Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På en skala fra 1 til 10, der 10 er sunnest.... hvor sunn er den hjemmelagde pizzaen min:

Deig: 4-6 dl hvetemel

2 dl byggmel

2 dl sammalt hvete

2 ss Vita hjertego olje

1 pk tørrgjær

og så vann slik at deigen blir sånn passe...litt usikker på mengden (A)

Fyll: 1 boks hakkede tomater

1 boks ananas

1 pk karbonadedeig (varierer litt på 400 og 500 grams-pakker)

1/2 boks mais

1-2 sopp

og ost på toppen, av krydder pleier jeg bruke hvitløkspulver, chilikrydder, oregano, paprikakrydder (ikke alle på en gang, men som regel oregano og en annen kryddertype)

Tillegg i fyllet avogtil: paprika, bacon, kyllingfilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skala fra 1 til 10, der 10 er sunnest.... hvor sunn er den hjemmelagde pizzaen min:

Deig: 4-6 dl hvetemel

2 dl byggmel

2 dl sammalt hvete

2 ss Vita hjertego olje

1 pk tørrgjær

og så vann slik at deigen blir sånn passe...litt usikker på mengden (A)

Fyll: 1 boks hakkede tomater

1 boks ananas

1 pk karbonadedeig (varierer litt på 400 og 500 grams-pakker)

1/2 boks mais

1-2 sopp

og ost på toppen, av krydder pleier jeg bruke hvitløkspulver, chilikrydder, oregano, paprikakrydder (ikke alle på en gang, men som regel oregano og en annen kryddertype)

Tillegg i fyllet avogtil: paprika, bacon, kyllingfilet

I forhold til din målsetning og sunn i forhold til hva?

Sunn er ikke noe man kan si om en ting alene, du må sette det i perspektiv av noe.

eks)

-Dersom du skulle spise den pizzaen der for resten av livet og ville ned i fett% ville jeg gitt den en 3'er

-I forhold til frossen og ferdigpizza får den en 7'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til din målsetning og sunn i forhold til hva?

Sunn er ikke noe man kan si om en ting alene, du må sette det i perspektiv av noe.

eks)

-Dersom du skulle spise den pizzaen der for resten av livet og ville ned i fett% ville jeg gitt den en 3'er

-I forhold til frossen og ferdigpizza får den en 7'er

Takk for svar:D

mente i forhold til ferdigpizza :) som et alternativ en dag jeg får skikkelig lyst på pizza:) målet er vel vektnedgang på sikt, men varierer maten mye mer enn pizza hver dag, så tror ikke jeg har det aller verste kostholdet totalt sett, selvom jeg fortsatt har mye å lære:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah , spm mitt passer nok inni denne tråden ...

Hva er forskjellen på muskelvekst og fitness ?:huh:

Man kan jo velge på loggen , og ja.. derav spørsmålet Burde jeg bli litt flau nå? :D

Muskelvekst og fitness er to helt forskjellige ting. Muskelvekst er en økning i muskelmasse. Fitness kan bety litt forskjellig, men i treningssammenheng, som i bodyfitness, så handler det mye om å skape en muskuløs og proposjonert kropp.

Fitness i seg selv betyr vel tilpasningsdyktighet. Og i biologien snakker man om at jo mer fitness man oppnår, desto bedre. Dvs. at jo bedre man tilpasser seg, jo større sjanse har man for å overleve og føre avkom videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah , spm mitt passer nok inni denne tråden ...

Hva er forskjellen på muskelvekst og fitness ?:huh:

Man kan jo velge på loggen , og ja.. derav spørsmålet Burde jeg bli litt flau nå? :D

Det er vel i hovedsak ikke så stor forskjell.. Fitness handler vel kanskje om sunn livsstil i tillegg til en sterk og fungerende kropp, mens muskelvekst er litt mer spesialisert mot det. Typisk så vil det vel bli flere gutter som setter seg i "muskelvekst" båsen enn jenter tipper jeg :p Fitness kan vel også dekke flere andre områder, og er en litt mer uspesifikk "generell helse" - greie enn muskelvekst.

Men de båsene der er vel ikke blodseriøse, og en kan vel bare sette seg inn der en føler en hører hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i hovedsak ikke så stor forskjell.. Fitness handler vel kanskje om sunn livsstil i tillegg til en sterk og fungerende kropp, mens muskelvekst er litt mer spesialisert mot det. Typisk så vil det vel bli flere gutter som setter seg i "muskelvekst" båsen enn jenter tipper jeg :p Fitness kan vel også dekke flere andre områder, og er en litt mer uspesifikk "generell helse" - greie enn muskelvekst.

Men de båsene der er vel ikke blodseriøse, og en kan vel bare sette seg inn der en føler en hører hjemme :)

Ah takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trening med lavt volum? ift. sett, rep og 1 rep maks?

Lavt volum er typisk hvor en ikke har mange sett og reps. Et program hvor en ikke har lavt volum er for eksempel i oppkjøringsfaser før konkurranser, sånn som for styrkeløftere. Da er det færre reps, siden løftene blir tyngre (altså høyere intensitet i % av 1RM). Høy volum vil da være mange sett og litt flere repetisjoner med lavere intensitet i % av 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavt volum er typisk hvor en ikke har mange sett og reps. Et program hvor en ikke har lavt volum er for eksempel i oppkjøringsfaser før konkurranser, sånn som for styrkeløftere. Da er det færre reps, siden løftene blir tyngre (altså høyere intensitet i % av 1RM). Høy volum vil da være mange sett og litt flere repetisjoner med lavere intensitet i % av 1RM.

OK! Det var det jeg trodde, men ble litt usikker. Fikk tips om å trene med lavt volum for å kunne trene beina uten at de skal bli så veldig mye større. Så jeg bør altså ligge på få sett og få reps (type 3x5?) med relativt lette vekter? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Det var det jeg trodde, men ble litt usikker. Fikk tips om å trene med lavt volum for å kunne trene beina uten at de skal bli så veldig mye større. Så jeg bør altså ligge på få sett og få reps (type 3x5?) med relativt lette vekter? Takk for svar :)

Vanskelig å si. Men hvis du ikke vil at de skal vokse noe særlig så kan du jo trene med akkurat samme vekt som nå...

Men 5 repetisjoner er ikke så veldig lavt egentlig, du kunne godt ha lagt deg på 3 repetisjoner :) Og så kan du fokusere på baseøvelsene, og kutte ut andre støtteøvelser som du gjør for å få pump (eller lignende). Gjør du for eksempel knebøy 6x3 eller kanskje 4x3 to dager i uken (til sammen 8 sett der) så vil du mest sannsynlig ikke øke på samme måte som du ville gjort ved å trene mer hypertrofi-spesifikt. Kan godt hende du blir sterkere og, uten å bli større ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut her, om du husker sånn omtrent noe om når du kan ha hørt den

http://www.p4.no/musikk

The Roots – Something In The Way Of Things (In Town)?

Den kom plutselig på mens jeg lagde middag i sta, så jeg løp ut i stua, henta telefonen, slo på soundhound app`n og holdt den opp til radioen!

Såååååå glad låt = superhappy Nina! :) Soundhound app`n er genial btw! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Men hvis du ikke vil at de skal vokse noe særlig så kan du jo trene med akkurat samme vekt som nå...

Men 5 repetisjoner er ikke så veldig lavt egentlig, du kunne godt ha lagt deg på 3 repetisjoner :) Og så kan du fokusere på baseøvelsene, og kutte ut andre støtteøvelser som du gjør for å få pump (eller lignende). Gjør du for eksempel knebøy 6x3 eller kanskje 4x3 to dager i uken (til sammen 8 sett der) så vil du mest sannsynlig ikke øke på samme måte som du ville gjort ved å trene mer hypertrofi-spesifikt. Kan godt hende du blir sterkere og, uten å bli større ;)

OK. Da skjønner jeg tegninga :) Det er vel en sjelden problemstilling her inne, hehe :p Igjen, takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bør man trene i uken uten å gå lei? Nettopp begynt, og alle sier at jeg ikke bør ta i for mye så motivasjonen går bort.

Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg gikk rett fra 1-2 økter i uka til 6, og har holdt på med det i snart et halvt år :) Om du er veldig glad i å trene kan du kjøre på med så mange økter du vil. Men om du tror selv at etter så og så mange økter kommer du til å bli lei, så må du bare finne noe som passer deg! Det er i alle fall det beste jeg kan komme opp med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...