Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis tomat teknisk sett er en frukt.. blir ikke ketsjup teknisk sett en smoothie? :huh:

Tomat er vel et bær, sånn helt egentlig..?

tomat er ett bær:p

http://en.wikipedia.org/wiki/Tomato

Der står det frukt. Wikipedia = Law

"Alle planter har frukter. Alle planter som har kjønnet (generativ) formering produserer frukter (dvs. et gjemme eller hus for frøene). Fruktene har forskjellig form og utseende, og har følgende oppgaver: Å beskytte frøene og å bidra til at frøene blir spredt på best mulig måte (eks. fine farger, spiselig fruktkjøtt, vinger for vind, mothaker for å henge på, osv.).

Hos enkelte arter har vi, gjennom utvalg og foredling, bidratt til at fruktkjøttet (dvs. det som omgir frøene) er blitt større og bedre å spise.

Deler i fire hovedgrupper, etter utseende:

  1. Kapsel, tørr frukt: Eks. planter med belg og kapsel - eks. bønner og erter.
  2. Nøtter, vanligvis bare ett frø: Hasselnøtter (en spesiell form er gressets og kornets skallfrukter).
  3. Bær: Som oftest kjøttfull og saftig med mange små frø.
  4. Steinfrukt: Fruktveggens ytre del er kjøttfull, dens indre steinhard. Som oftest bare ett frø.

Vi har altså ingen undergruppe som kalles frukt, fordi alt er frukter. I praksis blander vi det hele sammen:

  • Hos eple, pære og en del andre arter er frukten dannet ved at fruktbladene og blomsterbunnen har vokst sammen og danner frukten. Botanisk hører de under bærgruppen. Eple, jordbær og nype kalles også for "falsk frukt". Her er det ikke bare fruktknuten som utgjør frukten, men fruktbunnen bidrar også. Jordbær kan også kalles en nøttefrukt, da hvert av frøene er en nøtt.
  • Bringebær og bjørnebær er steinfrukt.
  • Tomat er et bær.
  • Flere frukter hører til det vi omtaler som grønnsaker, selv om vi spiser frukten: F.eks. belgvekster og melon.

Frukt og bær i dagligtale:

Bær: En saftfull, kjøttfull frukt, som oftest med mange små frø.

Frukt: Frukter som vokser på trær. Husk at moreller og kirsebær "tilhører" fruktgruppen. Vi snakker om at et morelltre er et frukttre, selv om det botanisk er en steinfrukt. Likeså appelsin, selv om det botanisk er et bær."

Kilde:
http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/frukt_-baer-og-gronnsaker_-hva-er-forskjellen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål; Er det effektivt å trene knebøy uten vekt også? Jeg har noe med kneet/leggen som gjør at jeg, ifølge en på elixia, ikke kan trene knebøy med vekt, men med ball inntil en vegg som jeg kan lene meg inntil. Er redd for at jeg ikke får så mye ut av øvelsen likevel.. beinpress- maskinen (eller hva det nå heter) går greit da, bør jeg heller bruke den?

Takker så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så trøtt for tiden. Vil bare sove. Noen tips, sånn bortsett fra det åpenbare om å sove litt?

Her kommer noen helt generelle forslag til hva du kan prøve:

  1. Sørg for at øynene får nok lys. Det kan gjøre at du føler deg mer opplagt. Det finnes egne lamper som kan hjelpe deg med dette, dersom du oppholder deg mye innendørs.
  2. Ikke bruk slumrefunksjonen på vekkerklokka i nevneverdig grad. Om du har fått tilstrekkelig med søvn, er det ingen vits i å bli liggende i senga. Og om du i motsatt fall vil ha litt ekstra søvn om morgenen, er det bedre om den ikke blir hyppig avbrutt.
  3. Forsøk med alternative sovemønstre. Kanskje vil det hjelpe å flytte søvnen til litt tidligere eller litt senere på kvelden? Hvis ikke noe annet fungerer, kan du forsøke noen litt mer ekstreme sovemønstre -- f.eks. å ha to (eller kanskje flere) søvnperioder i løpet av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min tur til å spørre om noe dumt :D

Jeg ser at flere steder anbefales det en skum rulle, i sammenheng med tøyning og div.

Hva er dette godt for? Hvordan brukes den? Hvor viktig er dette? Hvor tøyer det?

Kan noen rett og slett gi meg en hel del info om dette skummet som koster masse penger? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min tur til å spørre om noe dumt :D

Jeg ser at flere steder anbefales det en skum rulle, i sammenheng med tøyning og div.

Hva er dette godt for? Hvordan brukes den? Hvor viktig er dette? Hvor tøyer det?

Kan noen rett og slett gi meg en hel del info om dette skummet som koster masse penger? :huh:

Du får tøyd og strekt muskelen mye mer og bedre. Det blir som din lille private naprapat hjemme (kan skrive under på at det funker).

Jeg bruker dog det jeg har hjemme, om så det er en golfball, flaske jeg fyller med vann etc. Det tøyer der du plasserer deg på den for å tøye :p..eks lats, hoftene, rumpe etc. Meget bra for å unngå og fjerne anspent musklatur.

http://www.eiriksandvik.com/massasjerulle-ditt-mest-verdifulle-redskap/

Har du anspent musklatur og klare å bli kvitt dette så vil du få merkbar fremgang.

Eksemple: fysioterapauten jeg gikk til hadde en kar som sleit med at han var utrolig anspent i lårmusklaturen (det resulterer jo at muskelen ikke får restutiert seg nok pga den strammer hele tida) og da han fikk løsna opp dette økte 30kg i knebøy:) True story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha flere skiver på en vektstang, feks 10 kg, 5 kg og 1,25 kg. Er det akkurat det samme hvilken rekkefølge de er i? Av en eller annen grunn syns jeg det er mest "riktig" å ha de tyngste innerst (altså legge de på først). Logikken sier meg det er det samme så lenge det er lik vekt på begge sider, men spør her for å være sikker:P

Og kan man f.eks ha en side av vektstangen med 5 kg, 5 kg og 2,5 kg, mens den andre 10 kg, 1,25 kg og 1,25 kg (vilkårlig eksempel, i håp om å illustrere hva jeg mener). At det er lik vekt totalt på begge sider så klart, men ulike vektskiver (aktuelt når det er veldig mye folk på senteret og knapt med ledige vektskiver).

Følte dette var veldig dumme spørsmål, men det er småting jeg bryr hjernen min med på trening:whistling::huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal ha flere skiver på en vektstang, feks 10 kg, 5 kg og 1,25 kg. Er det akkurat det samme hvilken rekkefølge de er i? Av en eller annen grunn syns jeg det er mest "riktig" å ha de tyngste innerst (altså legge de på først). Logikken sier meg det er det samme så lenge det er lik vekt på begge sider, men spør her for å være sikker:p

Og kan man f.eks ha en side av vektstangen med 5 kg, 5 kg og 2,5 kg, mens den andre 10 kg, 1,25 kg og 1,25 kg (vilkårlig eksempel, i håp om å illustrere hva jeg mener). At det er lik vekt totalt på begge sider så klart, men ulike vektskiver (aktuelt når det er veldig mye folk på senteret og knapt med ledige vektskiver).

Følte dette var veldig dumme spørsmål, men det er småting jeg bryr hjernen min med på trening:whistling::huh:

Er akkurat det samme... i praksis (ikke ved høyere vekter) men er du like skadd som meg må du ha symmetri ellers så føles alt feil... feks. Kan ikke ha e på 20kg på den ene siden og 2 stk 10kg på den andre... hadde aldri fått til å løftet :p Men rett fysikk messig vil du flytte tyngdepunktet på stangen litt ved å ha forskjellige vekter... høyere vekter jo skjeivere vil du bli... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det samme... i praksis (ikke ved høyere vekter) men er du like skadd som meg må du ha symmetri ellers så føles alt feil... feks. Kan ikke ha e på 20kg på den ene siden og 2 stk 10kg på den andre... hadde aldri fått til å løftet :p Men rett fysikk messig vil du flytte tyngdepunktet på stangen litt ved å ha forskjellige vekter... høyere vekter jo skjeivere vil du bli... :)

Okei, greit å vite:) Er mest fan av symmetri selv, men da kan jeg ha forskjellige typer vekter i "krisetilfeller". Løfter ikke såå tungt enda at det er skadelig vil jeg tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha flere skiver på en vektstang, feks 10 kg, 5 kg og 1,25 kg. Er det akkurat det samme hvilken rekkefølge de er i? Av en eller annen grunn syns jeg det er mest "riktig" å ha de tyngste innerst (altså legge de på først). Logikken sier meg det er det samme så lenge det er lik vekt på begge sider, men spør her for å være sikker:p

Og kan man f.eks ha en side av vektstangen med 5 kg, 5 kg og 2,5 kg, mens den andre 10 kg, 1,25 kg og 1,25 kg (vilkårlig eksempel, i håp om å illustrere hva jeg mener). At det er lik vekt totalt på begge sider så klart, men ulike vektskiver (aktuelt når det er veldig mye folk på senteret og knapt med ledige vektskiver).

Følte dette var veldig dumme spørsmål, men det er småting jeg bryr hjernen min med på trening:whistling::huh:

Dersom vektene ikke er symmetrisk plassert, vil de to sidene ha ulikt moment, som kan føre til ubalanse. Derfor vil jeg sterkt anbefale deg å bruke like store vektskiver på hver side, og plassere dem symmetrisk om midten av stanga. :) Ved å plassere de tyngste vektene innerst får du også mindre moment på hver side, som også kan være en fordel. Det viktigste er dog symmetrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vektene ikke er symmetrisk plassert, vil de to sidene ha ulikt moment, som kan føre til ubalanse. Derfor vil jeg sterkt anbefale deg å bruke like store vektskiver på hver side, og plassere dem symmetrisk om midten av stanga. :) Ved å plassere de tyngste vektene innerst får du også mindre moment på hver side, som også kan være en fordel. Det viktigste er dog symmetrien.

Høres logisk ut! Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det samme... i praksis (ikke ved høyere vekter) men er du like skadd som meg må du ha symmetri ellers så føles alt feil... feks. Kan ikke ha e på 20kg på den ene siden og 2 stk 10kg på den andre... hadde aldri fått til å løftet :p Men rett fysikk messig vil du flytte tyngdepunktet på stangen litt ved å ha forskjellige vekter... høyere vekter jo skjeivere vil du bli... :)

Ja, men i tillegg blir man ødebelagt i hjernesymmetrien om man legger vektene feil vei!! :p

De største vektene skal ligge innerst, så de neststørste osv ellers er jeg tilbøyelig til å ordne vektene dine fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tror dere plyoreps er bra for damer også? Eller blir man hulken dagen etterpå? (Okei, den siste var ironi, jeg veit da vel hvor mye som skal til for jenter å bli så muskuløse)

Det er sikkert like bra for damer som phat, x-size osv. Noe må du jo trene så why not? Det at du er kvinne gjør da ikke noe med saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...