene på kneip med brunost enn på f.eks hjemmelaga blomkålsuppe (hvilket det ikke er)

Er ikke blokålsuppe nesten bare karbo da? :-) Du lager gjevning på litt smør, en del mel og vann/evt litt melk:-)

Men forstår hva du mener. Og er enig i at kostholdet i barneheger burde være mere variert. Men det stiller også krav til som faktisk skal lage mater, altså pedagoene som verken er kokker eller kostholdseksperter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen på at lavkarbo sikkert er vel og bra! Det er "høy fett"-delen jeg er skeptisk til (noe jeg en del praktiserer i allefall). Hvis karbo skal byttes ut med store mengder fett tror jeg det vil være langsiktige virkninger som ikke nødvendigvis er av bare positiv art. Så hvis lavkarbo skal fungere optimalt og dekke dagsbehoved på alle måter innebærer det mye erfaring og i mange tilfeller bør nok dette skje i samråd med ernæringsveileder. Skal brød bytte ut med bacon sier jeg no way, hvis fokus heller legges på belgfrukter som erter, bønner, linser samt nøtter er saken en helt annen. Men jeg tror ikke kompetansen er godt nok tilstede til at lavkarbo skal kunne innfører i alle kantiner og barnehager i landet. :)

Det er fullt mulig å spise lavkarbo uten å shotte fett. Og når man snakker om å erstatte karbohydrater med fett må man også ta i mente at fett har dobbelt så mye næringsverdi som karbohydrater. Dvs om du erstatter 100 gram karbohydrater om dagen (400 kcal) vil det tilsvare ca 44 gram fett.

Jeg er imidlertidig enig i at kompetansen til å gjennomføre en grei kostholdsendring er for liten til at det kan gjøres på en sunn og gjennomførbar måte i de aller fleste tilfeller.

På atkinsdietten (digresjon, har ingenting med barn å gjøre spesifikt) er anbefalt dagsinntak av fett: 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø. Atkinsdietten er som kjent en av ekstremdiettene, hvor karbohydratinntaket er minimalt. Fører man en mer "sunn" tilnærming til lavkarbo vil fettinntaket være ganske redusert. Det vil være enda mindre for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blokålsuppe nesten bare karbo da? :) Du lager gjevning på litt smør, en del mel og vann/evt litt melk:)

Men forstår hva du mener. Og er enig i at kostholdet i barneheger burde være mere variert. Men det stiller også krav til som faktisk skal lage mater, altså pedagoene som verken er kokker eller kostholdseksperter:)

Du kan lage blomkålsuppe på en enklere og sunnere måte, rett og slett bare ved å koke blomkålen i melk/fløte, ha litt jevning i og glatte over den med en stavmikser ;) Blomkål er jo gode karboer :)

Burde egentlig ikke litt grunnleggende ernæring være en del av pedagogisk utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å spise lavkarbo uten å shotte fett. Og når man snakker om å erstatte karbohydrater med fett må man også ta i mente at fett har dobbelt så mye næringsverdi som karbohydrater. Dvs om du erstatter 100 gram karbohydrater om dagen (400 kcal) vil det tilsvare ca 44 gram fett.

Jeg er imidlertidig enig i at kompetansen til å gjennomføre en grei kostholdsendring er for liten til at det kan gjøres på en sunn og gjennomførbar måte i de aller fleste tilfeller.

På atkinsdietten (digresjon, har ingenting med barn å gjøre spesifikt) er anbefalt dagsinntak av fett: 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø. Atkinsdietten er som kjent en av ekstremdiettene, hvor karbohydratinntaket er minimalt. Fører man en mer "sunn" tilnærming til lavkarbo vil fettinntaket være ganske redusert. Det vil være enda mindre for barn.

Veldig bra innlegg! Helt enig i alt du sier! :-D

Du har peiling! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig barna velger det kroppen har behov for når en ser bort i fra godteri etc. Dattera mi spiser mye makrell i tomat rett fra boksen, egg med smør, yogurt, havregrøt med smør, sukrin og helmelk, kaviar, leverpostei, peanøttsmør, selolje er hun veldig glad i, men hun liker også litt pasta eller brunris når hun får det, dog tror jeg hennes karboinntak ligger langt under 60%. I bhg lager de hjemmebakt grovbrød med frø etc, noe jeg ikke ser noe problem i at hun spiser en skive av om dagen, hun liker ikke brød ellers. Frukt og grønnsaker får hun også mye av i barnehagen, noe jeg synes er bra. Men de burde kunne gitt barna hel i stedet for lettmelk, bremykt istedet for soft flora etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen på at lavkarbo sikkert er vel og bra! Det er "høy fett"-delen jeg er skeptisk til (noe jeg en del praktiserer i allefall). Hvis karbo skal byttes ut med store mengder fett tror jeg det vil være langsiktige virkninger som ikke nødvendigvis er av bare positiv art. Så hvis lavkarbo skal fungere optimalt og dekke dagsbehoved på alle måter innebærer det mye erfaring og i mange tilfeller bør nok dette skje i samråd med ernæringsveileder. Skal brød bytte ut med bacon sier jeg no way, hvis fokus heller legges på belgfrukter som erter, bønner, linser samt nøtter er saken en helt annen. Men jeg tror ikke kompetansen er godt nok tilstede til at lavkarbo skal kunne innfører i alle kantiner og barnehager i landet. :)

Jeg er enig med deg i, at kompetansen i landet forøvrig er for lav. Men du vet, å spise brød, det gir svært, svært lite næring. Et måltid som består av bare egg, gir alt som kroppen trenger, minus vitamin c. Så kan det diskuteres hvor godt egg er da. Eller ei skive tørt brød - uten pålegg. Mye av minuset med brød er kliet, som bremser for opptak av den del viktige mineraler, som ytterligere gjør at om en lever på veldig mye brød ( som jeg gjorde), så kan en bli underernært - jeg gjorde nemlig det. Det boostet en interesse for kost hos meg, og har gjort at jeg har lært en del som man IKKE får vite på et vanlig ernæringsstudium.

Min samboer er veldig dyktig på alt innen lavkarbo, og regnet ut at du kan stappe i deg nesten 1 kg grønnsaker på strikt atkins (20 gram) om du absolutt må.

Selv har jeg brukt kroppen min som et laboratorium, og har faktiskt shottet fett (mct og udo) og vekten begynte å stupe farlig raskt da. Utholdenheten ble også veldig bra på en kost som inneholdt 83 % energi fra fett, men det er kanskje "beside the point".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt off topic kanskje, men i den artikkelen her; http://fitnessbloggen.no/trening-lavkarbo-2/ under avsnittet spis karbohydratene til riktig tid, står det at man ikke bør innta karbohydrater på to-tre timer før trening. Hva mener dere om dette? Den var ny for meg. Spiser som oftest ikke karbohydrater før trening uansett, det går mest i proteinrik mat, men har jeg dårlig tid hiver jeg innpå en banan f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...