Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Litt off topic kanskje, men i den artikkelen her; http://fitnessbloggen.no/trening-lavkarbo-2/ under avsnittet spis karbohydratene til riktig tid, står det at man ikke bør innta karbohydrater på to-tre timer før trening. Hva mener dere om dette? Den var ny for meg. Spiser som oftest ikke karbohydrater før trening uansett, det går mest i proteinrik mat, men har jeg dårlig tid hiver jeg innpå en banan f.eks.

Det gjør jeg innimellom selv også, men prøver å la være. Spiser derimot ofte noe raske karbohydrater som f.eks. tørket frukt rett før trening. Da vil insulinutskillelsen bli mye lavere pga aktiviteten, noe som gjør at du unngår problemene med å starte økten med høyt insulin. Akkurat denne delen av artikkelen er forresten basert på "Treningssuksess med lavkarbo" av Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør jeg innimellom selv også, men prøver å la være. Spiser derimot ofte noe raske karbohydrater som f.eks. tørket frukt rett før trening. Da vil insulinutskillelsen bli mye lavere pga aktiviteten, noe som gjør at du unngår problemene med å starte økten med høyt insulin. Akkurat denne delen av artikkelen er forresten basert på "Treningssuksess med lavkarbo" av Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen.

Høres lurt ut! Takk for svar :) Får prøve å holde meg til det, men er det krise, så er det krise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke helt om dette er rette tråden, men er de rette menneskene å spørre! Jeg unngår poteter, ris og hvit pasta. Spise jeg brød er det grovt. Nå har jeg vært inne på denne lavkarbo bloggen med MASSE supre oppskrifter fra morgen til kvelds. Men jeg akter ikke å gå over til å spise så fet mat. Skjønner at man må ha i seg så mye fett for å kompensere pga karbohydrater, men nei. Så hvis jeg følger matvanene mine slik jeg har gjort, å blander inn litt av de oppskriftene der litt inimellom? Det må da vel gå bra?? Blir jo et sunt kosthold bare ikke så nazi på karbo. Tenker jo på det fordiom. Men orker ikke alt smøret!;):p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom å spise lavkarbo og å spise masse smør. Du kan gjøre veldig mye bare med å velge litt annerledes matvarer.

Du skriver at du ikke akter å spise så fet mat, hva er grunnen til dette?

Nå er det oppskriftene som tilsier dette ;p Printet ut en haug av oppskrifter fra siden hennes for å gjøre det litt lettere å være litt kreativ i matveien;) Så når det er så mye smør på en del, så virker det som det er en del sammenheng ;p Sauser og fete dressinger til alt. Lite grønnsaker, helst mere dressing. Dette strider litt imot hva jeg liker. Jeg vil ha mere grønnsaker og heller litt fettfri dressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det oppskriftene som tilsier dette ;p Printet ut en haug av oppskrifter fra siden hennes for å gjøre det litt lettere å være litt kreativ i matveien;) Så når det er så mye smør på en del, så virker det som det er en del sammenheng ;p Sauser og fete dressinger til alt. Lite grønnsaker, helst mere dressing. Dette strider litt imot hva jeg liker. Jeg vil ha mere grønnsaker og heller litt fettfri dressing.

Greit nok at du ikke liker mye fett, men litt fett er bra for deg og det hjelper å kamuflere fettet :)

Fettfri dressing kjøpt i butikk er som regel mer industriell og bearbeidet enn hva bra er, men du kan jo lage dressing av f.eks kesam og majones, kesam og ketchup, kesam og rødbeter etc etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok at du ikke liker mye fett, men litt fett er bra for deg og det hjelper å kamuflere fettet :)

Fettfri dressing kjøpt i butikk er som regel mer industriell og bearbeidet enn hva bra er, men du kan jo lage dressing av f.eks kesam og majones, kesam og ketchup, kesam og rødbeter etc etc etc.

Ja det gjør jeg ;) All dressingen er hjemmelaget ;) Det var bare et eksempel. Heller fettfri kjøpt enn T.Island ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje misforstått ganske kraftig hva lavkarbo var. Jeg liker lavkarbo...altså...ikke FOR lite karbo og kanskje karbo fra mest mulig bra ting som grønnsaker og melkeprodukter. Men er ganske imot den ketogene,for den synes jeg bare ikke kan betegnes som sunn fordi den ikke funker for alle...jeg tror nok moderat lavkarbo kan funke for alle med mindre de skal legge PÅ seg mye.Men ja..kanskje rundt 60-70 gram karbo opptil 150 gram vil jeg si er bra for alle ,ivertfall for alle innimellom om de i hovedgrunnen bør spise mer karbo og da fra ritige kilder,ikke ti poteter :p Dette er hva jeg mener da,men påstår ingenting ,jeg er ikke eksperten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ofte forsvinner i lavkarbo/lavfett-debatten er dette med matkvalitet. Det er fullt mulig å ha et godt kosthold som er lavfett, på samme måte som man kan ha et dårlig kosthold som er lavkarbo. Og motsatt.

Jeg vil etterlyse et større fokus på dette med matkvalitet!

Ja det er smart å tenke på tror jeg og:) Så har det kanske mye å si hva man vil oppnå med kosten også,sånn kroppslig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin burde være det første ordet man lærer i barnehagen! :p

Synes jeg og:) Håper de i bhg vil samarbeide litt med meg når den tiden kommer så mine to barn slipper å løpe rundt i høykarborus hele dagen når de er der:) Her har vi mye diabetes i familien til in samboer så jeg vil ikke fremprovosere noe heller liksom. Her er sukker omtrendt iikke eksisterende i hjemmet,og ikke skal det introduseres eller være en del av kosten heller før de faktisk spør om det selv eller begynner å kjøpe det selv når de blir såppas store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg innimellom selv også, men prøver å la være. Spiser derimot ofte noe raske karbohydrater som f.eks. tørket frukt rett før trening. Da vil insulinutskillelsen bli mye lavere pga aktiviteten, noe som gjør at du unngår problemene med å starte økten med høyt insulin. Akkurat denne delen av artikkelen er forresten basert på "Treningssuksess med lavkarbo" av Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen.

skal man ikke innta trege karbs fr treningog litt raske etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ikke innta trege karbs fr treningog litt raske etter da?

Det kommer an på målsetninger og forutsetninger. Om du skal trene igjen kort tid etter økten er ferdig, kan det være en fordel å spise litt karbohydrater etter trening for å fylle opp lagrene raskt. Om du ikke skal trene på en stund (ikke samme dag), så har du nok tid til å fylle på. Når det er sagt, så er tidspunktet etter trening det "beste" tidspunktet å spise karbohydrater på, siden insulinsensitiviteten da er høyest.

Etter trening er protein det viktigste du får i deg, da dette setter igang proteinsyntesen og restitusjonen.

Før trening kan det være en fordel å ikke spise noe særlig karbohydrater de siste timene, for å starte økten med så lavt insulinnivå som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hva må til for at kostdebatten skal vris over til noe positivt?

Vel, først må norsk media (*host* VG *host*) slutte å male et svart-hvitt bilde av lavkarbo og kosthold sjenerelt. Hvis du leser artiklene deres så er det ingen mellomting, enten så er lavkarbo det beste siden Jesus, eller så foresaker det kreft og sto bak 11. september. Og siden Vg, etc kommer aldri til å bli seriøse, så tviler jeg sterkt på at kostdebatten i media kommer til å bli konstruktiv med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke om denne har vært postet før, men det er noe av det bedre jeg har lest angående trening og lavkarbokosthold.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/2

Abstract

Impaired physical performance is a common but not obligate result of a low carbohydrate diet. Lessons from traditional Inuit culture indicate that time for adaptation, optimized sodium and potassium nutriture, and constraint of protein to 15–25 % of daily energy expenditure allow unimpaired endurance performance despite nutritional ketosis.

Fra konklusjonen, og dette er interessant:

Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trening kan det være en fordel å ikke spise noe særlig karbohydrater de siste timene, for å starte økten med så lavt insulinnivå som mulig.

Er dette kun på grunn av bedre fettforbrenning, eller har det andre grunner også?

Er jo veldig populært å innta BCAA + litt frukt rett før trening og både BCAA og frukt trigger insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette kun på grunn av bedre fettforbrenning, eller har det andre grunner også?

Er jo veldig populært å innta BCAA + litt frukt rett før trening og både BCAA og frukt trigger insulin.

Ved å starte økten med lavt insulinnivå vil du ha fettreservene mer tilgjengelig, og derfor spare muskelglykogenet. Rett før trening er en annen ting, da fysisk aktivitet gjør at musklene kan ta opp glukose uten hjelp av insulin (helt sikkert en funksjon for å ikke blokkere fettreservene), og insulinresponsen blir derfor mye mindre rundt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...