Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Vi er alle forskjellige, men for meg og min kropp fungerer lavkarbo best. Jeg spiser masse grønnsaker, bær, fisk, kylling, nøtter og annen lavkarbo mat, inkludert fløte, smør, oster etc, men overlesser ikke. Jeg har holdt på nå i 7mnd og har gått ned 22kg, økt masse i styrke på base øvelser og kjører kardio økter uten problemer. Trener 6 dager i uka, 3 tunge styrke økter.

I går var jeg med i et Nordic Walking løp. Løpet startet 0830, jeg spiste 2 egg m/smør og 100g skinke ca 2 timer før. Det var virkelig optimalt. Løpet var 6.8km, jeg gikk det på 54.46min og etter løpet hadde jeg fremdeles energi. Jeg tok da en protein shake og en lavkarbo bær muffins og var helt fin i formen. Ikke tappet for energi eller noe. Av drikke var det vann som gjaldt.

For meg funker lavkrabo, et kosthold uten sukker og de verste av stivelsene. Jeg spiser masse grønnsaker, mer enn noen gang før, men spiser og smør og fete oster. Bacon er kanskje en gang i mnd.

Mitt problem er at jeg er lei av at alle som spise lavkarbo blir lagt under samme kam, at alt vi spiser drukner i fett etc. Det stemmer ikke. Mange av oss spiser et "balansert" lavkarbo kosthold, som ofte er mye sundere enn det vi spiste før, selv med en del fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hvilken diett man velger så må man nesten se på hvilken mat som havner på tallerkenen, og ikke bare hva man kaller kostholdet. To som sier at de spiser lavkarbo kan spise ekstremt forskjellig mat, og det samme gjelder to som sier de spiser etter myndighetenes anbefalinger eller følger en hvilken som helst annen diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er såvidt jeg har lest at myndighetene ikke lenger anbefaler % sammensetning av makronæringsstoffer, greide ihvertfall ikke å finne noe om det i de nye retningslinjene. Bare minimumsverdier av matvarer sånn som 70% fullkorn. Såvidt jeg kan se er det da ikke noe problem å spise et moderat lavkarbokosthold med myndighetenes velsignelse, korriger meg om jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt snodig hvor oppblåst man blir av å spise karbs når man ikke har gjort det på ei stund.

Hadde nada i matskapet etter 4 dager på reisefot. Endte opp med tunfisk og pasta. Veit ikke hvor mange gram pasta jeg spiste, men var NADA i forhold til hva jeg spiste før. Det dekka ikke engang bunnen på kjelen. Men når jeg hadde spist klokka fire. Så var jeg fortsatt oppblåst og jævlig klokka ÅTTE. Weird

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som henger seg opp i forskning og alt det er... jeg blir helt matt av det noen ganger (de gangene jeg gidder å lese når vg skriver at lavkarbo er no fjås).

Jeg har levd på lavkarbo i 10 år. Jeg spiser sinnsykt mye fett hver dag. Jeg er slank og får massevis av energi av fett.

Spiser jeg karbo blir jeg trøtt, slapp, oppblåst, sliten, giddalaus og rett og slett på nippet til å føle meg deppa. Kroppen min trenger ikke brød, mel, ris, pasta, potet overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, som velvet er inne på over her, så bør kvaliteten på matvarene være i hovedfokus, lenge før fordelingen av næringsstoffene, og dette bør reflekteres i kostrådene.

Hvorfor ikke bare anbefale folk å spise mer proteiner? Martin Berkhan på Twitter:

"More protein means better metabolic rate, satiety, cognition, muscle gain (<2g/kg >eucaloric), etc. A superior nutrient in many ways."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare anbefale folk å spise mer proteiner? Martin Berkhan på Twitter:

"More protein means better metabolic rate, satiety, cognition, muscle gain (<2g/kg >eucaloric), etc. A superior nutrient in many ways."

Skjønner ikke hvordan dette var et svar på det du siterte, men.

Mer proteiner er relativt. Mer proteiner som erstatning for hva? Hvem skal du anbefale dette til, enkeltpersoner eller større grupper?

At mer protein gir en høyere metabolisme enn karbohydrater og fett pga høyere TEF er riktig, men hvor mye utgjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer proteiner er relativt. Mer proteiner som erstatning for hva? Hvem skal du anbefale dette til, enkeltpersoner eller større grupper?

Det kan vel fint anbefales til alle uten nyreproblemer.

Jeg tenker bare generelt høyere proteinandel i kostholdet. Med tanke på det Berkhan sa så blir det jo enklere å holde vekta / gå ned i vekt ved å bytte ut karbohydrater og/eller fett med mer proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel fint anbefales til alle uten nyreproblemer.

Jeg tenker bare generelt høyere proteinandel i kostholdet. Med tanke på det Berkhan sa så blir det jo enklere å holde vekta / gå ned i vekt ved å bytte ut karbohydrater og/eller fett med mer proteiner.

For all del, det er jeg helt enig i, og jeg anbefaler selv et høyere proteininntak enn det staten opererer med. Men det er et råd som egner seg best til enkeltindivider.

Det er ikke sikkert at et høyt proteininntak er bare bra heller, selv om man ikke har nyresykdom. Intermediater i proteinnedbrytningen kan ha en del negative effekter, men det forskes det på akkurat nå, så det vet vi ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, det er jeg helt enig i, og jeg anbefaler selv et høyere proteininntak enn det staten opererer med. Men det er et råd som egner seg best til enkeltindivider.

Det er ikke sikkert at et høyt proteininntak er bare bra heller, selv om man ikke har nyresykdom. Intermediater i proteinnedbrytningen kan ha en del negative effekter, men det forskes det på akkurat nå, så det vet vi ikke enda.

Hva tror du er "for høyt" sånn ca. da? 3-4 g/kg kan da ikke være skadelig? De fleste er jo ikke i nærheten av et slikt inntak uansett.

Tilsvarende er det jo negative effekter knyttet til meget høyt inntak av alt, man kan til og med dø av å drikke for mye vann.

"Alt med måte" gjelder for både fett, proteiner og karbohydrater. Du er jo innforstått med dette, men jeg skriver litt med tanke på de andre som leser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "for høyt" vil nok variere en del fra person til person. Jeg ser ikke for meg at et inntak på 2-3g/kg vil by på problemer, noe som jeg anser som et fornuftig inntak. Noe høyere enn dette ser jeg egentlig ikke hensikten med, da det allerede er langt over behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er "for høyt" vil nok variere en del fra person til person. Jeg ser ikke for meg at et inntak på 2-3g/kg vil by på problemer, noe som jeg anser som et fornuftig inntak. Noe høyere enn dette ser jeg egentlig ikke hensikten med, da det allerede er langt over behovet.

Hensikten kan være å oppnå lavere sultfølelse. Den høye termiske effekten gjør det også enklere å komme i kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor praktisk betydning den termiske effekten har kan diskuteres. Det er ikke snakk om særlig mye energi i forskjell når alt kommer til alt. Selv om det gir høyere metthetsfølelse (som er den viktigste faktoren for å oppnå energiunderskudd), så er det ikke sikkert det er hensiktsmessig å gå så veldig høyt av den grunn. Mer protein vil omdannes til energi, noe som er en tungvindt prosess, og det kan blant annet bli vanskeligere å prestere på trening om mye av energien skal komme fra protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor praktisk betydning den termiske effekten har kan diskuteres. Det er ikke snakk om særlig mye energi i forskjell når alt kommer til alt. Selv om det gir høyere metthetsfølelse (som er den viktigste faktoren for å oppnå energiunderskudd), så er det ikke sikkert det er hensiktsmessig å gå så veldig høyt av den grunn. Mer protein vil omdannes til energi, noe som er en tungvindt prosess, og det kan blant annet bli vanskeligere å prestere på trening om mye av energien skal komme fra protein.

  • Dietary fat has the lowest thermic effect of only about 3-5%
  • Carbs have a thermic effect of about 15%
  • Proteins have a thermic effect of about 30%.

http://www.burnthefat.com/negative_calorie_food.html

Når man sammenligner proteiner og fett så er det 25 % mer av kaloriene som brukes på å forbrenne maten, noe jeg synes er ganske vesentlig. Hvordan folk føler seg på trening avhengig av kostholdet er også høyst individuelt. Jeg bøtter på med proteiner og trener (nesten) fastende, og har allikevel massevis av trøkk på trening.

Nei, det er ikke sikkert at det er gunstig helsemessig med veldig høyt proteininntak, men det samme kan også sies om fett og karbohydrater. Vi vet ikke. Jeg ser imidlertid ikke noen grunn til å frykte relativt høye proteininntak i og med at forfedrene våre vel spiste mye kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor stor andel av det totale forbruket går med på å fordøye mat? Basalforbrenningen + forbrenning ved aktivitet står for hoveddelen av forbrenning. Forbrenningen i forbindelse med matinntak avhenger av hva vi spiser og hvor mye vi spiser, men det står ikke for en veldig stor del av det totale forbruket.

Om du spiser et måltid som bare inneholder karbohydrater, vil du bruke omtrent 5-10% av energien til å fordøye maten og behandle næringsstoffene etter absorbsjon. For fett brukes 0-5%, mens for proteiner brukes 20-30%. For et sammensatt måltid er det estimert at man bruker omtrent 10%. Dette vil si at om du spiser 3000 kcal om dagen så vil omtrent 300 av dem gå med til forbrenning.

Et viktig poeng når det kommer til protein og TEF er at det som krever energi er fordøyelse, omddaning til glukose og resyntetisering av kroppsprotein. Etter at behovet for nydanning av protein er dekket, er det sannsynlig at også TEF for ytterligere proteininntak blir lavere, siden det er færre oppgaver som trenger energi.

Forfedrene våre har nok helt klart hatt et høyere proteininntak enn vi har i gjennomsnitt i dag, men hovedsakelig har de nok hatt et høyere fettinntak, da man er ganske sikker på at de foretrakk de feteste delene av dyrene, som innmat og hjerne. Blant de få urbefolkningene som lever i dag ser man at de selv spiser de fete delene, mens de magre delene blir brukt til hundemat blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser et måltid som bare inneholder karbohydrater, vil du bruke omtrent 5-10% av energien til å fordøye maten og behandle næringsstoffene etter absorbsjon. For fett brukes 0-5%, mens for proteiner brukes 20-30%. For et sammensatt måltid er det estimert at man bruker omtrent 10%. Dette vil si at om du spiser 3000 kcal om dagen så vil omtrent 300 av dem gå med til forbrenning.

En mann spiser 3000 kalorier fra kun fett hver dag: 3000 * 5 % = 150 kalorier går med til forbrenning

En mann spiser 3000 kalorier fra kun proteiner hver dag: 3000 * 30 % = 900 kalorier går med til forbrenning

Det gir en differanse på 900 - 150 = 750 kalorier

Det er riktig nok et ekstremt eksempel, så da halverer vi det til 375 kalorier for å komme nærmere et reellt høyprotein-kosthold vs. høyt fettinntak.

375 kalorier daglig blir til 2625 kalorier i løpet av en uke. Mannen vil da gå ned ca. 0,375 kg mer per uke med høyt proteininntak. I løpet av et år vil mannen ha gått ned 20 kg mer bare pga. termisk effekt. Ikke uvesentlig.

Vi kan så anta at din hypotese om at TEF senkes ved tilstrekkelig proteininntak er riktig, og halvere tallet nok en gang.

Det gir oss 10 kilo vekttap på et år. Fortsatt ikke uvesentlig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...