Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men går ikke ryggstrekkerne langs ryggsøylen, og ikke på tvers? Jeg sitter med anatomiboka foran meg, men de eneste musklene vi har som går på tvers er på serratus posterior inferior. Latissimus fester seg jo til ryggsøylen via en fascia. De tverrgående musklene man ser i juletreet, er det da rett og slett bare en del av latissimus?

Det som er stammen i "treet" er der ryggraden din går. Det som ser ut som "grenene" er ryggsterkkerne, de går langs med ryggraden din oppover, men fordi at latissimus går skrått nedover vår man denne omvende V formen. Det er dette som gjør at det ser ut som et "juletre". Vanskelig å se det for seg via en anatomi bok siden ingen av eksemplene der er superbola kroppsbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er stammen i "treet" er der ryggraden din går. Det som ser ut som "grenene" er ryggsterkkerne, de går langs med ryggraden din oppover, men fordi at latissimus går skrått nedover vår man denne omvende V formen. Det er dette som gjør at det ser ut som et "juletre". Vanskelig å se det for seg via en anatomi bok siden ingen av eksemplene der er superbola kroppsbyggere.

Okey, skal slå meg til ro med det. (Selv om det ser ut som om "grenene" i juletreet går på tvers og skrått oppover, og ikke langs ryggraden) :p Men så er det vel fåtallet som faktisk ser ut som anatomiboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halla!

Jeg lurer på noe. Siden jeg er travel masterstudent med deltidsjobb, venner og kjæreste, har jeg litt lite tid. Derfor prøver jeg av og til å gjøre unna kondisjon- og styrkeøktene på samme dag. Men jeg opplever ofte at jeg synes det kan være veeeeldig tungt å trene styrke etter en tøff kondisøkt, og omvendt også egentlig. Er jeg bare lat, eller er det lite heniktsmessig å trene kondisjon og styrke i samme økt? Når jeg sier "Kondisjon" mener jeg relativt intensiv intervalltrening der jeg prøver å nå makspuls. Burde jeg rett og slett ta meg tid til å fordele det på flere økter slik at jeg får rene kondisjon og stykreøkter (med oppvarming først naturligvis) eller bør jeg bare få rævva i gir og komme meg i bedre form for å takle disse øktene bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg rett og slett ta meg tid til å fordele det på flere økter slik at jeg får rene kondisjon og stykreøkter (med oppvarming først naturligvis)

Ja, nettopp det bør du gjøre :thumbsup:

For å være seriøs; treningseffekten vil være mye større dersom du tar det på to forskjellige dager, eller eventuelt en på morgningen og en på kvelden (helst førstenevnte). Kroppen bryter først ned under løping, for deretter å få beksjed om å bygge under styrken. Altså ingen god sammensetting. Skal du absolutt gjøre det samtidig bør i alle fall styrken komme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at du får en fordel ved å trene på tom mage, gjelder dette kun kondisjon eller også styrketrening? eller spille det ingen rolle i det hele tatt? hørt det er splitta meninger om dette :)

En til: hvorfor ligger mannlige musklebyggere på 3000-4500kcal men ikke kvinnelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at du får en fordel ved å trene på tom mage, gjelder dette kun kondisjon eller også styrketrening? eller spille det ingen rolle i det hele tatt? hørt det er splitta meninger om dette :)

En til: hvorfor ligger mannlige musklebyggere på 3000-4500kcal men ikke kvinnelige?

Ved styrketrening vil du gjerne bygge opp og ikke bryte ned, og da er det en fordel å ha litt energi å gå på. :) man greier også å trene med høyere intensitet med mer energi i kroppen. Så jeg tror ikke det er fordelaktig å trene styrke på tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved styrketrening vil du gjerne bygge opp og ikke bryte ned, og da er det en fordel å ha litt energi å gå på. :) man greier også å trene med høyere intensitet med mer energi i kroppen. Så jeg tror ikke det er fordelaktig å trene styrke på tom mage.

ok, da slenger jeg inn et måltid før jeg trener, spisevinduet mitt er for lite fra før av uansett, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at du får en fordel ved å trene på tom mage, gjelder dette kun kondisjon eller også styrketrening? eller spille det ingen rolle i det hele tatt? hørt det er splitta meninger om dette :)

En til: hvorfor ligger mannlige musklebyggere på 3000-4500kcal men ikke kvinnelige?

Finnes ingen vitenskapelig grunnlagt effekt som gjør trening bedre på tom mage kontra ikke tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at du får en fordel ved å trene på tom mage, gjelder dette kun kondisjon eller også styrketrening? eller spille det ingen rolle i det hele tatt? hørt det er splitta meninger om dette :)

En til: hvorfor ligger mannlige musklebyggere på 3000-4500kcal men ikke kvinnelige?

Mindre kropp, trenger mindre mat..rimelig simpelt, spørs jo også på aktivitetsnivået. Har du en kvinnelig kroppsbygger som er massør og trener 2 ganger om dagen til tider så vil jeg tro hun spiser mye!;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre kropp, trenger mindre mat..rimelig simpelt, spørs jo også på aktivitetsnivået. Har du en kvinnelig kroppsbygger som er massør og trener 2 ganger om dagen til tider så vil jeg tro hun spiser mye!;p

kroppen min er naurlig større enn mange menn sine, ikke mannlige kroppsbyggere da, er enda på lave vekter.

Jeg har fysisk hard jobb står i 7,5t (sitter i pausen, går til treningsenteret, trener i 1-2timer) tar bussen så går jo rundt omkring for det meste, sitter lite stille hjemme og siden jeg har jobbuniform+vanlige klær + treningskler som skal vaskes osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det seg at de fleste reagerer på gluten uten at de har cølaki? Jeg blir oppblåst som en blowfish

etter å spist havregrøt eller mat med gluten generelt. Hvor får man kjøpt den billigste glutenfrie maten?

med dårlig studentinntekt hadde det spart seg å levd på billige gryn, men den gang ei. orker ikke være oppblåst mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...