Gå til innhold

Advarer mot planken


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"– Planken er kun bra for unge, slanke og sterke mennesker"

For de som har vært gravide eller hatt stor mage av andre grunner har hatt står mage, har de rette magemusklene ofte sklidd fra hverandre, og man klarer ikke å holde inne magen under planken.

Andre argumenter:

- Den er ikke funksjonell. Neivel..? :clown:

- Folk gjør øvelsen feil.

- Lite forskning på at den forebygger korsryggsmerter.

Crunches er derimot sykt funksjonell. Bruker den bevegelsen av og til når jeg skal reise meg i senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extra! Extra! Read all about it! Styrketrening fører til skade - folk gjør øvelser feil.

Duh! Om ikke folk hadde vært så idioter at de tror de kan gjøre alle øvelser uten innføring, så hadde det ikke vært noe problem. Og selvsagt er det ting fete/gravide/MS-pasienter ikke kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen i seg selv er grei, overskriften er det verre med - for å skape klikk og salg naturligvis. Faktum er at planke i seg selv er en lite funksjonell øvelse og vil ha svært lite overføringsverdi til de aller fleste former av idrett. At det ikke er en ideell øvelse for gravide og overvektige som har fått anatomiske skader/misdannelser på rectus abdominis tviler jeg ikke et sekund på. Har du noe forskning på at en vanlig planke forebygger korsryggsmerter, Andy, eller misforsto jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen i seg selv er grei, overskriften er det verre med - for å skape klikk og salg naturligvis. Faktum er at planke i seg selv er en lite funksjonell øvelse og vil ha svært lite overføringsverdi til de aller fleste former av idrett. At det ikke er en ideell øvelse for gravide og overvektige som har fått anatomiske skader/misdannelser på rectus abdominis tviler jeg ikke et sekund på. Har du noe forskning på at en vanlig planke forebygger korsryggsmerter, Andy, eller misforsto jeg den?

Du misforsto den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok. Jeg har født to barn, og strever veldig med å holde magen inne på planken. Klarer det akkurat. Men det føles ikke spesielt bra. For noen md siden klarte jeg det ikke, og magen tøt ut mellom musklene. Jeg tror mange flergangsfødende burde ligge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Dette var nytt for meg. Jeg har født to barn (den siste i 2008). Om jeg strammer magemusklene, så kan jeg kjenne en glippe i mellom som er kanskje et par cm? Bør jeg ligge unna planken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo kjekt å se trynet til Yngvar igjen...

Forøvrig så føler jeg Vg setter øvelsen planken som til sitt bruk er en helt ok øvelse i samme bås som sigaretter, dop og bruktbiler fra øst europa.

En får jo inntrykk av at seriøse helseplager kanskje død kan følge av å planke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt på nette og kom bla over denne linken:

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sva...nes-34991.html

Fra artikkelen:

Andre typer magetrening kan gjøre separasjonen større, og disse bør unngås. Dette er øvelser der du ikke klarer å holde magen inne. Om du gjør mageøvelser som får det til å bule ut imellom magemusklene, kan dette føre til at separasjonen blir større.

Da blir det ikke mere planke på denne damen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som påpekt tidligere illustrerer ikke overskriften sakens kjerne på en god måte, men slik er det når man "må" jobbe med journalister;) Personlig er jeg enig i mye av det som står det.

Jeg har i min villfarelse trodd at øvelser som utfordrer transversus har vært gode alternativer til crunch varianter for kvinner (og menn) med rectus diastase. Imidlertid ser jeg på NIH sine sider at Kari Bø refererer til en fersk portugisisk studie (hvilken er uvisst) som med ultralyd viser at inndragningsøvelser (planken) fører til at rectus femoris trekker seg fra hverandre, i motsetning til sit ups/crunch hvor de trekker seg sammen. Dette er jo et element som kan være greit å ha i bakhodet. Uansett er det vel viktig å påpeke at dette ikke vil være noe problem for de som ikke har rectus diastase.

Det som hadde vært interessant å sett på er hvordan dette arter seg i andre mer eller mindre statiske bukøvelser (knebøy, mark etc.) Hvis det er et problem i planken, så vil det være naturlig å tro at problemet er større i øvelser som stiller enda større krav..

Ka dokker trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg merker er at alt danglefettet på magen henger når jeg står planken, men det har jo med tyngdekraften å gjøre.

Ja, det var min tanke også! At noe henger ned betyr vel ikke nødvendigvis at man ikke greier å holde magen inne, eller at det "buler ut" mellom magemusklene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken er en statisk øvelse, om man tenker på den tradisjonelle planken og ser bort fra push ups osv. Som statisk øvelse er den kanskje grei, det er mange statisk øvelser å velge mellom, sitte støttet mot veggen med knærne i 90 graders vinkel er jo en sånn øvelse. Jeg vet ikke hva jeg skal tro om den egentlig. Det jeg VET er at mange som har naturlig svai i ryggen får vondt av den, og de har sånn sett en ideel utgang for markløft. Jeg velger å ikke anbefale planken, da jeg ikke er fan av statiske øvelser, og jeg ser ikke at den gjør noe som andre øvelser ikke kan gjøre like godt. Personlig synes jeg planken er dørgende kjedelig, og sånn sett gidder jeg ikke å kjøre den. Dessuten er den så teknisk krevende å gjøre 100 % korrekt, at det er nesten umulig uten å ha en pt som sjekker hver knokkel fra leggen og opp til nakken både foran og bak hele tiden. Har ennå til gode å se noen som gjøre den helt, helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere mener buler ut mellom magemusklene? Nå ble jeg stressa.

Altså når jeg står oppreist og strammer magen så er den helt flat. Men når jeg gjør planken så henger det ned litt på midten. Jeg klarer ikke å stramme magemusklene nok til at magen blir flat slik som når jeg står. Hva som henger, tja, som svaret over sier så må det vel være det som måtte være innenfor magemusklene. Aner egentlig ikke. Når jeg kjenner på det så kjennes det ut som bare hud/fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...