Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min første treningsøkt med PHAT-treningsgreia, altså en tung dag.. Det jeg lurer på er hvordan i huttiheita regner man ut "65-70% av 3-5RM"?? :mad::wub:

Da må du nesten prøve deg fram på trening og finne ut hvor mye vekt du klarer å løfte 3-5 ganger.

Du kan eventuelt bruke disse hvis du f. eks. vet din 1 RM, men de er ikke alltid helt nøyaktige.

http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

http://www.strstd.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du nesten prøve deg fram på trening og finne ut hvor mye vekt du klarer å løfte 3-5 ganger.

Du kan eventuelt bruke disse hvis du f. eks. vet din 1 RM, men de er ikke alltid helt nøyaktige.

http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

http://www.strstd.com/

Jeg trente 5 RM i dag, men skjønner ikke hvordan jeg skal regne ut disse prosentene.. Jeg tok 40kg på 5RM på benken.. Hvor masse skal jeg ta da når jeg skal ta 65-70%? Blir det rundt 30kg? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt er sunt, så du bør nok ikke tenke så masse på det :) Spiser du mengdevis så bør du nok sørge for at det passer in i kcal-planen din.

Man skal begrense fruktinntaket liiiitt da, bedre med mer grønnsaker. Når man sier f.eks fem om dagen bør max to være frukt og de tre siste grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to ting jeg lurer litt på. Jeg ser at muskelen min mellom bryst og skulder har blir mye større de siste månedene. Men hva kaller du den? Hvis man flekser med bicepsen og strekker armen opp, så kommer det fram en bue fra bryst mot skulder. Helt sprøtt hvor stor den er blitt. Og eventuelt hvilken øvelse er det jeg kjører som gjør at den har blitt så stor? Er det fly? Shrugs? Hva er greia?

Det andre jeg lurer litt på er hvorvidt 500 gram i uka er normal vektnedgang. Ser jeg har gått ned fra 82 til 78 nå på 2 måneder. Og med mindre matten min er helt feil, så vil det si 500 gram i uka. Er det typisk og se, eller burde jeg få til mer enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre jeg lurer litt på er hvorvidt 500 gram i uka er normal vektnedgang. Ser jeg har gått ned fra 82 til 78 nå på 2 måneder. Og med mindre matten min er helt feil, så vil det si 500 gram i uka. Er det typisk og se, eller burde jeg få til mer enn det?

Du skal være mer enn fornøyd med 500 gram pr uke :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye spennende ang fruktspørsmålet da. Nei jeg spiser mer enn nok grønnsaker. Men er fryktelig grad i å gomle frukt. 5 om dagen er det ikke noe som heter her, for den blir jo overskredet hele tiden uansett :p

Du merker selv om det blir feil, personlig spiser jeg ikke frukt i det hele tatt, jeg blir så sulten av å spise frukt :p Bær er ok ^^ Men grønnsaker er best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker selv om det blir feil, personlig spiser jeg ikke frukt i det hele tatt, jeg blir så sulten av å spise frukt :p Bær er ok ^^ Men grønnsaker er best :D

Bær er yummy! Skal bli flinkere på å kjøpe det! Hindrer meg siden det er så dyrt :( Men er jo så godt!Blåbær å bringebær å..å..å.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min første treningsøkt med PHAT-treningsgreia, altså en tung dag.. Det jeg lurer på er hvordan i huttiheita regner man ut "65-70% av 3-5RM"?? :mad::wub:

Normalt snakker man om % av 1 RM, dvs. så mye vekt som du maksimalt klarer å fullføre øvelsen med én gang.

For at du skal vite hvor mye vekt det utgjør i kilo så må du vite hvor mye du løfter én gang. Det kan stipuleres med tommelfingerregler, men dette varierer noe fra person til person ifht. nøyaktighet.

Eks. er 70% av 1RM en vekt du klarer ca. 12 reps med. 75% vekt av 1 RM tilsvarer ca. 10 RM (repetisjonsmaks).

Finners flere formler for dette, men om det skal være nøyaktig må du rett og slett teste maksløftet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...