Gå til innhold

Et innvendig korsett


Anbefalte innlegg

Et innvendig korsett - Ytring

Media jubler for et sunnere kroppsideal: Sterk er det nye tynn! Men bak fitness-idealet finner vi den samme gamle, kontrollerende, uoppnåelige skiten.

"Jeg har trent en stund nå, for å bli sunn og sprek og bli kvitt muskelplager og hodepine. Jeg føler meg sterkere og sterkere, jeg nyter at kroppen min kan gjøre ting! Og, la meg være ærlig, jeg liker endringene i figuren min."

"Det nye kroppsidealet kan på sitt beste være fysisk mye sunnere enn catwalkens anorektiske modeller. Men psykisk sett kan det nye kroppsidealet vise seg å være minst like skadelig å strekke seg etter. Der det før var nok å «bare» sulte seg for å oppnå idealkroppen, kreves det nå en nøyaktig vekt, et batteri med kosttilskudd og kompliserte og krevende spiseregimer. Spiseforstyrrelser finnes i mange varianter, og grensa mellom viljestyrke og tvangspreget tankesett kan bli farlig flytende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der det før var nok å «bare» sulte seg for å oppnå idealkroppen, kreves det nå en nøyaktig vekt, et batteri med kosttilskudd og kompliserte og krevende spiseregimer. "

Kreves det?

Nei

Skal du stille i fitness-konkuranser, så kreves det nok både dette og mer til - men er konkuranse-fitnesskroppen nå blitt å definere som samfunnets konsensus om hva som er idealkroppen?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ei dame som spiser som en bodybuildermann risikerer å få en kropp som en gammel dame: Beinskjør, syk og skadet."

What? For en tulleartikkel..

Edit: Jeg skjønner at det sansynligvis er ment på deffeperioden for å få så lav fett% som mulig. Men i utgangspunktet så ser det ikke sånn ut, og "spise som en mann" betyr vel som oftest å få i seg skikkelig med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett hvordan man vrir og vender på det sunnere å ha ortoreksi enn anoreksi. Og sånne problemer vil det alltid være i menneskeheten sånn som samfunnet er blitt. Jeg har hatt begge deler og har egentlig ikke bekymret meg så spesielt over ortoreksien fordi jeg ihvertfall får i meg mat og trener greit, selvom det kanskje hadde vært greit å ha et mer avslappet forhold til det. Noen mennesker har vel lettere for å få "tvangs"problematikk enn andre. Som for eksempel meg selv. Har vel vært igjennom det meste alt fra mat, til ikke mat, til hygiene, til overdreven mye hundetrening (av alle ting) etc etc. Og sunnhetsnoia er ihvertfall den greieste jeg har vært borti hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med denne artikkelen er vel å sette fingeren på at det ikke er noe sunnere å ha en kropp med 8 i fettprosent bare fordi det er muskler under der - det er fortsatt både sykelig og skadelig.

Jeg kunne faktisk ikke sagt meg mer enig!

I dag er det plutselig blitt helt greit å ha som mål å se ut som en fitnessutøver I SCENEFORM. Det er dette som, tro det eller ei, er idealet. Dersom man er litt "inne i det" kan man lett fysje det vekk ved å si at " man ser jo ikke sånn ut hele året", men jenter på 13-14-15 år vet ikke dette.

Det de ønsker er en definert kropp, men det de ser på som definert er ikke sunt - det er rippa og direkte helseskadelig.

"Strong" er ikke det nye "skinny" - det blir brukt som en unnskyldning for å være tilnærmet anorektisk.

Synes Anne Marie skriver det veldig bra her

Ripped is the new skinny, strong has always been strong! | MyRevolution

"Hvordan kan noen tro at de som aldriviker et gram fra dietten, aldri sluntrer unna et minutt av treningen, hele tiden prøver å bli sunnere, ikke er syk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mennesker har vel lettere for å få "tvangs"problematikk enn andre. Som for eksempel meg selv. Har vel vært igjennom det meste alt fra mat, til ikke mat, til hygiene, til overdreven mye hundetrening (av alle ting) etc etc. Og sunnhetsnoia er ihvertfall den greieste jeg har vært borti hittil.

Jeg tror du får frem noe av det som folk har lett for å misforstå her, nemlig det at overdreven fokus på noe som helst, et fokus som går utover daglig funksjon, det er en mental lidelse. Om fokuset er på å være ekstremt sunn, ekstremt tynn eller ekstremt renslig kan ha ulike fysiske bivirkninger, og noen kan være mer synlige enn andre, men de er ikke nødvendigvis bedre/verre enn noe annet. Adferden er et uttrykk for et tvangs- og kontrollproblem, ikke i hovedsak et fysisk problem (som kommer som en bivirkning i ettertid).

Så når man leser slike artikler som dette og ikke føler seg truffet fordi man selv har et balansert og godt forhold til seg selv kan det være greit å huske at ikke alle mennesker innehar dette tankesettet, og det er dem slike artikler er myntet på.

(Og selvfølgelig betyr det heller ikke at ortoreksi, anoreksi eller OCD er "bedre" eller "verre" enn noe annet. Hvor ille det er varierer med personens mentale tilstand, ikke den kategoriske merkelappen man setter på adferden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, CamillaLor - men jeg er usikker på om det faktisk ER slik at det nye idealet er konkuranse-fitness-form. Tror fortsatt at Victoria Secret-modellene og Sports Illustrateds bikini-nummer definerer kroppsidealet for jenter flest. At det faktisk er etablert et kropps-press som får jenter til å trene på seg muskler, tror jeg er bra. (Alt for mange kneskader i håndball uansett.)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelen var vel kritisk til alle som liker å trene og spise sunt. Det gir utrolig mye glede for mange, ikke bare sceneform. Jeg trener og spiser sunt, men skal aldri konkurrere. MEN jeg synes også at Lone gikk for raskt i forsvarsposisjon og kom med noen dårlige poenger.

''Det er ikke en dans på rose å konkurrere, tvert imot. Det er hardt, men det er fordi du skal jobbe ned fettprosenten for å få fram definisjonene i musklaturen. Det er umulig å oppnå uten kaloriunderskudd, og trening.''

Det er det sunneste kroppsidealet en kvinne kan ha, både sunt og vakkert.

Min oppfordring; driv med fitness og lev sunt for din egen del, ikke fordi det er det nye kroppsidealet.

Det siste er forsåvidt greit, om dette ikke handlet om psykdom. JEG mener vi lever i et spiseforstyrret samfunn, og man klarer ikke skille ''gjør det for meg selv'' og ''gjør det fordi det er idealet''. Man ble anorektisk for seg selv, fordi det var idealet. Man blir ortorektisk for seg selv fordi det er det nye idealet.

Litt enig med begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet slik jeg ser det er at i en del miljøer kan det late til at fitness og det at en "driver med fitness" nærmest blitt en legitimering av spiseforstyrrelser. At jenter som har et ekstremt og i flere tilfeller unaturlig forhold til mat får fortsette å dyrke denne egentlige tvangsmessige atferden med unnskyldning av å skulle deffe/konkurrere osv. Nå er dette svært generaliserende fra min side, der vet jeg, men jeg håper å få frem poenget. Mener for all del ikke at alle som driver med det lider av SF, ei heller dømmer jeg de som driver med dette. De fleste/mange har nok kontroll! Er bare redd for at flere spiseforstede jenter og gutter kan fortsette uforstyrret/uhjelpet under dekke av å drive med denne fitnesssporten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det er litt spesielt at mange innenfor treningsverdenen som ser bilder av alt for tynne jenter ikke er nådige i sine kommentarer og kritikk, hvor ord som beinrangel, skjelett, stygt osv ofte faller lett... Og så ser vi bilder av jenter med samme og kanskje lavere fettprosent MEN med muskler under hvorpå disse hylles og det snakkes om hvor sunne, bedre, atletiske og flotte de er. Men er det virkelig sunt for en kvinne å ha fettprosent på under ti, uavhengig av mengde muskler under? Er det sunt å miste menstrasjonen pga for lav vekt selv om bicepsen er stor? Og er det stor forskjell på dette idealet hvor en skal pushe seg til det ekstreme før en konkurranse, og på de modellene som pusher seg før en moteoppvisning? Begge dele har et usunt kroppsideal, begge deler fordrer å presse kroppen unaturlig og usunt mye, og begge deler fordrer en generasjon jenter som alltid vil gjøre alt og litt til for å bli som disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det er litt spesielt at mange innenfor treningsverdenen som ser bilder av alt for tynne jenter ikke er nådige i sine kommentarer og kritikk, hvor ord som beinrangel, skjelett, stygt osv ofte faller lett... Og så ser vi bilder av jenter med samme og kanskje lavere fettprosent MEN med muskler under hvorpå disse hylles og det snakkes om hvor sunne, bedre, atletiske og flotte de er. Men er det virkelig sunt for en kvinne å ha fettprosent på under ti, uavhengig av mengde muskler under? Er det sunt å miste menstrasjonen pga for lav vekt selv om bicepsen er stor? Og er det stor forskjell på dette idealet hvor en skal pushe seg til det ekstreme før en konkurranse, og på de modellene som pusher seg før en moteoppvisning? Begge dele har et usunt kroppsideal, begge deler fordrer å presse kroppen unaturlig og usunt mye, og begge deler fordrer en generasjon jenter som alltid vil gjøre alt og litt til for å bli som disse.

Men her må man jo også være i stand til å tenke litt selv og kjenne etter hva som er BRA for deg? Vi kan ikke la alt være opp til "media" og "idealer". Et kroppsideal vil det alltid være, uansett om det er trening, slanking, silikon eller hva det er - men der må vi som enkeltmennesker finne styrken til å ikke bikke over til det ekstreme. Og har man litt lett for å gå voldsomt opp i ting (som jeg har), er det viktig å ta seg selv i nakken og passe at det ikke går for langt. Det er noe jeg har lært meg over tid, og det er noe andre som har samme problem også BURDE lære seg (virker som det er helt greit i Norge å bare si "jamen jeg kan ikke noe for at jeg blir påvirket" - men JO det kan du - man MÅ faktisk bare jobbe med seg selv!!!). Det er alt for lett i Norge å bare skulle finne en "syndebukk" alle skylder på, også en ny, også en ny, også en ny igjen etter det. Alt etter hva som er problemet til den som klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du får frem noe av det som folk har lett for å misforstå her, nemlig det at overdreven fokus på noe som helst, et fokus som går utover daglig funksjon, det er en mental lidelse. Om fokuset er på å være ekstremt sunn, ekstremt tynn eller ekstremt renslig kan ha ulike fysiske bivirkninger, og noen kan være mer synlige enn andre, men de er ikke nødvendigvis bedre/verre enn noe annet. Adferden er et uttrykk for et tvangs- og kontrollproblem, ikke i hovedsak et fysisk problem (som kommer som en bivirkning i ettertid).

Så når man leser slike artikler som dette og ikke føler seg truffet fordi man selv har et balansert og godt forhold til seg selv kan det være greit å huske at ikke alle mennesker innehar dette tankesettet, og det er dem slike artikler er myntet på.

(Og selvfølgelig betyr det heller ikke at ortoreksi, anoreksi eller OCD er "bedre" eller "verre" enn noe annet. Hvor ille det er varierer med personens mentale tilstand, ikke den kategoriske merkelappen man setter på adferden)

Må bare påpeke at jeg ikke HAR ocd som diagnose, men jeg er jo ikke dum i nøtten og skjønner at jeg ihvertfall har mye av problematikken som ligger i det - og det er jo noe jeg har jobbet med - og jobber med. Klarer man det ikke på egenhånd må man få hjelp - noe som de fleste som har det på litt mer sære ting får (f. eks. river av seg øyenbryn/øyevipper, dunker hodet i veggen etc). Virker som mange er litt evneveike når det kommer til å reflektere over seg selv og hva som er bra/dårlig for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det faktisk er etablert et kropps-press som får jenter til å trene på seg muskler, tror jeg er bra. (Alt for mange kneskader i håndball uansett.)

:)

Det blir relativt. Ikke alle har godt av et slikt kroppspress, og det kan fort bli for mye. Jeg forstår det slik at artikkelen er myntet på dem som kanskje har tatt mat/ trening et skritt for langt. Og dem blir det flere av.Fitspo, blogger, fitnesskonkurranser osv kan ha en tendens til å skape et feil bilde av hva som er sunt. Det blir rett og slett for mye fokus på kropp, og for enkelte kan dette bli altoppslukende.

Heldigvis er det få av disse, og de fleste har et sunt forhold til trening og kosthold.. Men jeg tror at det er bra med slike artikler som viser de litt "mørkere sidene til fitness-kulturen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelens essens faktisk er bra. At et problematisk forhold til mat, kropp og kroppsideal er usunt, uansett hvilket fortegn det er.

Dessverre drukner det for min del i en generell fordømmelse av fitnessutøvere, konkurranse og muskler.

Har fitnessmiljøet et slags ansvar å få frem at sceneform er noe som så og si ingen har året rundt? Muligens. Har fitnessmiljeøt et ansvar for å unngå at 13-14 år gamle jenter erstatter en spiseforstyrrelse og forrykket kroppsideal med et annet (som dog er sunnere enn sulteforing? Kanskje.

En noe mer generell oberservasjon ut fra denne artikkelen, en del andre artikler i samme leia:

Med tanke på den fedmeepidemien som nå skyller innover verden, det er faktisk ikke lenger kun den vestlige som sliter, er det ikke bra at vi får fokus på trening, at vi får fokus på et sunt kosthold?

det er en balansegang her selvsagt, mellom de som trener fitness, mellom de som trener ski, fotball, løp, sykkel, mellom de som har et enormt vektproblem, mellom de som er litt overvektige og en aksept av seg selv, en aksept av egen kropp.

Når det gjelder det siste er det også en annen balansegang. Er det snakk om et par kilo, så burde man kanskje helelr jobbe med det mentale, å akseptere seg selv for den man er (sier ikke at man skal sitte i sofaen og gumle konfekt og la det være det) og det når vekta faktisk utgjør et enormt personlig helseproblem og vil utgjhøre en enorm kostnad for samfunnet.

Litt rotete tanker på morran her nå.

Men jenter (og gutter):

Er det egentlig et valg mellom sulteforing og size zero på den ene siden, og BF/AF-sceneform på den andre? Er det en middelvei her?

Og personlig mener jeg at det må da være langt bedre at jente har fokus på trening og skikkelig kosthold, der de spiser nok og riktig, enn at de spiser et halvt spinatblad som de skyller ned med enorme mengder sitronvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jenter (og gutter):

Er det egentlig et valg mellom sulteforing og size zero på den ene siden, og BF/AF-sceneform på den andre? Er det en middelvei her?

Nå finnes det vel lite eller ingenting på en skala mellom sulteforing og BF/AF-sceneform som er sunt, så alt en middelvei mellom disse krever en helseskadelig lav fettprosent.

Er enig i at den perioden hvor de bygger og spiser masse mat og har en sunn fettprosent er langt bedre enn å være syltynn, men det er jo ikke denne perioden eller denne fitnessformen (offseasonformen) som er idealet, sjøl om det er den som BURDE vært idealet. Det er jo sceneformen som er idealet, dessverre, hvis man skal tro det som skrives. Jeg følger ikke godt nok med for å uttale meg om det, egentlig.

Det er jo synd, siden fitnessfolk/bodybuildere absolutt ser best ut i offseason imo :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehæ, så det at Lone Norås gikk av diett etter lang tid med hard trening og konkurranser fordi det tok på kroppen er et bevis på at dette er usunt? Unnskyld meg, retardnes lenge leve. Dette er prestasjoner på toppidrettsnivå, hvorfor velger noen å sammenligne sin egen trening med dette? Hvis Northug dropper en konkurranse fordi han er utkjørt, er skigåing usunt og farlig?

For øvrig har jeg til gode å se 13-15 åringer i det hele tatt PRØVE å få en muskuløs kropp og lav fettprosent. Ikke trener de styrke, ei heller spiser de maten som trengs for å gjennomføre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehæ, så det at Lone Norås gikk av diett etter lang tid med hard trening og konkurranser fordi det tok på kroppen er et bevis på at dette er usunt? Unnskyld meg, retardnes lenge leve. Dette er prestasjoner på toppidrettsnivå, hvorfor velger noen å sammenligne sin egen trening med dette? Hvis Northug dropper en konkurranse fordi han er utkjørt, er skigåing usunt og farlig?

For øvrig har jeg til gode å se 13-15 åringer i det hele tatt PRØVE å få en muskuløs kropp og lav fettprosent. Ikke trener de styrke, ei heller spiser de maten som trengs for å gjennomføre noe sånt.

Må bare påpeke at det ikke er jeg som har skrevet den bloggen. Men morsom er den!

Poenget er jo nettopp AT folk sammenlikner sin egen trening med dette, og som du sier, at de ikke alltid bør gjøre det.

Kjenner du mange 13-15-åringer? Det at du har til gode å se dem betyr ikke at de ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...