Gå til innhold

Nettavisen - Side 2 - Trening handler nå mer om utseende


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig i mye av det som skrives, og som tidligere anorektiker føler jeg meg truffet på mange punkt. Vi som har hatt en spiseforstyrrelse, særlig anorexia, er ofte av typen "alt eller ingenting";- som det ble snakket om.

Jeg har også fra første stund reagert på "strong is the new skinny",- når damene som blir blåst opp som forbilder er fitnessmodeller i konkuranseform. Det er faktisk slik at de på dette "stadiet" har en ,over tid ,skadelig lav fettprosent, mange mister menstruasjon og de er både uttørret og underernært. Dette er idealet mange jobber etter, og ønsker og ha,- hele året. Men en sunn fitnessutøver har jo ikke denne fettprosenten mer enn en kort periode av året,- den perioden hun konkurrere. Det er det mange som glemmer. Og det er ikke noe som snakkes så mye om i salgsøyemed av treningsremedier som klær, energidrikker, tilskudd, PT'er og treningssenter....

De fleste som trener etter "strong is the new skinny" trener IKKE for og bli sterk, de trener for først få bittelit muskler, for SÅ få en så lav fettprosent som en radmager catwalkmodell har,- UTEN at mukslene svinner. Vil tro det faktisk lager et ekstra press på mange unge jentere enn "bare" miste fett???? Hvorfor er det fitnesskonkurranser av ymse slag som øker i popularitet hva antall utøver angår, og IKKE ulike former for styrkeløftkonkurranser? Siden det "strong" man vil bli...Ser jo at utsagnet er blitt moderert til "fit is the new skinny",- men fit, som i fitness, er desverre ikke sundt, for noen.

Og igjen, seriøse og flinke fitnessutøvere som konkurerer på høyt nivå har ikke "idealkroppen" Hele året. De har en psyke ut over det mange av oss andre dødelige kan påberope oss,- ikke bare går de først på en diett mange ville grått av mange gang for og komme i konkuranseform, samtidig som de trener hardere enn noen gang,-men etterpå må de godta og akseptere og se at musklene "gjemmes" under fettet, de må legge på seg,- og de må legge på seg fett,- før de igjen er igang med og bygge mer muskler. all ære til de menn og kvinner som gjenter denne "Leken" gang på gang,- og holder seg friske i kropp og sinn,- men de aller fleste av oss tror jeg ikke er i stand til og takle det. Og jeg tror for en god del er den førset fitnesskonkurranse veien inn i et mønster som kan gjøre stor skade på sjel og sinn i fremtiden... Mens andre igjen gjør det en gang, og ser "Problemene" det kan skape og dermd aldri gjør det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen bryr seg? Hvordan den lættis siden der klarer å finne noe negativt om at folk trener er helt fantastisk.

Da tror jeg du har missforstått poenget med artikkelen. Den tar opp en interresant tematikk om temaet trening, hva og hvor er fokuset til f.eks media. Og hvilken innvirkning har den på hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg du burde lese artikkelen om igjen. Helt ærlig.

Man burde nesten kunne forvente at en topic, eller til nød resten av første post tar for seg problemstillingen. tl:dr.

Jeg ser heller ikke helt koblingen mellom spiseforstyrrelser og trening. Det blir like trivielt som å si at fisk fører til overvekt (Det er jo masse fett i dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde nesten kunne forvente at en topic, eller til nød resten av første post tar for seg problemstillingen. tl:dr.

Jeg ser heller ikke helt koblingen mellom spiseforstyrrelser og trening. Det blir like trivielt som å si at fisk fører til overvekt (Det er jo masse fett i dem)

Poenget, som ligger i undertittelen, er at trening handler om utseende heller en om den helsemessige gevinsten - som er en interresant problematikk.

Forholdet mellom SF og trening er der, forblir min påstand. Jeg kan alt for lite om temaet til å utdype det i offentlig forum, rett og slett fordi jeg føler jeg ikke innehar god nok kunnskap om emnet til å uttale meg - men min påstand er at det kan være en utløsende faktor. Resten for de med kunnskap om temaet snakke om.

Uansett så er ikke dette hovedpoenget til artikkelen. TL;DR:Trening handler nå mer om utseende enn om helsemessige gevinster, mener blogger og eksperter. som det forøvrig stod nevnt i førsteposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke helt koblingen mellom spiseforstyrrelser og trening. Det blir like trivielt som å si at fisk fører til overvekt (Det er jo masse fett i dem)

Dette handler om ekstern kontra intern motivasjon. Det har blitt funnet en korrelasjon mellom eksternt motivert trening (trening for utseende) og lavt selvbilde, depresjoner og utvikling av spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Skjønner ikke hvorfor det er så mye styr rundt trender. Det vil alltid være en trend, og det vil alltid være noen som overdriver. Gjør "helse" til det nye fokuset, så plutselig har du folk som 'misbruker' vitaminer og blir syke. Så er det all over again med den samme snakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om ekstern kontra intern motivasjon. Det har blitt funnet en korrelasjon mellom eksternt motivert trening (trening for utseende) og lavt selvbilde, depresjoner og utvikling av spiseforstyrrelser.

Jeg føler at selv om dette også er et stort problem, kan det være bare toppen av isfjellet.

I ytterste grad syns jeg det er veldig synd når ungdommer blir "øddelagt" av medias etc oppmerksomhet på utseende forran gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange trener og ytrer seg for å vise/gi uttrykk for at de lever sunt. Det er garantert en gruppe med mennesker som ikke gjør det for sin egen del, men for å skape ett bilde av seg selv som en trening og kostholds fokusert person, bare fordi mange andre gjør det. Av den grunn, at folk skal gjøre noe for andre sin del og ikke sin egen, så har jeg en viss tro på at det _kan_ bygge opp til spiseforstyrrelser hos enkelte, fordi de ønsker å passe inn i ett samfunn der "alle skal være "tynne" og kostholdsfokuserte". Alle klarer ikke å få like god progresjon i trening og kosthold, og jeg tror derfor at enkelte kan skape en uønsket spiseforstyrrelse for å oppnå en hurtigere progresjon.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i utsagnet; "For det første så er jeg veldig lei av medienes forsøk på å fortelle hva man skal spise og trene for å få drømmekroppen. Hva med å heller fortelle hvordan man skal leve for å få god helse?"

Det er ofte fokus på hvordan bli slank og trent fortest mulig. Hadde mediene vært smarte, så hadde de heller vært opptatt av trening og kosthold på langsikt, da jeg mener det er sunnere enn akutt slanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset hos den generelle befolkning slik jeg oppfatter den, er at 6pack en synonymt med god helse og treningsrutiner. Alt som havner utenfor 6pack tyder på at du ikke er 'sunn' eller legger nok energi i treningen. For min egen del har jeg trent i et par år nå, og fokuset er ikke på å ha lav fett%, men å trives med det jeg gjør å ha en jevn progresjon i styrke/muskelvekst. Opplever ofte kommentarer fra folk som går på at det ikke ser ut som jeg trener, pga manglende lav fett%. Ikke at det bryr meg merkverdig, men syns kanskje fokuset til folk flest når det gjelder trening kanskje er litt feil nyansert, hvor mange kjenner man egentlig som flyr rundt med 8% kroppsfett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det er så mye styr rundt trender. Det vil alltid være en trend, og det vil alltid være noen som overdriver. Gjør "helse" til det nye fokuset, så plutselig har du folk som 'misbruker' vitaminer og blir syke. Så er det all over again med den samme snakken.

Jeg ser poenget ditt, samtidig kan vi spørre oss selv om det er greit? Bare fordi at "vi" skjønner det vil det da si at ungdommene 14 - 18 skjønner poenget? Og hvilket signal er det vi virkelig sender?

Det er helt legit og fokusere på kroppen som mål når man trener, om det er et valg man har tatt selv menerjeg. Min erfaring er at det er en del der ute som trener for å se mest mulig bra ut, uten at de selv helt vil etc. Typisk kommentar som "det er slik vi skal se ut" og "alle andre ser slik ut"

banale og enkle kommentarer, men bakgrunnen er sketchy og skummel tror jeg

Som GrommiZ skriver så godt: Det er fokuset hos den generelle befolkningen som kan bli negativ påvirket i en eller annen grad.

der syns jeg artikkelen tar opp til en interresang debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Jeg ser poenget ditt, samtidig kan vi spørre oss selv om det er greit? Bare fordi at "vi" skjønner det vil det da si at ungdommene 14 - 18 skjønner poenget? Og hvilket signal er det vi virkelig sender?

Det er helt legit og fokusere på kroppen som mål når man trener, om det er et valg man har tatt selv. Min erfaring er at det er en del der ute som trener for å se mest mulig bra ut, uten at de selv helt vil etc. Typisk kommentar som "det er slik vi skal se ut" og "alle andre ser slik ut"

banale og enkle kommentarer, men bakgrunnen er sketchy og skummel tror jeg

Du må vel se at det må være en viss motivator tilstede for at noen skal gidde å trene, ingen ville vel trent hvis det ikke fantes et driv for det. I en ideell verden, hva mener du skulle vært den største motivatoren for å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at selv om dette også er et stort problem, kan det være bare toppen av isfjellet.

I ytterste grad syns jeg det er veldig synd når ungdommer blir "øddelagt" av medias etc oppmerksomhet på utseende forran gevinsten.

Det er nok helt klart media og kulturpåvirkning generelt som spiller sterkt inn her ja. Grunnen til at det kalles for "ekstern motivasjon" er jo nettopp det at det kommer utenifra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De problematiserer ikke trening i seg selv. De problematiserer motivasjonen bak det å trene og fokuset. De trener ikke for å bli sterke eller sunne. I tillegg blir det en del usunne kostvaner rundt det. Hvor nødvendig er det for 17 år gamle jenter(just an example) å leve på torsk og brokkoli 24/7 året rundt mens de "løfter tungt". 99% skal uansett ikke stille i en fitnesskonkurranse av noe slag. Det er ikke sunt, det er ikke bra.

Strong is the new skinny, sweat is fat crying osv er ikke bedre enn thinspiration og proana quotes.

Vet ikke om dette blir regna som en godkjent kilde, men en artikkel som påpeker noe av den samme problemstillinga:

Fitness Magazines and Eating Disorders: Is There a Relationship? | Psych Central

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel se at det må være en viss motivator tilstede for at noen skal gidde å trene, ingen ville vel trent hvis det ikke fantes et driv for det. I en ideell verden, hva mener du skulle vært den største motivatoren for å trene?
Forhåpentligvis helse. I et samfunn hvor en porsjon av befolkningen har et arbeid der de i en eller annen grad har minimal bevegelse mener jeg mosjon og trening med fokus på god helse er en viktigere faktor.

Som sagt, ideell.

Motivasjonen er ulik for mange. Det kan være å banne i kirken men jeg tror at for den generelle befolkningen så er ikke f.eks bildene over, lav fettprosent eller mest mulig styrke noen av de motiverende faktorene. Alikevell er det dette vi stadig vekk leser om?

Missforstå meg rett. Jeg sier ikke at ingen trener for styrke etc, jeg sier bare vi er i et mindretall, vi i fitnessbobblen, et marginalt mindretall og er særdeles ikke representativ for resten av befolkningen.

Alikevel så er det "vi" som skal leksere "dem" i hvordan å ha en sunn kropp etc?

Satt på spissen for å fremheve poenget, og nå snakker jeg ikke om de som befinner seg i andre enden som trenger å gå ned i vekt, eller som trenger livstilsforandringer der styrketrening, etc, er en viktig faktor.

Eller sitert fra artikkelen

- Aktivitetene bør være lystbetonte, og personen må selv få velge hva som passer best for seg. For noen passer treningssenter, for andre passer naturopplevelser og friluftsliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...