Gå til innhold

Det du IKKE spiser


02-snapper

Anbefalte innlegg

Mhm. Jeg skjønner den selvfølgelig, og for meg så var det vanskelig å greie "switchen" til å bare se på mat som mat.

Ting som så ekle ut hadde jeg ikke lyst til å spise, fordi... ekkelt.

Men når jeg innså hvor mye god mat jeg missa, så var det å tvinge meg selv til å switche. Å aktivt smake.

Jeg kan enda ta meg sjæl i å tenke for mye over hva jeg spiser, og så miste lysta på den retten... men det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Eksempelvis rakfisk. Jeg elsker rakfisk... Men jeg greier som regel ikke spise mer enn to porsjoner, for plutselig så "går det opp for meg" hva jeg spiser og at det virker ekkelt og sånt.. Det er litt som å møte veggen når man driver med cardio.. Plutselig er det bare nok.

Et annet eksempel er melormer. Iallefall her i landet, eller den vestlige verden generelt, så er jeg blant det mindretallet som spiser melormer..

Men det var jævlig vanskelig første gangen jeg skulle smake, for man veit jo hva det er... man har sett dem.. Det er stor "æsjfaktor".. men det er godt, hvis man gir det sjangsen.

(når jeg tenker meg om, så er ikke ål som abbor.. men det var det jeg umiddelbart kom på, så jeg skreiv det... burde brukt lenger tid på å finne ut hva det smaker som, men står det stille så står det stille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var jeg kjempe kresen og levde omtrent på makaroni med ketchup, var veggis og hadde generelt et litt forstyrra syn på mat. Så tok jeg treninga mer seriøst og begynte å spise kjøtt for å få orden på kostholdet igjen. Nå spiser jeg omtrent alt jeg kommer over, og elsker å prøve ut nye ting. Sålenge det ikke er farlig tar jeg utfordringen med å iallefall smake på det før jeg sier "liker ikke". Mange ting som er gufne når man vet hva det er, men så får man en god mestringsfølelse når man er tøff nok til å prøve :) Har ikke prøvd ut melormer enda, og det spørs vel om jeg hadde vært så begeistret , men ellers er jeg enig ;) Mye man går glipp av dersom man ikke gir det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "må" da være pga utseendet?

For snegler er jo fantastisk digg, og smalahove er jo noe av det beste vi har her til lands. Ål er jo, smaksmessig ikke så langt fra abbor (syns jeg, da).. så der ser jeg ikke at det er smaken som skal være veldig rar.

Nei, ikke egentlig. Har prøvd ål, snegle og smalahove... og... nei, I won't repeat. :D

Prøver som regel det meste.. har spist f.eks fruit bat, barracuda og mange andre rare ting, så det er ikke pga utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egentlig. Har prøvd ål, snegle og smalahove... og... nei, I won't repeat. :D

Prøver som regel det meste.. har spist f.eks fruit bat, barracuda og mange andre rare ting, så det er ikke pga utseendet.

Oo, du har smakt flyvende hunder? Awesome.

Har ikke fått muligheten til det, selv. (merkelig nok? :p )

Men barracuda har jeg jo fått i meg. Men de har jo allerede utseendet med seg. De er jo som ei sexy gjedde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaviar: fordi det har litt merkelig konsistens og ikke har noen tyggemotstand

Rekerogn: fordi det kiler i ganen og ikke har tyggemotstand.

Farseprodukter (unntatt medisterkakene til mamma): Jeg liker det ikke. Ofte litt for myke og salte syns jeg.

Fiskepudding: Igjen dette med tyggemotstand.

Blekksprut: jeg nekter å tro at de som sier at dette smaker godt er ærlige med seg selv og omverdenen.

Gammelost: skulle gjerne likt det for proteininnholdet er svært høyt (50%), men smaken da...

Men igjen: Før likte jeg ikke brunost fordi jeg syns det kilte i ganen, jeg likte ikke egg i noen form (stekt,omelett,røre,kokt) pga konsistensen, oliven, reker, majones og kokt skinke var også helt uaktuelt å innta, og nå idag spiser jeg alt dette med stor glede, så hvem vet; kanskje jeg blir en hardbarka farse- og blekksprutelsker om noen år :D (lets hope not)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaviar: fordi det har litt merkelig konsistens og ikke har noen tyggemotstand

Rekerogn: fordi det kiler i ganen og ikke har tyggemotstand.

Farseprodukter (unntatt medisterkakene til mamma): Jeg liker det ikke. Ofte litt for myke og salte syns jeg.

Fiskepudding: Igjen dette med tyggemotstand.

Blekksprut: jeg nekter å tro at de som sier at dette smaker godt er ærlige med seg selv og omverdenen.

Gammelost: skulle gjerne likt det for proteininnholdet er svært høyt (50%), men smaken da...

Men igjen: Før likte jeg ikke brunost fordi jeg syns det kilte i ganen, jeg likte ikke egg i noen form (stekt,omelett,røre,kokt) pga konsistensen, oliven, reker, majones og kokt skinke var også helt uaktuelt å innta, og nå idag spiser jeg alt dette med stor glede, så hvem vet; kanskje jeg blir en hardbarka farse- og blekksprutelsker om noen år :D (lets hope not)

Takk for tipset, da skal det handles gammelost i morra (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner at denne tråden provoserer meg! så mye god og bra mat som blir "æsjet og Fysjet" til :(

Hvorfor det? Liker man det ikke så liker man det ikke. Jeg kan ikke bare magisk like fårikål. Sorry meg, men det syns jeg ikke er godt. Hvis ejg ikke hadde smakt det og sagt æsj hadde det vært en helt annen sak ;) Det er bare barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød, pasta og glutenholdige produkter (pga cøliaki, og de glutenfrie alternativene er virkelig ikke gode..)

Majones

Sylteagurk

Kaviar

Blåmuggost

Oliven

Sukkerholdige drikkevarer (brus, juice etc - av samme grunn som dere andre; hva er vitsen når det finnes sukkerfrie alternativer? :))

Og sist men ikke minst - Dravle! Fy søren.. Ble lurt til å spise det en gang da jeg ble fortalt at det var hjemmelaget karamellpudding. Hands down det jævligste jeg har smakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...