Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri brydd meg om hvordan personer jeg tar råd av ser ut. For all del, jeg er enig i det mange av dere sier, og forstår at folk vil ha en en PT som representerer slik deres eget mål er. Min oppfatning er uansett at det er noen som er de fødte "veilederene", som ikke nødvendigvis interesserer seg for å få drømmekroppen. Selv om de uten tvil har kunnskapen til det. Andre igjen er dumme som brød og trenger bare litt veiledning for å få en fysikk de fleste bare kan drømme om. Det er helt klart forskjell på genene, og ikke minst "type personer". Noen egner seg rett og slett bedre til å ha det jævlig og elsker å tyne seg selv, mens andre greier knapt nol føle litt ubehag før de backer ut.

Jeg synes Lyle McDonald skriver mye bra om dette i "talent vs hard work"-artiklene. Om jeg ikke husker feil så er det vel ofte "arbeidsjernene" (de uten talent, men med god arbeidsinnsats) som egner seg som trenerskikkelser; de ser at om de legger like mye arbeid i treningen sin som de med et talent (og som utnytter det med fornuftig trening) gjør, så har de ikke sjangs til innhente de grunnet deres medfødte forsprang. Dette kan desverre også gjelde "klysene" som er født med et gedigent talet og potensiale, men som er så vant med å dominere hele deres barndom (grunnet deres talent) at de aldri har behøvd å trene hardt for å være best. Disse faller som regel gjennom etter de kommer på et litt høyere nivå og møter folk med samme medfødte talent som i tillegg trener hardere og bedre.

Med denne vinklingen vil jeg egentlig si at det ofte er de som ikke når helt gjennom, grunnet deres begrensede potensiale, som er de beste veilederene. Folk som har et gedigent talent og får mye gratis er ofte for opptatt med å bare være "fantastiske" og investerer neppe mye tid i å sette seg inn i hvordan andre med dårligere forutsetninger må trene for å oppnå noe de selv får omtrent gratis.

Alt i alt en ganske deprimerende, dog informativ og bra artikkel-serie. Man lærer i det minste å hate de som flyter på sitt medfødte talent:thumbsup:

Noe jeg synes er utrolig underholdene (og irriterende) å høre på, som blir sagt ganske ofte på treningsstudio, er når folk sier ting som samtidig beviser at de ignorer all logikk innen trening og ernæring. Ofte virker det som at kun én matvare/et kosttilskudd er forskjellen på om en person er sylslank eller en tjukkis. På styrkedelen virker det som, i følge dem, at en fysikk hadde blitt helt endret om de bare hadde valgt å gjøre knebøy til benk istedenfor vanlig knebøy, eller skråbenk med manualer istedenfor stang.

Det er to type kommentarer som går meg på nervene;

1. ''Jeg er så tynn at jeg ikke trenger å trene''. Typisk periode-trenere, og jeg kjenner flere av dem. Veldig ivrige i en måned, så blir de lei og så kommer de med kommentaren at de er så tynne fra før at det har ingen hensikt. Og så går det tre uker og så begynner de jammen meg å trene igjen. I løpet av et halvt år har de ''begynt å trent og endret livsstilen sin'' seks ganger......

2. ''Hvorfor trener du? Du er jo så tynn!''. Det er et helt utrolig at det fortsatt finnes mennesker som tror trening bare handler om å bli tynnest mulig. De ser absolutt ingen helsefordeler med det - kun tallet på vekta. De samme menneskene får jo ofte hjerteinfarkt om man nevner styrketrening i en setning. ''Er du klar over hvor stygt det er med muskler på jenter?''.

Fra et nettmøte på KK.no

"Hei!

Jeg er en jente på 27 år som har gått ganske mye ned i vekt de siste månedene. Jeg veide ca. 62-63 kg i begynnelsen av september og veier nå 57-58 kg. Er 175 cm høy, så jeg skjønner at jeg ikke bør veie særlig mindre nå. Har ikke prøvd å gå ned i vekt, men har begynt i ny jobb som innebærer mye reising og en del stress, så antar det er hovedgrunnen.

Jeg er generelt opptatt av å spise sundt, men er veldig glad i å kose meg med noe ekstra godt av og til også. Jeg har grovt regnet ut at jeg antakelig får i meg ca. 1500-1600 kcal daglig og noe mer i helgene (av og til opp til 2500). Ellers kan jeg si at jeg er generelt "hverdagsaktiv", går turer daglig og prøver å trene 2- 3 ganger i uken. Så spørsmålet mitt er altså: Får jeg i meg for lite mat? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har lyst å gå ned flere kg, men har samtidig ikke egentlig behov for å gå så mye opp heller. Er fornøyd med meg selv slik jeg er nå.

Veldig takknemlig for svar! :)

hei, det er egentlig bare du som kan se om du får i deg nok nå. hvis du er vektstabil og føler deg topp på 1600 i uken og 2500 i helgen, så er det mest sannsynelig at du ikke gjør så mye galt her. 1600 er for lavt for deg synes jeg, men en vektreduskjon gjør ofte til at man ikke kan øke så mye i etterkant pga redusert metabolisme. Jeg ville kanskje valgt litt mer til hverdags og ikke skeiet så mye ut i helgen, hvis du opplever å ha lite energi i uken.

:) Ina "

?????????

Annonse

Haha, ja nå lo jeg godt... Enorm muskelmasse er nok ikke svaret på min forbrenning..

Men jeg har tatt stoffskiftehormonprøven. Skal ringe legekoontoret for svar i morra :D

Hahaha, det var mest ment som en spøk :p Du må fortelle hvordan det går! Synes det er så interessant at noen kan ha så mye høyere forbrenning enn andre :p

Hahaha, det var mest ment som en spøk :p Du må fortelle hvordan det går! Synes det er så interessant at noen kan ha så mye høyere forbrenning enn andre :p

ja jeg skjønte det.. haha..

Ja det er antakelig bare sånn jeg er, men det er så slitsomt til tider med sånne mengder med av mat til en liten kropp :p haha..Men denne uka har det virkelig vært mange kcal spist :p

Annonse

Jeg synes det er så herlig med jentene som dusjer og sminker seg (og tar på kompresjonsklær) før trening. Skulle trodd de skulle på fest eller noe...jeg er glad jeg "bare er en mann". Da er det dagens t-skjorte som er på og bytter arbeidsbuksene og sko med shorts og joggesko. Vips, ferdig! :D

Takker og bukker.

Hilsen sminkersegogtarpåsegnyerenekompresjonsklærførtrening:P

Dagens nettmøte med Drevon på VGNett:

Slanke, markerte muskler.

Innsendt av: Anonym

Hei! Jeg trener styrke med vekter og cardio, men frem til nå er musklene fremtredene og store. Jeg ønsker slanke, markerte muskler. Hvordan skal jeg gå frem?

Hei,

Du kan redusere vekttreningen og drive mer uteholdenhetstrening.

Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Hvordan i all verden skal vi klare å få bukt med naive og feilstilte virkelighetsoppfatninger når vi til stadighet opplever "eksperter" innenfor feltet som nører opp under disse mytene? Burde ikke noen snart gripe inn og ta de for direkte vranglære?

Dagens nettmøte med Drevon på VGNett:

Slanke, markerte muskler.

Innsendt av: Anonym

Hei! Jeg trener styrke med vekter og cardio, men frem til nå er musklene fremtredene og store. Jeg ønsker slanke, markerte muskler. Hvordan skal jeg gå frem?

Hei,

Du kan redusere vekttreningen og drive mer uteholdenhetstrening.

Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Hvordan i all verden skal vi klare å få bukt med naive og feilstilte virkelighetsoppfatninger når vi til stadighet opplever "eksperter" innenfor feltet som nører opp under disse mytene? Burde ikke noen snart gripe inn og ta de for direkte vranglære?

spis mindre enn du forbrenner. Fortsett til musklene er små nok. Med riktig kosthold er underhudsfettet lavt nok til at de er markerte. Gå så opp til vedlikeholdskalorier. Trening er mindre viktig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...