Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ang alt dette kosthold snakket, jg føler mange glemmer kanskje d viktigste oppi dette! nemlig trening!

Kosthold er 90%, trening er de resterende 10 %, hvilket forklarer hvorfor enkelte kan trene seg ihjel uten å miste så mye som ett gram.(Og nei, det handler ikke om bare energiinntaket, men også næringssammensetningen)

Jeg syns også at trening er viktig, men i ett større perspektiv må man se an individet og de indviduelle forutsetningene. Er man f.eks stresset har man lite utbytte av å ilegge hard trening i planen sin siden kortisolet allerede er for høyt til at kroppen responderer. Derimot har man utbytte av å legge inn mosjon i hverdagen som får kroppen til å slappe av. Gå tur i skogen etc. Og dette gjelder ikke bare i vektnedgangsamarbeid...

I tillegg har man det faktum at svært overvektige mennesker bør gå ned i vekt FØR de begynner med veldig vektbærende mosjon veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har man det faktum at svært overvektige mennesker bør gå ned i vekt FØR de begynner med veldig vektbærende mosjon veldig ofte.

Einig i den. Jo nærmare ein person kjem idealvekta, jo betre er føresetnaden for å kunna trena, både kondisjon og styrke. Ein svært overvektig person vil og ha avgrensa kapasitet og energi til å forbrenna så veldig mykje energi i form av trening. Der oppe er kosthaldet utvilsamt det viktigaste. Når ein derimot er kome ned i vekt og kroppen er lettare, vil trening bli meir og meir viktig.

Eg har og lese fleire rapportar som viser til at fleirtalet av kvinner ikkje bør driva med jogging, springing og liknande, men heller sykkel eller ellipseapparat. Jogging kan fort bli ein fysisk påkjenning for kroppen dersom det er snakk om høg vekt. Rapportane gjaldt for så vidt dei fleste, uavhengig av vekt, men det blir neppe betre med høgare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold er 90%, trening er de resterende 10 %, hvilket forklarer hvorfor enkelte kan trene seg ihjel uten å miste så mye som ett gram.(Og nei, det handler ikke om bare energiinntaket, men også næringssammensetningen)

Jeg syns også at trening er viktig, men i ett større perspektiv må man se an individet og de indviduelle forutsetningene. Er man f.eks stresset har man lite utbytte av å ilegge hard trening i planen sin siden kortisolet allerede er for høyt til at kroppen responderer. Derimot har man utbytte av å legge inn mosjon i hverdagen som får kroppen til å slappe av. Gå tur i skogen etc. Og dette gjelder ikke bare i vektnedgangsamarbeid...

I tillegg har man det faktum at svært overvektige mennesker bør gå ned i vekt FØR de begynner med veldig vektbærende mosjon veldig ofte.

å si at trening er 10% er det dummeste jeg har hørt. Ikke rart mange blir som de blir også. Det er ikke det du spiser som gjør deg feit, men det du ikke klarer trene bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å si at trening er 10% er det dummeste jeg har hørt. Ikke rart mange blir som de blir også. Det er ikke det du spiser som gjør deg feit, men det du ikke klarer trene bort :)

I vektreduksjonssammenheng skal du ikke se bort ifra at det er ganske nære sannheten. Helsemessig vil trening ha en viktigere plass såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten digresjon bare, ang. dette med mosjon. Torkil Andersen publiserte (tror det var i boka "Etter slankekuren") et enkelt stolpediagram som viste sjansene for å få hjerteinfarkt med eller uten overvekt, og med eller uten mosjon. Ut av dette konkluderte han at mosjon spiller større rolle for å unngå hjerteinfarkt enn antall kilo på kroppen. Risikoen for å få hjerteinfarkt øker altså mer om man ikke mosjonerer, enn om man er overvektig.

Så ut i fra et helsemessig synspunkt synes jo mosjon å være svært viktig. Men for min egen del har jeg aldri gått nevneverdig ned i vekt av det.

Uansett er det vel kosthold som diskuteres her; for eller mot lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å si at trening er 10% er det dummeste jeg har hørt. Ikke rart mange blir som de blir også. Det er ikke det du spiser som gjør deg feit, men det du ikke klarer trene bort :)

Ord blir fattige...rett og slett. Jeg blir trist av at enkelte mennesker greier å ha dette folkesynet.

Forskjell på helsemessig gevinst og vektreduksjonsgevinst. Forskjell på å trene og på å mosjonere/bevege seg. Enormt forskjell på en kropp med 70% for mye fett og en kropp som er normalvektig når det gjelder begge de forutgående tema. At det skal være så vanskelig for noen å akseptere og respektere at man kan få overflødige kilo selv uten at det innebærer inaktivitet og cola er ufattelig trist og at de samme menneskene tror at det kun er å pelle ræva si på gymmen er enda tristere. Denne diskusjonen fører jo ingen steds hen.

Anyhow, i retroperspektiv ser jeg at enkelte ting var MYE lettere før jeg lærte om sammensetning av næringstoffer, før jeg lærte om insulin, leptin, kortisol og viktigheten av proteiner. Før jeg i det hele tatt visste noen ting som helst om kropp og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord blir fattige...rett og slett. Jeg blir trist av at enkelte mennesker greier å ha dette folkesynet.

Forskjell på helsemessig gevinst og vektreduksjonsgevinst. Forskjell på å trene og på å mosjonere/bevege seg. Enormt forskjell på en kropp med 70% for mye fett og en kropp som er normalvektig når det gjelder begge de forutgående tema. At det skal være så vanskelig for noen å akseptere og respektere at man kan få overflødige kilo selv uten at det innebærer inaktivitet og cola er ufattelig trist og at de samme menneskene tror at det kun er å pelle ræva si på gymmen er enda tristere. Denne diskusjonen fører jo ingen steds hen.

Anyhow, i retroperspektiv ser jeg at enkelte ting var MYE lettere før jeg lærte om sammensetning av næringstoffer, før jeg lærte om insulin, leptin, kortisol og viktigheten av proteiner. Før jeg i det hele tatt visste noen ting som helst om kropp og mat.

Folk må tåle å høre det noen ganger. Jeg tar kritikk til mg, det gjør mg bedre:)

Alt er relativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig i den. Jo nærmare ein person kjem idealvekta, jo betre er føresetnaden for å kunna trena, både kondisjon og styrke. Ein svært overvektig person vil og ha avgrensa kapasitet og energi til å forbrenna så veldig mykje energi i form av trening. Der oppe er kosthaldet utvilsamt det viktigaste. Når ein derimot er kome ned i vekt og kroppen er lettare, vil trening bli meir og meir viktig.

Eg har og lese fleire rapportar som viser til at fleirtalet av kvinner ikkje bør driva med jogging, springing og liknande, men heller sykkel eller ellipseapparat. Jogging kan fort bli ein fysisk påkjenning for kroppen dersom det er snakk om høg vekt. Rapportane gjaldt for så vidt dei fleste, uavhengig av vekt, men det blir neppe betre med høgare vekt.

Jammen se her, nå kan vi jo enes litt (veldig mye faktisk) ;)

Og siden hard trening er så fysisk påkjennende for en sterkt overvektig kropp så lønner det seg jo å fokusere på kostholdet som får vedkommende ned i vekt først. Jeg har tro på at kosthold alene kan få en person ned i idealvekt men jeg har ingen tro på at kosthold alene fører til en bra og sunn fysikk, ei heller at man får en helsemssige bra kropp uten trening. Men knallhard trening er altså ikke noe ideal for sterkt overvektige ;)

Der kommer jo litt av cluet med lavkarbo inn, siden mange overvektige (omtrent 80-90%) har en eller annen form for insulinresistanse, og derfor kan være veldig vanskelig på sikt å gå ned på en standard lavkaloridiett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Einig i den. Jo nærmare ein person kjem idealvekta, jo betre er føresetnaden for å kunna trena, både kondisjon og styrke. Ein svært overvektig person vil og ha avgrensa kapasitet og energi til å forbrenna så veldig mykje energi i form av trening. Der oppe er kosthaldet utvilsamt det viktigaste. Når ein derimot er kome ned i vekt og kroppen er lettare, vil trening bli meir og meir viktig.

selvfølgelig. Det sier seg jo selv:) For en såpass overvekt type som dette så må han nok gjerne få hjelp fra andre også ang kosthold, trening osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyhow, i retroperspektiv ser jeg at enkelte ting var MYE lettere før jeg lærte om sammensetning av næringstoffer, før jeg lærte om insulin, leptin, kortisol og viktigheten av proteiner. Før jeg i det hele tatt visste noen ting som helst om kropp og mat.

Det vart vel bokstavleg talt lettare etter at du lærte om det? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Profetene står i kø for å fordømme for eksempel "lavkarbo-trenden". Ingrid Espelig & Arne Hjeltnes er av landets fremste representanter for "koselig" formidling av gode norske mattradisjoner og har stor gjennomslagskraft hos Ola & Kari Nordmann. Når de da med indignasjon avfeier lavkarbo som motetull, da er sannheten om kosthold og ernæring i ferd med å underslås. Og det til fordel for synsing, nasjonalromantisk vrøvl og smaksløks-diktatur.

Det minner meg om Brigitte Bardots kampanje mot selfangst. (For dem som ikke husker, det franske sexsymbolet fra 60 tallet poserte med søte, hvite selunger og vant dermed kampen mot den norske selfangstnæringen. Hvordan kan noen slå ihjel så søte små dyr? De er jo så nusselige...) Det er dette "føleriet" som har tatt overhånd i forhold til den offentlige debatten om lavkarbo. "Skal vi ikke spise godt grovbrød heller? Er brunosten vår fiende? Poteter er da en naturlig del av kostholdet?" Det opppleves av mange som om lavkarbotrenden er et angrep mot tradisjoner, mot kultur og mot vår nasjonale identitet. Det er IKKE tilfellet, det bare yndes å fremstille det slik i media - litt tilslørt, men dog...

Dette synes jeg er tatt veldig på kornet! Hvorfor er lavkarbo så truende? Hvorfor imøteses ikke ny forskning som kan gi mange mennesker et bedre liv? Hvorfor tviholdes det på et kosthold der majoriteten av befolkningen ikke greier å regulere inntaket? Hvorfor latterliggjøres paleo - som bare er å spise ren, uprossesert mat? Hvorfor er man så redd for fett når de gamle undersøkelsene som fortalte oss at vi skulle være redd for det ikke holder vann? Når populasjoner som lever høyfett (f.eks. inuitter) ikke er belemret med vår vestlige hjerte-/karproblematikk? Hvorfor er det greit å mobbe lavkarbere fordi de ikke spiser kake på jobben?

Sannsynligvis fordi det gjør vondt i brunostmatpakka. Fordi forandringer er skummelt, selv om forandringen er til det bedre. Det gjelder vel også på et samfunnsnivå. Mat vekker mye følelser, altså! Ser det særlig nå i jula - det blir ikke jul uten "..." (fyll inn den matvaren som passer). Visst gör det ont när knoppar brister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Whatever floats your boat", sier de vestpå...

Det forteller noe om at har du troen på opplegget og får resultatene du ønsker, da gjør du det riktig og tar rett medisin.

Da blir det bare dumt når noen sier at det er ikke det du spiser som gjør deg feit, men det du ikke klarer trene bort.

Det er overinntak av energi som gjør deg feit. Ikke mer å si om den saken. Om overinntaket ikke er større enn at du klarer å trene det bort - ja - da er det jo ikke overinntak lenger? Da er du jo i balanse, takket være trening. Vil du gå ned i fettprosent, så må du følge et kosthold som gir energiunderskudd lenge nok til at du får svidd av fettet. (Er du flink nok så klarer du dette uten å brenne opp for mye muskler.)

"Det er mange veier til Rom", er et annet munnhell. Lavkarbo er definitivt en av dem.

Så må gjerne noen mene at det er en blindvei, men det er underlig det der ; Der veien er ufremkommelig for noen, der passer den som hånd i hanske for andre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyhow, i retroperspektiv ser jeg at enkelte ting var MYE lettere før jeg lærte om sammensetning av næringstoffer, før jeg lærte om insulin, leptin, kortisol og viktigheten av proteiner. Før jeg i det hele tatt visste noen ting som helst om kropp og mat.

Og nettopp derfor er det så leit at ikke dette er alment akseptert og tilgjengelig informasjon. Jeg har aldri vært spesielt interessert i kosthold. Før jeg MÅTTE bli det. Bare for å oppdage at alt jeg TRODDE jeg kunne ikke gjaldt for meg. Alt som var blitt servert meg gjennom media, undervisning i skolen, i garderoben på treningsstudio - alt dette gjaldt i stor grad vektnedgang i form av kalorirestriksjon med fokus på magre matvarer. Og trening. Jeg føler meg lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitatet var egentlig ment ang trening:) kosthold for mg er relativt enkelt. 4000+kcal og enn del proteiner:)

Jadda - skyt med hagle så treffer du. Er det ikke bedre å spisse inn kostholdet for å oppnå ønsket effekt, uten å måtte gå på deffing og seigpining i månedsvis etterpå? Bruke snikskyttergevær, på en måte, og ha lagom fettprosent hele året?

Jeg for min del foretrekker å si at jeg skal ha maks 80 - 100 gram karbohydrater per dag (fortrinnsvis konsentrert rundt etter trening), deretter 200 gram eller mer protein per dag, resten av energibehovet dekker jeg opp igjennom fett. Enten igjennom matinntak eller kroppsfett.

Poenget mitt er at med karbohydratredusert kosthold så legger du mer til rette for å hente energi fra fettet lagret på kroppen når du har behov for det. Istedenfor bare å proppe i seg med mat, av all slags kvalitet og kvantitet. I tillegg kan du bygge, uten å bulke.

Alt det andre rundt lavkarbo, som bedre blodverdier, beinhelse, immunforsvar, hud, etc. er en kjekk bonus å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge utan å bli feit må du treffe på inntaket perfekt, uavhengig av kosthald. Det fungerer kanskje med lavkarbo for enkelte, andre ikkje.

Eg går ikkje på lavkarbo, men et heller ikkje stort meir enn eg har bruk for i samband med bygging. Ikkje noko poeng i å legge på seg feitt, det må ein uansett bli kvitt seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge utan å bli feit må du treffe på inntaket perfekt, uavhengig av kosthald. Det fungerer kanskje med lavkarbo for enkelte, andre ikkje.

Du trenger ikke treffe perfekt, det holder at har en 9 eller nesten 10 på skiva. Du har allikevel en fettprosent som du lett kan justere over en begrenset tidshorisont. Det gjør samtidig at du har større sjanse for å holde deg til planen uten alt for mye seigpining. Et kaloriredusert kosthold er også lettere å følge på lavkarbo fordi metthetsfølelsen sitter lenger i, samtdig så henter kroppen energi fra lagret kroppsfett. Du har full tilgjengelighet til kroppsfettet ditt igjennom omstilte hormonelle prosesser. Hva er best - å være i en fettforbrenningsmodus 1 av 24 timer i døgnet (trening), eller 18 - 20 timer i døgnet (kosthold)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...