Gå til innhold

Et innvendig korsett


Anbefalte innlegg

En av mine gode venninner fikk det fra moren sin; hun hadde alltid drømt om å ha barn som hadde (les: om selv å ha) mellomrom mellom beina når man stod rett opp og ned med føttene inntil hverandre. Stakkars jenta (som da gikk på barneskolen) fikk ikke mellomrom mellom beina før hun nærma seg spagaten, og bærer denne "feilen" med seg den dag i dag. Foreldre er nok viktigere for sånne fikse ideer enn man tror, dessverre :(

Sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel unødvendig å opplyse om det åpenbare. Mulig jeg ordla meg dårlig, poenget er at det er ikke northug sitt ansvar å stille som godt eksempel for resten av samfunnet, akuratt som det ikke er fitnessmiljøet sitt ansvar for hva som er idealkroppen eller hvordan konkurranseformen påvirker kroppen. Hvis du hadde lest blogginnlegget aaandreaaa postet hadde du skjønt sammenhengen.

Men nå er fitnessutøvere litt mer ivrig til å fronte hvordan de trener og spiser, samtidig som de er de første til å skrike ut at det ikke er deres ansvar at folk påvirkes av dem. Litt dobbelmoralsk vil kanskje noen si. Jeg ser ikke at det samme gjelder f.eks. Northug. Den dagen han begynner å blogge om hvor mye han trener og hvor mange kalorier han spiser om dagen så skal jeg vurdere å sammenligne.

Er man ivrig på å fronte seg selv så får man også tåle at folk reagerer, både når reaksjonene er positive og når de er negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som ikke henger på greip, egentlig. Hvis: Strong is the new skinny - hvordan blir du strong om du IKKE eter som et menneske BØR ete? Rent kjøtt, grønnsaker, bær, frukt..? Dermed faller artikkelen på seg selv, du blir ikke strong om du ikke har et godt forhold til kosten. Jeg gjør ikke fremgang i det hele tatt om jeg slurver, det er nå ett som er säkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Mener du ærlig og oppriktig at en kvinne som har markant mellomrom mellom låra når hun står med knærne samlet ikke er grovt undervektig..? Selvsagt kan en være så hjulbeint at knærne ikke berører hverandre når en står med føttene sammen, men det tok jeg høyde for i svaret mitt.

Igjen, så svart-hvitt tankegang. Det kommer an på. Det er for det meste genetisk bestemt, men fettprosent og mengde muskler er helt klart avgjørende.

Får litt inntrykk av at du bare er ute etter å kverulere. Er du uenig i at Feeders og deres medvillige partnere utviser syk oppførsel..? F.eks. kvinner som går inn for å bli verdens feteste, og mannen som fórer dem titusentalls kalorier om dagen i form av alt fra en konstant strøm av junkfood til gainer-shake administrert med bong/trakt..?

Om det er "syk" oppførsel blir et definisjonsspørsmål. Mennesker er forskjellige, gjør forskjellige ting, i noen land spiser dem insekter og i andre land blir enkelte kvinner drept fordi de mistenkes å være en heks. Hvilke ting gjorde vi for 100år siden, som vi idag ser på som helt absurd. Og hvilke ting gjør vi idag som vi vil se på som helt absurd om 100år. Om noen har lyst til å bli verdens feiteste er ikke det noe mindre "sykt" enn at en person vil få store muskler, selvom det har litt forskjellige effekter på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

Jeg lurer veldig på hvordan du definerer avhengighet her. Kan du utdype - hva er avhengighet, og på hvilken måte resulterer fitness i avhengighet heller enn spiseforstyrrelser og/eller tvangstanker?

Avhengighet har med bruk av substanser å gjøre (som den "forenklede" definisjonen du linket til sier). Fitness er ikke en substans, ei heller en klasse av substanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan være spill-avhengig, sex-avhengig, mobil-avhengig...

Noen er sågar avhengig av å være avhengig av noe.

;)

Men disse kan sees på som "substanser". Hva er substansen "fitness"? Overdreven fokus på fitness/tynnhet/whatever handler ikke om å måtte få sin daglige dose bloggposter. Jeg vil tro det henger mye mer sammen med spiseforstyrrelser, humørlidelser og tvangstanker. Og disse to "klassene" mentale lidelser har veldig forskjellige opphav og sykdomsforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt at forskjellen er substansiell, men det er greit.

Forøvrig har jeg tro på at tvangstanker og mani kan være like så gode merkelapper på overdreven fokus som avhengighets-labelen.

Kjært barn har mange navn.

Omtrent som uønskede bastarder har det.

:)

Forskjellen er veldig veldig stor når det kommer til hvilke prosesser som ligger under de ulike lidelsene. Og dette er veldig viktig å differensiere når det kommer til behandlingsmetoder. Mani er igjen noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er veldig veldig stor når det kommer til hvilke prosesser som ligger under de ulike lidelsene. Og dette er veldig viktig å differensiere når det kommer til behandlingsmetoder. Mani er igjen noe helt annet.

Dette har du meget vel rett i.

Det var klassifiseringen og kategoriseringen jeg var uenig i.

Det er jeg forsåvidt fortsatt, selv om at jeg ser at fettprosent-krigen endel fitnessutøvere står i fort kan trigge spiseforstyrrelser. Omtrent som skihoppere har det. Men overbevis meg gjerne om du vil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du meget vel rett i.

Det var klassifiseringen og kategoriseringen jeg var uenig i.

Det er jeg forsåvidt fortsatt, selv om at jeg ser at fettprosent-krigen endel fitnessutøvere står i fort kan trigge spiseforstyrrelser. Omtrent som skihoppere har det. Men overbevis meg gjerne om du vil.

:)

Overbevis deg om hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbevis deg om hva?

Om at din måte å definere avhengighetsbegrepet på er det riktige å benytte i denne sammenhengen. I så fall får det jo vidtrekkende konsekvenser for hvordan debatten bør føres videre.

Hva er forskjellen på det å være overdrevent fokusert på fitness fremfor å være overdrevent fokusert på å World of Warcraft? Og hvordan får denne forskjellen en avgjørende betydning for hvorledes en skal behandle de ulike hang-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet kan ta form i uønsket atferd, såvel som substansmisbruk.

Det er mer enn en tvangstanke, og en spiseforstyrrelse. I mange tilfeller, er det så nærme definisjonen på avhengighet som du får det.

edit:

hva er det du ikke skjønner?

Om at din måte å definere avhengighetsbegrepet på er det riktige å benytte i denne sammenhengen. I så fall får det jo vidtrekkende konsekvenser for hvordan debatten bør føres videre.

Hva er forskjellen på det å være overdrevent fokusert på fitness fremfor å være overdrevent fokusert på å World of Warcraft? Og hvordan får denne forskjellen en avgjørende betydning for hvorledes en skal behandle de ulike hang-ups?

Avhengighet betegnes ved en sterk trang til å gjøre/ta noe, og ubehag om man ikke får det. Skjer dette ved overdreven fitness? Spiseforstyrrelser handler om perfeksjonisme, selvkontroll, takling av følelser og selvkritikk/dårlig selvbilde. Skjer dette ved overdreven fitness? Veldig forenklet selvfølgelig, men you get the gist. "Overdreven fitness" er vel kanskje også en litt rar frase, men dere skjønner hva jeg mener. Et sykelig fokus.

Hva mener du med at det er "mer" enn en tvangstanke og en spiseforstyrrelse? Er ikke det mer enn nok?

Edit: Forresten er avhengighet en retrospektiv lidelse knyttet til læring der hvor inntak/bruk/adferd er målet i seg selv. Spiseforstyrrelser er en prospektiv lidelse knyttet til humør og kontroll der hvor adferden brukes som et middel for å unngå og kontrollere vonde følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiseforstyrrelser er et komplekst felt.

Fitness er visst ikke helt enkelt det heller, men en lidelse er det vel enda ikke definert som.

Ortoreksi for eksempel, kan selvfølgelig bli en følge av overdreven fokus på fitness - men da er det ortoreksien som må adresseres.

Fitness er fitness - skihopp er skihopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelser er et komplekst felt.

Fitness er visst ikke helt enkelt det heller, men en lidelse er det vel enda ikke definert som.

Ortoreksi for eksempel, kan selvfølgelig bli en følge av overdreven fokus på fitness - men da er det ortoreksien som må adresseres.

Fitness er fitness - skihopp er skihopp.

Jepp det er jeg helt enig i. Det var derfor jeg skrev at "overdreven fitness" var en rar frase. Ortoreksi passer nok bedre. Og det er for øvrig heller ikke definert som en lidelse, selv om man ofte bruker det. Det vil selvfølgelig ikke si at det ikke eksisterer, men skillet mellom det og andre spiseforstyrrelser er fortsatt uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, ødelegger man kroppen og helsa mer og mer:

2008-09-17-images-Kate_Moss_Calvin_Klein.jpg

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, blir man i værste fall sterkere og får høyere arbeidstoleranse:

jamie_big18.jpg

Synes de ser like ut jeg, bortsett fra silikonpuppene. Begge er vel str. XS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de ser like ut jeg, bortsett fra silikonpuppene. Begge er vel str. XS.

Hahaha, haaahahaha, det var dagens! Lår, rumpe, legger, armer, skuldre, rygg... den ene har det, den andre har piperensere. Selvsagt står Kate Moss fritt til å gjøre akkurat hva hun vil med sin egen kropp, men å påstå at Jamie Eason (enten man foretrekker off-season eller deffet) ikke ser sunnere ut og er generelt mer attraktiv er ren og skjær fornektelse. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Neh, men det er jo litt forskjell, men veldig lite. Handler mye om farger, posering, klær ++og. Hadde begge stått ved siden av hverandre og tatt bilde i samme bikini så hadde ikke forskjellen vært stort. I alle fall ikke hvis de hadde hatt på seg klær. De er like tynne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...