Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

aurora86: Kommer an på hvilke pasienter, for mange med diabetes 2 eller prediabetes, noe som svært mange overvektige har , vil LCHF ofte være langt bedre enn de offisielle retningslinjene eller fettfattig kost. For mange med epilepsi vil ekstremvarienter av LCHF være ypperlig da de kan bli anfallsfrie uten medisiner. Det kommer veldig an på¨sykdommen det gjelder og den enkeltes forutsetning ,genetikk osv, individuell tilpasning ala det dere snakket om tidligere.

Og dette kan du si på grunnlag av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig enig i det med at kostholdet må tilpasses hvert enkelt individ. Det er jeg mener er hele poenget.

Når det gjelder karbohydratene så er det desverre flere sider der også. Inntak av fiber har vist å forebygge flere sykdommer som bl.a. hjertesykdom og coloncancer. Skal det reduserte inntaket av karbohydrater gå utover inntaket av fiber.

Fiber er assosiert med lavere forekomst av disse sykdommmene, men det betyr ikke at det er en årsakssammenheng, at fiber fører til en redusert risiko for disse sykdommene (selv om det nok spiller inn i det store bildet).

Et kosthold med mye fiber er generelt sett et kosthold med mye bra matvarer, frukt, grønnsaker og fullkorn, og assosiasjonen kan like gjerne skyldes en helhetlig sunn livsstil. De som spiser mye fiber trener også mer :)

Når det gjelder fiber og hjertesykdom, så er dette basert på den kolesterolsenkende effekten gjennom at fiber hindrer reopptak av gallesyrer. Dette gjelder da hovedsakelig de løselige fiberne man finner i frukt, grønt og havre, og ikke så mye de uløselige fiberne fra hvete f.eks.

Uansett, som velvet er inne på over her, så bør kvaliteten på matvarene være i hovedfokus, lenge før fordelingen av næringsstoffene, og dette bør reflekteres i kostrådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt noe om hvor kostfibrene kommer fra. Om man ønsker å spise korn eller grønnsaker for å få fiber er opptil hver enkelt. Jeg mener bare at man ikke bare må slenge ut om lavkarbo i hytt og pine uten å spesifisere det mer. Lavkarbo for noen kan bety at de også kutter ut fiber.

At de kutter ut fiber beror i så fall på en misoppfatning av hva lavkarbo går ut på. Det er mange som tror at lavkarbo bare er fett og kjøtt, det kunne ikke vært lengre fra sannheten. I hvert fall slik både Atkins og andre siden har definert det. Jeg spiser lavkarbo, men tør påstå at jeg spiser mer grønnsaker enn de aller, aller fleste. Energiprosenten fra grønnsakene er lav, men volumet er stort. Nettopp fordi det i grønnsaker finnes vannløselige kostfiber og vitaminer som er viktig for helsen. Kostfiberene senker hastigheten maten beveger seg igjennom tarmen, og gir kroppen tid til å absorbere næringsemnene.

Så du kan senke geværet. Jeg har ikke tenkt å rakke ned på lavkarbo eller LCHF eller hva det nå måtte være slags kost man velger å gå på. Jeg er bare intressert i å høre hva slags informasjon og/eller forskning man støtter seg på i forhold til det valget man har tatt.

Nåh, det var ikke så mye geværløfting som brannfakler fra skyttergraven. ;)

Når det gjelder informasjon og/eller forskning jeg støtter meg på i forhold til de valgene jeg har tatt så trekker jeg frem evolusjonskortet, og støtter meg på forskning gjort rundt dette temaet. Vi, som art, har utviklet oss på å spise energitett og næringsrik animalsk mat og vår fysiologi og anatomi bærer preg av dette. Selv skarve titusener år med jordbruk, som slett ikke var spesielt utbredt her i nordområdene før rundt 3 - 4000 år siden, har endret nevneverdig på dette. Se på flora og fauna rundt deg, hva ville vært naturlig for steinaldermennesket å spise i nord-europa? Hvilken konklusjon kan du trekke fra dette? Hva vil være naturlig kost for mennesker i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går igjen og igjen og igjen...

Denne antagelsen om at pasienter, klienter - mennesker - gjør dårlige valg når de endrer på kostholdet sitt, hvor kommer den fra? At folk eksempelvis går fra et høykarbo-kosthold og rett over til nærmest å bade i transfett...? Hvor mange er det egentlig som gjør det? Det er sikkert noen - men jeg tenker at et overveldende flertall av dem som legger om på kostholdet for å oppnå helsefordeler faktisk setter seg inn i grunnleggende ernæringsfysiologi.

Jeg har hverken sagt at de gjør dårlige valg eller at de bader i transfett (hvorfor blir det alltid nevnt?). Jeg mener at personer som ønsker å legge om på kostholdet som f.eks å kutte ned på karbohydrater bør få hjelp og veiledning i forhold til dette. F.eks. når det gjelder type fett. Og ikke minst at å økt fysisk aktivitet i tillegg er viktig.

Ikke anta at jeg er imot disse kostholdsendringene bare fordi jeg setter noen spørsmålstegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de kutter ut fiber beror i så fall på en misoppfatning av hva lavkarbo går ut på. Det er mange som tror at lavkarbo bare er fett og kjøtt, det kunne ikke vært lengre fra sannheten.

Ja det er det jeg prøver å få frem. Det er en stor misoppfatning hos mange hva lavkarbo egentlig går ut på og derfor kan de stå i fare for å heller gjøre ting verre enn bedre. Det store problemet når det blir diskusjon rundt karbohydrater og fett er at det snakkes om at fett er bare fett og karbohydrater er bare karbohydrater. Med bedre informasjon om hva som egenlig er hva så hadde de som er sterkt for eller sterkt i mot kanskje vært mer enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken sagt at de gjør dårlige valg eller at de bader i transfett (hvorfor blir det alltid nevnt?). Jeg mener at personer som ønsker å legge om på kostholdet som f.eks å kutte ned på karbohydrater bør få hjelp og veiledning i forhold til dette. F.eks. når det gjelder type fett. Og ikke minst at å økt fysisk aktivitet i tillegg er viktig.

Ikke anta at jeg er imot disse kostholdsendringene bare fordi jeg setter noen spørsmålstegn...

Jeg tror - tror altså - at 95% av dem som gjør slike kostholdendringer og som får dem til å vare i mer enn to uker, HAR søkt hjelp og veiledning i forkant og underveis. De leser seg opp på bøker, på nettforum, går til fastlegen, tar timer med PT og holder på. Dermed blir denne fremstillingen av pasienter som bytter brød med alt som er av fett veldig oppkonstuert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror - tror altså - at 95% av dem som gjør slike kostholdendringer og som får dem til å vare i mer enn to uker, HAR søkt hjelp og veiledning i forkant og underveis. De leser seg opp på bøker, på nettforum, går til fastlegen, tar timer med PT og holder på. Dermed blir denne fremstillingen av pasienter som bytter brød med alt som er av fett veldig oppkonstuert.

Etter å ha jobbet i allmennpraksis i et halvt år må jeg si meg litt uenig med deg der, men noe nøyaktig tall har jeg ikke. Mange leser blogger på nett, det skal sies. Men nå kan ikke akkurat fotballfrue.no sammenlignes med den generelle befolkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet i allmennpraksis i et halvt år må jeg si meg litt uenig med deg der, men noe nøyaktig tall har jeg ikke. Mange leser blogger på nett, det skal sies. Men nå kan ikke akkurat fotballfrue.no sammenlignes med den generelle befolkningen...

Litt på siden av diskusjonen, men ta en titt på http://www.marksdailyapple.com/ - antakelig en av de bedre bloggene som anbefaler et lavkarbokosthold. Selv om bloggen er mer en livsstilsanbefaling enn en kostholdsanbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette kan du si på grunnlag av....
Fordi jeg jobber med begge pasientergrupper. Har selv fulgt pasienter som med epilepsi som har fått ketogen diett fra statens senter for epilepsi og fått en kraftig reduksjon i anfall eller blitt friske så lenge de fulgte dietten uten å måtte bruke medisin. Kjenner også flere og har fulgt opp flere med diabetes 1 og 2 som har fått redusert kraftig på insulinbehov eller blitt kvitt medisin som metaformin og insulin (db2) etter å ha lagt om til lavkarbo ala LCHF. Jeg følger opp flere pr dags dato med DB2 som har hatt betydelig bedring i langtidsblodsukker og reduksjon i medisinbehov uten nødvendigvis å ha gått ned i vekt takket være noe økt fysisk aktivitet og reduksjon i karboinntak, spesielt de raske.

Forøvrig finnes det rikelig med forskning:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22366051

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22322415

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22310062

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21612461

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21533091

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20345934

og lista fortsetter...

Jeg antar du kanskje er medisinstudent siden du sier du har jobbet i allmenpraksis og vil sånn sett ha bedre forståelse av disse studiene enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record, jeg spiser nok ala fedon selv og er sånn sett ikke noen lchfer, men jeg ser definitivt at dietter i den kategorien kan være verdifulle for mange såfremt man velger en balansert tilnærming uten f.eks å kutte ut grønnsaker og fråtse i fløte, smør og bacon slik jeg desverre har erfart enkelte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leser blogger på nett, det skal sies. Men nå kan ikke akkurat fotballfrue.no sammenlignes med den generelle befolkningen...

Skal ikke motsi deg der, akkurat...

Men - som jeg nevner i en bisetning i innlegget over - det å skulle gjøre varige endringer i kostholdet krever en dedikert vilje og for de aller fleste av oss så innebærer det at en er motivert for å sette seg inn i hva det egentlig er en holder på med. Altså - at en leser seg opp og snakker med folk som har nødvendig innsikt. Nå står jo de fleste fritt til å velge sine eksperter selv, så det kan vel kanskje være noen som stoler mer på rosa-bloggere enn andre.

:)

Det er den varige endringen som bør være fokus.

Dem som ser på lavkarbo som en enkel diett på 12 uker og vips så er bikiniformen på plass, vil kanskje ikke oppnå det de ønsker, men de vil heller ikke lide stor helesmessig overlast om de nå bytter brød mot fett i denne perioden. Det er eventuelt for dem som gjør en varig endring dette vil kunne by på problemer for. Min påstand er det er få mennesker som er så dedikert at de evner å på plass en såpass radikal endring samtidig som de er uiteressert i hva endringen innebærer i et langsiktig perspektiv rent fysiologisk. Det er en mye fokus på kosthold i media - støy, sensasjonspreg og lettbeint analyse. Folk flest snakker mye om kosthold og folk som har endret kosthold snakker enda mye mer om det. Hva snakker de om?

Jeg tenker at folk snakker om akkurat dette som vi skriver om her. De nye konklusjonene - både fra ernæringsrådet, fra Fedon fra Vektklubben i VG, Sportyredaksjonen i TV2 osv. osv. De sveiper innom rosabloggerne sine bombastiske konklusjoner, om Eyvind Hellstrøm osv. osv. I disse debattene skapes det motstand, folk deler kunnskap, erfaringer og nye tanker. Mulig jeg er for postivt innstilt til begrepet "folk flest" - men jeg tror altså at et altoverveiende flertall av dem som lykkes med varige kostholdendringer har en god innsikt i grunnleggende ernæringsfysiologi. At de har et bevisst forhold til andelen fiber i kosten, at de velger grønnsaker fremfor korn, at de velger fet fisk fremfor bacon osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg jobber med begge pasientergrupper. Har selv fulgt pasienter som med epilepsi som har fått ketogen diett fra statens senter for epilepsi og fått en kraftig reduksjon i anfall eller blitt friske så lenge de fulgte dietten uten å måtte bruke medisin. Kjenner også flere og har fulgt opp flere med diabetes 1 og 2 som har fått redusert kraftig på insulinbehov eller blitt kvitt medisin som metaformin og insulin (db2) etter å ha lagt om til lavkarbo ala LCHF. Jeg følger opp flere pr dags dato med DB2 som har hatt betydelig bedring i langtidsblodsukker og reduksjon i medisinbehov uten nødvendigvis å ha gått ned i vekt takket være noe økt fysisk aktivitet og reduksjon i karboinntak, spesielt de raske.

Forøvrig finnes det rikelig med forskning:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22366051

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22322415

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22310062

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21612461

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21533091

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20345934

og lista fortsetter...

Jeg antar du kanskje er medisinstudent siden du sier du har jobbet i allmenpraksis og vil sånn sett ha bedre forståelse av disse studiene enn meg.

Takk:) Jeg trenger bare noen kilder som støtter påstandene så er jeg fornøyd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere her som kjører lavkarbo som opplever mangel på energi når dere skal trene?

Jeg hadde ei trening forrige uke jeg var helt padde. Orka ingenting. Gjennomførte treninga, men var det jævligste og mest demotiverende ever. Så neste trening spiste jeg en skål havregryn før trening, og jeg hadde så mye energi, og fikk sikkert 4-5 nye pers'r på forskjellige øvelser. Hva skjer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere her som kjører lavkarbo som opplever mangel på energi når dere skal trene?

Jeg hadde ei trening forrige uke jeg var helt padde. Orka ingenting. Gjennomførte treninga, men var det jævligste og mest demotiverende ever. Så neste trening spiste jeg en skål havregryn før trening, og jeg hadde så mye energi, og fikk sikkert 4-5 nye pers'r på forskjellige øvelser. Hva skjer med det?

Hvor lenge hadde du spist lavkarbo før denne treningsøkten? Kroppen vil reagere på store kostholdsendringer, så om du har gjort større omveltninger så vil det ta en stund før prestasjonene følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt det minst i 7 uker tenker jeg. Og jeg har hatt mange treninger før det som har vært helt normale. Men da har jeg som regel spist både frukt og en del egg til lunsj. Denne dagen hadde jeg ikke normal lunsj, men kjørte biffstrimler og noe salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere her som kjører lavkarbo som opplever mangel på energi når dere skal trene?

Jeg hadde ei trening forrige uke jeg var helt padde. Orka ingenting. Gjennomførte treninga, men var det jævligste og mest demotiverende ever. Så neste trening spiste jeg en skål havregryn før trening, og jeg hadde så mye energi, og fikk sikkert 4-5 nye pers'r på forskjellige øvelser. Hva skjer med det?

Hvis du opplever mangel på energi på trening når du spiser lavkarbo så ville jeg anbefalt deg å ikke spise lavkarbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt det minst i 7 uker tenker jeg. Og jeg har hatt mange treninger før det som har vært helt normale. Men da har jeg som regel spist både frukt og en del egg til lunsj. Denne dagen hadde jeg ikke normal lunsj, men kjørte biffstrimler og noe salat.

Du hadde nok noe mangel på fett og karbo innabords på akkurat den treninga. En del av cluet med mer fett på lavkarbo er nettopp for å ha litt mer energi å gå på fordi det er enda mer krevende å omdanne proteiner til energi. Mange føler seg også mer energirik på trening når de har spist en frukt i forkant.

Man skal selvsagt ikke avskrive at du rett og slett kanskje hadde en dårlig dag der.

Husk at også havregrøt kan være lavkarbogodt, men det anbefales å erstatte halvparten av havregryna med noe annet, f.eks nøtter, cc, linser, egg, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever mangel på energi på trening når du spiser lavkarbo så ville jeg anbefalt deg å ikke spise lavkarbo...

Hva når hun får EN dårlig økt etter å ha endret kostholdet da, skal hun gjøre flere endringer?

Så glad for at jeg slipper det lavkarbogreiene :D

Alle velger selv hvordan de spiser, så mange er sikkert glade for å slippe den maten du trykker i trynet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skrudd sammen litt forskjellig, vi responderer ulikt med ulike kosthold. Man bør gi endringen litt tid før man konkluderer, men man bør ikke gjøre en endring hvis ting fungerte bra i utgangspunktet. Har truffet flere som kasta seg på lavkarbobølgen selv om de fungerte bra i utgangspunktet på alle måter. En kjapp kikk i min egen familie viser blant annet en som presterte bedre i fotball med ketogen diett enn på vanlig sunn diett ala norske anbefalinger. For min egen del trenger jeg litt karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...