Gå til innhold

Hvordan i pokker greier dere å spise nok?


Calypso

Anbefalte innlegg

Jeg spiser hva jeg vil uten å tenke over det, men skal prøve å kose meg mer enn det jeg gjør nå (føles bare som et ork å måtte minne meg på å spise mer enn jeg vil). Drikker mye sjokolademelk, det er mye enklere å få ned enn store mengder mat. Som sagt veldig matlei og sliter med å spise store nok porsjoner, og ofte nok. Sukker holder jeg meg som sagt unna fordi det gir meg masse ulemper ellers, og jeg er generelt opptatt av å spise mest mulig ubehandla mat :) Veldig glad i enkel, lett mat - f.eks. synes jeg det er mye enklere å spise frukt enn kaker og godteri, liker ikke når det blir for søtt og mektig.

Tror jeg får i meg nok proteiner, da så og si alle måltider jeg spiser er gode proteinkilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser hva jeg vil uten å tenke over det, men skal prøve å kose meg mer enn det jeg gjør nå (føles bare som et ork å måtte minne meg på å spise mer enn jeg vil). Drikker mye sjokolademelk, det er mye enklere å få ned enn store mengder mat. Som sagt veldig matlei og sliter med å spise store nok porsjoner, og ofte nok. Sukker holder jeg meg som sagt unna fordi det gir meg masse ulemper ellers, og jeg er generelt opptatt av å spise mest mulig ubehandla mat :) Veldig glad i enkel, lett mat - f.eks. synes jeg det er mye enklere å spise frukt enn kaker og godteri, liker ikke når det blir for søtt og mektig.

Tror jeg får i meg nok proteiner, da så og si alle måltider jeg spiser er gode proteinkilder :)

h1318C5A7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :censored:

Jeg var veldig sukkeravhengig en periode der jeg hadde cravings for mye godteri (daglig), og kan ikke forstå at det må være noe annet enn positivt at jeg greide å bryte meg ut av den sirkelen? 1000 kalorier fra næringsrik mat må da være bedre enn 1000 kalorier fra potetgull med mengder salt og fett i? Hvorfor ikke spise god og sunn mat når jeg foretrekker det? o_O Ikke at jeg er hysterisk, jeg unner meg is og sjokolade når jeg har lyst på det - men generelt holder jeg meg til veldig ubehandla mat i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

if there is a will - there is a way. Lover deg at det er sant!

under trening: Gels framfor barer => mindre metthet

alle måltid: tilfør næringstette og lite mettende kcal =olje, kokosmelk, nøtter, nøttesmør. OLJE kan blandes inn i det meste, til og med grøt.

generelt:

- mindre fiberrike karbohydrater = metter mindre = du kan spise litt mer.

- Mer saus, alltid!

- Øk tykkelsen på brødskiver (gjerne kneip framfor helt grovt), ekstra smørlag.

- energirikt pålegg

- flytende kalorier: sjokomelk!

- spis godt under alle turer/ritt slik at aldri havner stort underskudd (blir vanskelig å fylle!)

- få i deg drikke med kcal undeveis i treninga, ikke bare vann

- noen ruter sjokolade etter middag (metter ikke særlig!)

- kutt ut alt som heter "lett", "lettere", "magert"

- velg mer kaloririke frukter & grønsaker: avocado, banan, mango o.l (framfor eple, brokkoli osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

if there is a will - there is a way. Lover deg at det er sant!

under trening: Gels framfor barer => mindre metthet

alle måltid: tilfør næringstette og lite mettende kcal =olje, kokosmelk, nøtter, nøttesmør. OLJE kan blandes inn i det meste, til og med grøt.

generelt:

- mindre fiberrike karbohydrater = metter mindre = du kan spise litt mer.

- Mer saus, alltid!

- Øk tykkelsen på brødskiver (gjerne kneip framfor helt grovt), ekstra smørlag.

- energirikt pålegg

- flytende kalorier: sjokomelk!

- spis godt under alle turer/ritt slik at aldri havner stort underskudd (blir vanskelig å fylle!)

- få i deg drikke med kcal undeveis i treninga, ikke bare vann

- noen ruter sjokolade etter middag (metter ikke særlig!)

- kutt ut alt som heter "lett", "lettere", "magert"

- velg mer kaloririke frukter & grønsaker: avocado, banan, mango o.l (framfor eple, brokkoli osv)

Mange gode tips du har her :) For meg vil ikke alle fungere, men skal innføre noen fremover for å stagnere vektnedgangen på 3 kg i mnd.

Gel tar jeg KUN på ritt, magen blir helt koko av det og jeg MÅ på do å bommelomme innen en time etterpå, så mot slutten av et ritt ja :p Har heller barer, skiver og sportsdrikke underveis og en halvliter cola og en stratosbar klar til etterpå :) Sjokoheaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spise god og sunn mat når jeg foretrekker det? o_O

Fordi du tydeligvis sliter med å få i deg nok?

Hvis du skal ha i deg mer energi uten å spise så veldig mye mer mat, må du nødvendigvis spise litt mer energitett mat. Det betyr mat med høyere innhold av sukker og fett. Alternativt kan du bruke gainer shakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke nødvedingvis sukker - det finnes mye kcaltett mat som samtidig er sunt ;)

Akkurat, det finnes ingen matvarer som vil være sunne uansett hva, uansett hvem, uansett hvor, når eller hvorfor.

Er man 170 cm høy og veier 45kilo, vil riskaker og lavkalorispeltlomper være usunt, er man 150cm og 150 kilo, vil melkesjokolade og fløte og cookies være usunt. Man må forsøke å se løsningen ut ifra hvilken situasjon man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser mye av deg jeg kaller jentefitnessmat. Knekkebrød med gulost? :p Få i deg skikkelig kjøtt/fisk/kylling og ris/pasta/poteter utenom frokost, havregryn og shake med helmelk. Også litt mer melk. Og litt til. Jeg har ingen fasit, men det er sånn jeg har gjort det og ville gjort det igjen.

Ellers har du fått mye bra tips her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Energitett mat. Nøtter, nøtter og enda mer nøtter i alle former og varianter. H-melk/sjokomelk, juice, avocado osv… ha alltid en pose med mandler tilgjengelig. Etterfyll med banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har et spørsmål igjen angående matmengde :p Er det ikke sånn at magesekken skal utvide seg etterhvert som man øker størrelsen på porsjonene? Og at den trekker seg sammen når man spiser mindre porsjoner? Eller er dette en myte?

Jeg har økt porsjonene mine ganske mye for å kunne gå opp i vekt, men jeg sliter fortsatt med å fullføre. Om morgenen er jeg kjempesulten, men jeg greier ikke å få i meg 3 egg og 2 knekkebrød engang. Jeg føler jeg har spist mye over lang tid uten at det gir store effekter på gleden med å spise mat (og å få plass til mer mat), nesten sånn at jeg får lyst til å ta en "dag fri" der jeg spiser et eple og en kopp kaffe bare for å få fri fra all maten o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjj, det er nå jeg forstår at jeg virkelig har apetitt og magesekk som en mann! o_O MEN, jeg har selv vært i den situasjonen du er i, forskjellen er bare at jeg fint kunne romme 5 egg og 1 kg grønnsaker i et måltid. Selvom jeg rommet mye, rikket ikke vekta seg, fordi jeg spiste mat med liten næringstetthet! HØR på hva de over meg prøver å fortelle deg: Energirik mat, nøtter, helmelk, peanøttsmør, avocado ++ Lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...