Gå til innhold

Osteopati


Slofs

Anbefalte innlegg

Forklar nærmere. Hva slags metoder er dette? Hva forsøker man å oppnå med disse? Hvorfor benyttes de? Hvorfor bør de ikke benyttes?

Med din forhistorie på dette, og andre forum du har blitt utestengt fra, har jeg ingen interesse av å bli med på denne dansen.

Du har ingen interesse av å høre på hverken ekspertise eller forskningsrapporter og har generelt vist at du ikke vil la deg overbevise om noe annet enn ditt opprinnelige standpunkt. Slik holdes ikke diskusjoner, og jeg blir dermed ikke med på hva nå enn du inviterer meg med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med din forhistorie på dette, og andre forum du har blitt utestengt fra, har jeg ingen interesse av å bli med på denne dansen.

Du har ingen interesse av å høre på hverken ekspertise eller forskningsrapporter og har generelt vist at du ikke vil la deg overbevise om noe annet enn ditt opprinnelige standpunkt. Slik holdes ikke diskusjoner, og jeg blir dermed ikke med på hva nå enn du inviterer meg med på.

Hahaha okay! Skal ikke tvinge deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal iallefall på møte med Across the Pond ganske snart. Det med at det er annerkjent som alternativ terapi veier ganske tungt nedover for meg må jeg si.

Har fått utrolig mange forskjellige tilbakemeldinger fra folk jeg kjenner da. Det er visst mange som har hatt positive erfaringer med det - det var faktisk tannlegen min som gjorde at jeg husket yrket fordi hun sa det hadde reddet ryggen hennes.

Men jeg antar at det er sånne tilbakemeldinger man får, men ingen forskningsrelaterte artikler som tilsier at det faktisk fungerer.

Blir nok ernæringsfysiologi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva slags terapeut man ønsker å bli: fysio, manuellterapeut, kiropraktor, naprapat, osteopat.

Så er det slik at i Norge så praktiserer de veldige like behandlingsmetoder. Og hvor god den enkelte terapeuten er avhenger av terapeuten selv.

Du kan finne gode og dårlige terapeuter i alle de forskjellige yrkene.

Du burde velge et yrke du virkelig tror du kommer til å like. I Norge så er det fysio, manuellterapeut og kiropraktor som er anerkjente.

Hva slags terapeut du ønsker å bli avhenger til slutt av din tilnærming om hvordan du tror det er best å behandle mennesker. Uansett hva din tittel sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste bensin på bålet

Alternativt eller ei, behandler du individer med respekt for deres autonomi, holder deg greit nært evidens og lar placebo-ditt og placebo-datt ta seg av resten skal jeg for evig holde stilt.

Bare ikke gå full retard ala det vi ser klart å tydelig hos Folkeopplysningen på NRK.

Hvem er jeg til å råde deg om hvem som skal velge å bruke penger på deg, så lenge du ikke lover noe du ikke kan holde (kurere kreft, rense vann etc) så er det vel strengt tatt bedre at folk blir sett og hørt enn at det nødvendigvis fungerer klinisk til enevær tid.

Placebo all the way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to erfaringer med osteopati og begge var knallsuksesser. Det vil si jeg benyttet meg ikke av det selv, men vi prøvde det ut i ren desperasjon da første barnet ble født for 5 1/2 år siden. Etter ukesvis med kolikk hvor jeg til slutt gikk surr i dager, hørte barnegråt i hodet mitt da jeg var på jobb og hørte barnegråt i timesvis da jeg kom hjem fra jobb, så gikk vi til slutt til osteopat etter tips fra en kollega. Helsestasjon og leger kunne ikke hjelpe med dette. En behandling, og det noen uker gamle spedbarnet fant roen. Da nr 2 kom for ca. 3 år siden, så begynte det på samme måte med han, men da bestilte vi time med en gang hos Osteopaten. Samme effekt på han.

Jeg er generelt skeptisk til alternativ medisin, men i desperasjon etter søvn, så prøvde vi dette ut med god erfaring. Jeg er også usikker på i hvilken grad man kan snakke om placebo på et uker gammelt spedbarn. Begge barna ble også født med keisersnitt, og behandlingen de fikk hos Osteopaten var også pga dette. Desverre husker jeg ikke særlig nøyaktig hva de gjorde, men mener det var en simulering av den rotasjonen barnet får på vei ut når det fødes (altså noe keisersnittbarn ikke får) og diverse låsninger/plager det kan medføre.

Jeg tror det blir litt enkelt å sette strek over absolutt alt som har med osteopati eller lignende alternativ behandlinger. Det vil si så lenge det mangler evidens, så skal man være skeptisk, men at det finnes triks og behandlingsformer som med mer forskning kan vise effekt synes jeg ikke det er urimelig å anta.

Jeg har også en erfaring selv fra kiropraktor for et par år siden. Jeg våknet opp midt på natta med krystallsyke og trodde jeg hadde hjernekreft. Googlet symptomene neste dag, og fant relativt fort ut hva det var og bestilte straks legetime. Via google fant jeg ut at jeg kunne fremprovosere svimlingen med Epleys manøver, noe som gir nystagmus på øyet og umiddelbar kvalme. Det førte imidlertid ikke til annet en spying, selvom det også hos legen ble anbefalt som en behandlingsmetode. Legen kunne bare forskrive piller mot kvalme og henviste meg til kiropratkor. Kiropraktoren sa at Epleys manøver, kun fører til at krystallene bølger frem og tilbake i balanseorganet i øret og bare fremprovoserer svimling og kvalme. Han utførte en adskillig mer komplisert bevegelse en Epleys manøver for å føre krystallene ut av balanseorganet og etter 1 behandling så var jeg 100%. Det var helt sykt å gå fra å være svimmel og ha en balanse som en med 3 i promille, til å bli helt bra etter en manøver som varte i 30 sekunder. Thumbs up for den kiropraktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en erfaring selv fra kiropraktor for et par år siden. Jeg våknet opp midt på natta med krystallsyke og trodde jeg hadde hjernekreft. Googlet symptomene neste dag, og fant relativt fort ut hva det var og bestilte straks legetime. Via google fant jeg ut at jeg kunne fremprovosere svimlingen med Epleys manøver, noe som gir nystagmus på øyet og umiddelbar kvalme. Det førte imidlertid ikke til annet en spying, selvom det også hos legen ble anbefalt som en behandlingsmetode. Legen kunne bare forskrive piller mot kvalme og henviste meg til kiropratkor. Kiropraktoren sa at Epleys manøver, kun fører til at krystallene bølger frem og tilbake i balanseorganet i øret og bare fremprovoserer svimling og kvalme. Han utførte en adskillig mer komplisert bevegelse en Epleys manøver for å føre krystallene ut av balanseorganet og etter 1 behandling så var jeg 100%. Det var helt sykt å gå fra å være svimmel og ha en balanse som en med 3 i promille, til å bli helt bra etter en manøver som varte i 30 sekunder. Thumbs up for den kiropraktoren!

Lite som er gøyere å behandle enn krystallsyke. Stort sett en fullstendig invalidiserende lidelse med vanvittig rask bedring. Gøy å kunne leke Jesus innimellom :D

Når det gjelder alternativbehandlere (når vi setter naprapat, osteopat og kiro i denne båsen) synes jeg vi må huske at behandlingsformer med dokumentert effekt selvfølgelig fungerer også når de blir utført av en behandler som på papiret kanskje er på siden av skolemedisinen. Det store skillet er at de ikke MÅ følge dette og kan tilby mye annet tullball ved siden. Om vi tar bort manipulasjoner tipper jeg det er veldig mye som også er likt på mitt kontor og hos en osteopat/naprapat. Når det er sagt så er det plenty med elefanter i rommet når vi diskuterer kompetansen i mitt fagmiljø også og på langt nær alle holder seg til best practice (enten av latskap, ignoranse eller mangel på kunnskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva tenker folk her om osteopati?"

Eg har dei siste 13 månadane blitt behandla/undersøkt/osv av 2 ulike fysioterapeutar, 1 "rein" osteopat, 1 kombinert fysioterapeut og osteopat og 1 manuellterapeut - og eg synest likhetane mellom dei ulike "faggruppene" har vore større enn forskjellane... Så eg er i utgangspunktet (nå) positive til osteopati. :)

Timen hos osteopaten var eigentleg "eit uhell" fordi eg var nettopp byrja i behandling etter å ha fått tilbakefall av skade nr. 1 når eg fekk tilbakefall av skade nr. 2 i tillegg :rolleyes:. Behandlaren min var på ferie, så eg fekk ein hastetime hos ein osteopat i staden for (midt i fellesferien). Sidan eg var litt skeptisk til osteopati i utgangspunktet valgte eg å fortsetta med den opprinnelege behandlaren, men ser i ettertid at det heilhetsperspektivet som osteopaten hadde kanskje kunne ha fungert betre for meg.

Eg trur det er meir avhengig av den enkelte fagpersonen enn om vedkommande er fysioterapeut eller osteopat...

Så "go for it" dersom du føler dette er noko for deg. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...