Gå til innhold

Hvordan i pokker greier dere å spise nok?


Calypso

Anbefalte innlegg

Jeg har trena styrke i 4 mnd. nå med ganske gode resultater så langt, men må opp i vekt. Må ligge på 2500-3000 kcal daglig for å få et overskudd, men jeg sliter SKIKKELIG. I 3 uker har jeg nå spist og spist og spist, valgt feitere alternativer, spist så ofte jeg bare kan og håpet på å kunne gå opp mer enn jeg har gjort nå. Før jeg gikk inn for å gå opp i vekt veide jeg 50 kg, har bare gått opp 1 kg så langt...

1.65 høy og 22 år, trener 3-4 dager hele kroppen med økning hver uke.

Jeg er nå i ferd med å gå matlei og sliter med å spise opp porsjonen min, blir nesten redd for å kaste opp etter jeg har trykka i meg maten.

Kostholdet mitt ser ca sånn her ut om dagen:

Frokost: 3-4 tykke pannekaker laget av banan, 3-4 egg, vann, melk, havregryn, sammalt hvete og noen ganger cottage cheese. Pålegg krutter jeg på med brunost og ferske og frosne bær, av og til litt syltetøy.

Andre ganger spiser jeg to store grove rundstykker (minimalt med sukker i) med 3 egg, smør, majones og pepper og salt som pålegg.

Lunsj: Usalta nøtter og frukt/3 knekkebrød med masse hvitost og paprika/havregrøt med bær uten sukker, burger uten pommes frites og dressing hvis jeg er på jobb e.l. tilsvarende med kaloriinnhold som en middels stor middag (velger uansett alltid noe med lavt sukkerinnhold og med god proteinkilde).

Middag: Kylling/storfe/svin/vilt med grønnsaker og eller pasta/ris (grove typer), prøver å legge til kaloririk saus med fløte o.l. Grønnsaker jeg spiser mye av er sopp, søtpotet, gulerøtter, poteter, brokkoli.

Til kvelds og mellom måltider spiser jeg bananer, mango, nøtter, sjokolademelk med lavt sukkerinnhold osv. Drikker 2-3 kopper kaffe om dagen gjerne med helmelk (caffe latte o.l.). Spiser veldig lite godteri, og drikker sjelden alkohol. Har kuttet mye ned på kardio i tillegg, går bare turer med hundene mine daglig og jogger ikke.

Har planer om å føre matdagbok neste uke og veie og skrive ned alt, for å regne ut mer nøyaktig hvor mye jeg faktisk får i meg på en uke. Men jeg sliter SKIKKELIG med å spise nok av det jeg lager, og i tillegg tvinge meg selv til å spise mer etterpå, jeg kan gå 5-6 timer uten å ha lyst på mat, og spesielt etter trening har jeg veldig lite lyst på mat selv om jeg tvinger i meg kaloriene :yuck:

Hvorfor går jeg ikke opp i vekt? :huh:

Bør jeg vurdere noe ekstra kosttilskudd for å hjelpe meg selv med å legge på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Drikk (mer)helmelk, skaff deg gainer(bland gjerne de to) og bruk olje på salaten. Spis gjerne grønnsaker som avocado, fordi det har mye fett. Drikk kalorier, det metter mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden siden jeg sliter med noe av det samme selv... greier bare ikke å få i meg nok, samme hva jeg prøver. Matlei til tusen og piner det i meg for å få nok kalorier. Har gått opp endel da, men det har gått så sinnsykt sakte! Ca 9 kg på de 3 siste årene...hadde samme utgangsvekt som deg, og nogenlunde samme høyde...kan gjerne ha et par kilo til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gladlig ha bytta matlyst med dere som sliter med å få i dere nok mat...

Men over til seriøse ting; Det er alltid greit å telle kalorier i en uke eller to, slik at man får litt oversikt over hvor mye man faktisk spiser. Og som Ina sier, flytende kalorier er gull! Juice, melk, smoothie, kakao, proteinpulver. Velg kaloritett mat. Jo flere kalorier per 100g, jo bedre for vektoppgangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som frk. Ina Winther , drikk fler av kaloriene dine, en liter helmelk er ~700 kalorier(seks glass melk i løpet av en dag til/utenom måltidene burde de fleste klare), en liter litago sjokolademelk 620kcal,

(1 liter fløte.... 3000*host*) <--ja ok, kanskje litt overkill, en ss med olivenolje er 100kcal,

Istedenfor nøtter og frukt, prøv en neve nøtter et par ganger i løpet av dagen?

Du kan og trygt velge hamburger med pommes frittes.

Du kan jo og ha en smørklatt på grønnsakene(og steke grønnsakene i smør. Grønnsaker elsker smør)/kjøttet/potetene(her er og smør et must) under middagen,

Nugatti på brødskiva er jo alltids en slager(og såå godt<3)

Og hvem kan nekte seg pannekaker med bacon og sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er at det kun har gått 3 uker, og det er faktisk ikke så værst med 1kg opp på den korte tiden. Du venner deg fort til å spise mer etterhvert automatisk, du kommer ikke til å måtte presse i deg mat resten av livet for å bli stor. (y) Følg rådene over i 4-5 uker til og fortell hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres helt sykt ut at du skal ligge på 2500-3000kcal med dine 50kg.

Det er 50-60kcal per kg og det høres ikke helt normalt ut. Man bulker hjerne med 35-40kcal per kg ...

Du har gått opp 1kg i løpet av siste 3uker sier du, noe som sier at dette fungerer men det er ganske stor oppgang og fortsetter du sånn ender du opp med å legge på deg for mye fett. Hva med å roe ned litt og prøve å øke 0.5-0.75 kg i måneden maks? Man skal være ærlig med seg selv og prøve å forstå at å gå opp i vekt og faktisk legge på seg muskelmasse er 2 forskjellige ting :) Regner med det er muskelmasse du er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
høres helt sykt ut at du skal ligge på 2500-3000kcal med dine 50kg.

Det er 50-60kcal per kg og det høres ikke helt normalt ut. Man bulker hjerne med 35-40kcal per kg ...

Er ganska riktig det - jeg er samme høyde og har samme vekt, og holder vekta på 2000kcal. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500-3000 kcal er jo nesten ikke mat hvis man velger litt energitett mat.

5dl h-melk med 100g gainerpulver med en slump olivenolje oppi, så snakker vi jo 1/3 av inntaket. Og det er jo ikke mat engang, så da kan du like gjerne spise halvfast føde, feks ett beger kesam med 100g nøtter, så er vi 2/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier litt mer enn deg og er ca samme høyde og har slitt med det samme som deg tidligere (ikke så lenge siden faktisk) at jeg ble fort matlei. Jeg ble tilslutt kvalm av å tenke på mat og orket ikke å spise noen ting.

Mitt tips er å variere mye! Ikke lag en matplan der du spiser det samme dag inn og dag ut, men spis det du vil, så lenge det er innenfor det næringsinnholdet du ønsker av karb, fett og proteiner. Hvis jeg merker at jeg har spist lite så drikker jeg litt ekstra med sjokolademelk, mauler litt peanøttsmør eller et eller annet som er kaloritett. Jeg har blitt veldig svak for sjokolademelk etter at jeg begynte å trene og kan lett drikke to liter hvis jeg ønsker.

Bare prøv litt annen mat innimellom og vær flink til å spise ofte, men ikke hele tiden så du føler at du tvangsspiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken på å drikke en liter helmelk gjør meg direkte kvalm skal jeg være ærlig, da jeg foretrekker skummamelk i smak og konsistens... o_O Sjokomelk kan jeg enklere få i meg, og jeg har et glass med peanøttsmør stående i kjøleskapet som jeg tar ei skei av så og si daglig.

Og at jeg har gått opp 1 kg synes jeg ikke er noe stort, når jeg gikk inn for å øke vekten min i starten la jeg på meg 2 kg ganske fort, men mistet 1 kg igjen og har ligget på 51 ganske lenge... Er ikke ute etter å øke kjempefort selvfølgelig, for jeg ønsker å holde meg stram mens jeg øker :)

Så dere synes det er ok å spise chips? Jeg holder meg unna sukker i størst mulig grad, sukker ødelegger huden min og gir meg depresjoner og cravings etter mer sukker (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Ps: hva med ost og f.eks. sukkerfri kjeks? Er veldig glad i sånt "fingermat" som ser smått ut men som er kaloritette :) Er ost å anbefale?

ost er veldig godt, og derfor ser jeg ingen grunn til ikke å spise det. :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips :) Dessverre hater jeg avakado både i smak og konsistens... Spiser allerede en god del nøtter, problemet er at jeg er veldig matlei og får lyst til å kaste opp maten etter jeg har spist meg mett...Gruer meg nesten til å spise mat nå. Skal dra på osteshopping i helga, bør være enklere å få i seg enn de større måltidene jeg har prøvd å spise nå :) Pluss handle mer sjokolademelk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spis nok av hva som helst... det du liker/faktisk klarer å spise mye av. Det har lite å si om de kaloriene kommer fra is, kjeks, sjokolade, kake, hamburger, pizza, kebab, smågodt, brus, sjokomelk osv. Så lenge du samtidig klarer å få i deg noe ren mat her og der for mikronæringsstoffenes skyld. Samt nok proteiner. Burde ikke være så vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: hva med ost og f.eks. sukkerfri kjeks? Er veldig glad i sånt "fingermat" som ser smått ut men som er kaloritette :) Er ost å anbefale?
Hvorfor sukkerfri kjeks? Kroppskomposisjonen din kommer ikke til å lide av sukkerfylt mat så lenge du trener og er aktiv. Hvis du sliter med å få i deg 2500-3000 kalorier kan sukker faktisk være behjelpelig her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...