Gå til innhold

Tar du ferieferie?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

Tar du ferieferie når du tar ferie? Eller tenker du sunt og prøver å skvise inn litt pushups i løpet av dagen?

Siden februar har jeg trent 5 ganger i uken og tenkt mer på kosthold enn før. Nye favorittmaten min er (helt alvorlig) blitt fisk og grønnsaker, og jeg føler meg rastløs uten aktivitet.

Nå er jeg på ferie på Bahamas med familien, og jeg prøver å ikke tenke for mye på trening. Jeg har vært gjennom en liten treningsperiode på 3 måneder hvor jeg gikk ned noen kg og litt opp i muskler, og det føltes fantastisk. Nå spiser vi godt nesten hver dag (litt snacks på fly, litt på båt, litt ved stranden osv) og det blir såå feil for meg. Jeg er tilbake 12. juli, den 13. har jeg bursdag og mandag 15. begynner jeg i ny jobb (gruppeinstruktør på nytt senter). Dermed er planen min nå å kose meg, spise akkurat hva jeg vil (er ikke så ofte jeg er på Bahamas :jimlad::happy:) og så starte opp igjen mandag 15. juli.

Det gleder jeg meg til :D

Så, tar du ordentlig ferie når du først reiser et sted? Slår du deg løs? :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel litt ann på. Personlig har jeg ingen regler og gjør som jeg vil uansett. Da blir det aldri noe som er "ferie" på trenings- eller matfronten, og man tilpasser seg omstendighetene. Har for eksempel veldig lyst til å trene med vekter også når jeg drar til Portugal senere i sommer, men det blir naturlig nok ikke en tidsprioritet siden jeg først vil oppleve andre ting. Men skal få skviset inn ei økt eller to, og det er bare for trivselen og gleden sin skyld! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skeiet ut på avholdsfronten (er det med andre ord til vanlig, men 3 unntak på litt kort tid nå) og spist mer usunt når jeg var i Syden (hadde liksom ikke så mye valg..), men trener og spiser så sunt jeg kan. Med unntak av blå pringles (de har ikke i Norge). Essensielt for sydenferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tre uker ferie i sommer, og de skal nytes! :love:

Første uka reiser jeg til hjembyen min, og treningsklærne blir IKKE med. Jeg skal sitte ute i sola å drikke kald hvitvin, jeg skal spise på alle favorittrestaurantene mine (her jeg bor nå har vi ingen jeg liker), jeg skal shoppe, treffe kjentfolk og baare trives. Kanskje det blir en fjelltur for kosen sin del!

De to siste ukene skal jeg være hjemme, så om det blir dårlig vær blir det nok noen turer på trening. Blir det derimot knallvær prioriterer jeg lett sløving, båtliv, grilling, stranda og andre ting som er essensielt for livskvaliteten. Tre uker ødelegger ikke allverden uansett, og vi vet alle at vinteren blir lang, mørk, og med masse tid til trening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ferieferie nesten to uker denne sommeren, var bortreist og "treningen" ble stort sett bare en koselig gåtur per dag. Det var kjempedeilig, men jeg kjenner meg likevel ganske skeptisk til å ta så lang ferieferie igjen. Ikke fordi jeg merket så utrolig stor forskjell på kroppen eller noe egentlig, men fordi jeg ble så monsterstøl i flere dager etter at jeg begynte å trene igjen. Neste gang med ferie på mer enn fire-fem dager, så vil jeg nok likevel prøve å få inn et par økter, eller gjøre alternative øvelser (spørs jo hvor jeg er på ferie), bare for å slippe å bli så støl igjen. Fint å være "god-støl", men det er ikke noe særlig å være "fml-støl". :blackeye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare tre uker ferie i sommer, og de skal nytes! :love:

Første uka reiser jeg til hjembyen min, og treningsklærne blir IKKE med. Jeg skal sitte ute i sola å drikke kald hvitvin, jeg skal spise på alle favorittrestaurantene mine (her jeg bor nå har vi ingen jeg liker), jeg skal shoppe, treffe kjentfolk og baare trives. Kanskje det blir en fjelltur for kosen sin del!

De to siste ukene skal jeg være hjemme, så om det blir dårlig vær blir det nok noen turer på trening. Blir det derimot knallvær prioriterer jeg lett sløving, båtliv, grilling, stranda og andre ting som er essensielt for livskvaliteten. Tre uker ødelegger ikke allverden uansett, og vi vet alle at vinteren blir lang, mørk, og med masse tid til trening. :D

Jeg er heelt enig med deg :) Blir akkurat 3 uker på meg også, og selv om jeg gleder meg veldig til å komme tilbake til normalen er dette litt deilig også.. :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 feriedagen, etter helga da:p Men syklet 55km med 21.5km/t i snitt(hadde vel hatt en del høyere snitt hadde det ikke vært for 8km by sykling, type 15 i sniit midt inni).. Ferie fra jobben men ikek fra alt anna egentlig. skal ikek på noe tur så og sitte på ræva i 3 uker funker ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 feriedagen, etter helga da:p Men syklet 55km med 21.5km/t i snitt(hadde vel hatt en del høyere snitt hadde det ikke vært for 8km by sykling, type 15 i sniit midt inni).. Ferie fra jobben men ikek fra alt anna egentlig. skal ikek på noe tur så og sitte på ræva i 3 uker funker ikke..

Nei det å sitte HJEMME på ræven og ikke gjøre noe er jo ikke aktuelt :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke HELT fri, men har strengt tatt MER tid til trening enn ellers når det er ferie,- og vi er hjemme. Men når vi er BORTreist på ferie, så prioriterer jeg annerledes enn "hverdags". Vi reiser familien, meg, mann og to barn, og BARNAS ve og vel er til syvende og sist det viktigste. Vi drar på chartertur, med nærhet til badeland, tivoli, strender og flott bassengområde. VI har all-inclusive slik at vi vet barna kan få seg noe kald og god drikke når de vil og vi slipper og kjøpe tredje lunsj/middagsrett fordi barna ikke likte de andre to :) Og det er barnas ønsker som betyr mest, ikek vårt behov for hver vår treningsøkt..Vi KAN trene hver for oss, men når barna vil "gjør noe som familie" så har ikke vi hjerte til og si at mmma/pappa må trene først,- SÅ kan vi....Det skjer ikke. Får vi ikke trent før/etter barna sover, så SPØR vi de om det er greit og være bare sammen med en av oss en stund.

Og begrense seg selv med det utvalget restaurantene har er ikke min sterke side,- og jeg har heller ikke mulighet til og "trene opp" det ekstra jeg får i meg :) Men gjennom en "sydendag", selv en "avslappingsdag ved bassenget" sitter vi sjelden i ro mer enn 30 min om gangen...Da er det bading, bli med på do, bli med og hente drikke, gå til det andre bassendet, ta en tur til butikken for og "gjøre noe" osv osv....Mot en 8timers dag på ræva på kontor, så henter jeg fort inn LITT da...Trøster jeg meg med...Treninga håper jeg kan bli 4-6 joggeturer i løpet av de to ukene vi er der. (to økter i uka føler jeg at jeg bør få til, ferie til tross. Er og dra seg opp 0600 og ta en times joggetur før barna våkner..Ja, de er morgenfugler :) )

Må innrømme at jeg gruer meg til ferien og har litt "frykt" for hva to så sløve uker vil gjøre med meg. Både utseendemessig og prestasjonsmessit.Jeg er snart 40, så føler det skal mindre og mindre til. Samtidig så vet jeg at det kommer til og gå bra, når jeg er "oppi det";- og det er helt essensielt for meg og ha slike "prøvelser" mtp mat og trening, fordi jeg har slitt både med anorexia og overtrening,- og trenger slike perioder for og bevise for meg selv at JEG har kontroll,- ikke treninga, mat og måltid. Den dag jeg drar på ferie og får dårlig samvittighet og blir amper fordi jeg ikke greier behersek matinntak og/eller føler jeg ikke får trent nok- da vet jeg at jeg bør oppsøke hjelp,- faktisk......

Herlig og lese hvor totalt mange av dere er i stand til og koble av :) Det er sånn det skal være, og det er sånn det BØR være og det er sånn jeg VIL være..Og jeg nærmer meg, som sagt, gruer meg nå litt på forhånd, men har vært gjennom det såpass mange gang at jeg vet det ikke bli vanskelig når jeg er der :) Og jeg gleder meg masse til to uker med sol, bad, varme og masse moro med mann og barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra ferieferie. Har blitt noen turer, men ellers ingen trening, har ikke tenkt så altfor mye på hva jeg har spist og drukket mye mer alkohol enn jeg pleier..

Skal ikke si jeg aldri kommer til å gjøre det igjen, men det vil ikke bli med det første.. eller det andre.

På trening i dag stemte ingenting, null energi og oppvarmingsvektene føltes tunge.. Litt usikker på om jeg føler ferieferien er verdt det, om jeg skal "forfalle" SÅ mye på 3 uker..

Kan jo så klart være en kombinasjon med dagsformen, men neste ferie vil jeg være mye mer obs på hva jeg spiser (moderasjon er en fin ting kanskje?) og ta noen treningsøkter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært så stor på ferie av diverse årsaker, men nå er økonomien solid og jeg er forlova med tidenes varp av ei dame, så..

I år går 2 uker av ferien til en villa i Portugal med halve familien hennes. Portugal er visst kjent for grillmat, sjømat, og grillet sjømat, i tillegg til at huset vi leier har svømmebasseng og er like ved stranda. Blir vel ikke de helt store styrkeøktene eller noe kaloritelling de to ukene og jeg skal kose meg med god drikke til maten og kanskje en dessert her og der. Aktivitetsnivået blir alikevel høyt og maten i og for seg super, så bekymrer meg ikke nevneverdig. :D

Uansett er 2 uker ferie totalt 4% av alle årets uker. Kropp, enten feit eller fit, bygges ikke mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mer trening i ferien, som vanlig. Uten jobb o.l har man jo evig tid til restitusjon. Reiser å ser litt på tdf og da blir det med mer treningstøy en vanlig tøy. Blir dog lite styrketrening, men 1-3 kondis økter om dagen. Svømming, myyyyye fjell løping, sykle store fjell (bla.a alp d'huez), fjell turer, storby løping og sykkel i Toscana. Om været stemmer blir det en tur til Hafjell eller Hemsedal når jeg kommer hjem for litt utforsykkel.

Blir deilig med ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar ikke ferie fra livsstilen min...det synes jeg blir for drøyt..det blir jo like dumt som å gfite seg også be om en uke fri for å feste og pule rundt:p

Jeg er vel ikke helt enig der. Det er ikke livsstilen min jeg tar pause fra, men hverdagen :) Når jeg er hjemme går ting som vanlig, men når jeg er hele veien på Bahamas går jeg ikke rundt å leter etter treningsstudio og epler på butikken. Da blir det avslapping på stranden og is til dessert hver kveld. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke helt enig der. Det er ikke livsstilen min jeg tar pause fra, men hverdagen :) Når jeg er hjemme går ting som vanlig, men når jeg er hele veien på Bahamas går jeg ikke rundt å leter etter treningsstudio og epler på butikken. Da blir det avslapping på stranden og is til dessert hver kveld. :cool:
Hva man velger å gjøre på ferie er jo opp til hver enkelt...jeg er typen som heller velger sunne ting å kose meg med og treningssenteret er gjerne brukt enda oftere i ferien for min del;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 7 uker ferie (lærer) og tror det hadde gått ille utover formen dersom jeg ga blaffen i trening hele ferien;) De ukene jeg er bortreist tar jeg ferie fra treningen. Prøver jo å være i aktivitet, for eksempel svømmer og går mye, men leter ikke etter treningssenter. Tenker heller ikke særlig mye på kostholdet, det går i pizza de fleste dagene på ferie:p

Når jeg er hjemme trener jeg mer enn vanlig pga har overskudd, tid og senteret er fredelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden i tre uker, men tar ikke ferie-ferie. Satser på morgenløping de fleste dagene +litt styrketrening. Kjenner jeg får abstinenser av å ikke få trent skikkelig og ikke ha tilgang på "vanlig" mat. Skal unne meg litt øl, men dropper godteri og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...