Jump to content

KreativeGeni

Members
  • Content Count

    101
  • Joined

  • Last visited

  1. Nå tror jeg du har missforstått litt Ekstremdietter kan være nødvendig før en operasjon eller lignende, men en diett som dette er verken sunn eller bærekraftig for mennesker som "bare" skal slanke seg. Denne dietten har godt under halvparten (eller ned mot 1/3 eller 1/4 om personen har stor grad av fedme eller er aktiv) av kaloriene personen trenger, mindre fett, og trolig mindre proteiner, enn anbefalt.
  2. At folk tyr til slike dietter er fullt forståelig for; desperasjon og ønsket om at denne gangen så skal det fungere. At media publiserer slike dietter er problemet mitt :/ I første avsnitt står det om de fantastiske resultatene, i midten kommer de med "advarsler" for dietten og til slutt gir de oppskriften på den:(
  3. Knekkebrødkuren Knekkebrødkur - Gå ned ti kilo med knekkebrødkuren - Vektkontroll "en kostplan som gir et daglig inntak på mellom 800 og 1200 kalorier." + "Kuren er tiltenkt personer med fedme, altså med en kroppsmasseindeks (BMI) på over 30. " (Skal godt gjøres å holde seg til 800 kcal over lengre tid for noen med fedme, som oftest vil det være under 1000 kcal mindre enn dagsbehovet)
  4. Jeg tror det barnet var meg! Sånn bortsett fra at foreldrene mine er vanlige trøndere, og det var mamma som var med meg og ikke pappa
  5. Hvordan planlegger du å spise når du er ferdig med å slanke deg og skal vedlikeholde vekten? Kanskje det kunne vært noe å tyvstartet på den livsstilen =)
  6. Da er det noe helt annet Jeg er for kritisk vurdering av kunnskap uansett hva som er bakgrunnen til personer som kommer med tips og råd knyttet til trening og kosthold. Poenget mitt er at man må være kritisk til selve rådet og ikke avfeie rådet fordi personen som kommer med det er overvektig eller fit. Og for å komme med en kommentar til den andre diskusjonen som begynner å forme seg om overvektiges bruk av kunnskap for å bli normalvektig. Noen har ikke peiling, noen trives "slik de er" og lever en sunn livsstil helt til helgen kommer, det er bursdag, helligdag eller noe annet som gjør det legitimt å skeie ut, noen klarer ikke å leve opp til sine idealer og noen er inn i en livsstilsforandring, men har ikke kommet langt nok til å se "fit'n fab" ut. Det samme gjelder jo også for normalvektige og undervektige.
  7. Nå aner jeg ikke hvem du er og hva du kan eller ikke kan, eller hvor mye de som prøve å lære deg om trening og kosthold kan. Jeg bare håper at de rådene du får er dårlige siden du ler av dem, og at du ikke ler av rådene fordi folk som er større enn deg gir de. Jeg har gått ned 20 kg og har massevis av kunnskap om både trening og kosthold, selv om jeg fremdeles er overvektig. Jeg sier ikke at jeg er utlært eller at rådene du fikk fra overvektige er gode, jeg blir bare litt provosert av måten du legger det hele frem på.
  8. Det er mange tanker og meninger rundt kosthold, hva som er sunt/usunt, hvor mye som er optimalt av ulike næringsstoffer og hva som må til for å "få til" kostholdet. Samtidig som mange leter etter det optimale, eller perfekte kostholdet så får man til stadighet høre at folk er forskjellige. Det jeg lurer på er hvor forskjellige kan vi mennesker være når det kommer til kosthold og hva som er optimalt? Jeg forstår at det er forskjell på overvektige og undervektige, de som er i mye og de som er i lite aktivitet, samt kjønn. Men likevel, tror dere det finnes det et optimalt kosthold som passer til stort sett alle om en ser bort fra allergier? - og som ville fungert for "alle" sett at det ble innført og opprettholdt fra barna er små? Eller er folk så forskjellig også fra de er små så hver enkelt må finne det kostholdet som fungerer best for seg selv? Og viss det finnes et slikt optimalt kosthold, finnes det noen personlige avvik fra "normalen" som gjør at en ikke bør spise et slikt kosthold? Med andre ord, bør det være stor forskjell på kostholdet, med unntak av kalorimengden for overvektige/undervektige, godt trente/utrente og mellom kjønnene? Jeg har ikke så veldig mye kunnskaper innen ernæring, annet enn det som er selvlært, men jeg kjenner jeg blir litt forvirret over diskursen "vi er alle forskjellige og må finne vår egen måte å spise på". Er det preferanser i forskjellen mellom "godt nok" og "optimalt" som er bakgrunnen til "vi er alle forskjellige", eller er det andre ting en må ta hensyn til og som gjør at alle må finne sitt eget kosthold?
  9. Lavkarbo er et kosthold men "mindre karbohydrater". Det finnes mange måter å spise lavkarbo på, PSMF er en måte å spise lavkarbo på, det samme er Atkins, Ketolyse, south beach og LCHF (low carb high fat).
  10. Får prøve å filme meg en dag, går det fint uten vektstang? Har dratt hjem til jul, så det blir en stund til jeg får trent knebøy på studio. Det kan godt være at både teknikk og mobiliteten mangler litt på å være helt på plass. Har tøyd 4-5 ganger i uken de siste 3 mnd og øvd spesifikt på teknikken i knebøy 2 ganger i uka i en måned. Mye er på plass, men noe mangler fortsatt siden jeg ikke får til øvelsen med en vektstang på ryggen. Jeg kommer ned til horisontalt også begynner jeg å vakle. Uten stanga klarer jeg å holde balansen, men med stang så ramler jeg (bokstavelig talt). Ingen fan av prolapsrullett, så det er derfor jeg vil ha ting på plass før jeg begynner å kjøre tunge sett Jeg er rimelig fersk på trening og har vært overvektig hele livet, så mye av det andre har fått "gratis" av normal fysisk aktivitet har jeg gått glipp av. Jeg jobber meg derfor opp fra start når det gjelder både bevegelse, balanse, kondisjon og styrke. Takker for balanseøvelser, skal prøve disse og selvfølgelig fortsette med teknikktrening og tøyning =)
  11. Hei, Jeg sliter litt med balansen. Å stå på en fot etc. går stort sett greit, men noe mer enn det synes jeg er vanskelig. Grunnen til at jeg vil ha bedre balanse er fordi jeg sliter med knebøy. Jeg har de siste månedene fokusert på å bedre mobiliteten, så jeg kommer med ned i AtG stilling, men med en gang jeg får en vektstang på ryggen så mister jeg balansen. Jeg har "løst problemet" med å trene i smithmaskin, men vil gjerne komme meg ut i frivektsavdelingen så fort som mulig! Er det noen som har noen tips til øvelser som kan bedre balansen? Gjerne noe jeg kan gjøre på stuegolvet hjemme.
  12. Jeg har slitt med det samme, og for en måned siden satte jeg meg ned med et excel ark for å regne ut den prosentvise nedgangen på de ulike kroppsdelene. Det viste seg faktisk at resultatene rundt armene er like gode som resten av kroppen (med unntak av magen og midja som har minket mye mer enn resten). Fikk et litt bedre forhold til armene mine da jeg oppdaget det og jeg hadde på meg armløs kjole forrige helg. Et lite skritt for menneskeheten, et stort skritt for meg
  13. Hvorfor setter du en sammenheng mellom lavterskel og lavt utbytte? Det jeg prøvde å få frem i mitt innlegg er at spinning er lavtilbud, og at det er derfor mange utrente er der, samtidig som det er effektiv trening, både for utrente og godt trente. Kan forutsetningene for en treningsform bli bedre enn akkurat det?
  14. Jeg reagerer litt på noen av stereotypene i denne tråden rundt utrente på spinningsykkelen. Jeg trener spinning og er nok en av de som ser "påfallende utrent" ut. Spinning er, slik jeg ser det, et lavterskeltilbud og et enkelt sted å starte. Ingen som ser hvor god/dårlig kondisjon en har og hvor mye/lite motstand en har på. At mange utrente folk er i spinningsalen betyr ikke at spinning er dårlig trening. I teorien er det lett å si "du får mye bedre resultater om du trener styrke", men så enkelt er det ikke. For det første var det mye viktigere for meg å få større O2 opptak enn å bli sterk og for det andre så synes jeg det er morsommere å spinne og trener lett 4-5 dager i uken, med styrke (har prøvd det tidligere) var det et ork å trene 2-3 dager i uka og jeg ramla av før det gikk en måned. Etter 3 måneder jevn trening (noe jeg er svært stolt av) ser jeg fremdeles utrent ut, men jeg ser MYE bedre ut enn før. Jeg har mindre fett, mer muskler og mer energi. ...og nå som jeg har skrevet innlegget ser jeg dette er en gammel tråd
×
×
  • Create New...