Gå til innhold

Et innvendig korsett


Anbefalte innlegg

Dersom trening er sunt, og det å spise sunt er sunt. Vil det da være sunnest å trene ekstremt mye og spise ekstremt sunt (gjerne kombinert med litt for lite)? Er det sunt å drive med toppidrett? At det er sunt å gå på ski, betyr det at det automatisk er sunt å drive på som Northug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For øvrig har jeg til gode å se 13-15 åringer i det hele tatt PRØVE å få en muskuløs kropp og lav fettprosent. Ikke trener de styrke, ei heller spiser de maten som trengs for å gjennomføre noe sånt.

Siden jeg jobber med ungdom, så kan jeg si at jo, mange PRØVER! De ønsker å få en muskuløs kropp og lav fettprosent. De trener styrke og løper til de ser mannen med ljåen. Men nei, de spiser ikke maten som trengs, de spiser nesten ikke i det hele tatt. Og det er jo dette som er skummelt, for de begir seg ut på noe de ikke har tilstrekkelig kunnskap for å kunne gjennomføre på en sunn måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste her skjønner hva de skal frem til i det store og hele:) Men må diskutere fordi dette er et forum der det diskuteres og denne ble postet her i saker fra media:P Men utenom det..hva er det å diskutere`? Man vil alltid ha forskjellig syn på ting,det er en ting. Det andre er at noen synes dette "strong is the New skinny" byr på for mange problemer med tanke på spiseforstyrrelser og synet på egen kropp og idealet osv. Mens andre synes dette er en fin fremgang for å få nettopp tynne spinning jenter som ikke spiser til å spise og løft i stedet...noen vil alltid misforstå hva som er riktig og hva som er galt men har man lest seg opp,tatt seg bry og tid til å få mer kunnskap om hva som faktisk er sunt og bra for deg så er det ikke så mye å misforstå og det er fint lite usunt eller farlig ved å trene og spise sunt,så lenge man gjør dette moderat ...saken er vel at mange blir ekstreme og det er dette alle er redd for skal bli en ny trend..eller det har jo blitt en trend for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northug er ekstrem. Enhver konkuranseutøver i den ypperste verdenselite er ekstrem. Det ekstreme er sjeldent eller aldri den sunne tilnærming. Da var den ikke lenger ekstrem. Likevel er nok Northug et sunt menneske, men han er som de aller fleste andre på sitt nivå et potensielt offer for sine egne (ekstreme) valg. Grenser blir utydelige når utøvere beveger seg mot det grenseløse.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at det ikke er jeg som har skrevet den bloggen. Men morsom er den!

Poenget er jo nettopp AT folk sammenlikner sin egen trening med dette, og som du sier, at de ikke alltid bør gjøre det.

Kjenner du mange 13-15-åringer? Det at du har til gode å se dem betyr ikke at de ikke eksisterer.

Og hvem sitt ansvar er 13-15 åringer? Foreldrene. Ikke fitnessmiljøet, som får all kritikken her. Jeg har forøvrig jobbet på flere treningssentere med godt over 2000 medlemmer, ingen smårollinger som pumper for å få muskler.

Dersom trening er sunt, og det å spise sunt er sunt. Vil det da være sunnest å trene ekstremt mye og spise ekstremt sunt (gjerne kombinert med litt for lite)? Er det sunt å drive med toppidrett? At det er sunt å gå på ski, betyr det at det automatisk er sunt å drive på som Northug?

Det er vel unødvendig å opplyse om det åpenbare. Mulig jeg ordla meg dårlig, poenget er at det er ikke northug sitt ansvar å stille som godt eksempel for resten av samfunnet, akuratt som det ikke er fitnessmiljøet sitt ansvar for hva som er idealkroppen eller hvordan konkurranseformen påvirker kroppen. Hvis du hadde lest blogginnlegget aaandreaaa postet hadde du skjønt sammenhengen.

Siden jeg jobber med ungdom, så kan jeg si at jo, mange PRØVER! De ønsker å få en muskuløs kropp og lav fettprosent. De trener styrke og løper til de ser mannen med ljåen. Men nei, de spiser ikke maten som trengs, de spiser nesten ikke i det hele tatt. Og det er jo dette som er skummelt, for de begir seg ut på noe de ikke har tilstrekkelig kunnskap for å kunne gjennomføre på en sunn måte.

Så det du sier er at de gjør egentlig ingenting som fitnessutøvere gjør? Igjen blir skigåing med skøyter på bena og krykker som staver sammenlignet med staffet på ski. Si meg, hva slags treningssentere holder disse til på? Såvidt jeg vet har de aller fleste gym i norge 16 års aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem sitt ansvar er 13-15 åringer? Foreldrene. Ikke fitnessmiljøet, som får all kritikken her. Jeg har forøvrig jobbet på flere treningssentere med godt over 2000 medlemmer, ingen smårollinger som pumper for å få muskler.

Slik jeg ser det handler ikke dette så mye om å fordele ansvar, men heller om å påpeke realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det du sier er at de gjør egentlig ingenting som fitnessutøvere gjør? Igjen blir skigåing med skøyter på bena og krykker som staver sammenlignet med staffet på ski. Si meg, hva slags treningssentere holder disse til på? Såvidt jeg vet har de aller fleste gym i norge 16 års aldersgrense.

Prøver du å være vanskelig, eller er du bare lite kompetent til å kunne uttale deg om våre unge lovende? Du var den som påsto at ingen på 13-15 år prøvde å bygge muskler og få lav fettprosent. Våkn opp! Om de gjør noe eller ikke noe av det fitnessutøvere gjør, er raknende likegyldig, for målet deres er ikke å bli fitnessutøvere, men å se ut som det som er main stream utseende akkurat nå. Dette handler vel egentlig om kroppsideal, være seg en kleshenger på catwalken eller en konkurrerende fitnessutøver, er det ene sunnere enn det andre. Føler vel at du går i en liten forsvarposisjon her..., mitt mål var bare å avkrefte dette med at ungdom ikke trener styrke og tenker på fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å være vanskelig, eller er du bare lite kompetent til å kunne uttale deg om våre unge lovende? Du var den som påsto at ingen på 13-15 år prøvde å bygge muskler og få lav fettprosent. Våkn opp! Om de gjør noe eller ikke noe av det fitnessutøvere gjør, er raknende likegyldig, for målet deres er ikke å bli fitnessutøvere, men å se ut som det som er main stream utseende akkurat nå. Dette handler vel egentlig om kroppsideal, være seg en kleshenger på catwalken eller en konkurrerende fitnessutøver, er det ene sunnere enn det andre. Føler vel at du går i en liten forsvarposisjon her..., mitt mål var bare å avkrefte dette med at ungdom ikke trener styrke og tenker på fettprosent.

Ser poenget ditt, men en veldig viktig greie å få med seg er at å ha kropp som en catwalk-modell er noe alle kan få til. Det er bare å ikke spise, eller leve på grønnsaker og vann. Du ødelegger kroppen, og når du eventuelt slutter på super-juice-faste-grønnsaks-sulte-dietten og jogginga går du rett opp i vekt igjen, dog med en større andel fett og en mindre andel muskler.

Kroppen en fitnessutøver stiller på scenen med appellerer ikke til noen andre enn oss "spesielt interesserte" (så det kan alle her bare legge fra seg med det samme), og det er uansett en kropp de aller, aller fleste aldri vil kunne få grunnet kunnskapen og innsatsen det krever.

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, ødelegger man kroppen og helsa mer og mer:

2008-09-17-images-Kate_Moss_Calvin_Klein.jpg

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, blir man i værste fall sterkere og får høyere arbeidstoleranse:

jamie_big18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men en veldig viktig greie å få med seg er at å ha kropp som en catwalk-modell er noe alle kan få til. Det er bare å ikke spise, eller leve på grønnsaker og vann. Du ødelegger kroppen, og når du eventuelt slutter på super-juice-faste-grønnsaks-sulte-dietten og jogginga går du rett opp i vekt igjen, dog med en større andel fett og en mindre andel muskler.

Kroppen en fitnessutøver stiller på scenen med appellerer ikke til noen andre enn oss "spesielt interesserte" (så det kan alle her bare legge fra seg med det samme), og det er uansett en kropp de aller, aller fleste aldri vil kunne få grunnet kunnskapen og innsatsen det krever.

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, ødelegger man kroppen og helsa mer og mer:

2008-09-17-images-Kate_Moss_Calvin_Klein.jpg

For hvert skritt man tar mot denne kroppen, blir man i værste fall sterkere og får høyere arbeidstoleranse:

jamie_big18.jpg

Jeg er helt enig med deg, og jeg har jo kunnskapen til å kunne forstå dette. Men er du 15 år, så har du mest sannsynlig ikke denne kunnskapen, og du ser bare målet. Hvordan de prøver å komme dit er det som er det farlige, for de tror de kan nå målet ved å spise som en cat walk modell, løpe på mølla og trene styrke. At ikke 13-15 åringer trener styrke, var hva jeg ville motbevise, og jeg ønsket å belyse de sidene ved en fjortistakegang som er farene ved dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, og jeg har jo kunnskapen til å kunne forstå dette. Men er du 15 år, så har du mest sannsynlig ikke denne kunnskapen, og du ser bare målet. Hvordan de prøver å komme dit er det som er det farlige, for de tror de kan nå målet ved å spise som en cat walk modell, løpe på mølla og trene styrke. At ikke 13-15 åringer trener styrke, var hva jeg ville motbevise, og jeg ønsket å belyse de sidene ved en fjortistakegang som er farene ved dette :)

Har fortsatt til gode å se noen under 16 som trener styrke. Har faktisk til gode å se et eneste treningssenter som ikke har i allefall 16-årsgrense og det er noen år siden. Nå har omtrent alle steder 18-årsgrense. Om 14-åringen tar noen situps og pushups og du velger å kalle det styrketrening på et forum som dette er.. vel, å misforstå med vilje. :p

En spiseforstyrrelse er en spiseforstyrrelse. Hva som trigger den er dritt det samme, spiseforstyrrelsen er knytta til mat, og er du syk og sulter deg selv er det samme om du tar pushups og/eller løper. Du kommer uansett ikke unna at det ikke er Northug sin feil om noen sulter seg ihjel med ski på beina, og det er med den største selvfølgelighet bedre om det generelle idealet er en sterk, atletisk kropp enn om alt som teller er hvor stort mellomrommet mellom låra er (som i seg selv er "sykt", det skal ikke være noe mellomrom mellom låra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å være vanskelig, eller er du bare lite kompetent til å kunne uttale deg om våre unge lovende? Du var den som påsto at ingen på 13-15 år prøvde å bygge muskler og få lav fettprosent. Våkn opp! Om de gjør noe eller ikke noe av det fitnessutøvere gjør, er raknende likegyldig, for målet deres er ikke å bli fitnessutøvere, men å se ut som det som er main stream utseende akkurat nå. Dette handler vel egentlig om kroppsideal, være seg en kleshenger på catwalken eller en konkurrerende fitnessutøver, er det ene sunnere enn det andre. Føler vel at du går i en liten forsvarposisjon her..., mitt mål var bare å avkrefte dette med at ungdom ikke trener styrke og tenker på fettprosent.

Ja, jeg påsto det. Kanskje jeg virker vanskelig, men har som sagt ikke sett noen veldig unge som trener ordentlig styrke eller gjøre noe som ligner det "fitness-presset" krever. Det er jo det artikkelen vi diskuterer her handler om. Som Plastbox sa, det blir feil å dra inn så unge mennesker i diskusjonen fordi de har rett og slett ikke adgang i kommersielle gym i Norge. Situps i stua og løping til de stuper langs veien har ingenting med det å gjøre. Artikkelforfatteren har ordlagt seg slik at det skal være fitnessforbildene sin feil at noen kan skade seg i et forsøk på å oppnå det samme. Hele artikkelen er syltynn og mangler grunnleggende fakta og består stort sett av synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt til gode å se noen under 16 som trener styrke. Har faktisk til gode å se et eneste treningssenter som ikke har i allefall 16-årsgrense og det er noen år siden. Nå har omtrent alle steder 18-årsgrense. Om 14-åringen tar noen situps og pushups og du velger å kalle det styrketrening på et forum som dette er.. vel, å misforstå med vilje. :p

En spiseforstyrrelse er en spiseforstyrrelse. Hva som trigger den er dritt det samme, spiseforstyrrelsen er knytta til mat, og er du syk og sulter deg selv er det samme om du tar pushups og/eller løper. Du kommer uansett ikke unna at det ikke er Northug sin feil om noen sulter seg ihjel med ski på beina, og det er med den største selvfølgelighet bedre om det generelle idealet er en sterk, atletisk kropp enn om alt som teller er hvor stort mellomrommet mellom låra er (som i seg selv er "sykt", det skal ikke være noe mellomrom mellom låra).

Slik jeg forstår det på mine elever, så oppretter deres foreldre medlemskapet på treningssenteret, de bruker det :) Hva de gjør på senteret, vet hverken jeg eller foreldrene, kan jo ikke sitte på dem. Her om dagen kjørte jeg litt styrke med noen av dem (mitt ønske om å styrke min selvtillitt ved å se at jeg var sterkere enn dem), og det mange øvelser de faktisk kunne, så ingen situp eller pushups der altså...., kaller det å forstå med vilje :p

Kan ikke huske at jeg har gitt verken Northug eller fitnessutøvere skylda, men det kroppsideealet som legges frem for de unge. Og igjen..., mitt mål var å belyse at ungdom trener styrke, virkelig styrke ;-), men at de fleste ikke har kunnskap nok til å kombinere dette med et sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...alt som teller er hvor stort mellomrommet mellom låra er (som i seg selv er "sykt", det skal ikke være noe mellomrom mellom låra).

Dette er jeg så enig i...!

Leser støtt og stadig om jenter som har fått det for seg at det fint med mellomrom mellom låra. Hvor i hule heite har de fått det fra...? Det er skikkelig turn-off og absolutt ikke noe fint!

Snøft...

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn
Dette er jeg så enig i...!

Leser støtt og stadig om jenter som har fått det for seg at det fint med mellomrom mellom låra. Hvor i hule heite har de fått det fra...? Det er skikkelig turn-off og absolutt ikke noe fint!

Snøft...

:(

Folk har forskjellige preferanser, det vet du vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige preferanser, det vet du vel :)

Ja, noen forer kvinnfolka sine til de veier flere hundre kg. Det er fortsatt syk oppførsel og kan ikke bare avskrives som varierende preferanser. Har man mellomrom mellom låra når man står med føttene samlet er man enten ganske hjulbeint, eller sykelig undervektig. Har man mellomrom mellom låra når knærne berører hverandre er man så sykelig undervektig at man for lengst skulle vært innlagt. Det har ikke noe med preferanser å gjøre. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Ja, noen forer kvinnfolka sine til de veier flere hundre kg. Det er fortsatt syk oppførsel og kan ikke bare avskrives som varierende preferanser. Har man mellomrom mellom låra når man står med føttene samlet er man enten ganske hjulbeint, eller sykelig undervektig. Har man mellomrom mellom låra når knærne berører hverandre er man så sykelig undervektig at man for lengst skulle vært innlagt. Det har ikke noe med preferanser å gjøre. :facepalm:

Det er et ganske stort hopp å anta at alle med mellomrom mellom beina er sykelig undervektig, mange variabler som går med på å avgjøre helsestatusen til en person. For meg, blir det alt for fordomsfullt og ignorant å slenge ut uttrykk som "syk oppførsel" "sykelig undervektig" når jeg faktisk ikke har nok informasjon til å avgjøre det. Bare se på eksempelet ditt tidligere i tråden, "For hvert skritt man tar mot denne kroppen, ødelegger man kroppen og helsa mer og mer". Det virker bare som et veldig lite reflektert utsagn. Linjemannen snakket om hvor turnoff det var, turnoff's and on's handler vel om preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske stort hopp å anta at alle med mellomrom mellom beina er sykelig undervektig, mange variabler som går med på å avgjøre helsestatusen til en person. For meg, blir det alt for fordomsfullt og ignorant å slenge ut uttrykk som "syk oppførsel" "sykelig undervektig" når jeg faktisk ikke har nok informasjon til å avgjøre det. Bare se på eksempelet ditt tidligere i tråden, "For hvert skritt man tar mot denne kroppen, ødelegger man kroppen og helsa mer og mer". Det virker bare som et veldig lite reflektert utsagn. Linjemannen snakket om hvor turnoff det var, turnoff's and on's handler vel om preferanser.

Mener du ærlig og oppriktig at en kvinne som har markant mellomrom mellom låra når hun står med knærne samlet ikke er grovt undervektig..? Selvsagt kan en være så hjulbeint at knærne ikke berører hverandre når en står med føttene sammen, men det tok jeg høyde for i svaret mitt.

Får litt inntrykk av at du bare er ute etter å kverulere. Er du uenig i at Feeders og deres medvillige partnere utviser syk oppførsel..? F.eks. kvinner som går inn for å bli verdens feteste, og mannen som fórer dem titusentalls kalorier om dagen i form av alt fra en konstant strøm av junkfood til gainer-shake administrert med bong/trakt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om sentre og ungdom, så svinger jo pendelen akkurat mot dette med sentertilgang for unge. Både Elixia og Sats/spenst kjører vel slike? Selv i min lille by: http://www.spenstalta.no/wsp/spenstalta/webon.cgi?func=show&func_id=12014&table=CONTENT&template=hele_nyheten&OPEN=8000&HEAD=Lyst%20til%20%E5%20bli%20en%20junior%20Spenster?

"Endelig er vi klare for å lansere medlemskap for dere mellom 13 og 15 år (gjelder fra det året du fyller 13 til det året du fyller 16) :)"

kidZ & teenZ - Gruppetrening - ELIXIA Trening & Velvære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg så enig i...!

Leser støtt og stadig om jenter som har fått det for seg at det fint med mellomrom mellom låra. Hvor i hule heite har de fått det fra...? Det er skikkelig turn-off og absolutt ikke noe fint!

Snøft...

:(

En av mine gode venninner fikk det fra moren sin; hun hadde alltid drømt om å ha barn som hadde (les: om selv å ha) mellomrom mellom beina når man stod rett opp og ned med føttene inntil hverandre. Stakkars jenta (som da gikk på barneskolen) fikk ikke mellomrom mellom beina før hun nærma seg spagaten, og bærer denne "feilen" med seg den dag i dag. Foreldre er nok viktigere for sånne fikse ideer enn man tror, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preferanser...?

Det kalles vel fetisj om en prefererer det abnormale.

Respekt for annerledestenkende er flott, men det finnes jenter som faktisk tror at mellomrom mellom låra er noe som er selvskrevent om en higer etter den til enhver tid rådende konsensus om hva som er"idealkroppen". De er jo virkelig på bærtur og trenger rettleiing.

Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...