Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Parleilighet eller parhybel? Hvor søker du?

Står parhybel/parleilegheit litt hypp som happ, men skjønnar ikkje forskjellen på parleilegheit og på vaneleg leilegheit. Hybel er jo kun eit rom, men tilgong på bad/kjøken. Det er litt uaktuelt, då eg har ungar, så må bli leilegheit av eit kvart slag.

Driv å ser på finn, for å sjå kva prisnivå og mulegheitene er (plana er å kome meg til Trondheim til hausten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står parhybel/parleilegheit litt hypp som happ, men skjønnar ikkje forskjellen på parleilegheit og på vaneleg leilegheit. Hybel er jo kun eit rom, men tilgong på bad/kjøken. Det er litt uaktuelt, då eg har ungar, så må bli leilegheit av eit kvart slag.

Driv å ser på finn, for å sjå kva prisnivå og mulegheitene er (plana er å kome meg til Trondheim til hausten).

Søsteren min bodde på Voll Studentby i Trondheim (gåavstand til Dragvoll), og der var hyblene ca 10 kvm med eget bad, og felles stue og kjøkken. Parhybelen/leiligheten hadde helt eget kjøkken og en stuekrok i tillegg til bad og soverom. Kommer jo veldig an på hvor du vil bo, men pleier vel å stå oppgitt størrelse på boenheten, og da er jo kvm en god indikasjon på om det er plass til unger. :)

Edit: hun bodde forøvrig på Karinenlund (?) også, og der var det to stk som delte kjøkken og bad, hvor man hadde hvert sitt soverom. Tror ikke prisen der var så ille heller, så det er jo et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bred benstilling skal man ha i knebøy? Målte min i sted og mellom hælene mine er det ca 27-30cm? Bra eller dårlig? Bredere enn dette så gjør det så vondt i lyskeområdet at jeg nesten vil grine.

Så vidt jeg vet er det ikke noe spesielt å strebe etter bredest mulig beinstilling.

Skulderbredde er et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på cøliaki og glutenallergi/glutenintoleranse?

Og hva er forskjellen på maten man kan spise?

Så vil jeg stille samme spørsmål angående laktoseintoleranse og melkeallergi, dog jeg har forstått noe om at det er forskjellen på melkeproteinet og melkesukkeret (laktosen). Vil soyamelk og soyaprodukter da være ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cøliaki og glutenallergi/glutenintoleranse?

Så vidt jeg har skjønt er cøliaki en diagnose hvor gluten ødelegger tarmtottene i tarmen din. Mens glutenallergi er akkurat det - en allergisk reaksjon på gluten. Glutenallergi kan man ha mot bare spesifikke kornsorter mener jeg, men er ikke helt sikker.

Angående melkeallergi og laktoseintoleranse vet jeg ikke, men jeg vil jo kanskje tro at det er noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål(?): Hva er den beste måten å aktivere ryggen på i chins? (altså snakk om overhåndsgrep her, for å ikke starte en diskusjon på hva som er chins og hva som er pull-ups). Jeg føler liksom at jeg sliter veldig med å komme "underifra" når jeg drar, og det blir mer "opp og inn". Does this make any sense? Føler jeg aktiverer ryggen mye bedre på pull-ups eller med hammergrip, for da klarer jeg å få brystet mer under stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt spørsmål(?): Hva er den beste måten å aktivere ryggen på i chins? (altså snakk om overhåndsgrep her, for å ikke starte en diskusjon på hva som er chins og hva som er pull-ups). Jeg føler liksom at jeg sliter veldig med å komme "underifra" når jeg drar, og det blir mer "opp og inn". Does this make any sense? Føler jeg aktiverer ryggen mye bedre på pull-ups eller med hammergrip, for da klarer jeg å få brystet mer under stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cøliaki og glutenallergi/glutenintoleranse?

Og hva er forskjellen på maten man kan spise?

Slik jeg har forstått det kan man ikke påvise glutenallergi på samme måte som cøliaki (altså ved tarmbiopsi). Jeg reagerer på gluten, og var sikker på jeg skulle bli diagnostisert som cøliakiker, men den gang ei. Har bare fått beskjed om at jeg har glutenintoleranse - "diagnostisert" gjennom en prøveperiode hvor jeg spiste glutenfritt og ble kvitt alle plager (elveblest-ish-utslett, kvalme, mye vondt i hodet - egentlig ikke typiske cøliakisymptomer?). Men tror også det er rett som Ole Andreas sier; at man kan tåle noen kornsorter som inneholder gluten, men det varierer nok veldig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på cøliaki og glutenallergi/glutenintoleranse?

Og hva er forskjellen på maten man kan spise?

Så vil jeg stille samme spørsmål angående laktoseintoleranse og melkeallergi, dog jeg har forstått noe om at det er forskjellen på melkeproteinet og melkesukkeret (laktosen). Vil soyamelk og soyaprodukter da være ok?

Melkeallergi: Du tåler ikke melkeprotein. http://www.melk.no/helse-og-livsstil/melkeallergi/?gclid=CPn-xPahubwCFafKtAodLhwAHA

Laktoseintoleranse: Du kan drikke laktoseredusert melk (som oftes). http://www.melk.no/laktoseintoleranse/hva-er-laktoseintoleranse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange forskjellige tråder på sko nå at jeg liksågodt bare hiver det ut som ett dumt spørsmål her:

Jeg vil kjøpe løftesko for neste lønning. Jeg har ganske rare føtter, den ene er bredere enn den andre, mens den andre har høyere vrist enn den første. Er det noen sportsbutikker som selger løftesko, sånn at jeg kan få prøvd dem på? Har dårlig erfaring med å kjøpe sko online, pga rare føtter og forskjellige størrelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...