Gå til innhold

Pappakropp?!!


SixpackJegeren

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være litt kjedelig og påpeke det åpenbare (som det overrasker meg at ingen flere har påpekt). En mammakropp blir en mammakropp først og fremst fordi kroppen har vært igjennom en påkjenning og en endring, som gjør at den for noen aldri kan bli som før. Det være seg strekkmerker, hengepupper, løshud og sprengt bukvegg. Så dermed er det litt mer mening i å hylle mammakroppen, som kommer av at man har "ofret" seg for å bære fram et avkom. Det kan ingen pappa verken skilte med eller skylde på. Når det gjelder tidsklemma i tiden etterpå, så er jeg enig i at vi stiller likt.

Selv kan jeg trene så mye som fysisk mulig, være ekstremt nøye med kosthold, men likevel aldri se "perfekt" ut. I så fall må jeg legge meg under kniven. Så når jeg sier ja til hylling av mammakroppen, så er det fordi man skal få lov til å føle seg sexy selv om man bærer synlige bevis på at det er nettopp en mammakropp. Hylling av pappakroppen? Not so much.

Og så må jeg for ordens skyld legge til at jeg er svært lite kroppsfiksert på andres vegne. Men hvis en kar har en diger pondus fordi han tilbringer all fritid på sofaen, så er det veldig lite attraktivt. Har han en liten mage fordi han unner seg litt øl til kampen, sjokkis til filmen og pizza på fredagskvelden, men ellers er sporty og aktiv, ja, da har det virkelig ikke så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så må jeg for ordens skyld legge til at jeg er svært lite kroppsfiksert på andres vegne. Men hvis en kar har en diger pondus fordi han tilbringer all fritid på sofaen, så er det veldig lite attraktivt. Har han en liten mage fordi han unner seg litt øl til kampen, sjokkis til filmen og pizza på fredagskvelden, men ellers er sporty og aktiv, ja, da har det virkelig ikke så mye å si.

Så fedme er innafor så lenge en er aktiv, mens samme fedme på sofaen er ille? Wait wait wait....

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er livsstilen som er attraktiv, ikke nødvendigvis kroppen. Tror ganske mange menn i 40-åra får en liten pondus selv om de er aktive og forholdsvis sunne. Det er ikke ensbetydende med fedme vel.

Og legg merke til adjektivene "diger" og "liten". ;)

"detaljer, detaljer." Neida. Ser den. Testoproduksjon og forbrenningen går til helvete i 40åra uansett, og å holde seg shredda er kanskje mer tiltak enn før (selv om det er fult doable), en liten pondus er nok å forvente for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er livsstilen som er attraktiv, ikke nødvendigvis kroppen. Tror ganske mange menn i 40-åra får en liten pondus selv om de er aktive og forholdsvis sunne. Det er ikke ensbetydende med fedme vel.

Jeg skjønner hva du mener og jeg er så enig i det du sa om mammakroppen. Det er ikke noen grunn til å hylle en "pappakropp" bare fordi han slacker og driter mer eller mindre i hvordan han ser ut. På den annen side er det også turnoff med en veltrent mann som er fullstendig diett fanatiker og som teller hver kalori som inntas i kroppen. Det må være en sunn balanse mellom fitness og livskvalitet! For det å være besatt av matinntaket sitt og kun tenke på trening og det å være fit...det høres ikke mye givende ut.

Jeg vet ikke med den pondusen, de (mange) mennene i 40-års alderen jeg kjenner trener ikke og drikker pils flere ganger i uken. Magen blir deretter. De (få) jeg kjenner som holder seg i form, de har ingen pondus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det til en konkurranse mellom mammakropp og pappakropp?

Det er vel uansett en kjensgjerning at fedre også legger seg ut i løpet av en graviditet: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article464691.ece. Selv gikk jeg omtrent like mye opp i vekt som kona da hun var gravid, men brukte en del lenger tid på å ta av kg etter fødsel :whistle:.

Uansett er det ingen grunn til at vektoppgang og dårlig fysisk nivå etter graviditet og barseltid, skal sette standarden for resten av livet for verken menn eller kvinner. Greit nok.. overflødig løs hud, strekkmerker o.l., kan en ikke trene vekk, men det har heller ingenting med en sunn kropp å gjøre. Hvorfor skal man skal se til ytterpunktene; ekstrem fedme eller perfekt kropp? En gylden middelvei er jo et fint alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde magen til mammaen min var pga graviditetene hun har bak seg, men da vi snakket om det og jeg sa "Men magen din er vel fordi du har født barn .. ?" (jeg trodde oppriktig talt det) og hun svarte "Nei, jeg er bare feit".

Etter den samtalen forstod jeg at man i 90% av tilfellene får den kroppen man faktisk jobber for (eller ikke jobber for).

Og hvis man ikke tenker på strekkmerkene og andre irreversible ting i fb med graviditet - er det da mer "greit" for en kvinne å la kroppen forfalle fordi hun har pressa ut en kid gjennom vaginaen sin, enn en barnløs dame på 30 eller en mann (med eller uten barn) på 45? Er "verdien" på kroppen din avhengig av hva du gjør og får til på andre arenaer i livet? En slags likevekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiira, jeg var alltid av den oppfatning at vekten kvinner legger på seg under svangerskapet var ekstra vanskelig å få bort. Men kanskje de ikke trener og spiser bra nok...? Jeg synes det er helt ok med kvinner som bærer på den ekstra vekten en stund, men ettersom årene går skylder man barna sine, seg selv og mannen sin å ta litt bedre vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiira, jeg var alltid av den oppfatning at vekten kvinner legger på seg under svangerskapet var ekstra vanskelig å få bort. Men kanskje de ikke trener og spiser bra nok...? Jeg synes det er helt ok med kvinner som bærer på den ekstra vekten en stund, men ettersom årene går skylder man barna sine, seg selv og mannen sin å ta litt bedre vare på seg selv.

Ja, det tenkte jeg ikke på faktisk, mulig det er noen hormoner som spiller inn? Uansett vil jeg tro at hormoner ikke utgjør 10-15 kilo. Men det er klart at det alltid er mange variabler, og man skal ikke rakke ned på de som er overvektige, men folk må også stikke fingern litt i jorda og finne ut om man lager fler unnskyldninger enn løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke greit å la kroppen forfalle, og bruke graviditeten som en unnskyldning. Men det er forskjell på å la kroppen forfalle og det å innse at man aldri vil få sixpack, med mindre det gjøres kirurgisk. Jeg har veid 58 kg med mine 170 cm, vært veltrent og sunn, men fremdeles ikke hatt flat og stram mage. Nå skal det sies at jeg ble gravid i ung alder, før kroppen var ferdigvokst, men jeg er uansett enig med meg selv i at mammakroppen fortjener å hylles. ;) Men hva man legger i mammakropp derimot, det kan man kanskje være uenig om. Jeg synes i alle fall ikke at det begrepet er synonymt med forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har seriøst for mye fritid som i det hele tatt bruker tid på å diskutere dette og lar slike temaer engasjere. Folk flest har alltid vært middelmådige. Slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å bli.

Det er ensomt på toppen. :)

Sammy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt det er forbeholdt eliten å sole seg i glansen av sin egen påståtte fortreffelighet på nett. Som ordinær plebeier ser jeg for meg at dette kanskje kunne fått meg til å føle meg en smule ufordragelig. På en annen side kan det jo hende at dette ville vært første steg mot elitestatus, ettersom det tilsynelatende bare er oss "vanlige" folk som ser på dette som det det faktisk er: en ekstremt dårlig egenskap og et generelt frastøtende karaktertrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...