Gå til innhold

Trening og hodeskade


phatlegs

Anbefalte innlegg

Hola.

Er det noen her som kan litt om hodeskader og trening?

For snart tre uker siden pådro jeg meg en hjernrystelse og har ikke kunnet trene etter dette - før nå.

Nå derimot er alt snudd på hodet...da jeg for en mnd siden spratt rundt og løfta tunge vekter så lett som bare det er jeg nå utslitt av en 10kg dumbbell...

Sånt er jo normalt ved treningsfravær men at det skulle være så ekstremt? ..For dette virkelig ødelegger en ålreit kars motivasjon...Det virker som om jeg er på et lavere nivå enn jeg var i desember lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yeah er i kontinuerlig kontakt med neurolog og fastlege...meeeen de bryr seg ikke så mye om treningen. Har hørt rykter om at nervesammensetninger i hjernen kan påvirke hvordan man opplever at musklene arbeider...tenkte at det må være noen som har litt peiling på nerver og muskler i et treningsforum :D hehe

det er til noen trøst ;) for å løfte 1/3 av det jeg gjorde for en mnd siden er bare kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler litt på at nervesammensetningen din i hjernen har blitt påvirket. Men det høres jo ut som du har fått en skikkelig trøkk, og da er egentlig 3 uker ikke lange tiden mht rehabilitering.

Har du noen andre symptomer, eller er det kun det at du føler deg svak? Og hva har legene sagt, har de gitt klarsignal for å gunne på på trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

Det du beskriver er ganske vanlig etter en hodeskade med litt trøkk i. Etter hodeskader har man noen regimer som styrer retur til idrett. Det er viktig å ta det pent i denne fasen, da hjernen etter en hodeskade er ganske sårbar, og fort hurtig progresjon bare vil sette deg tilbake. Det er ved hjernerystelse som regel ikke snakk om noe strukturelle skader på hjernen, men hjernen vil rent funksjonelt fungere annerledes (kall det gjerne dårligere) en stud etter en slik skade. De senere symptomene etter en hjernerystelse omfatter som regel en eller flere av følgende: hodepine, nedsatt konsentrasjon, hukommelsevansker, økt trettbarhet og økt irritablitet.

Regimet for å returnere er bygd opp med platåer. På kurset jeg var på tok man utgangspunkt i ballidretter, men prinsippene blir det samme uansett. Man skal holde seg på et nivå til man er helt symptomfri der. Har du et symptomfritt døgn på et nivå, kan du forsøke deg på et nytt. Om dette går bra må du vente minimum 24 t før du prøver deg på neste, men det kan ta dager og uker før man er klar for full retur til idrett. Protokollen jeg ble presentert var:

  1. Fullstendig hvile, ingen aktivitet
  2. Lett aktivitet som gange eller ergometersykkel
  3. Idrettsspesifikk trening
  4. Ikke-kontakttrening
  5. Fullkontakttrening etter medisinsk klarering
  6. Kampaktivitet

Overført til styrketrening blir det litt annerledes. Jeg vil si at punkt tre kan overføres til lett styrketrening. Da skal du altså klare å gjennomføre en lett styrkeøkt uten å føle noen av symptomene jeg skrev ovenfor underveis eller etter økta, før du får lov til å progrediere til moderat styrketrening og til slutt tung styrketrening.

Det er bare å være forberedt på at en hodeskade som dette er veldig belastende for hjernen, og du kommer ikke videre ved å haste deg gjennom. Ta det pent, tren symptomfritt og hvil tilstrekkelig så blir alle friske til slutt.

Edit: Det betyr altså at så lenge du blir utslitt av en 10kg dumbbell får du ikke lov til å drive med det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...