Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jøss...!

Her er det visst generalisering for alle penga. Tror du alle thailandske kvinner er skåret ut av samme stykke? Eller at alle thailandske kvinner ønsker å gifte seg med en hvilken som helst nordmann? Og hvor har du det fra at de ikke jobber, siden du antar at de etterhvert vil kunne oppdage at det er greit å jobbe?

Stereotyper er artige, men svært lite brukbare i en debatt om respekt for ulikhet mellom kjønn.

:(

Spissformulering. Det er Rock som før har brukt eksemplet. Så svaret er direkte til han :p

Og det med at jeg "antar" at de ikke jobber, er igjen spissformulering ut i fra artikkelen. Ikke noe som er reelt for alle thailandske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissformulering. Det er Rock som før har brukt eksemplet. Så svaret er direkte til han :p

Og det med at jeg "antar" at de ikke jobber, er igjen spissformulering ut i fra artikkelen. Ikke noe som er reelt for alle thailandske kvinner.

Ok...

Litt vanskelig å vite hva som er spissformulert og hva som er din faktiske mening innimellom.

Rock er en macho-posør, og kun det. Pen å se på og artig å høre på, ja, den selveste "mannshowinistiske spissformulering" inkarnert i et nick på et forum.

Debatt er debatt og Rock er Rock.

Bestem deg for fokus.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært mer riktig å ta utgangspunkt i henholdsvis snittlønnen til menn og kvinner og deretter regnet ut reell timelønn/årslønn etter sykefravær, enn å ta utgangspunkt i den samme snittlønnen? :)

Er dette er forsøk på å trolle, eller har du bare misforstått litt..? Det er lik lønn for likt arbeid i Norge, så det er åpenbart underforstått at når jeg sammenligner disse to representantene for snittet velger jeg to med lik utdanning og inntekt. At mange kvinner velger dårligere betalte jobber enn de kunne hatt kan ikke brukes som noe argument for at kjønnene ikke er likestilte, med andre ord må man i det lille regnestykket mitt ta utgangspunkt i gjennomsnittlig inntekt for alle lønnstagere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette er forsøk på å trolle, eller har du bare misforstått litt..? Det er lik lønn for likt arbeid i Norge, så det er åpenbart underforstått at når jeg sammenligner disse to representantene for snittet velger jeg to med lik utdanning og inntekt. At mange kvinner velger dårligere betalte jobber enn de kunne hatt kan ikke brukes som noe argument for at kjønnene ikke er likestilte, med andre ord må man i det lille regnestykket mitt ta utgangspunkt i gjennomsnittlig inntekt for alle lønnstagere. :)

Nei, det du gjør her er en ganske grov statistisk feil. Parametrene du sammenligner er ikke hentet fra samme populasjon, ergo kan du ikke generalisere på den måten du gjør. Om det regnestykket ditt skal si noe fornuftig så må du gjøre som wheysted sier og bruke gjennomsnittlig lønn for kjønnene separert. Dersom du insisterer på å bruke gjennomsnittslønn basert på begge kjønn i en gruppe, så må du nesten også ta gjennomsnittlig sykefravær basert på denne gruppen, ellers blir tallene dine grovt misvisende :)

Edit: rettet en liten leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox

Ja, p-piller bærer med seg fordeler. Men også mange ulemper. Konstant vonde bryst, mellomblødninger, redusert sexlyst, sopp, økt risiko for brystkreft, blodpropp, osv, osv. P-piller fungerer forskjellig på kvinne til kvinne, så fordeler og ulemper går faktisk hånd i hånd. I tillegg så er det jo vi som må betale for p-pillene. Og uansett, dere står til tjeneste med spermen så det er like mye deres ansvar som kvinnens når det gjelder ons. Det at det skal være en sånn forventing om at alle kvinner bruker p-piller/andre preparater tilegnet oss er en uting.

Selvfølgelig er det bedre uten kondom. Men at det er kun vårt ansvar å stå med prevensjon, det er det ikke.

Igjen forstår jeg hva du mener, men jeg er uenig. Ja, en mann som er ute og flyr bør ta ansvar og bruke gummi, rett og slett fordi diverse sykdommer antagelig er relativt utbredt blant folk som har for vane å bedrive denslags. Et 9 måneder langt tungt svangerskap eller en følelsesmessig belastende abort (for dem abort ikke har blitt rutine for :p) er dog følger av usikker sex som utelukkende går ut over kvinnen. Derfor må det også primært være kvinnens ansvar å sørge for at hun ikke opplever uønsket graviditet. Ansvaret for egen kropp og person kan ikke dyttes over på noen andre, uansett hvor beleilig det måtte være.

Om jeg liker risikosport og prater i telefonen mens jeg kjører kan jeg ikke legge ansvaret for å holde bilen på veien over på den jeg prater med, selv om han/hun kunne valgt å legge på for å spare meg for risikoen. Det er jeg som driver med høyrisikoaktivitet, og følgene av et uhell påvirker i hovedsak meg. Selvsagt hviler da ansvaret for min sikkerhet på mine skuldre.

Jeg skulle helst ha vist til kilde, har ikke tid til å lete den opp nå pga. eksamen. Men tallene jeg viser til er fra et program som gikk på nrk for ikke så lenge siden. Hvor de tok opp spesielt problematikken rundt barn og skilsmisser.

Jeg skjønner jo at du er farget av hendelsen din. Men jeg kan fortelle om hendelse som faller den andre veien også. Samtidig så viser ikke en slik hendelse at samfunnet hadde hat godt av mindre skiller i yrkene? At kvinner jobber i mer høytlønnede yrker som ikke er så kvinnedominerte? Slik at de tjener mer til å bidra lønnsmessig. Selvfølgelig forutsetter det at mannen er mer hjemme.

God diskusjonsteknikk, et øyeblikk der glemte jeg hvorfor vi snakket om skilsmisser. Du kan danse rundt grøten og prate rør (om akkurat dette punktet) til du får tastaturblåmerker på fingrene. Det forandrer fortsatt ikke at lover og/eller holdninger i samfunnet og kvinners innbilte rett på spesialbehandling når det måtte passe gjør at svært mange menn aldri ser barna sine og må jobbe seg blodige for å beholde noe de i utgangspunktet har jobbet seg til beinet for å anskaffe og bygge opp.

Når det gjelder stress, jeg skjønner hva du mener, men det blir feil formulering fordi stress er så komplekst. En hjernekirurg f. eks, graver i hjernen til folk og en feil gjøre at vedkommende dør - hjerne kirurgen kan synes at situasjonen er veldig lite stressende. Individuelle forskjeller. Slik at man kan ikke si at mannsdominerte yrker er mer stressende enn kvinnedominerte yrker. Hvis du lurer mer om det kan du jo lese litt arbeidspsykologi.

Hvilken definisjon av ordet "stress" opererer du med? Psykologiske ting, altså 100% subjektiv opplevelse av virkeligheten? I så fall kan jo verdens minst belastede person påstå at han/hun er verdens mest stressede og har det grusomt. På hvilken måte hjelper denne definisjonen noen..?

Nei, stress er, og må være definert som forlenget og/eller for frekvent trigging av fight-or-flight responsen til punktet der faktisk målbare hormonnivåer endres til en slik grad at helse og livskvalitet forringes. En hjernekirurg vil kanskje si at han/hun ikke føler seg nevneverdig stresset, men du kan banne på at en blodprøve ville vist tydelig at kroppen var i et modus det ikke er nevneverdig fordelaktig å være i for ofte eller over lengre tid. Dette er kronisk stress, og det samme gjelder svært mange av de andre yrkene vi allerede er enige om at er mannsdominerte og svært få av de kvinnedominerte yrkene.

Edit: Det finnes sikkert dem som har hoppet så mye i fallskjerm at de ikke føler noen rush eller nevneverdig spenning av dette mer. Det betyr alikevel ikke at kroppen deres produserer noe mindre stresshormoner når de faller mot jorda, og det betyr i allefall ikke at kroppen hadde hatt godt av å konstant "hoppe i fallskjerm" i uker og måneder. Det er kronisk stress, og det er på absolutt ingen måte det samme som subjektivt opplevd stress, som kan være alt fra reelle ting til å "føle seg litt stresset" fordi duken har en flekk og man har for mye lekser, eller "sitte i tidsklemma" fordi det er for mange interessante TV-serier.

Og den siste, med at økt totalbelastning kan ha noe med økt sykefravær hos kvinnen da får du bare lese: work psychology av John Arnold og Ray Randall. Selv om det de "gjennomsnittlig" jobber like mye i følge dine tall, så sier det ikke noe om endret totalbelastning hos kvinnen. Det er mer å ta hensyn til f. eks. At man skal ha fokus på både hjem (med barn) og jobb.

Det at du sier bastant at "til tross for at menn har fysisk tyngre jobber, mer stressende stillinger" blir feil. Fysiske forskjeller og ingenting som heter mer stressende stillinger. Mannen har det virkelig verre i følge deg.

Tror ikke det er noe vits i at vi diskuterer det her mer. For vi blir ikke enig.

Hvorfor skal jeg lese mer om noe som, i alefall slik du presenterer det, ikke er tilfelle? "Mine tall"? "..sier ikke noe om endret totalbelastning"? Jeg forstår ikke engang hva det er du skriver. Hvilken "totalbelastning" er det du snakker om? Menns innsats hjemme har økt i takt med kvinners innsats utenfor hjemmet, og menns totale antall timer brukt på jobb er høyere enn kvinners. Dette er fakta, du så det selv hos SSB (og det er ikke "mine tall" :facepalm:).

Hvordan kan du da påstå at kvinner alikevel har en endret... AHA! Der har vi den, nå snakker du plutselig om endret totalbelastning, ikke økt. Ja, så klart endrer belastningen seg når kvinner velger å bruke mindre tid hjemme og mer tid på jobb. Totalbelastningen er alikevel beviselig og bevist den samme, med mindre du impliserer av kvinner takler arbeidslivet så dårlig i forhold til hjemmestell at en ren forskyvning av arbeidstimer fra hjemmet til jobb gjør kvinner syke, selv om antall timer brukt er lavere enn noen gang i historien..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det du gjør her er en ganske grov statistisk feil. Variablene dine dine er ikke uavhengige, ergo kan du ikke generalisere på den måten du gjør. Om det regnestykket ditt skal si noe fornuftig så må du gjøre som wheysted sier og bruke gjennomsnittlig lønn for kjønnene separert. Dersom du insisterer på å bruke gjennomsnittslønn basert på begge kjønn i en gruppe, så må du nesten også ta gjennomsnittlig sykefravær basert på denne gruppen, ellers blir tallene dine grovt misvisende :)

Nå fremstår jeg sikkert som dum med min yrkesfaglige matte, men kan du utdype hvorfor det blir feil? Tallene for legemeldt sykefravær gjelder alle. I Norge er det lik lønn for likt arbeid, og lik mulighet for å utdanne seg. Dermed brukte jeg snittlønn fremfor snittlønn-per-kjønn, da sistnevnte er "forurenset" av at kvinner velger lavere lønnede yrker selv om de har akkurat samme muligheter som menn til å bli kirurger, piloter, eller suksessfulle selstendig næringsdrivende. Poenget var uansett å leke med påstanden Rock kom med lengre opp, som forutsetter at jeg bruker samme tall for begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du sammenligner ulike populasjoner. For sykefraværet sammenligner du menn og kvinner separat, mens for lønn slår du de sammen til en populasjon. For å få en reell sammenligning av sykefravær og lønn så må de komme fra samme populasjon om du skal regne ut en hypotetisk "reell timelønn".

Jeg skjønner hva du mener med eksempelet ditt, ville bare påpeke at det rent statistisk ikke er helt legit å sammenligne det slik. Men ettersom gjennomsnittslønnen for hhv kvinner og menn er ulik (pga vi velger ulikt arbeid med ulikt lønnsnivå), så blir det umulig å gjøre en slik sammenligning (herrejesus så dårlig jeg skulle være til å forklare dette her, det er mye klarere i hodet mitt enn det er når det kommer ut :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Groenhaug :

Jeg har allerede linket til det du etterspør - 2 ganger.

En link til dagbladet som siterer SSB og en direkte fra SSB.

Det er 5000 flere norske menn som tar selvmord i perioden som omtalt og forfatter og forsker som har publisert artikkelen konkluderer med at samlivsbrudd er hovedårsaken til at norske menn tar sitt eget liv.

Det finnes utstrakt forskning på det så det er ingen problem for meg å linke til om du ikke orker å paddle tilbake 2-3 sider.

Advarsel - Egenerfaring :

Jeg spiller Rugby i Norge.

Der er det 20x20 lag i to forskjellige ligaer der hvert lag består av 2x15 stk.

Vi er ganske få nordmenn.

De fleste er australske og New Zealandske og Sør Afrikanske menn hentet hjem av norske kvinner, og hvert eneste år kommer det flere og flere menn.

Jentene og deres venner som heier på sidelinjen er norske.

De sier rett ut og veldig åpenbart at de ikke finner norske menn titlrekkende og synes de er for "veike".

Jeg har vært på mange turer rundt omkring(ikke som aktiv spiller) i Europa med dem og det blir ofte med norske jenter i midten av 20årene mot slutten av 20årene for å finne en "macho mann" som hun kan etterhvert få til Norge.

De legger ikke skjul på hvorfor de blir med på touren.

Thaikvinner :

Jeg har ingenting negativt å si om dem og har full forståelse for at noen av dem velger et annet liv for å komme seg ut av fattigdommen.

Menn som ingen vil ha i Norge har ikke noe alternativ eller noe tilbud og det er fryktelig mange av dem, de er nødne, ensomme og desperate og jeg vil heller at de henter seg en thaikvinne enn å sprenge t-banen til helvete, selv om jeg frykter det mest sannsynlig vil skje desverre.

Linjemannen :

Jeg er ikke spesielt macho.

Jeg har høydeskrekk, kan være ganske forsiktig av meg når det gjelder endel ting i livet og tar sjeldent igjen når jeg får sleng kommentarer og pekefinger på gaten.

Her om dagen så jeg en norsk ulveedderkopp som er det største satanskapet jeg noen gang har sett i mitt liv og jeg følte meg ikke spesielt tøff der jeg sprayet den med axe i der den krøyp bak verktøyskrinet mitt i boden. ( Ikke mange vet at en av verdens største edderkopper finnes rett her i Norge).

Poseringene på profilbildene våre er vel ikke å langt ifra hverandre...så da må jo du også være en posør og?.

Vi poser begge to og vi gjør det på en heller useriøs og skøyeraktig måte, jeg har ihvertfall mye selvironi rundt det.

Jeg synes vel helt ærlig både fitness og kroppsbygging er blitt en drittsport av dimensjoner der mennesker bruker svært mye penger på mye rart for en plastikkpokal fra Nille og et ødelagt rykte og stereotypisering til de grader.

Jeg har aldri vært borti et miljøer som kroppsbygging og styrkeløft der folk baksnakker hverandre så til de graaaader og det er ikke noe jeg forbinder med å være tøff eller macho.

Fysisk styrke har heller ingenting med machismo i mine øyne å gjøre.

Så jeg tror ikke at jeg er macho fordi jeg har litt styrke og litt muskulatur.

Det jeg tror derimot er at det er veldig spesielt at norsk media og den norske stat har til de grader demonisert mannen.

De har også tillatt uavhengie organisasjoner som Amnesty International å tjene grisemye penger på å kjøre TVsendte reklamekampanjer som diktet opp tall om hvor mange norske menn som slår kvinner.

FN grep inn og advarte Amnesty at dette bare var tull, alikevel gikk kampanjene i beste sendetid på Norsk TV.

Jeg liker heller ikke å vokse opp med norske aviser som fortalte meg at gutter er skoletapere, tenker på sex hvert 3 sekund og trakasserer kvinner på jobb, samt er rasistiske svin.

Dette var artikler og tulle-statistikker som ble kjørt gjevnt og trutt og det eksploderte i Bjugn-saken blant annet.

Ingen av mennene som fikk sine liv ødelagt(de fikk sparken, ble varetektsfengslet og mistet omsorgsrett til sine barn) fikk oppreisning av norsk media eller den norske stat, men visst faen fikk de sine navn og bilder publisert.

Og det er dette jeg reagerer på, hva ønsker det norske media? hvorfor forkastes uavhengie likestillingsrapporter, hvorfor fremstilles den norske mannen slik han gjør?

Hva ønsker de å oppnå med dette?

Hva ønsker rettsorganet som skal representere oss alle ved å ta ifra 90% av alle norske menn som tar omsorgsrett til høyesterett lovgitt tid med barnene?

Jeg klør meg i hodet og lurer på hva faen som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er flinke her til å vektlegge biologiske forskjeller når det kommer til valg av yrke, men glemmer litt å vektlegge det når det kommer til dette med kjønnsforskjeller ift selvmord og sykemelding. For å klargjøre litt:

Angående selvmord: Flest kvinner begår selvmordsforsøk. Flest menn begår selvmord. Dette har blandt annet med ulikheter i valg av metoder (som igjen henger sammen med at menn er mer teknisk anlagt) å gjøre. Det er masse litteratur på dette, og mange faktorer spiller inn (inkludert sosiale).

Angående depresjoner/angst/stress: Konstante eksterne faktorer (f.eks jobb) er en medvirkende faktor, men ikke en stor faktor. Hvordan man oppfatter sin egen situasjon er viktigere, samt traumatiske opplevelser og i stor grad genetikk. Hvordan man oppfatter sin egen situasjon er subjektivt. Altså kan det godt hende en vaskedame subjektivt oppfatter sin situasjon som stressende, mens en kirurg ikke gjør det.

(Og PlastBox - ja, dette med kortisol og fight/flight kan relateres til angst. Det er også forskjeller i hvordan folk regulerer dette som du selv påpeker, så det er ikke noen en-til-en koding mellom ekstern realitet og biologisk respons. Det er nettopp hvordan man subjektivt oppfatter den eksterne realiteten som fører til den biologiske responsen. Dette er jo ikke så rart når man vet at sanseoppfatninger er et resultat av hjernens "tolkning" av fysisk stimuli. Og her involveres både sensoriske prosesser men også emosjonelle/kognitive/hormonelle prosesser)

Kvinner har høyest forekomst av depresjoner og angst. Dette har mye med biologi å gjøre. Men det er også en sosial faktor som kan føre til at kvinner har lavere terskel for å oppsøke hjelp og dermed bli diagnostisert. Altså er det nok en viss skjevhet i statistikken, men realiteten er sannsynligvis ikke 50/50 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen forstår jeg hva du mener, men jeg er uenig. Ja, en mann som er ute og flyr bør ta ansvar og bruke gummi, rett og slett fordi diverse sykdommer antagelig er relativt utbredt blant folk som har for vane å bedrive denslags. Et 9 måneder langt tungt svangerskap eller en følelsesmessig belastende abort (for dem abort ikke har blitt rutine for :p) er dog følger av usikker sex som utelukkende går ut over kvinnen. Derfor må det også primært være kvinnens ansvar å sørge for at hun ikke opplever uønsket graviditet. Ansvaret for egen kropp og person kan ikke dyttes over på noen andre, uansett hvor beleilig det måtte være.

Om jeg liker risikosport og prater i telefonen mens jeg kjører kan jeg ikke legge ansvaret for å holde bilen på veien over på den jeg prater med, selv om han/hun kunne valgt å legge på for å spare meg for risikoen. Det er jeg som driver med høyrisikoaktivitet, og følgene av et uhell påvirker i hovedsak meg. Selvsagt hviler da ansvaret for min sikkerhet på mine skuldre.

God diskusjonsteknikk, et øyeblikk der glemte jeg hvorfor vi snakket om skilsmisser. Du kan danse rundt grøten og prate rør (om akkurat dette punktet) til du får tastaturblåmerker på fingrene. Det forandrer fortsatt ikke at lover og/eller holdninger i samfunnet og kvinners innbilte rett på spesialbehandling når det måtte passe gjør at svært mange menn aldri ser barna sine og må jobbe seg blodige for å beholde noe de i utgangspunktet har jobbet seg til beinet for å anskaffe og bygge opp.

Hvilken definisjon av ordet "stress" opererer du med? Psykologiske ting, altså 100% subjektiv opplevelse av virkeligheten? I så fall kan jo verdens minst belastede person påstå at han/hun er verdens mest stressede og har det grusomt. På hvilken måte hjelper denne definisjonen noen..?

Nei, stress er, og må være definert som forlenget og/eller for frekvent trigging av fight-or-flight responsen til punktet der faktisk målbare hormonnivåer endres til en slik grad at helse og livskvalitet forringes. En hjernekirurg vil kanskje si at han/hun ikke føler seg nevneverdig stresset, men du kan banne på at en blodprøve ville vist tydelig at kroppen var i et modus det ikke er nevneverdig fordelaktig å være i for ofte eller over lengre tid. Dette er kronisk stress, og det samme gjelder svært mange av de andre yrkene vi allerede er enige om at er mannsdominerte og svært få av de kvinnedominerte yrkene.

Edit: Det finnes sikkert dem som har hoppet så mye i fallskjerm at de ikke føler noen rush eller nevneverdig spenning av dette mer. Det betyr alikevel ikke at kroppen deres produserer noe mindre stresshormoner når de faller mot jorda, og det betyr i allefall ikke at kroppen hadde hatt godt av å konstant "hoppe i fallskjerm" i uker og måneder. Det er kronisk stress, og det er på absolutt ingen måte det samme som subjektivt opplevd stress, som kan være alt fra reelle ting til å "føle seg litt stresset" fordi duken har en flekk og man har for mye lekser, eller "sitte i tidsklemma" fordi det er for mange interessante TV-serier.

Hvorfor skal jeg lese mer om noe som, i alefall slik du presenterer det, ikke er tilfelle? "Mine tall"? "..sier ikke noe om endret totalbelastning"? Jeg forstår ikke engang hva det er du skriver. Hvilken "totalbelastning" er det du snakker om? Menns innsats hjemme har økt i takt med kvinners innsats utenfor hjemmet, og menns totale antall timer brukt på jobb er høyere enn kvinners. Dette er fakta, du så det selv hos SSB (og det er ikke "mine tall" :facepalm:).

Hvordan kan du da påstå at kvinner alikevel har en endret... AHA! Der har vi den, nå snakker du plutselig om endret totalbelastning, ikke økt. Ja, så klart endrer belastningen seg når kvinner velger å bruke mindre tid hjemme og mer tid på jobb. Totalbelastningen er alikevel beviselig og bevist den samme, med mindre du impliserer av kvinner takler arbeidslivet så dårlig i forhold til hjemmestell at en ren forskyvning av arbeidstimer fra hjemmet til jobb gjør kvinner syke, selv om antall timer brukt er lavere enn noen gang i historien..? ;)

1. Når det må to til for å lage er barn er begge ansvarlig. Da kan ikke gutten i ettertid klage.

2. Det med hus og hjem, at en mann må kjempe for det - der er du vel ganske farget av hendelsen din. Henviser til svaret til jntdrm.

Det med mann og barn, her har vi ikke kommet så langt når det gjelder likestilling. Og det er synd, men det er faktisk blitt mer og mer 50-50 deling av foreldreomsorg i forhold til det, det var. Det fortsatt viktig at man jobber for mer likhet. Samtidig så synes jeg det er viktig at man hører på barna.

3. En person som du kanskje ikke oppfatter som belastet, kan oppleve stress av veldig små ting.

Du må også huske at du har noe som er positiv stress og negativ stress. Negativ stress er det som fører til feilbelastning. Positiv stress - her vil individet se på det belastningen som en utfordring og dermed ikke oppleve en negative følelsesmessig tilstand til oppgaven en utfører.

Du kan dermed ikke si at et yrke er mer stressende enn et annet. Det er faktorer i yrkene som kan fremkalle stress, men det avhenger av individet. F. eks yrker med stor arbeidsmengde kan medføre stress hos et individ, men det er opp til hvordan den enkelte mestrer det som avgjør om vedkommende vil oppleve situasjonen som stressende. Kronisk stress vil medføre at man blir stress, så ut fra din konklusjon burde alle menn være syke.

4. Ja, endret. Og med det en økt belastningen. Det er mer å ta hensyn til. Barn, hjem, jobb. Selv om menn har tatt mer plikter hjemme, kvinner mer ute, så er det f. eks fortsatt kvinnen som er mest hjemme med sykt barn. Slik at selv om mannen gjør mer hjemme så må man skille mellom de enkelte oppgavene også. Dermed kan jeg si at totalbelastningen påvirker kvinnens sykesituasjon. Det er ikke bare det som er grunnen og det må jeg igjen påpeke. Man f. eks koble dette opp mot stress - kvinner har nå fått en endret totalbelastning, dette medfører at de har flere ting å ta hensyn til: kvinner kan f.eks være mer utsatt for negativt stress når det blir mange faktorer å ta hensyn til.

Handler ikke om at kvinner takler arbeidslivet dårlig osv. I tillegg så sier verken dine, mine eller andre artikler noe om de kvinnene som blir syke - at de kanskje gjør mer hjemme enn mannen og mye på jobb også. Dette er jo gjennomsnittstall. Det har vært interessant å sett om det at en direkte korrelasjon. Vet de forsker en del på dette nå, ettersom vi har relativt høyt sykefravær hos kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg få skikkelige, ærlige svar her. DIN mening!

1. Er personlighet virkelig det viktigste på ei jente eller er det bare romantisk bullshit?

2. Er normalvektige jenter på diett på jakt etter perfekt sommerkropp (cardio + 1500 kalorier ala Victorias secret-modeller) hot or not?

3. Er det virkelig tøft med sterke jenter, eller vil dere helst hatt styrkerommet for dere selv?

Svar på alle eller en. Jeg er supernysgjerrig, håper på svar!

1. utseende teller sånn ca. 95%. personlighet er helt irrelevant dersom utseende ikke er bra.

2. merkelig spørsmål.

3. jenter er velkomne på styrkerommet, så lenge de har på seg tights og holder seg til strakmark og hip thrusts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rock ja, link inn korrelasjonen mellom selvmord og samlivsbrudd. Les også hva Aaandreaaa skriver :)

Når det gjelder at menn finner jenter andre steder og motsatt. Hovedgrunnen er vel globaliseringen som har gjort at man har fått øynene opp for andre type mennesker. Lettere nå å skaffe seg en kjæreste fra sør-Amerika enn det var fpr 50 år siden. Sier seg selv at det blir endringer! Men det skal også påpekes at i den artikkelen du linket til sist der står det også at f. Eks kvinner som gifter seg med utenlandske menn tar oftere skilsmisse. Så det er ikke bare rosenrødt.

Det skal sies at det har blitt veldig endring i samfunnet så at flere skiller seg, er vel bare en økende trend. At flere ikke velger å gifte seg også. Det samme gjelder med å få barn i vesten, spesielt nord-Europa. Jo, rikere vi blir jo mindre attraktivt er det å få barn fordi vi ikke har tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10017092

Nei det er ikke hovedgrunnen.

Hvorfor hadde ikke Globaliseringen samme effekt når en all time high of norske menn jobbet på sjøen og bodde utenlands store deler sitt arbeidsliv?.

Hovedgrunnen er likestilling.

Kvinner har skapt en norsk mann de selv ikke vil ha og de henter hjem menn fra spesielt Australia og StorBritannia i så stor grad at jeg er ganske sikker på at når statistikken kommer frem for 2013 så vil flere norske jenter dette året gifte seg med menn fra andre land enn norske menn totalt på landsbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leser du norske aviser?

Jeg synes det er litt rart at jeg må linke til noe så opplagt, det blir vel som å si at en brunost er brun også skal du se bilde?.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10017092

Nei det er ikke hovedgrunnen.

Hvorfor hadde ikke Globaliseringen samme effekt når en all time high of norske menn jobbet på sjøen og bodde utenlands store deler sitt arbeidsliv?.

Hovedgrunnen er likestilling.

Kvinner har skapt en norsk mann de selv ikke vil ha og de henter hjem menn fra spesielt Australia og StorBritannia i så stor grad at jeg er ganske sikker på at når statistikken kommer frem for 2013 så vil flere norske jenter dette året gifte seg med menn fra andre land enn norske menn totalt på landsbasis.

Lese norske avsier ja, men har ikke lest det der. Forøvrig så er det der ikke konkluderende forskning. Den viser bare at det kan være nær relasjon mellom samlivsbrudd og selvmord. Det kan jo være andre faktorer, f.eks at menn som opplever samlivsbruddet er mer deprimerte og det er også en grunn til at det blir samlivsbrudd (bare et eksempel), bør nødvendigvis ikke være at selve samlivsbruddet medfører selvmordet. Om du skjønner? Men at det nær relasjon,ja, det kan man vise til.

Men kvinner er overrepresentert på statistikken på selvmordsforsøk. Så det går vel ikke så bra med oss her i Norge hele tiden.

Globalisering er jo selvfølgelig hovedgrunnen. Det er en forskjell mellom nå og da mannfolk dro på sjøen. For det første så dro ikke alle menn på sjøen, for det andre så oppholdt de seg ikke over lengre tid på et sted.

Nå derimot nå kan du lett flytte til et annet land, du kan dra på lange ferier, vi har mange innvandrere, det er flere som studerer i utlandet osv. Så jo, globalisering er hovedgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mannen gjør ting utenfor huset så er dette veldig lite. Kvinnen har en totaltbelastning hver dag med barnepass, vaske klær, vaske hus, osv. At mannen skifter dekk på bilen 2 ganger i året er jo ingenting. Kvinnen gjør jo i tillegg også ting utenfor huset.

Så akkurat det husarbeidargumentet faller. Men det er jo en grunn til at det faller. Og det er fordi at mannen ofte har en jobb med høyere lønn, kvinnen en med lavere (fordi hun ønsker å få barn). Da bruker han mer tid på jobb, hun mer tid på barn og hjemmet.

Vi må for all del ikke undervurdere følelsesarbeidet kvinner gjør!!!

Mamma tar støyten - kultur - Dagbladet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug - Så når Lisa slår opp med Lars for å studere i Melbourne og der får hun kjæreste er det bare fordi hun kan?

Det har ingenting med at Steve var litt mer spennende enn Lars?

Hvorfor er det ingen australske jenter som blir med norske gutter hjem?

Det er rett og slett fordi det ikke er mulig på samme måte, norske jenter penere og vil alltid ha et større utvalg av sex, partnere, samliv osv

Alle vet det, men ingen kan si det høyt.

Om du tar en beta jente som ikke er spesielt tiltrekkende og en beta gutt som ikke er spesielt tiltrekkende så vil beta jenta alltid ha masse tilbud fra beta gutter.

Beta gutten vil ikke ha det fra beta jenter og som oftest vil han være alene og relativt uønsket av jenter flest dersom han ikke kan lokke med økonomisk trygghet i 30årene når de har rast fra seg.

Fordi det er naturlig for dere så har dere tilgang til sædbanker og kunstig befruktning, 1 år med full lønn hjemme med barn og dere vinner 9 av 10 omsorgsrettsaker i høyesterett.

På den måten kan dere uansett forfølge det som er naturlig for dere som kvinner, samt mannen er lett tilgjenglig for sex, kos og partnerskap dersom dere skulle ønske det. Og trust me en beta mann som utgjør flertallet av menn blir sammen med hva som helst.

Derfor mener jeg at det burde finnes tilsvarende norske beta menn, istedenfor at vi får en enorm seksuell underklasse med menn som enten drar til ukraina, russland, afrika, thailand og filipinene og bor der halve året eller har med seg hentekone så burde vi ha et tilbud til de norske menn som ikke er ønsket av norske kvinner.

Det er naturlig for disse mennene å ville ha samliv og sex med kvinner, men det kan de ikke.

Uansett hvor mye de skulle ønske seg en norsk kvinne tilhører de en underklasse av mennesker i samfunnet som blir valgt bort.

Så skal det være likestilling så skal det finnes et tilbud for dem og, der de kan få være hjemme 1år og få full lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rock den artikkelen du poster beskriver en korrelasjon mellom skilsmisserater og selvmordsrater blandt menn år for år. Korrelasjon er ikke det samme som kausering. Dette temaet har en wikipedia-side du kan lese: Gender differences in suicide - Wikipedia, the free encyclopedia

Som du ser så spiller sosiale faktorer en rolle, men det å si at "Likestillingsnormen har bidratt til at flere kvinner kan bryte ut av lite tilfredsstillende ekteskap, og har dermed også indirekte bidratt til selvmord" er en overgeneralisering helt tydelig farget av sosiologens egen politiske mening. Man kan ikke trekke en slik konklusjon basert på de dataene han har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg få skikkelige, ærlige svar her. DIN mening!

1. Er personlighet virkelig det viktigste på ei jente eller er det bare romantisk bullshit?

2. Er normalvektige jenter på diett på jakt etter perfekt sommerkropp (cardio + 1500 kalorier ala Victorias secret-modeller) hot or not?

3. Er det virkelig tøft med sterke jenter, eller vil dere helst hatt styrkerommet for dere selv?

Svar på alle eller en. Jeg er supernysgjerrig, håper på svar!

1. Personligheten skaper kjærlighet, kroppen skaper begjær, en kombinasjon er det viktigste for meg.

2. Viser jo en viss kvalitet i forhold til disiplin, men ikke avgjørende. Noen av de flotteste jentene jeg har sett er normalvektige.

3. Sterke jenter er dritkult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...