Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig å få melkesyre i beina av å gå opp en ganske bratt bakke etter to dager treningsfri, og en moderat kardioøkt dagen før der? Tidligere i uken har treningen vært styrke på bein (kjente melkesyren godt), håndballkamp og en to timers spinningøkt (moderat). Er det noe jeg kan gjøre for å få pigge bein raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det mulig å få melkesyre i beina av å gå opp en ganske bratt bakke etter to dager treningsfri, og en moderat kardioøkt dagen før der? Tidligere i uken har treningen vært styrke på bein (kjente melkesyren godt), håndballkamp og en to timers spinningøkt (moderat). Er det noe jeg kan gjøre for å få pigge bein raskere?

Melkesyra kommer fordi musklene dine jobber uten nok oksygen, anaerobt.

Hvis du gikk opp en veldig bratt bakke uten å ha varmet noe særlig opp før du begynte å gå opp så er det ikke rart du fikk melkesyre. Musklene dine rekker ikke å gi de nok oksygen rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesyra kommer fordi musklene dine jobber uten nok oksygen, anaerobt.

Hvis du gikk opp en veldig bratt bakke uten å ha varmet noe særlig opp før du begynte å gå opp så er det ikke rart du fikk melkesyre. Musklene dine rekker ikke å gi de nok oksygen rett og slett.

Jeg ble ikke andpusten (har relativt god kondisjon) og hadde vært ute på tur i en times tid i variert terreng før den siste bakken. I mitt hode tenkte jeg at melkesyren må ha ligget i musklene for å kunne oppstå så brått og brutalt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke litt framover. Skal igang med treningen for fullt etter planen fra mars, og tenker på hvilke program jeg skal velge meg? Kan jo sette opp ett, men tenkte å benytte meg av et ferdig oppsatt et. Har tenkt å trene 3 ganger i uken, og har tenkt å legge meg på vedlikehold, sånn i kostholdsveien. Bare for å komme litt back on track, sånn styrkemessig. Vet jo enda ikke hvor svak jeg er :p Så denne mnd blir treningen mer mat, trilleturer og enkle kroppsvektsøvelser hjemme i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke andpusten (har relativt god kondisjon) og hadde vært ute på tur i en times tid i variert terreng før den siste bakken. I mitt hode tenkte jeg at melkesyren må ha ligget i musklene for å kunne oppstå så brått og brutalt :p

Melkesyre ligger ikke musklene klare til å bare bryte ut. Det er en prosess der kroppen jobber hele veien med eliminere laktatet som oppstår. Og så når man en grense hvor det sier stopp, det blir for mye og kroppen ikke klarer å eliminere nok. Mulig du jobbet under hele turen om opp mot terskelen, eller så er det ikke unormalt at man stivner når det blir veldig intensitetsskifte. Kanskje du var litt stiv som gjorde at du merket det mer?

Regner med du ikke stivnet helt?

Hvis du vil lære mer om melkesyre så kan du lese deg opp. Bare søk på laktat terskel f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesyre ligger ikke musklene klare til å bare bryte ut. Det er en prosess der kroppen jobber hele veien med eliminere laktatet som oppstår. Og så når man en grense hvor det sier stopp, det blir for mye og kroppen ikke klarer å eliminere nok. Mulig du jobbet under hele turen om opp mot terskelen, eller så er det ikke unormalt at man stivner når det blir veldig intensitetsskifte. Kanskje du var litt stiv som gjorde at du merket det mer?

Regner med du ikke stivnet helt?

Hvis du vil lære mer om melkesyre så kan du lese deg opp. Bare søk på laktat terskel f.eks.

Mulig jeg formulerte meg litt uklart, da jeg ikke tror melkesyren ligger i musklene. Lurer uansett på om det er noen tiltak man kan gjøre for å bli restituert raskere slik at man f.eks.kan gå opp en bakke uten å kjenne melkesyren fra en tidligere økt så godt (nekter å tro at jeg hadde terskelpuls opp den bakken og melkesyren oppstod som et resultat av gåingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg formulerte meg litt uklart, da jeg ikke tror melkesyren ligger i musklene. Lurer uansett på om det er noen tiltak man kan gjøre for å bli restituert raskere slik at man f.eks.kan gå opp en bakke uten å kjenne melkesyren fra en tidligere økt så godt (nekter å tro at jeg hadde terskelpuls opp den bakken og melkesyren oppstod som et resultat av gåingen).

Regner med at du ikke stivnet helt og dermed ikke nådde terskelpuls. Men at du heller følte mer at du fikk melkesyre? Noe som bare antydet på at du rett og slett var litt stiv.

Massasje og uttøying kan fungere fint på stive muskler. Evt så er det lette arbeidsøkter som også kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittende vil "ta" mer på m. soleus, da denne kun virker over ankelledd. (m. gastrocnemius utspringer rett over kne på bakside av femur, og vil aktiviseres i mindre grad sittende med knær flektert) Stående vil aktivere hele bakside legg. Stående kontra beinpress er vel ikke den helt store forskjellen. Du eliminerer kroppsvekten i beinpress......

Long story short: stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn Chai te, går det også under ikke vanlig te? :rolleyes:

En av de teene jeg vanligvis har drukket er chai grønn te fra Twinings. Syns Pukka sin Grønne Chai te er bedre, smaker mer..

Uansett.. Godt ikke alle liker det samme :p

Chai te er en pleonasme (ridende rytter til hest) i og med at chai er russisk (og mulig sanskrit?) for te ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]130824[/ATTACH]

Som du ser, joda, de vil ha oss til å regne det ut ;)

Skriv ut definisjonen av binomialkoeffisienten over og under brøkstrek så ser du at det er mange fellesfaktorer som du kan stryke. Du kommer til å sitte igjen med noe som er hakket mer håndterlig. Om du gjør det riktig ender du opp med å gjøre 28 operasjoner. Som fortsatt er litt i overkant for en slik oppgave, men men.

Edit: Og med 28 mener jeg selvfølgelig 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ca er skuleåret slutt (altså tid begynner sommarferien) når ein studerar? Er det i utgangen av mai? Midten juni?

Avhengig fra instutisjon til instutisjon. På NTNU pleier som regel siste eksamen å være rundt 10-11 juni. Noen er derimot ferdig i slutten av mai, så det kommer veldig an på fagene også. Det er jo en kabal som skal gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig fra instutisjon til instutisjon. På NTNU pleier som regel siste eksamen å være rundt 10-11 juni. Noen er derimot ferdig i slutten av mai, så det kommer veldig an på fagene også. Det er jo en kabal som skal gå opp.

Takk for svar!:) Då skal eg søke på buplass til ut juni, for å vere sikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...