Gå til innhold

Pimp my halvfabrikata :)


Eivind Eliasson

Anbefalte innlegg

I de aller fleste tilfeller vil skikkelig hjemmelaga mat smake bedre enn ferdigmat (min mening). Allikevel er det ikke til å komme unna at god, hjemmelaga mat ofte tar lengre tid å lage enn å slenge inn en grandis mens du krangler videre om broscience på www.steroidemonster.com (må for all del ikke forveksles med www.hemoroidemonster.com selv om det nok finnes endel broscience\kjerrigråd der inne og.) Evt kan du flekse litt foran speilet mens du vurderer dagens pump og om den kvalifiserer til www.deiligst.no

I min desperasjon etter å bedre både smak og gjøre maten sunnere har jeg begynt å "pimpe" ferdigmaten. Merk dere at smak er helt overordnet og at evt sunnere får være en positiv bieffekt. Du pimper pimper en bil for at den skal se bra ut, ikke fordi den skal bruke 0,01 dl mine på mila. Hva går det så ut på? Noen graderinger av "pimping":

Lightversjonen:

- sleng på litt ekstra ost og paprika på grandisen, de riktig "frekke" krydrer med f.eks chilipepper og hvitløkspulver

Middelsversjonen:

- Kjøttboller, rikelig med krydder, litt kaldpressa olivenolje, noen biter egg og evt annet snadder i tomatsuppa

Avansertutgaven: Her er vi skikkelig "frekke":

- Ferdigpakke lasange hvor du bytter ut noe av vannet med en halv-en hel boks hakkede tomater, ha opp minst en halv hvitløk finhakka, gjerne litt løk, tomat etc. En variant jeg har brukt er å steke kjøttet i rød palmeolje (smaker mye, finn dog en bærekraftig dyrka variant). Så lenger jeg i rikelig med kaldpressa olivenolje og litt linfrøolje i gryta før jeg bygger opp i forma. Rikelig med pepper, paprikakrydder og oregano\basilikum hører også med.

Så kommer de store spørsmålene:

- Tar det lengre tid? Marginalt.

- Koster det mye mer? Nei.

- Smaker det bedre? Som regel hvis du har litt peiling på hva som går ilag.

- Er det sunnere? Samme som forrige svar.

Om flere synes min tankegang er liv laga så hadde det vært flott med flere "pimpa" oppskrifter og om den blir populær så hadde det vært gøy med en "sticky". Mulig denne hører mer hjemme under oppskriftsforumet, men det får moddene avgjøre.

Her er pimpetriks fra deltakerne i tråden, disse gjøres på eget ansvar. Husk at smaken er som baken, den som regel delt, i noen heldige situasjoner deilig (kjønnsbetinget) men ofte bare helt rævva (ganske kjønnsbetinget).

- wheysted: Karbonadedeig, nønner og hermetisk tomat pluss ymse krydder = kurrant pimp :)

ketshup og sennep på spaghetti ala capri = Uvant kombinasjon, men for noen er dette sikkert en kjempepimp!

- shenjing: meksikanskje gryte: karbonadedeig, stek den opp med en halv løk, masse hvitløk, finhakket chili, litt ingefær, fersk koriander og en knivsegg kajennepepper, kok opp med melk og blandinga, ett minutt før den er ferdig ha i oppkutta rød paprika, en halv boks mais og noen sylta jalapenos. Eller bare dropp posen og ha i hurtigris, mer krydder og en boks tomat = Avansert pimp!

- puma: Nudler med diverse grønnsaker\krydder = en pimping mange "fattige studenter" (les studenter som ikke orker å jobbe ved siden av) kan ha godt av.

- Andy: Big one trippel cheese, nå med kjøtt! = Her har stabburet noe å lære, trippelcheese er knall, men mangelen på kjøtt har vært en hake ved denne godsaken lenge.

- Dovendyret: Satt her å diskuterte med en student her om dagen og vi fant ut at flertallet av alle matretter passer utmerket med bacon. Jim Wendler kom en gang med følgende sitat: "Grilled cheese fucking rules and should be eaten three to four times a day!" Jeg stiller meg fullstendig bak denne setningen og er enig med deg i at ost og bacon er pimping på høyeste plan, gi f... i sunnhet, noen ganger trumfer smaken sunnhet som kongen trumfer en 4er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meksikansk gryte fra Toro ber jo om å bli pimpa .... bruk karbonadedeig, stek den opp med en halv løk, masse hvitløk, finhakket chili, litt ingefær, fersk koriander og en knivsegg kajennepepper, kok opp med melk og blandinga, ett minutt før den er ferdig ha i oppkutta rød paprika, en halv boks mais og noen sylta jalapenos. Eller bare dropp posen og ha i hurtigris, mer krydder og en boks tomat, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om jeg tilsetter en boks hakkede tomater og litt høykvalitets olivenolje i pastaen min så blir den ikke sunnere? :)

Om du tilsetter hermetikk (tomatene) i maten, så blir den ikke sunnere. Hermetiske tomater inneholder stort sett ingenting, det er mer fyllmasse og for smakens skyld. Hakk opp ferske tomater heller :)

Grandisen din blir heller ikke sunnere med mer ost og litt ekstra paprika. Blir bare mer kalorier og bedre smak. Ville heller lagd en god salat å hatt ved siden for å få litt mer balanse. Da trenger ikke et grandismåltid være ille næringsmessig. Så sant du ikke trykker innpå hele ;)

Kjøttboller i tomatsuppa... Ja blir et sunnere måltid dersom de er laga av karbonadedeig/kvernet biffdeig. Er det ferdigproduserte kjøttboller er jo ikke de særlig sunne.. Da ville jeg heller kutta ut kjøttbollene og bare kjørt på med 3 egg og en oppskåret paprika i suppa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kari73: Kommer litt an på hvilken type hakkede tomater du kjøper. Noen inneholder lite tomater, mye vann etc. Kjøper du tilnærma rene hakkede tomater uten fyllmasse så er næringsinnholdet ikke så ulikt, marginalt mindre lykopen siden skallet er fjernet :) I noen varianter av hakkede tomater er vanninnholdet redusert og du får i deg mer "tomat" pr mengden enn om du hadde brukt vanlige tomater. Ja, jeg vil faktisk si at grandisen blir sunnere med paprika, hvitosten kan gjøre den sunnere om du ikke teller kalorier, ikke er redd for metta fett og ønsker høyere proteinkvalitet i tillegg til mye mineraler. jeg definerer ihvertfall sunnere ut ifra kvaliteten på makronæringsstoffene og mengden mikronæringsstoffer pr kcal :) jeg sier ikke at alt blir sunnere.

Det bunner og grunner i hva hver enkelt definerer som sunt, jeg har tydeligvis en litt annen definisjon enn hva noen av dere andre har, og det er helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, men måltidet blir mer næringsrikt og balansert? Pasta er fremdeles pasta, og Toro er fremdeles Toro :p

splittinghairslikeaboss.com

Pastaen blir jo ikke sunnere, toroen blir jo ikke sunnere, men jeg vil si at måltidet som helhet blir sunnere fordi du inkluderer f.eks noen flere essentielle fettsyrer, vitaminer og mineraler selv om kaloriinnholdet også går opp. Om kaloriinnhold ligger i definisjonen sunnere så blir det ikke sunnere, men ser man på hva man får i seg av det kroppen trenger så vil jeg si det blir sunnere :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker det bedre? Som regel hvis du har litt peilig

Er det sunnere? Nei

Men halvfabrikatan blir jo ikke sunnere fordi om du pimper den opp, bare litt bedre...

Har ikke dere sunnhets fanatikere nok tråder her inne?

Nei den prosesserte maten i seg selv blir ikke bedre, men det totale næringsinntaket blir bedre.

Noe Eivind Eliasson prøver å poengtere med denne tråden, i tillegg til at maten kan smake bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...