Jump to content

Cala_

Members
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

About Cala_

  • Rank
    Member
  • Birthday 03/17/1975

Profile Information

  • Gender
    Kvinne
  • Location
    Trondheim

Recent Profile Visitors

976 profile views
  1. Som KingOlsen over sier, så lenge du spiser mindre enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt. Ofte er det nå slik at det skal et rimelig lavt antall kalorier til for å holde seg under det man forbrenner. Så for å gjøre dette mest mulig levbart (ikke gå så mye sulten), gjelder det å la en god del av disse kaloriene komme fra proteiner som vil holde deg mett lenger. Fett må vi jo også ha en del av. Men erstatt mest mulig av karbohydratene med proteiner.
  2. Cala_

    Tunfisk

    Jeg er egentlig veldig glad i tunfisk på boks. Vet jo at den er proppfull av proteiner, så passer fint i planene mine om å spise sunnere. Men etter at det for en stund tilbake var mye negativt om tunfisk i media (tungmetaller), så har jeg holdt meg unna tunfisken. Googlet litt i dag på denne problemstillingen og fant blant annet en artikkel om at tunfisk på boks faktisk er sunnere enn fersk fordi den ferske er gjerne større fisk og det er disse som inneholder mest tungmetaller. Så de på boks skal man ikke være redd for å få i seg for mye av. Dere som spiser mye proteiner og da kanskje blant annet tunfisk, hva er deres tanker rundt dette?
  3. Mannen min sliter veldig med å holde vekta oppe. Det har han vel egentlig gjort store deler av livet. Han hadde en to-års periode med styrketrening og proteinpulver der han klarte å komme opp i 75 kg. Ellers sliter han med å holde seg opp mot 70. Nå tror jeg han er en del under 70. Han er 1,76 høy. Problemet er at han ikke klarer å spise nok av vanlig mat. Han har prøvd i perioder, men det er et voldsomt slit for han som er småspist av natur å klare å få i seg nok kcal i løpet av dagen. Så pulver/shake tror jeg er eneste løsning for han for å få mer kjøtt på kroppen og se litt sunnere ut. Trening er ikke er tema på nåværende tidspunkt. Han har så mye på tapetet at det har han ikke tid til (og heller ikke motivasjon til). Derfor lurerer jeg på hvilket pulver hadde vært best til han? Vet er er noe som heter gainers? Tips mottas med stort takk. Er slikt billigere i Sverige? Vi drar til Storlien en gang i blant.
  4. Er det noen som kan anbefale noen enkle apper for iPhone der man kan logge vekta si og kanskje også omkrets rundt livet osv. Alle appene jeg prøver maser om målvekt og hvor mye man vil gå ned i vekt pr uke osv. Jeg er ute etter en app for å følge med vekta over tid, ikke noe annet. Finnes noe slikt?
  5. Så det er ikke først og fremst aktuelt med noen styrkeøvelser? Av en eller annen grunn var nettopp det det første jeg tenkte på. Men tusen takk for svar og tips. Skal prøves.
  6. Jeg har begynt å kjenne på litt vondt/ubehag i høyre skulder. Jeg regner med dette kan skyldes mange år bak pc-skjerm ifm kontorjobb. Noen som har gode tips til enkle styrkeøvelser som kan hjelpe? Det er ikke noe stort problem enda og ja jeg bør nok etter hvert ta kontakt med lege/kiropraktor. Men tenkte å prøve med litt styrkeøvelser først. Jeg trener tre ganger i uka, hvorav to av disse inkluderer ca 30 min med diverse styrketrening for hele kroppen. Men er litt usikker på hvilke øvelser jeg burde prøve for denne skulderen.
  7. Kunne tenke meg å begynne med litt styrketrening ved bruk av en slik gymball/treningsball som er så populært nå. Noen som har erfaring med slike og kan anbefale en? Vet det de kommer i ulike størrelser. Jeg er 168 høy, så om det er høyden som avgjør str så hvilken trenger jeg? Ellers noen spesiell type/merke som kan anbefales eller er det samme hvilken man anskaffer?
  8. Ole-Mats: Så det du sier er at overvekt kan rett og slett være grunnlag nok for overpronasjonssko i seg selv.
  9. Ja, altså uten å være bevisst på det og uten å gjøre noen øvelser med det i tankene? Kan det med andre ord bare gå over av seg selv?
  10. Våren 2011 begynte jeg å løpe. Var da innom Löplabbet her i Trondheim for å få testa foten og kom ut derfra med sko for overpronasjon. Den gangen var jeg overvektig og veide mer enn 20 kg mer enn i dag. Har siden den gang vært innom flere løpesko for overpronasjon og mener de har funka greit. Nylig kjøpte jeg meg ytterligere et nytt par sko for overpronasjon på XXL. Denne gangen uten veiledning fra noen selgere. Ikke lenge etter det var jeg innom G-Max med dattera mi som skulle ha seg løpesko. Møtte på en selger der som vurderte foten hennes til nøytral. Jeg nevnte at jeg bruker overpronasjonssko og da ville han se på min fot. Mente da at jeg slett ikke har behov for overpronasjonssko siden jeg har en normal fot med høy fotbue. Og jeg må innrømme at jeg har begynt å bli veldig usikker på de nye løpeskoene mine. Føles til tider på en måte som foten min blir tvunget utover. Har begynt å få litt vondt i skinnleggen når jeg løper. Det er ikke snakk om mer enn en halvtime to ganger i uka på tredemølle da, men likevel. Kan det være at overpronasjon rett og slett "går tilbake"? At man etter en tid ikke trenger/bør ha slike sko?
  11. Det er ikke ofte jeg er sosial på kvelden der mat er en del av greia, så nødvendige unntak er helt greit. Grunnen til at jeg ønsker fasteperioden på kvelden er for å få skikk på mine uvaner med kveldsspising. Har vanskelig for å være måteholden da når jeg først er i gang og mye tull har lett for å komme innabords mens man sitter i sofaen, ønsker å bryte dette.
  12. Ingen konkurransetrening. Kun moderat trening, 1 time tre ganger i uka hvorav halv time løp og halv time styrke.
  13. Men hva med det å ikke spise noe etter trening som avsluttes i 20-tida på kvelden? Er det helt uproblematisk om man selv syns det føles ok?
  14. Jeg har så smått begynt å lukte på periodisk faste 14:10, dvs faste i 14 timer og ha spisevindu på 10 timer som jeg leser er anbefalt for kvinner. I forbindelse med dette leser jeg "overalt" at man gjerne dropper frokosten. Men skjønner ikke helt argumentene for det. Jeg har hatt to dager nå på periodisk faste og da har jeg spisevindu fra kl 7-17. Spiste ikke noe etter kl 17 frem til i dag litt etter kl 7 og syns det funka utmerket. På en vanlig dag står jeg opp 6.45. Tar med meg et par brødskiver i bila på vei til jobb noe som innebærer at disse inntas like etter 7.15. Så er det lunsj på jobb mellom 11 og 12. Drar fra jobb kl 15 og har middagen klar til like før 16. Spiser gjerne litt småtteri mens jeg lager middag også jeg da. Kanskje ei halv brødskive, kanskje et par osteskiver, frukt. Trener to ganger i arbeidsuka og en gang i løpet av helga. I arbeidsuka trener jeg i mellom kl 18-20. Så der har jeg kanskje en utfordring? På tirsdag gikk det helt greit å ikke spise noe etter trening, men det er kanskje ikke helt optimalt? Grunnen til at jeg vil starte spisevinduet mitt så tidlig og inkludere frokost er at det tiltaler meg å faste på kvelden. Hater å legge meg mett, syns det er godt å være lett i kroppen når jeg legger meg. Føler jeg sover bedre da. Alle kommentarer/synspunkter mottas med takk :-)
  15. I perioden mai 2011 til september 2012 gikk jeg ned 22 kg. I dag veier jeg omtrent det samme som på det siste bildet, men er blitt en del strammere så er kanskje en anelse mindre i volum. Jeg er 167 cm høy.
×
×
  • Create New...