Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lovisa

Når eg var overvektig (15+ kg) frøys eg lite/sjeldan. Eg var gjerne komfortabel i tynn genser/t-skjorte kor andre ("frysepinnar" som eg gjerne kalla dei då :rolleyes:) sat med ullgenser på og klaga over at det var kaldt... Etter å ha gått ned i vekt frys eg mykje lettare/oftare enn før, og det er faktisk ganske plagsomt (blir nesten blåfrossen til tider). :coldfeet:

Skjønner at lågare fettprosent gir dårlegare "isolasjon" og fører til at ein frys lettare, men vil kroppen min på sikt kunne tilpassa seg den lågare fettprosenten og returnera meir til "normalen" sidan eg ikkje var ein "frysepinne" før? (BMI er 21 og feittprosent innanfor 18-28, så eg skal ikkje vera "for tynn".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg var overvektig (15+ kg) frøys eg lite/sjeldan. Eg var gjerne komfortabel i tynn genser/t-skjorte kor andre ("frysepinnar" som eg gjerne kalla dei då :rolleyes:) sat med ullgenser på og klaga over at det var kaldt... Etter å ha gått ned i vekt frys eg mykje lettare/oftare enn før, og det er faktisk ganske plagsomt (blir nesten blåfrossen til tider). :coldfeet:

Skjønner at lågare fettprosent gir dårlegare "isolasjon" og fører til at ein frys lettare, men vil kroppen min på sikt kunne tilpassa seg den lågare fettprosenten og returnera meir til "normalen" sidan eg ikkje var ein "frysepinne" før? (BMI er 21 og feittprosent innanfor 18-28, så eg skal ikkje vera "for tynn".)

tviler sterkt på det. kjekt å ha isolasjon vettu :hilarious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når eg var overvektig (15+ kg) frøys eg lite/sjeldan. Eg var gjerne komfortabel i tynn genser/t-skjorte kor andre ("frysepinnar" som eg gjerne kalla dei då :rolleyes:) sat med ullgenser på og klaga over at det var kaldt... Etter å ha gått ned i vekt frys eg mykje lettare/oftare enn før, og det er faktisk ganske plagsomt (blir nesten blåfrossen til tider). :coldfeet:

Skjønner at lågare fettprosent gir dårlegare "isolasjon" og fører til at ein frys lettare, men vil kroppen min på sikt kunne tilpassa seg den lågare fettprosenten og returnera meir til "normalen" sidan eg ikkje var ein "frysepinne" før? (BMI er 21 og feittprosent innanfor 18-28, så eg skal ikkje vera "for tynn".)

Husker at det var et mythbuster innslag på akkurat dette. Siden når du er "tynnere" og har bedre blodsirkulasjon, vil kroppen også klare å tilpasse seg kaldere temperatur raskere.

Det ble fort konkludert i at overvekt = ekstra isolasjon :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
tviler sterkt på det. kjekt å ha isolasjon vettu :hilarious:

Husker at det var et mythbuster innslag på akkurat dette. Siden når du er "tynnere" og har bedre blodsirkulasjon, vil kroppen også klare å tilpasse seg kaldere temperatur raskere.

Det ble fort konkludert i at overvekt = ekstra isolasjon :-P

Æsj. Då blir det hamstring av ulltøy til neste vinter. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
hehe ;-) Mjaa, pleier nå ikke være så kaldt her i stavanger nå.. ser at det er sol utenfor vinduet og nå (y)

Holdt på å frysa i hel i vinter eg... og gjekk med vinterjakke seinast i forrige veke... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppens organer innehar jo en normalprosent av vann, og ved visse tilstander som ødem etc, så binder en opp kanskje mangfoldig ganger så mye vann i noen av disse. Vil vannet bli byttet ut i tidssyklus som er vanlig for det aktuelle organet, eller vil den unormalt store oppsamlede vannmengden risikere å kunne bli giftig pga evt slaggstoffer etc? Det er vel lymfesystemet som skal ordne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir tråder med de som har for lav BMI stengt?

Jeg tenker at en person på 40kg som søker hjelp og råd her inne, har like mye rett på det som de på 150kg?Forskjellen er jo bare at en spiser for lite, og en spiser for mye. Like usunt begge veier jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir tråder med de som har for lav BMI stengt?

Jeg tenker at en person på 40kg som søker hjelp og råd her inne, har like mye rett på det som de på 150kg?Forskjellen er jo bare at en spiser for lite, og en spiser for mye. Like usunt begge veier jo?

Det er en forskjell på om du sliter med anoreksia/bulimi/ortoreksi, enn om du sliter med overspising. Regner med du selv ser den? Begge er en psykisk lidelse, men har forskjellige aspekter. Forøvrig så behøver ikke alle som sliter med overvekt ha en psykisk lidelse.

Mennesker i den tynne delen av skalaen burde snakke med helsepersonell og ikke innhente informasjon på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en forskjell på om du sliter med anoreksia/bulimi/ortoreksi, enn om du sliter med overspising. Regner med du selv ser den? Begge er en psykisk lidelse, men har forskjellige aspekter. Forøvrig så behøver ikke alle som sliter med overvekt ha en psykisk lidelse.

Mennesker i den tynne delen av skalaen burde snakke med helsepersonell og ikke innhente informasjon på nettet.

Så lenge det er psykisk påkjennende(det være seg under, overvekt, ortoteksi osv) vil det uansett være ugunstig å søke hjelp via nett, fremfor helsepersonell. :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er psykisk påkjennende(det være seg under, overvekt, ortoteksi osv) vil det uansett være ugunstig å søke hjelp via nett, fremfor helsepersonell. :cautious:

Absolutt helt enig i det, men overvektige pga psykisk lidelse henter sjelden informasjon på et treningsforum i negativ form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir tråder med de som har for lav BMI stengt?

Jeg tenker at en person på 40kg som søker hjelp og råd her inne, har like mye rett på det som de på 150kg?Forskjellen er jo bare at en spiser for lite, og en spiser for mye. Like usunt begge veier jo?

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-informasjon.9686/

Derfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter måltider eller dager med mer karb enn vanlig føler jeg meg ofte veldig, veldig varm og hjerterytmen øker. er det noe galt?

Har ikke erfaring med dette så vidt jeg kan huske (spiser stort sett kun paleo), men det ser ut som om det er flere som opplever det samme. Google f.eks. "carbs heartbeat" og "carbs keep you warm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...