Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker, men jeg tror Velvet refererer til futile cycles som bruker mye energi på ingenting. Det kan sammenlignes med å flytte stein frem og tilbake mellom to stabler, du jobber som en helt men du oppnår ingenting bortsett fra å bli svett og varm og forbrenne energi.

Se her for en enkel forklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

og her for en komplisert forklaring: http://www.proteinpower.com/drmike/metabolic-advantage/thermodynamics-and-the-metabolic-advantage/

Skroll litt nedover siden til du kommer til addendum'et, og les derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du studier som viser at man kan spise opptil 7 ganger kaloriene på fettdiett? Jeg greier ikke helt å skjønne hvordan kroppen skal kompensere for en så stor økning i kalorier, ift overvektige kan man sikkert gå ned på 5000 kcal om man er overvektig nok :) At kroppen kan øke temperaturen litt (dette er ikke noe jeg vet, men som jeg leser flere hevder at den gjør ved omlegging til lavkarbo) kan føre til en signifikant økning i energiforbruket, hvor mye vet jeg ikke. Fett er såvidt jeg vet ikke så vanskelig å bryte ned sammenlignet med protein. Raske karbohydrater vil nok dog være adskillig lettere å bryte ned og fett vil sånn sett stjele mer energi.

Du vet at en del proteiner "brukes opp" av kroppen før det blir energi? Det samme skjer med fett. Kroppen bryter relativt enkelt ned karbohydrater. Fett er litt mer krevende og protein er aller mest krevende.Prosessen for å bryte ned fett og proteiner er mer kompleks enn prosessen for å bryte ned karbohydrater.

- De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett.

- Proteingruppen måtte ha 468 kilokalorier for å legge på seg ett gram, mens musene som spiste sukker kun trengte 68 kilokalorier for å legge på seg ett gram fett.

- Vi tror at samspillet mellom hovednæringsstoffene kanskje er viktigere enn mengden, og ikke minst hvordan de innvirker på sultsignalet cAMP.

Kilde: Fant ikke hele studien, link anyone?

Fett og sukker i kombinasjon gir økt fedme - Lise Madsen, NIFES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at en del proteiner "brukes opp" av kroppen før det blir energi? Det samme skjer med fett. Kroppen bryter relativt enkelt ned karbohydrater. Fett er litt mer krevende og protein er aller mest krevende.Prosessen for å bryte ned fett og proteiner er mer kompleks enn prosessen for å bryte ned karbohydrater.

- De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett.

- Proteingruppen måtte ha 468 kilokalorier for å legge på seg ett gram, mens musene som spiste sukker kun trengte 68 kilokalorier for å legge på seg ett gram fett.

- Vi tror at samspillet mellom hovednæringsstoffene kanskje er viktigere enn mengden, og ikke minst hvordan de innvirker på sultsignalet cAMP.

Kilde: Fant ikke hele studien, link anyone?

Fett og sukker i kombinasjon gir økt fedme - Lise Madsen, NIFES

kanskje de fant mus med høyforbrenning og ett godt arvmetriell? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er fett/sukker-kombinasjonsforskning skrevet av noen andre, men absolutt relevant for lavkarbodiskusjonen.

Tror det er; cAMP-dependent Signaling Regulates the Adipogenic Effect of n-6 Polyunsaturated Fatty Acids, Lise Madsen m.fl.

Hrm - da må dette være en referanse til forskningen, men jeg finner ingen direkte link til forskningsartikkelen

http://www.nifes.no/index.php?page_id=350&article_id=2695&lang_id=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, interessant :) Men har dere studier gjort på mennesker? Mus og mennesker kan ofte ikke sammenlignes med mus siden de er planteetere og bl.a kan bryte bryte ned fytinsyre. Ja, jeg er klar over at man kan spise mer fett pga ting som opptak av omega 3 etc, men syntes 7 ganger hørtes vell heftig ut. Det var foreslått å sette ned kaloriene et gram protein gir pga mye energi til å bryte det ned. 3,2 kcal pr gram var vell et forslag. Ang fett vil jeg tro det samme gjelder, men sikkert mer avhengig av hvilke fettsyrer det er snakk om. Mener jeg leste at bare melkefett inneholder over 400 ulike fettsyrer, og disse har sikkert høyst varierte effekter og funksjoner, og noen av dem vet vi går rett til livsnødvendige funksjoner mens andre går rett til energi (korte og mellomlange mettede) eller lagring ved overskudd og gjerne i kombo med karbo(langkjedede mettede). Dette er langt utenfor mitt ekspertfelt, tar gjerne imot korrigeringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere skal få lov å slippe VG-versjonen.

Originalen: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17565

(Det er selvfølgelig dårlig metodologi på alt hun refererer til, og hun er kjøpt og betalt av kornindustrien, og hun har mest sannsynlig misforstått alle de vitenskaplige resultatene :p )

Uten at jeg har lest linken din, så klarer jeg ikke å ta artikler som er så ensidige (går utifra at den er det) så veldig seriøst, uansett hvilken side den er på. Unyanserte uttalelser som setter ting opp mot hverandre som om verden var svart og hvit syns jeg ikke bør vektlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan det kan øke faren for kreft, når kreftcellene trenger glukose for å vokse?

Man går litt i tåke i noen dager om man kutter tvert av karbs og går ned på minimale karbs. Det går som regel over og de fleste av oss får masse energi.

"lavkarbo er vel og bra, men senere må man bytte ut fettet og erstatte det med grønnsaker". Fordi ingen som spiser lavkarbo spiser grønnsaker? Neida, som vanlig shottes det fett og settes meierismør intravenøst....

:unsure:

Dere skal få lov å slippe VG-versjonen.

Originalen: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17565

(Det er selvfølgelig dårlig metodologi på alt hun refererer til, og hun er kjøpt og betalt av kornindustrien, og hun har mest sannsynlig misforstått alle de vitenskaplige resultatene :p )

Mja, mja, mja. Jeg kan ikke helt se hvordan ett TRE dagers forsøk kan klassifiseres til å i det hele tatt være seriøs forskning når det gjelder pulsen :D Omtrent alle blir redusert i en uke når de går fra høykarb til lavkarb.

Jeg har en del jeg skulle sagt om dette, men drøyer det ned til at fett (sikkert) øker blodfettverdiene, men at man må se det i sammenheng med bl.a chylomikroners oppgave i kroppen.

Ellers forøvrig interessant artikkel, men litt dårlig forståelse av forskningsresultatene, samt at det sannsynligvis har vært satt en hypotese for artikkelen som fører til at noen faktorer som kan være viktig i fettsammenheng har blitt oversett (f.eks fett og åreforkalkning, som ikke har noen sammenheng)

Ok, interessant :) Men har dere studier gjort på mennesker? Mus og mennesker kan ofte ikke sammenlignes med mus siden de er planteetere og bl.a kan bryte bryte ned fytinsyre. Ja, jeg er klar over at man kan spise mer fett pga ting som opptak av omega 3 etc, men syntes 7 ganger hørtes vell heftig ut. Det var foreslått å sette ned kaloriene et gram protein gir pga mye energi til å bryte det ned. 3,2 kcal pr gram var vell et forslag. Ang fett vil jeg tro det samme gjelder, men sikkert mer avhengig av hvilke fettsyrer det er snakk om. Mener jeg leste at bare melkefett inneholder over 400 ulike fettsyrer, og disse har sikkert høyst varierte effekter og funksjoner, og noen av dem vet vi går rett til livsnødvendige funksjoner mens andre går rett til energi (korte og mellomlange mettede) eller lagring ved overskudd og gjerne i kombo med karbo(langkjedede mettede). Dette er langt utenfor mitt ekspertfelt, tar gjerne imot korrigeringer :)

Neisj, sa jo at den vitterlig bare var gjort på mus ;)

Har du noen link eller kilde til det med mus og mennesker og melkefett?

Ikke for å kritisere eller korrigere, bare for å lese og utvide horisonten, for alle forskningsartikler jeg leser gjort på mus henvender seg til at musa er såpass genetisk lik mennesker at studienes feilmargin er uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet: Mus og mennesker har realtivt lik genetikk, men det finnes endel forskjeller, noe som kommer til uttrykk i flere studier hvor f.eks medisiner ment på mennesker fungerte ypperlig på mus, men ikke på mennesker. Ift ernæring så er f.eks http://www.miller-mccune.com/blogs/today-in-mice/calorie-restricted-diets-only-work-for-rodents-4212/ et eksempel på at mennesker og mus ikke alltid responderer likt på lik kost. Mus\rotter er i prinsippet altetende, sa feil der, men er mer tilpasset plantekost enn mennesker siden de produserer langt mer enzymer for å bryte ned bl.a fytinsyre som finnes i f.eks ris og korn. Studier gjort på matvarer med mye fytinsyre som hvete o.l vil sånn sett være upålitelige i sammenligning med mennesker når man ser på ting som mineralopptak osv.

http://www.milkfacts.info/Milk%20Composition/Fat.htm man har så langt identifisert over 400 ulike fettsyrer i melk, antageligvis finnes det flere. Ikke rart melkefett har mange positive helseeffekter :)

Er bare pirk dette. Jef synes også det er svært interessant å lese linkene jeg får fra dere jeg diskuterer med. Vi er nok temmelig enige om mye skal du se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altid gøy å se nå folk tror de har mer peiling enn eksperter, professorer etc i faget :D

Nå vet ikke jeg hvem den kommentaren var myntet på. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men hva skal man tro når eksperter og professorer mener noe som det meste av forskning motbeviser? Jeg kommer aldri til å tro på Drevon f eks, da jeg mener at mye av det han sier rett og slett er feil. Jeg mener ikke at jeg kan mer en Drevon totalt sett, da jeg personlig har svært lite generell kunnskap om mye av det han snakker om. MEN, jeg tror nok at mange på forumet her har mer kunnskap enn han innenfor enkelte tema. Tipper Robert blant annet kunne ha stilt Drevon spørsmål som jeg nekter å tro at han kunne kommet med et godt svar til. Selv tror jeg at selv om jeg ikke har like mye kunnskap innen ernæring, så kan jeg sette opp vel så gode slankeopplegg og dietter som mange "ernæringseksperter". Bare det at de på død og liv skal ha så høyt inntak av karbohydrater, selv for diabetikere, får meg til å mene at de mangler en liten oppdatering på den fronten, selv om de kanskje har 5 års utdannelse og toppkarakterer i hvert eneste fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...