Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Interessant lesning. I elitesammenheng ser jeg helt klart at høyere karboinntak vil være en fordel, men for den jevne mosjonist\brukbart trente vil de ikke merke allverdens med forskjell i utholdenhetstrening unntatt i ved høy intensitet\konkurransesituasjoner ut ifra hva jeg leser. Noe av grunnen til at dette interesserer meg er at jeg jobber mye med syke hvorav noen få har diabetes eller epilepsi og må følge henholdsvis lavkarbo eller ketogen diett selv om de trener, for friske individer vil jeg absolutt anbefale et tilstrekkelig karboinntak spesielt i forbindelse med konkurranser. For min egen del merker jeg at jeg må ha en viss andel karbo for å fungere tilstrekkelig i treningssammenheng.

Jepp, samme her. CHO 4 life <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir det automatisk lavkarbo når man kutter brød, ris og pasta? Jeg kjører omtrent bare salat ved siden av nå. Har ikke merka noe mageproblemer, og smaksmessig er det overraskende greit. Håper det hjelper på bilringen da haha

Du kommer fort innenfor den almenne definisjonen av lavkarbo når du kutter de største karbohydratkildene ja, om det var det du lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest meg igjennom hele tråden så beklager dersom jeg gjentar noe, men etter det jeg har lest her til nå så virker det som om mange trekker likhetstegn mellom lavkarbo og LCHF. Det er to HELT forskjellige ting. Å kutte ned på karbohydrater som sukker, hvit ris og pasta og erstatte det med mer grønnsaker og proteiner er ikke det samme som å kutte ned på karbohydrater og erstatte det med mer energirik mat som fett.

Det finnes massevis av forskning som viser at nedsatt inntak av (raske) karbohydrater og økt inntak av grønnsaker, fiber og proteiner er hensiktsmessig for å forebygge en rekke sykdommer. Det er derimot ennå ikke kommet forskning som viser at det høye inntaket av fett som inngår i LCHF har noen som helst helsefremmende effekt. Ja det kan godt hende at enkelte har hatt god effekt av dette over en kort tidsperiode (her snakk om måneder til 1 - 2 år), men det hva om 10 - 20 - 30 år?

Det går faktisk ann å få hjerteproblemer selv om mann er tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest meg igjennom hele tråden så beklager dersom jeg gjentar noe, men etter det jeg har lest her til nå så virker det som om mange trekker likhetstegn mellom lavkarbo og LCHF. Det er to HELT forskjellige ting. Å kutte ned på karbohydrater som sukker, hvit ris og pasta og erstatte det med mer grønnsaker og proteiner er ikke det samme som å kutte ned på karbohydrater og erstatte det med mer energirik mat som fett.

Det finnes massevis av forskning som viser at nedsatt inntak av (raske) karbohydrater og økt inntak av grønnsaker, fiber og proteiner er hensiktsmessig for å forebygge en rekke sykdommer. Det er derimot ennå ikke kommet forskning som viser at det høye inntaket av fett som inngår i LCHF har noen som helst helsefremmende effekt. Ja det kan godt hende at enkelte har hatt god effekt av dette over en kort tidsperiode (her snakk om måneder til 1 - 2 år), men det hva om 10 - 20 - 30 år?

Det går faktisk ann å få hjerteproblemer selv om mann er tynn...

Samtidig så er det ingen forskning som viser en økt forekomst av hjertesykdom eller hjerterelaterte dødsfall ved økt inntak av fett, og den forskningen som har sett på totalpakken av risikofaktorer viser at det å bytte ut karbohydrater med fett, uansett type (ikke transfett) forbedrer profilen på blodlipidene.

Videre;

-mer mettet fett i kostholdet fører til mindre mettet fett i blodet.¨

-mer mettet fett som erstatning for karbohydrater gir forbedring i blodlipidene uavhengig av vekttap

Skal du redusere karbohydratinntaket så må du nødvendigvis spise noe annet i stedet, og å erstatte alt med proteiner blir både dyrt og unødvendig, da overskuddsproteinet uansett blir omdannet til glukose og brukt som energi. Så lenge det ikke er noen gode helsemessige grunner til å ikke erstatte en del av energien med fett, så ser jeg heller ingen grunn til å fraråde dette.

Det foregår også forskning på proteinmetabolismen, hvor det spekuleres i om intermediater i proteinnedbrytning kan settes i sammenheng med blant annet diabetes, så et høyt proteininntak trenger heller ikke å være så voldsomt gunstig. Per i dag ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale et proteininntak på 2-3g/kg kroppsvekt, men noe høyere enn dette vil sjeldent være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig så er det ingen forskning som viser en økt forekomst av hjertesykdom eller hjerterelaterte dødsfall ved økt inntak av fett, og den forskningen som har sett på totalpakken av risikofaktorer viser at det å bytte ut karbohydrater med fett, uansett type (ikke transfett) forbedrer profilen på blodlipidene.

Videre;

-mer mettet fett i kostholdet fører til mindre mettet fett i blodet.¨

-mer mettet fett som erstatning for karbohydrater gir forbedring i blodlipidene uavhengig av vekttap

Skal du redusere karbohydratinntaket så må du nødvendigvis spise noe annet i stedet, og å erstatte alt med proteiner blir både dyrt og unødvendig, da overskuddsproteinet uansett blir omdannet til glukose og brukt som energi. Så lenge det ikke er noen gode helsemessige grunner til å ikke erstatte en del av energien med fett, så ser jeg heller ingen grunn til å fraråde dette.

Det foregår også forskning på proteinmetabolismen, hvor det spekuleres i om intermediater i proteinnedbrytning kan settes i sammenheng med blant annet diabetes, så et høyt proteininntak trenger heller ikke å være så voldsomt gunstig. Per i dag ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale et proteininntak på 2-3g/kg kroppsvekt, men noe høyere enn dette vil sjeldent være nødvendig.

Ingen forskning som viser at økt inntak av fett øker risiko for hjertesykdom?

Du bør kanskje ta deg en tur innom pubmed.com og søke opp noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forskning som viser at økt inntak av fett øker risiko for hjertesykdom?

Du bør kanskje ta deg en tur innom pubmed.com og søke opp noen.

Det er ingen nyere, seriøs forskning som viser at økt inntak av fett øker risikoen for hjertesykdom. Det er studier som viser at mettet fett i samhandling med høyt karbohydratinntak øker risikoen for hjertesykdom.

"Our findings are not consistent with the hypothesis-based largely on observations in men—that saturated fat intake increases atherosclerotic progression in postmenopausal women but instead suggest that saturated fat intake may reduce such progression, especially when monounsaturated fat intake is low or carbohydrate intake is high. Our findings also suggest that carbohydrate intake may increase atherosclerotic progression, especially when refined carbohydrates replace saturated or monounsaturated fats."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15531663

"Intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD. The pooled relative risk estimates that compared extreme quantiles of saturated fat intake were 1.07 (95% CI: 0.96, 1.19; P = 0.22) for CHD, 0.81 (95% CI: 0.62, 1.05; P = 0.11) for stroke, and 1.00 (95% CI: 0.89, 1.11; P = 0.95) for CVD. Consideration of age, sex, and study quality did not change the results."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene artikkelen der er fra 2004, så nyere og nyrere...

Men uansett. Mitt poeng er at man kan ikke stå hardnakket å påstå at det ene kostholdet er bedre enn det andre uten at det er gjort flere studier på det. Også på flere forskjellige grupper. Mye av den forskningen som gjøres er på personer med overvekt, diabetes, metabolsk syndrom, allerede hjertesykdom. De kan ikke sammenlignes med den selekterte gruppen mennesker som er inne på dette forumen, som mest sannsynlig er i bedre form enn gjennomsnittsbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene artikkelen der er fra 2004, så nyere og nyrere...

Men uansett. Mitt poeng er at man kan ikke stå hardnakket å påstå at det ene kostholdet er bedre enn det andre uten at det er gjort flere studier på det. Også på flere forskjellige grupper. Mye av den forskningen som gjøres er på personer med overvekt, diabetes, metabolsk syndrom, allerede hjertesykdom. De kan ikke sammenlignes med den selekterte gruppen mennesker som er inne på dette forumen, som mest sannsynlig er i bedre form enn gjennomsnittsbefolkningen.

Du har helt klart ett poeng her :)

Personlig har jeg lenge bedyrdet at kosthold må tilpasses det enkelte individ og ikke som helhet. En studie som publiseres nå viser at genuttrykket er forskjellig fra person til person pga ulike forutsetninger og at metabolismen er forskjellig utfra de forutsetningene som foreligger. Men jeg mener også at absolutt alle har godt av å kutte ned på karbohydrater, spesielt de raske karbohydratene (off course) og spise betraktelig mindre korn enn vi spiser her på bjerget da korn viser seg å være grunnlaget for en god del helseplager her til lands. Jeg mener også at mettet fett ikke er noe skadelig, tvert om er det helseforebyggende. Statens ernæringsråd har også konkludert med at mettet fett ikke er skadelig, men at fettet i seg selv er så energitett at vi vil spise opp i vekt om vi spiser det, uten å ta i betrakning at man spiser mindre når man spiser fett.

Samtidig må man også ta i betrakning kolestrol. Høyt kolestrol er i seg selv ikke farlig, da det er mer interessant med antallet og størrelsene på kolestrolpartiklene. Det såkalte farlige kolestrolet skapes av karbohydrater, mens det såkalte gode kolestrolet skapes av fett. En god lege vil aldri behandle høyt kolestrol før dette foreligger beviselig.

Derfor mener jeg også det foreligger ett godt grunnlag for å påstå at kostholdanbefalingene bør være mer protein, mer fett og mindre karbohydrater jamfør for alle. Hvor mye man skal spise av hvert næringsstoff er underlagt, da matkvaliteten bør stå i større fokus enn selve fordelinga av maten, med unntak hvor man har lidelser hvor karbohydratrestriksjon er gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i det med at kostholdet må tilpasses hvert enkelt individ. Det er jeg mener er hele poenget.

Når det gjelder karbohydratene så er det desverre flere sider der også. Inntak av fiber har vist å forebygge flere sykdommer som bl.a. hjertesykdom og coloncancer. Skal det reduserte inntaket av karbohydrater gå utover inntaket av fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder karbohydratene så er det desverre flere sider der også. Inntak av fiber har vist å forebygge flere sykdommer som bl.a. hjertesykdom og coloncancer. Skal det reduserte inntaket av karbohydrater gå utover inntaket av fiber.

Så kostfiber får du utelukkende fra korn, er det det du mener? Hva med kostfiber fra grønnsaker? Er kostfiber fra korn bedre eller dårligere enn kostfiber fra grønnsaker, er det mindre kostfiber i grønnsaker enn i korn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aurora86: Verdens helseorganisasjons siste rapport ift fettsyrer konkluderer med at mettet fett ikke fører til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Ernæringsutvalget som kom med sine anbefalinger ift kosthold i fjor konkluderer med det samme. Mettet fett øker ikke risiko for hjerte- og karsykdom... Industridelt transfett derimot...

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146 anbefalingene om fortsatt magert er begrunnet med at mettet fett ofte forekommer i energirike matvarer og dermed kan føre til fedme. Det at energirike matvarer ofte kan mette svært bra vies dog lite oppmerksomhet samt at landbrukspolitiske hensyn gjør at man ikke vil anbefale mer fett framfor f.eks korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kostfiber får du utelukkende fra korn, er det det du mener? Hva med kostfiber fra grønnsaker? Er kostfiber fra korn bedre eller dårligere enn kostfiber fra grønnsaker, er det mindre kostfiber i grønnsaker enn i korn?

Har ikke sagt noe om hvor kostfibrene kommer fra. Om man ønsker å spise korn eller grønnsaker for å få fiber er opptil hver enkelt. Jeg mener bare at man ikke bare må slenge ut om lavkarbo i hytt og pine uten å spesifisere det mer. Lavkarbo for noen kan bety at de også kutter ut fiber.

Så du kan senke geværet. Jeg har ikke tenkt å rakke ned på lavkarbo eller LCHF eller hva det nå måtte være slags kost man velger å gå på. Jeg er bare intressert i å høre hva slags informasjon og/eller forskning man støtter seg på i forhold til det valget man har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare intressert i å høre hva slags informasjon og/eller forskning man støtter seg på i forhold til det valget man har tatt.

Jeg gir beng i hvilken merkelapp som står på en diett - jeg spiser slik kroppen min trives med. Og det gjenspeiler at jeg er en omnivore (omniwhore, anyone? :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora86: Verdens helseorganisasjons siste rapport ift fettsyrer konkluderer med at mettet fett ikke fører til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Ernæringsutvalget som kom med sine anbefalinger ift kosthold i fjor konkluderer med det samme. Mettet fett øker ikke risiko for hjerte- og karsykdom... Industridelt transfett derimot...

Ja jeg har lest den. Problemet i befolkningen er vel kanskje heller ikke det mettede fettet... Hadde man hatt et kosthold der fettdelen av kostholdet var mettet fett så hadde det vært noe helt annet. Men når vi møter pasienter som har hørt at LCHF er så veldig bra for helsen og dermed bytter ut brød med alt som er av fett, da blir det litt feil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurora86: Kommer an på hvilke pasienter, for mange med diabetes 2 eller prediabetes, noe som svært mange overvektige har , vil LCHF ofte være langt bedre enn de offisielle retningslinjene eller fettfattig kost. For mange med epilepsi vil ekstremvarienter av LCHF være ypperlig da de kan bli anfallsfrie uten medisiner. Det kommer veldig an på¨sykdommen det gjelder og den enkeltes forutsetning ,genetikk osv, individuell tilpasning ala det dere snakket om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi møter pasienter som har hørt at LCHF er så veldig bra for helsen og dermed bytter ut brød med alt som er av fett, da blir det litt feil igjen.

Dette går igjen og igjen og igjen...

Denne antagelsen om at pasienter, klienter - mennesker - gjør dårlige valg når de endrer på kostholdet sitt, hvor kommer den fra? At folk eksempelvis går fra et høykarbo-kosthold og rett over til nærmest å bade i transfett...? Hvor mange er det egentlig som gjør det? Det er sikkert noen - men jeg tenker at et overveldende flertall av dem som legger om på kostholdet for å oppnå helsefordeler faktisk setter seg inn i grunnleggende ernæringsfysiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...