Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror jeg skal bosette meg i denne tråden. Jeg tar gjerne i mot linker som svar, vil gjerne lese og lære litt. Jeg prøver å stille åpne spm, i stedet for å sitte igjen med "ja" / "nei".

1. Ved veldig lavt kcal inntak har jeg hørt at det blir katabolisme. På PSMF inntas veldig lite kcal. Hva gjør at kroppen ikke går i katabolisme under PSMF, men ved "generelt" for lavt kcal inntak?

2. Vil en pulsklokke kunne gi en riktig vurdering av "antall kcal forbrukt" når det kommer til andre idretter enn løping/sykling? Da for eks. styrketrening, ridning, o.l.?

3. Jeg vil sjekke om jeg har forstått dette riktig: Om man ønsker å gå ned i vekt, og man skal ligge på ca. 2100 for oppretthold og har en basalforbenning på 1300 kcal - Om man da inntar ca. 1800 kcal og sørger for at all trening ikke forbrenner mer enn at man holder seg over 1300 kcal på total daglig inntak, vil man da gå ned i vekt uten å komme inn i katabolisme?

4. Er det fysisk mulig å bygge muskler (her snakker vi om å skaffe seg en rumpe, ikke bli "biff") om man spiser litt i underskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dropset og split? Kan noen forklare? Når folk skriver om programmene sine skjønner jeg jo ingenting..

Dropsett: Si man kjører 3settx8reps. Siste settet kjører man også vanlig, men her fortsetter du etter å ha tatt 8 stk med f.eks 20kg rett på en lavere vekt, det vil f.eks se slik ut (20kgx8 / 15kgx8 / 10kgx8 / 5 kgx8). Altså, du trapper/dropper ned vekten for å få en utmattelse av muskelen, melkesyre/pump for det meste. Veldig deilig i slutten av en økt.

Split betyr simpelthen hvilken måte du deler opp treningen utifra musklegrupper. Splitter kroppen opp i forskjellige dager. Eller kjøre fullkroppsprogram altså en 1 splitt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er fordelene med dropsett utenom at det er "deilig i slutten av en økt" da? Er det en god grunn til at PT'en min ikke har lagt inn dropsett på noen av øvelsene mine liksom?

Det har noe med muskelaktivering å gjøre. Litt som i Myoreps hvis du er kjent med det. Muskelen er på en måte enda anspent slik at man får mer effektive reps enn etter en pause på vanlige sett. Noe i den duren.

Jeg kjører det som regel i forbindelse med høypuls trening, det øker pulsen noe jævlig siden du kommer veldig nær utmattelse. Supersett er litt av det samme, da tar man f.eks 1 sett på 3-4 ulike øvelser før man har en kort pause 30sek-1min. Det blir litt crossfit inspirert. Er ikke noe ekspert her må jeg innrømme, slik som jeg har forstått det er crossfit utrolig bra trening, men for mye av det (ihvertfall med feil teknikk) kan være direkte skadelig. Så litt supersett å droppsett innimellom er for min egen del bare for følelsen av melkesyre/pump. Noen ganger bruker jeg det også som en slags oppvarming, men da med lettere vekter ofc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=":))' date=' post: 283294, member: 9488&quot]Hva er egentlig supersett?

Skrev det i innlegget over. Du kjører 1 sett på 2,3,4 eller 5 øvelser (your choice). Uten eller med minimal pause mellom hver øvelse. Så gjør du dette f.eks 3 ganger/runder. Da blir det 3x(6/8/10/12/15)reps på alle øvelsene etter 3 runder. Hvis du tenker deg slik som man gjorde i gymtimene, mange forskjellige stasjoner plassert rundt i salen. 1 min på hver circa. Dette kalles forsåvidt sirkeltrening, men er så og si identisk med supersett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev det i innlegget over. Du kjører 1 sett på 2,3,4 eller 5 øvelser (your choice). Uten eller med minimal pause mellom hver øvelse. Så gjør du dette f.eks 3 ganger/runder. Da blir det 3x(6/8/10/12/15)reps på alle øvelsene etter 3 runder. Hvis du tenker deg slik som man gjorde i gymtimene, mange forskjellige stasjoner plassert rundt i salen. 1 min på hver circa. Dette kalles forsåvidt sirkeltrening, men er så og si identisk med supersett.

Ups, sorry, så ikke du hadde skrevet det! men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/iron-gym-extreme noen som vet åssen den festes til døra, og om den er bedre enn http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/chinningbar-1075403?searchWord=exerfit ?? Trenger en slik stang, og vil ha en som ikke ødelegger hverken døra eller meg... :D Noen som har en stang hjemme som kan anbefale en?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/iron-gym-extreme noen som vet åssen den festes til døra, og om den er bedre enn http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/chinningbar-1075403?searchWord=exerfit ?? Trenger en slik stang, og vil ha en som ikke ødelegger hverken døra eller meg... :D Noen som har en stang hjemme som kan anbefale en?

Den førstnevnte syns jeg å ha sett hengende oppe på selve dørbladet :S usikker på den. Men den sistnevnte justerer man i ene enden på lengden. Fungerer som en teleskopstang. Man skrur så den løsner, plasserer den i riktig lengde og strammer til. Noe i den duren :p Men den førstnevnte er det mer muligheter på med forskjellige grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bruke sykkelhansker som "bolerhansker" for bedre grep på vekter? Er de forskjellige?

Det kommer an på. Sykkelhanskene jeg har vært borti har puter i håndflaten som ødelegger grepet, men det finnes kanskje andre varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...