Gå til innhold

Osteopati


Slofs

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk her om osteopati?

Er i en liten "hva skal jeg gjøre i livet"-krise og føler BI ikke helt var veien å gå for meg. Har tenkt før på å ville jobbe innenfor helse, da i retning ernæringsfysiolog med et lite hint av personlig trening, men følte at dette ble for oppbrukt. Jeg vil ikke inn i noe som allerede er overfylt med desperate mennesker på jakt etter jobb.

Jeg har også vært innom tanken på å lære meg en "skill", noe som gjør at jeg kan jobbe litt uavhengig av sted. Ser for meg å kanskje bo noen år i utlandet etterhvert. Mye internettloking førte til at jeg fant Australia sin liste for "skilled occupations" (altså yrker de vil ha som gjør at du lett for jobbvisum), og der fant jeg osteopati.

I Norge har ikke ostepati blitt annerkjent innenfor helsesektoren ennå, og det er kun et sted man kan ta utdanningen - Norges Helsehøyskole. Jeg føler utdanningen deres er overpriset og merkelig oppbygget, og profesjonsåret er ikke engang dekket av lånekassen. Tenker derfor å ta utdanningen i Storbritannia, hvor det også kun tar fire år og ta en master.

Her er link til hva Study Across the Pond sier om utdanningen:

http://no.studyacrossthepond.com/degrees/osteopati

Så, tanker om hvorvidt Osteopati er bra/dårlig, burde vært annerkjent, smart vei å gå... Alt mulig tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ventet på denne. Sånn som jeg har skjønt det er osteopati en annerkjent behandlingsmetode nå i flere land - som visstnok skal funke. Norge henger bare litt etter. Men du mener at det ikke er vitenskap i det hele tatt og er på linje med typ akkupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ventet på denne. Sånn som jeg har skjønt det er osteopati en annerkjent behandlingsmetode nå i flere land - som visstnok skal funke. Norge henger bare litt etter. Men du mener at det ikke er vitenskap i det hele tatt og er på linje med typ akkupunktur?

Det er ikke nødvendigvis like mye ut på viddene som akupunktur, siden virkningsmekanismene ikke er usannsynlige på samme måte. Osteopati ligner vel mer på kiropraktikk.

Jeg ville allikevel vurdert det veldig nøye om du er villig til å gå inn i et yrke der behandlingen ikke har noen god dokumentert effekt. At andre land har "godkjent" det er ikke noe bra argument på samme måte som at det ikke er noen god idé å gi dødstraff for homofili selv om flere land har innført det.

Uansett om det er en bra behandlingsform, så ville jeg holdt meg langt unna på grunn av det manglende fokuset på evidens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktikk, Fysioterapi, Naprapati, Manuellterapi, stammer faktisk alle fra Osteopati, fra gammelt av. Er overhode ikke enig med han over her! :) Osteopati er mye bredere som fag enn de 4 første over her, og blir forhåpentligvis godkjent i Norge etterhvert.

Spør du en engelskmann på gata vet han utmerket godt hva osteopati er, og i flere land blir osteopatene tiltalt som dr.! ;)

Gå inn her å les heller; http://www.osteopati.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktikk, Fysioterapi, Naprapati, Manuellterapi, stammer faktisk alle fra Osteopati, fra gammelt av. Er overhode ikke enig med han over her! :) Osteopati er mye bredere som fag enn de 4 første over her, og blir forhåpentligvis godkjent i Norge etterhvert.

Spør du en engelskmann på gata vet han utmerket godt hva osteopati er, og i flere land blir osteopatene tiltalt som dr.! ;)

Gå inn her å les heller; http://www.osteopati.org

Hm, ja dette jeg også har fått inntrykk av. Man har jo medisinske fag, og lærer mye om kroppen - så det virker jo ikke helt svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kiropraktikk, Fysioterapi, Naprapati, Manuellterapi, stammer faktisk alle fra Osteopati, fra gammelt av. Er overhode ikke enig med han over her! :) Osteopati er mye bredere som fag enn de 4 første over her, og blir forhåpentligvis godkjent i Norge etterhvert.

Spør du en engelskmann på gata vet han utmerket godt hva osteopati er, og i flere land blir osteopatene tiltalt som dr.! ;)

Gå inn her å les heller; http://www.osteopati.org

Selv om osteopati er opprinnelsen til andre grener for behandling så gir det ikke kredibilitet til osteopati i seg selv. Man kan si at astrologi er forløperen til astronomi, uten at det gir astrologi noen kredibilitet.

Er det med vilje at sidene om filosofi og kvalitetssikring er blanke? ;)

http://www.osteopati.org/Filosofien.aspx

http://www.osteopati.org/Kvalitetssikring.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vil så gjerne at det skal være noe for det hadde passet perfekt å bli noe sånt. Men hvordan kan noe bli så populært hvis man er usikker på om det faktisk funker? Det lurer jeg på. I USA blir de jo leger, og i Storbritannia og Australia er det jo veldig annerkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vil så gjerne at det skal være noe for det hadde passet perfekt å bli noe sånt. Men hvordan kan noe bli så populært hvis man er usikker på om det faktisk funker? Det lurer jeg på. I USA blir de jo leger, og i Storbritannia og Australia er det jo veldig annerkjent.

Det er et komplisert spørsmål. Men husk f.eks at svindlere som selger vann som medisin får støtte fra det offentlige helsevesenet i Storbritania.

Hvorfor er kirpraktikk populært selv om det ikke er noen god dokumentert effekt?

Hvorfor er akupunktur populært selv om det ikke er noen god dokumentert effekt?

Jeg vet ikke, men at noe er populært eller at det er anerkjent av andre myndigheter er ikke noe bra argument.

Når det er sagt, så høres det ut som du bare var ute etter bekreftelse, men jeg vil håpe at du vurderer å ta en mer seriøs utdanning og etterfølgende yrke. Fortrinnsvis et yrke der det faktisk går an å dokumentere at du gjør en nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja det er jo et godt argument.

Jeg er da ikke ute etter bekreftelse på hverken det ene eller det andre, jeg vil høre forskjellige synspunkter om saken. Jeg hadde et utgangspunkt i at ostepati hadde en viss dokumentert effekt, og iallefall ga effekt sammenlignet med Homeopati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det nå verken er homeopati eller osteopati som blir veien å gå, så håper jeg inderlig ikke at det medfører at det nå blir apati.

:)

Ernæringsfysiologi er knall!

Om det er veldig poppis akkurat nå, så tror jeg sant og si at det vil det nok være i fremtiden også. Som samfunn må vi bare finne en hensiktsmessig måte å finansiere bruken av alle ernæringsfysiologene på - for det skulle da vitterlig være god bruk for dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med osteopat, selv om jeg var super skeptisk til å begynne med. I en alder av 19 år var jeg sikker på at ryggen min var en tapt sak, jeg hadde jo uansett blitt vant til smerter. Etter en del timer og alt for mye penger senere har jeg en rygg som har perioder helt uten smerter, og når jeg har smerter så kan de ikke sammenlignes med de jeg en gang hadde hver dag.

Noen vil si at det er svada, jeg mener at behandlingen jeg har fått er grunnen til at jeg er istand til å kunne jobbe og ikke er blitt pillemisbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med osteopat, selv om jeg var super skeptisk til å begynne med. I en alder av 19 år var jeg sikker på at ryggen min var en tapt sak, jeg hadde jo uansett blitt vant til smerter. Etter en del timer og alt for mye penger senere har jeg en rygg som har perioder helt uten smerter, og når jeg har smerter så kan de ikke sammenlignes med de jeg en gang hadde hver dag.

Noen vil si at det er svada, jeg mener at behandlingen jeg har fått er grunnen til at jeg er istand til å kunne jobbe og ikke er blitt pillemisbruker.

Det her er jo igjen den typen anekdotiske bevis som "de alternative" er nødt til å bruke.

Du kan ikke bevise at a forårsaket b.

For såvidt heller ikke motbevise det, men man kan se på det som er bevist og heller trekke konklusjoner basert på det fremfor enkelthendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er jo igjen den typen anekdotiske bevis som "de alternative" er nødt til å bruke.

Du kan ikke bevise at a forårsaket b.

For såvidt heller ikke motbevise det, men man kan se på det som er bevist og heller trekke konklusjoner basert på det fremfor enkelthendelser.

Er vel bevisst at osteopat og kiropraktor kan hjelpe med muskel og leddplager, men at det meste av alt annet svada som alternativ bransjen reklamer med ikke kan bevises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes gode og dårlige behandlere innen alle fag. Nesten alle som brenner for faget sitt er enige om en ting: Etterutdanning! Man lærer hele livet :)

Å likestille osteopati, kiropraktikk og astrologi viser lite kunnskap om temaet.

Jeg tenker personlig at mange av fremgangsmetodene er veldig logiske, og forstår ikke hvorfor det derfor skal kalles alternativt.

Mange kiroer driver med fysioterapi, mange og omvendt. Manipulasjoner, massasje, corrective exercises, alt kan ha sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bevisst at osteopat og kiropraktor kan hjelpe med muskel og leddplager, men at det meste av alt annet svada som alternativ bransjen reklamer med ikke kan bevises?

Nope.

Kiropraktikk har vist en svak positiv effekt på ryggvondter, men ikke noe som er høyere enn noen andre alternativer.

Muskel og leddplager generelt de ingen bevist effekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremstår kanskje som at jeg helst bare vil overbevises om at dette er en kjempegod ide, noe som kanskje stemmer da dette var en midt på natten "endelig har jeg funnet svaret"-plan.

Apati har jeg forøvrig masse av da jeg har vært deprimert i et og et halv år.

Noe som førte meg til mitt første møte med alternativ behandling, da jeg ble syk i Australia hvor dette er ekstremt vanlig. Her er det vanlig og ha sin egen "naturopath" (typ naturlege) i tillegg til vanlig lege. Det første jeg gjorde når jeg ble syk var å gå til en vanlig lege. Han ga meg en resept på zoloft og satt meg opp på en time hos en terapaut hvor jeg fikk høre at jeg burde stå opp tidligere og trene mer (...). På eget intiativ fikk jeg meg til slutt en psykolog - som viste seg å være tilhenger av alternativ medisin. Da jeg ble desperat nok etter å ha vært syk lenge oppsøkte jeg til slutt en naturopat som samarbeidet med en lege. De hadde lange konsultasjoner hvor de prøvde å legge et bildet av hele sykdomshistorien, samt prøve å finne underliggende årsaker. Hun ga meg masse naturlige piller (sånne du typ finner på iherb), og snakket om low grade infections og ting jeg ikke skjønte så mye av. I tillegg tok de en rekke blodprøver for å se om noe faktisk var galt. Jeg endte opp med å bruke masse penger på dette da det selvfølgelig ikke ble dekket av Norge.

Hjalp noe av det? Jeg vet ikke. Hjalp valium i perioder jeg ikke orket meg sjæl? Ja. Hjalp antidepressiva da jeg til slutt ble nødt til å ta meg sammen for å bestå eksamen? Ja.

Poenget er:

Mange skolemedisinere suger på å forholde seg til pasienter, se sinnet og kroppen som en helhet og se andre veier enn medikamentel behandling.

Alternativ behandling er bedre på dette, men det betyr ikke at det de driver med nødvendigvis funker.

Vanlige medisiner funker, men de suger, og det er kjipt å bli en aseksuell zombie.

Jeg er ikke for alternativ medisin som utnytter mennesker som er desperate etter behandling.

Så sånn er det.

Dette ble skrevet fort, så se bort ifra evt. skrivefeil og merkelig setningsoppbygning. HEHE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Kiropraktikk har vist en svak positiv effekt på ryggvondter, men ikke noe som er høyere enn noen andre alternativer.

Muskel og leddplager generelt de ingen bevist effekt på.

'kiropraktikk har vist', mener du manipulering? Dette innlegget i seg selv vitner om lite kunnskap om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktisk metode®.

Bedre?

At kiropraktikere kan bruke metoder som ikke er kiropraktiske er kjent.

Forklar nærmere. Hva slags metoder er dette? Hva forsøker man å oppnå med disse? Hvorfor benyttes de? Hvorfor bør de ikke benyttes? De samme spørsmålene stiller jeg gjerne vedr. osteopati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...